Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@07:09:04 GMT

سواحل گناوه از لکه های نفتی پاک‌سازی شد

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۳۲۳۸۵

سواحل گناوه از لکه های نفتی پاک‌سازی شد

در ۲۴ شهریورماه امسال با نشت نفت از  یکی از لوله های نفتی در ۲.۵ مایلی جزیره خارگ آلودگی نفتی سواحل این جزیره و حتی بخش هایی از سواحل گناوه و بندرریگ را فرا گرفت.

 به دنبال این آلودگی بود که شرکت نفت فلات قاره، اداره کل حفاظت محیط زیست ، اداره کل بنادر و دریانوردی همراه با فعالان محیط زیست و بویژه سمن های استان بوشهر برای پاک سازی این آلودگی ها وارد عمل شدند تا مخاطرات محیط زیستی ناشی از این آلودگی را به حداقل برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جانشین منطقه نفتی بهرگان در گفت وگو با خبرنگارانی که برای بررسی وضعیت موضوع پاکسازی لکه های نفتی به منطقه یادشده اعزام شده بودند گفت: منطقه بهرگان یکی از مناطق ۶ گانه شرکت ملی نفت فلات قاره است و در شمال غرب جزیره خارگ قرار دارد.

مسعود بیرانوند افزود: آلایندگی ناشی از نشت نفت  در یکی از لوله های منطقه خارگ جز طبیعت فعالیت های نفتی است و این نوع آلودگی در مناطق نفتی از جمله خلیج‌های مکزیک و فارس از موارد اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: به محض دریافت خبر آلودگی ناشی از نشت نفت در حدفاصل بندر گناوه تا بندر ریگ نشستی با فرماندار و معاون شهرستان گناوه برگزار شد و از ۲ روز گذشته تیمی ۷۰ نفره از کارکنان منطقه نفتی بهرگان، شماری از نیروهای بسیج سید الشهدا شهر امام حسن  و همچنین نیروهایی از اداره محیط زیست گناوه در حال پاکسازی مناطق آلوده هستند.

بیرانوند افزود: شرکت ملی نفت فلات قاره حفظ محیط زیست را از برنامه های مهم خود می داند در همین راستا  همواره آموزش‌هایی در این زمینه اجرایی میکند.

وی گفت: در این ارتباط با وجود رطوبت ۱۰۰ درصدی روز گذشته در گناوه تاکنون بالغ بر یک سوم آلودگی‌های محدوده ۱۵ کیلومتر آلوده به مواد نفتی گناوه تا بندرریگ پاک سازی شده تا جایی که خانواده ها نیز تفریح‌های دریایی خود را در منطقه از سر گرفته اند.

وی اظهار کرد: تنها عامل باعث تاخیر در انجام عملیات پاک‌سازی شرایط مد دریا است که در اثر آن برخی از آلایندگی ها زیر دریا می‌‍‌‎‎‌‎‎‎ماند که این باعث می‌شود تا عملیات تا زمان جزر دریا متوقف باشد.

رئیس اچ اس ای شرکت نفت فلات قاره (منطقه خارگ)گفت: نشت لوله ۲۴ اینج سکوی ابوذر هیچگونه خللی در صاردات نفت کشور ایجاد نکرد به نحوی که در هفته گذشته ۷۰۰ هزار بشکه نفت از نفت میدان نوروز و سروش صادر شد و اکنون نیز بارگیری ۷۰۰ هزار بشکه‌ای از پایانه نفتی خلیج فارس در حال انجام است.

غلامحسین عباسی افزود: در عصر ۲۲ شهریور ساعت ۱۶:۳۰ گروه خدمات فنی چاه‌ها حین تردد از میدان درود تا جزیره خارگ آلودگی نفتی را در این مسیر مشاهده کردند.

وی افزود: با این آلودگی شناورهای مجهز به بازوهای پایش و مواد امحا کننده نفت (OSE )وارد عملیات شدند و کار امحا در اسرع وقت انجام شد و از طریق عملیاتی که برای فرایند انجام می‌شد با بازکردن چاه‌های آب بر روی لوله های نفتی میزان ریزش نفتی کاهش داده شد.

وی ادامه داد: در این فاصله که نشتی از لوله تنها آب بود فرصت پیدا شد تا گروه‎های تعمیرات زیر آب و غواصی وارد عمل شوند و محل دقیق نشت نفتی را پیدا و رفع نقص کنند.

عباسی عنوان کرد: به موازات این کارها طی یک هفته مستمر گشت های دریایی بوسیله شناورها انجام می شد تا هر جا لکه های نفتی بود بوسیله مواد اضمحلال کننده کار امحا نفت انجام شود.

وی گفت: همچنین مسیر شناورها و بالگردها در جزیره خارگ تا سکوها به این خط انتقال داده شد تا در صورت مشاهده لکه بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن کار پاک سازی صورت گیرد.

