Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید رضا غلامی، در گفتگو با خبرنگار مهر، به نحوه کنترل بهداشتی و بازرسی از بوفه مدارس و مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: بر اساس ابلاغی که به معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور داشته ایم، نظارت های بهداشتی بر مدارس و مراکز آموزشی، قبل از آغاز سال تحصیلی شروع می شود. 

وی با اشاره به هماهنگی وزارت بهداشت با وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزی برای نظارت بهداشتی بر بوفه مدارس، افزود: امسال، بوفه بر اساس نوع خوراکی ها و مواد غذایی که دارند، تقسیم بندی شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که چهار دسته بوفه، برای نظارت های بهداشتی، تعریف شده است.

غلامی ادامه داد: دسته اول، بوفه هایی هستند که فقط مواد غذایی بسته بندی شده دارای مجوز را عرضه می کنند. یعنی این مواد غذایی، نیاز به نگهداری در شرایط ویژه مثل یخچال را ندارند. البته این قبیل بوفه مدارس، بیشتر شامل مناطق محروم و دوردست کشور و مدارسی که زیر ۱۰۰ نفر دانش آموز دارند.

وی افزود: دسته دوم بوفه مدارس، علاوه بر اینکه مواد غذایی دسته اول را دارند، می توانند از مواد غذایی استفاده کننده که نیاز به نگهداری در یخچال دارد. مثل شیر پاستوریزه و...، که باید داخل یخچال باشد.

غلامی، به دسته سوم بوفه مدارس اشاره کرد و گفت: دسته سوم بوفه مدارس، علاوه بر داشتن مواد غذایی بوفه های نوع اول و دوم، غذاهای آماده می آورند که احتیاج به گرم نگه داشتن هستند. مثل عدسی و لوبیا، که لازم است حتما تجهیزات گرم کننده را داشته باشند.

وی ادامه داد: بوفه نوع چهارم که همان سلف سرویس ها و آشپزخانه های پخت غذا هستند که شامل مراکز آموزشی و دانشگاه ها می شود.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در خصوص روند نظارت بر فعالیت بوفه های مدارس، گفت: ما، نظارت را بر چند فصل فعالیتی تقسیم بندی کرده ایم. نخست، بهداشت فردی مسئول بوفه است. اولویت کار در بوفه مدرسه، کارت بهداشت و همچنین پوشیدن لباس فرم است.

غلامی افزود: فصل دوم نظارت های ما، بهداشت محیط بوفه مدرسه است. جمع آوری زباله و پوساند و همچنین، نظافت قفسه های بوفه، از مواردی است که باید رعایت شود.

وی، فصل سوم نظارت های بهداشتی را نحوه صحیح نگهداری مواد غذایی در بوفه دانست و گفت: اگر بوفه ای که غذایی را فرآوری می کند، باید نحوه نگهداری آن را که شامل دمای لازم برای سالم ماندن این قبیل مواد غذایی است، رعایت کرده و تجهیزات لازم را داشته باشد.

غلامی در ادامه به نحوه بازرسی های نیروهای بهداشتی از بوفه ها اشاره کرد و افزود: نیروهای بهداشتی به تجهیزات پرتابل و دماسنج لیزری و نفوذی مجهز هستند. آنچه مسلم است، به گونه ای برنامه ریزی شده که با توجه به نیروهای بهداشتی هر شهر و بر اساس جمعیت و تعداد مراکز آموزشی و مدارس، حداقل فصلی یکبار بازرسی و نظارت داشته باشند. 

وی گفت: در روستاها و شهرهای کوچک، با همکاری بهورزان، گاها این نظارت ها به ماهی دو بار برسد.

غلامی افزود: علاوه بر این بازرسی ها، چنانچه از سوی اولیا و مربیان و خانواده ها، از نحوه بهداشت بوفه مدرسه شکایت داشته باشند، ما سرکشی خواهیم کرد. ضمن اینکه از طریق تماس با سامانه ۱۹۰ نیز، این بازرسی ها و نظارت ها صورت می گیرد.

کد خبر 4735089 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: بوفه مدارس وزارت بهداشت وزارت بهداشت اربعین 98 دانش آموزان آزمایشگاه سالمندی دارو پاتولوژی سازمان بیمه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جامعه پزشکی بیمارستان موسسه محک هلال احمر جمهوری اسلامی ایران سازمان نظام پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۳۶۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند

خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی، مانند پروتئین بدون چربی و حبوبات،می‌تواند به راحتی به شما در مدیریت و کاهش وزن خود کمک کند. در این مطلب با بهترین غذاهایی که باعث لاغری شما می‌شوند همراهتان هستیم.

