بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از تفاسیر روشنفکرانه از دین است
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۳۳۲۵۵
به گزارش خبرگزاری مهر، ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی ویژه جامعه شناسی اسلامی با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیبهای اجتماعی و نقد الگوهای غربی، ۱۱ مهر ماه، به همت مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا و همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یحیی بوذری نژاد، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران در این نشست به ارائه مقاله خود با عنوان «آسیب های اجتماعی تفاسیر روشنفکری از قرآن در ایران معاصر» پرداخت.
وی گفت: برخی از تحصیل کردگان علوم جدید برای اهداف اجتماعی و سیاسی خود به تفسیر و تأویل قرآن روی آوردند که به طور کلی چهار موج روشنفکری دینی معطوف به قرآن را در ایران معاصر ما پدید آورد که به ترتیب زمانی عبارتند از موج علمی، اجتماعی، سوسیالیستی و هرمنوتیکی.
دانشیار دانشگاه تهران اظهار کرد: ایجاد تفاسیر متعدد علمی، اجتماعی، سوسیالیستی و هرمنوتیکی از قرآن متأثر از تفاسیر روشنفکران از قرآن در جامعه معاصر ایران است. مواجهه مسلمانان با عصر جدید سرآغاز تحولات اجتماعی و فرهنگی و فکری است که در گذشته جهان اسلام بیسابقه بود.
وی گفت: نخستین مواجه مسلمانان با دنیای غرب در دوران فتح مصر توسط ناپلئون شکل گرفت که موجب شد تا خیل عظیم مسلمانان پس از آگاهی از پیشرفتهای اروپائیان برای تحصیل علوم جدید وارد اروپا شوند.
بوذری بیان کرد: این افراد پس از ورود به کشورهای اسلامی برای بیان اهداف خود به تفاسیر قرآنی استناد کردند که پیامد آن موجب ایجاد موجی از تفاسیر علمی، اجتماعی، سوسیالیتی و مارکسیستی از قرآن در جهان اسلام و ایران شد.
وی گفت: با آمدن جریان های سوسیالیستی در کشورهای اسلامی به ویژه ایران موج جدیدی شکل گرفت که نمونه بارز آن دکتر علی شریعتی است که تلاش داشت تا اسلام را با غرب سازگار کند و احکام را براساس ایدئولوژی بنا کند.
وی با بیان اینکه دکتر شریعتی معتقد است که باید در اعتقادات اسلامی به ویژه اصل توحید بازنگری ایجاد شود، ادامه داد: این گروه از مفسران ایرانی، فقه را موید نظام سرمایه داری می دانند که باید از عرصه اجتماع خارج شود و مفسران پیش از دکتر علی شریعتی در صدد بودند تا فقه را از اداره اجتماع خارج و احکام جدیدی برای آن وضع کنند.
این محقق و نویسنده کشورمان گفت: بعد از انقلاب بنا به دلایل سیاسی و اجتماعی و به ویژه نقش امام خمینی(ره) و روحانیت، نظام فقهی شیعی غالب شد و روشنفکرانی به ظاهر معتقد همچون دکتر مجتهد شبستری تلاش داشتند تا بر اساس نظریه معروف وحی، ارزشهای خود را از طریق قرآن در جامعه تزریق کنند و فقه را از عرصه جامعه خارج کند.
بوذرینژاد افزود: این متفکران برخلاف دوره پیش از انقلاب به این مباحث پرداختند که اساساً وحی ساخته پیامبر اسلام(ص) است و ایشان داده ها و احکام آن را از واقعیات اجتماعی زمان خود اخذ کرده اند که ماحصل اجتماعی آن کنار گذاشتن فقه و احکام شریعت بود.