عباسی ادامه داد: در این فاصله مقداری آلودگی نفتی به صورت نفت نیمه جامد به سواحل گناوه و بندرریگ رسید که گروه های منطقه بهرگان و نیروهای بسیجی کار پاک سازی را آغاز کردند که با این اقدام محدوده‌های عمومی مورد استتفاده مردم به طور کامل پاک سازی شد و اکنون شاهد حضور مردم حتی برای شنا در ساحل هستیم.

وی افزود: در این راستا پیشنهاد می‌شود یک شناور با تجهیزات کامل و بازوهای پایش در منطقه مستقر شود که آلودگی های احتمالی منطقه خارگ و بهرگان را خیلی سریع پوشش دهد تا آلودگی نفتی به سواحل راه پیدا نکنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: گام پایانی در عملیات پاک‌سازی آلودگی نفتی در سواحل جزیره خارگ و سوال بندرهای گناوه و ریگ در حال انجام است و امید می‌رود ظرف ۷۲ ساعت آینده به اتمام برسد.

فرهاد قلی‌نژاد افزود: در این زمینه امروز نیز عملیات پاک‌سازی در سواحل گناوه ناشی از نشت نفت با حضور فعالان محیط زیست، شرکت نفت فلات قاره و قشرهای مختلف مردم نهاد ادامه پیدا کرد.

وی یادآور شد: در چند روز گذشته پسماندها و باقیمانده نشت نفت  از جزیره خارگ به سواحل گناوه و ریگ رسید که با همکاری اداره کمیته بحران فرمانداری گناوه و مصوبه‌های کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان بوشهر عملیات پاکسازی آلودگی نفتی با جدیت از سوی کارکنان شرکت نفت فلات قاره در سواحل و در دریا از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با همکاری سازمان‌های مردم نهاد انجام گرفت.

قلی نژاد ادامه داد: در این راستا بخش عمومی ساحل گناوه و بندر ریگ پاک سازی شده و محدوده باقیمانده نیز ظرف ۷۲ ساعت آینده کار پاک سازی آن صورت می‌گیرد.

وی افزود: برخی حوادث نفتی هم قابل پیشگیری و هم قابل پیش بینی است که با برنامه‌ریزی تدوین شده امید است با اعمال ضوابط و اقدامات پیشگیرانه چنین حوادثی به حداقل برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآورشد: هر گونه آلودگی نفتی سبب خسارت‌های زیست محیطی می‌شود و این نوع آلودگی هم در سواحل و هم در دریا مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کند که با رویکرد مطلوب وزارت نفت اقدام‌های برای کاهش این نوع حوادث در پیش گرفته شده است.

قلی‌نژاد ادامه داد: این مهم نقطه عطفی در رفع مسائل زیست محیطی استان بوشهر و کشور محسوب می‌شود تا بتوان در کنار صنعت، نفت و بهره‌برداری به مشکلات زیست محیطی توجه کرد تا آلودگی‌های زیست محیطی در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد پاک‌سازی قرار گیرد.

۶۰۴۵/۷۲۱۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بندرگناوه اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۳۲۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم

همشهری آنلاین - مجید جباری: ۷میلیون ایرانی در حاشیه آلوده‌ترین پهنه آبی در شمال کشور زندگی می‌کنند. پژوهشکده اکولوژی دریای خزر وابسته به مؤسسه تحقیقات شیلات در سال ۱۳۹۱میزان آلودگی‌های نفتی دریای خزر را، بیش از ۱۲۲هزار تن در سال اعلام کرد؛ رقمی که با توجه به وقفه چندساله همکاری‌های مشترک ۵کشور عضو کنوانسیون تهران، به‌احتمال زیاد حالا شرایط بحرانی‌تری دارد. اما فاضلاب‌های شهری، سموم کشاورزی و پساب‌های صنعتی و آلاینده‌های رادیواکتیو که از کشورهای حاشیه خزر وارد این اکوسیستم آبی بسته می‌شود، وضعیت دریای خزر را چنان بحرانی کرده است که مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم.»

آلودگی خزر به قدری افزایش یافته است که ماهیگیران تالاب انزلی هم از مهاجرت آبزیان این تالاب بین‌المللی به‌دلیل افزایش آلودگی آب خبر داده و گفته‌اند که آلودگی خزر و به تبع آن آلودگی تالاب‌ها و پهنه‌های وابسته به خزر منجر به مرگ‌ومیر و مهاجرت آبزیان این اکوسیستم شده و حتی ماهیان خزر را به سمومی نظیر جیوه و سرب آلوده کرده است.