مواد غذایی مناسب کاهش وزن

سینه مرغ و گوشت بدون چربی

سینه مرغ بدون پوست و گوشت قرمز بدون چربی مانند فیله و استیک حاوی پروتئین و آهن هستند و چربی اشباع کمتری دارند که باعث کمک به مدیریت اشتها و کنترل وزن می‌شوند.

قرص بلک اسلیم پلاس

.سبزیجات برگ ‌سبز

این سبزیجات مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم سرشار از فیبر و پروتئین بوده و به طرز باورنکردنی سیر‌کننده هستند. اگر می‌خواهید وزن خود را کم کنید، می‌توانید این سبزیجات را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

سبزی‌های برگ‌ دار

سبزیجات برگ‌دار مانند کلم پیچ و اسفناج حاوی فیبر و مواد مغذی هستند که به احساس سیر شدن شما و کاهش اشتها کمک می‌کنند.

قرص آلفا نارنجی

ماهی

ماهی سرشار از پروتئین با کیفیت بالا، چربی‌های سالم و سایر مواد مغذی مهم است. این ترکیب به شما احساس سیری می‌دهد و می‌تواند به شما در مدیریت وزن کمک کند. علاوه بر این، ماهی – و به طور کلی غذاهای دریایی – ممکن است مقدار قابل توجهی ید داشته‌باشند که برای حفظ عملکرد تیروئید و متابولیسم بدن شما لازم است

قرص تریپل برن

تخم مرغ

تخم مرغ دارای مواد مغذی فوق‌العاده بوده و سرشار از پروتئین و چربی است که به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید. خوردن تخم‌مرغ و نان تست با مقدار کمی کره‌ برای صبحانه – به جای غلات، شیر و آب پرتقال – احساس سیری را تا ۴ ساعت بعد از صرف صبحانه افزایش می‌دهد.

سیب زمینی و سایر سبزیجات ریشه‌دار

سیب زمینی و سایر سبزیجات ریشه‌دار غذاهای فوق العاده ای برای کاهش وزن و سلامتی هستند. سیب‌زمینی‌های سفید پخته شده بالاترین امتیاز را از نظر سیر کنندگی میان غذاهای دیگر دارند. اگر اجازه دهید سیب‌زمینی‌ها پس از جوشاندن خنک شوند، مقادیر زیادی نشاسته مقاوم تشکیل می‌دهند، ماده‌ای فیبر مانند که کاهش وزن مرتبط است.

لوبیا و حبوبات

لوبیا و سایر حبوبات مانند عدس، لوبیا سیاه و لوبیا چشم بلبلی به دلیل وجود فیبر و پروتئین بالا می‌توانند بسیار برای کاهش وزن مفید باشند.

سوپ

تا هنگام سرد شدن سوپ، مزه کردن و خوردن آن زمان بیشتری نسبت به صرف سایر غذاها سپری می‌شود که همین ممکن است باعث شود شما با سرعت کمتری غذای خود را بخورید و زودتر احساس سیری کنید.

ماست یونانی پرچرب

ماست یونانی برای مدیریت وزن عالی است، زیرا مقدار خوبی پروتئین در هر وعده دارد و باعث می‌شود مدت بیشتری احساس سیری کنید. علاوه بر این، انواع خاصی از ماست حاوی باکتری‌های پروبیوتیک هستند که می‌توانند عملکرد روده شما را بهبود دهند. به طور کلی لبنیات پرچرب باعث می‌شوند شما زودتر و بیشتر احساس سیری کنید.

غلات کامل

رژیم غذایی غنی از غلات کامل مانند جو دوسر، برنج قهوه‌ای و کینوا که سرشار از فیبر و پروتئین هستند، می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

به طور کلی، در کنار اعتدال در خوردن غذا و ورزش منظم، خوردن این مواد مغذی باید به هموار کردن مسیر زندگی سالم و کنترل وزن شما به بهترین شکل ممکن کمک کند.

دیگر خبرها

  • این مواد غذایی قند پنهان دارند
  • ۱۰ ماده غذایی که نباید با معده خالی بخورید
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • توضیحات معاون فرماندار زنجان درباره نحوه تقسیم‌بندی فضای تبلیغی شهری
  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • سه پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان چالدران به بهره‌برداری می‌رسد
  • آب چاه بخورید اما آب بسته‌بندی شده نه! | حرف‌های جنجالی مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی ؛ دروغ بزرگ مافیای روغن چیست؟ | برنج ایرانی بخورید چون..
  • تخلف بهداشتی بیش از ۳۰۰ واحد صنفی را در قزوین به تعطیلی کشاند
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب
  • سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح ممکن است منجر به حمام خون شود