وی با بیان اینکه این نوع فهم از دین پیامدهای اجتماعی متعددی را در جامعه ایران ایجاد کرده است، گفت: این نوع فهم از دین پیامدهای اجتماعی متعددی را در جامعه ایران ایجاد نموده است. یکی از آن پیامدها آن بود که طیف عظیمی از تحصیل کردگان علوم جدید که با این نوع اسلام شناسی وارد مناصب مدیریتی شدند که اعتقادی به حکومت فقهی در نظر و عمل ندارند. در واقع افرادی در ظاهر اسلامی به ظهور رسیدند که در عمل احکام معاملاتی و یا سیاسی و اجتماعی اسلام و حتی احکام عبادی اسلام را برساخته اجتماعی می دانند که مربوط به این دوره تاریخی نیست.
این پژوهشگر در پایان سخنانش گفت: به همین دلیل یک شکاف اجتماعی عمیقی در جامعه ایران شکل یافت که در حال عمیق تر شدن است که می بایست به اندیشه و تدبیر به حل آن پرداخت. به نظر نگارنده بسیاری از مسائلی که امروزه ظواهر غیر اسلامی و به تعبیر دیگر غیر فقهی در جامعه ایران ظهور یافته است، حاصل غلبه این نوع نگاه به اسلام در عرصه کلان و میانی مدیریتی کشور است و به بیان دیگر بسیاری از آسیب های اجتماعی ریشه در این نوع نگاه دارد.
کد خبر 4736147منبع: مهر
کلیدواژه: علوم انسانی اسلامی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی جامعه شناسی اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی کتاب کنفرانس بین المللی اربعین حسینی اربعین 98 فعالیت های قرآنی گام دوم انقلاب امام موسی صدر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی قرآن کریم نشست علمی امام سجاد ع قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۳۳۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
به گزارش خبرنگار مهر، در اختتامیه یازدهمین همایش سراسری مسئولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر که امروز در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی شهر مقدس قم برگزار شد از سند راهبردی جامعه قرآنی عصر بهعنوان مهمترین سند بالادستی جامعه قرآنی عصر که باید فعالیها منطبق با آن باشد رونمایی شد.
در مقدمه این سند آمده است که این سند بر اساس تعالیم قرآن و عترت و در راستای تحقق منویات امامین انقلاب اسلامی در مسیر اجرای اسناد بالادستی قرآنی همچون منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور طراحی و تدوین شده است در بخش آرمان این سند چنین بیان شده است که ایمان، انس و التزام عملی آحاد مردم به قرآن کریم در راستای تحقق جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی آرمان جامعه قرآنی عصر است.
جامعه قرآن عصر در این سند راهبردی مأموریت گفتمانسازی و بسترسازی برای نقشآفرینی مجموعهها، گروهها و عناصر قرآنی در راستای تسریع حرکت عمومی و تشکیل جبهه مردمی در عرصه قرآنی با محوریت جریانهای حلقههای میانی را برای خود تعریف کرده است تا به چشمانداز تشکیل جبهه قرآنی متشکل از حداقل یک میلیون هسته قرآنی برای ده میلیون مخاطب در افق ۱۴۱۴ ایران اسلامی برسد.
راهبردهای سند جامعه قرآنی عصر شامل ترویج گفتمان حرکت عمومی با محوریت قرآن کریم، نگهداشت و تقویت شبکه فعالان، مجموعهها و زیرساختهای پشتیبان زیستبوم قرآنی کشور برای پشتیبانی از حرکت عمومی و بسترسازی برای تشکیل گسترش و تقویت جریانهای حلقههای میانی و گروههای مردمی با محوریت جوانان مؤمن، متعهد و انقلابی در عرصه قرآنی است.
سیاستهایی که در این سند تعریف شده است شامل ستادی عملکردن و سازمانی نشدن، استمرار، اثرسنجی، خودسازی، آفت شناسی مستمر، پرداختن به اولویتها و پیوست کار فرهنگی اجتماعی میشود که الزاماتی از جمله شناخت صحنه، جهتگیری تمدنی، امید آفرینی، راهکارهای عملی و تعامل و همافزایی را به همراه دارد.
کد خبر 6089231 سمانه نوری زاده قصری