بحران آلودگی خزر، اما موجب شد تا دولت ایران بعد از ۶سال وقفه در همکاری‌ مشترک با کشورهای حاشیه خزر برای صیانت از این پهنه آبی و کنترل و جلوگیری از آلودگی بیشتر آن، نشست مشترک وزیران ۵کشور حاشیه خزر را برگزار و کنوانسیون خزر را پس از ۶سال وقفه زنده کند.

پدیده بسیار خطرناک در سواحل شمالی کشور | پیامدهای پسروی آب دریای خزر ؛ هشدار به مردم صادر شد کنوانسیون تهران چیست و چه اهدافی دارد؟

سال ۱۳۸۲، ۵کشور حاشیه دریای خزر شامل ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در توافقنامه‌ای که کنوانسیون تهران نام گرفت، تفاهم کردند برای کاهش و کنترل آلودگی، جلوگیری و کنترل گونه‌های مهاجم، حفاظت و احیای منابع زنده دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، بحث مربوط به نوسانات تراز آب دریای خزر و مجموعه فعالیت‌های پایشی با یکدیگر همکاری کنند. کنوانسیون تهران ۳سال بعد در سال ۱۳۸۵برای ۵کشور لازم‌الاجرا و قرار شد نمایندگان این کشورها حداکثر ۲ سال یک‌بار در نشست مشترکی شرایط خزر را در قالب پروتکل‌های کنوانسیون تهران بررسی و برای مقابله با مخاطرات این پهنه آبی تصمیم‌گیری کنند.

سهم ایران در آلودگی خزر

مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره کنوانسیون تهران گفتکنوانسیون تهران معاهده نسبتا جدیدی است. طبق قوانین این کنوانسیون باید حداکثر ۲ سال یک‌بار نشست وزیران کشورهای عضو برگزار شود، اما از آخرین نشست بیش از ۶سال گذشت و این نشست‌ها متوقف شد تا اینکه سال گذشته، کاپ ۶بعد از این وقفه برگزار و یک گام برای مقابله با تهدیدات خزر برداشته شد.»

فرناز شعاعی، مشاور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست

فرناز شعاعی درگفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود: کنوانسیون تهران، ۴پروتکل تدوین شده دارد که ۲پروتکل آن برای کشورهای عضو لازم‌الاجرا شده است. یکی «پروتکل مقابله با شرایط اضطراری نفتی در دریا» و دیگری «پروتکل مقابله با آلودگی‌های با منشأ خشکی». برخی اقدامات کارشناسی برای تهیه دستورالعمل‌های اجرایی و کارهایی که لازم است در منطقه به اجرا دربیاید، درقالب این ۲پروتکل در حال انجام است. کنوانسیون تهران ۲ پروتکل دیگر هم دارد که به امضای اعضا رسیده، اما هنوز لازم‌الاجرا نشده است. «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی» که منتظر روسیه هستیم و «پروتکل ارزیابی اثرات زیست‌محیطی فرامرزی» که ۴ کشوردیگر آن را تأیید کرده‌اند و این پروتکل در مجلس شورای اسلامی ایران در نوبت تصویب نهایی است. این پروتکل‌ها بازوهای اجرایی کنوانسیون تهران هستند و کارها و مذاکرات و جلسات کارشناسی منطقه‌ای هم در راستای کنوانسیون در جریان است. امیدوارم بعد از عملیاتی شدن این پروتکل‌ها شرایط دریای خزر بهبود پیدا کند.»

او گفت:«بخش عمده‌ای از آلودگی‌هایی که وارد دریای خزر می‌شوند منشأ انسانی دارند و از خشکی وارد دریا می‌شوند. ایران هم در کنار ۴ کشور دیگر، یکی از کشورهایی است که از نظر سموم و پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی و خانگی در آلودگی دریای خزر نقش دارد شرایط دریای خزر شرایط مطلوبی نیست و من به شخصه برای شنا هم به دریای خزر نمی‌روم. بنابراین امیدواریم اجرای پروتکل‌های کنوانسیون تهران روی کاهش آلودگی‌های خزر، بهبود وضعیت مردم ساکن در حاشیه این پهنه آبی و همچنین حفاظت گونه‌ها و زیستگاه آبزیان خزر تأثیر مثبتی داشته باشد.

کد خبر 848523 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها استان مازندران آلودگی آب نفت استان گیلان استان گلستان نفت - آلودگی دریای خزر محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • تخریب سازه‌های بتونی غیر مجاز و آزاد سازی سواحل شهرستان نور
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد
  • گلایه مدیر کل برای استفاده نکردن نهادها از صندوق ملی محیط‌زیست
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • تصاویر اولیه از مراحل ساخت‌وساز ۳۲۰ میلیون دلاری امریکایی‌ها در سواحل غزه
  • باید به سواحل خلیج فارس به صورت یکپارچه نگریست
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین