Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی معماریان شامگاه پنجشنبه در نشست خبری همایش ملی روز جهانی پنبه گفت: همزمان با برگزاری مراسمی که به صورت جهانی در هفتم اکتبر برابر با ۱۵ مهرماه در ژنو سوئیس برگزار می شود در کاشمر هم همایش ملی روز جهانی پنبه برگزار می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کاشمر به عنوان یکی از مناطق مستعد کشت پنبه از دیرباز شهرت خاصی در کشور داشته ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور به عنوان مهمترین ایستگاه پنبه کشور در این منطقه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با توجه به ظرفیت‎ها و نقاط قوتی که در منطقه ترشیز شامل شهرستان‌ها‎ی کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن وجود دارد باید کشت پنبه را در این منطقه  احیاء کرد.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر با اشاره به اشتغال ۹۰ درصد مردم منطقه در زمینه کشاورزی و دامپروری گفت: همه این مزیت‎ها تصمیم گیران را مجاب کرد که برای نخستین بار در کشور و همزمان با ۱۵ مهرماه روز جهانی پنبه، همایش ملی روز جهانی پنبه را با حضور مسئولان کشوری و استانی در کاشمر برگزار کنیم.

معماریان افزود: محورهای این همایش توسعه کشت و تولید پنبه با ارتقای کیفیت محصول، بهبود فناوری و انتقال دانش به مزرعه، بررسی زنجیره ارزش از مزرعه تا صنعت، بازرگانی و اقتصاد منطقه و نوسازی و توسعه صنایع اصلی و جانبی پنبه است.

وی ادامه داد:در روز برگزاری این همایش پذیرای حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میهمان خارج از منطقه خواهیم بود و این فرصتی مغتنمی برای ماست تا ظرفیت‎ها و جاذبه‎های منطقه ترشیز و کاشمر را به آنها را معرفی کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر هم در این نشست گفت: اگرچه در سال‌های نه‌چندان دور سطح زیر کشت پنبه در کاشمر حدود دو هزار هکتار بود اما به‌دلیل وضعیت منابع آبی، کشت پنبه در این شهرستان کاهش یافت.

سید ابوالقاسم موسوی با بیان اینکه مصرف زیاد آب و قیمت پایین پنبه از مهم‌ترین دلایل کنار گذاشتن کشت این محصول در کاشمر به شمار می رود افزود: با توجه به اینکه کشاورزان منطقه به‌خوبی با پنبه‌کاری و مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت آن آشنایی کامل دارند در صورتی‌که موضوع بهره‌وری در مصرف آب و نیز خرید تضمینی محصول مدنظر قرار گیرد به طور قطع شاهد استقبال کشاورزان برای تولید این محصول خواهیم بود.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده تلاش می‌کنیم با مدیریت الگوی کشت، کشاورزان دچار مشکل نشوند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: در سال ۱۳۸۰ میزان آب در دسترس کشاورزان منطقه ۱۸۵میلیون مترمکعب بود اما این میزان امسال با توجه به استمرار خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها به ۸۵ میلیون مترمکعب کاهش‌ یافته است هرچند سطح زیرکشت نسبت به مدت مزبور تفاوت چندانی نکرده است.

موسوی افزود: فعالیت کارخانه‌های نساجی و ریسندگی و لنترگیری بذر پنبه که امسال هزار و ۷۰ تن بذر پنبه را در اختیار پنبه‌کاران کشور قرار دادند شرایط و زمینه خوبی برای تشویق کشاورزان برای کشت این محصول فراهم‌ کرده است.

وی اضافه کرد: باید همزمان با برگزاری همایش روز ملی پنبه دبیرخانه فعالی برای آن تعریف شود تا از این طریق تمامی  اقداماتی که در زمینه تولید و کشت پنبه برای کشاورزان و بخش صنعت رصد شود.

رئیس هیأت مدیره کارخانجات نساجی کاشمر نیز در این نشست گفت: کارخانه نساجی کاشمر معین اقتصاد مقاومتی منطقه و حامی این همایش ملی است و ظرفیتهای منطقه موجب شده نگاه‎ها را معطوف به محصولی کنیم که بازار آن در منطقه وجود دارد.

مجتبی صمیمی افزود: اکنون مرحله نخست کارخانه نساجی با تولید روزانه هشت تن محصول نهایی فعال است و درصورت رفع موانع مرحله دوم این کارخانه باظرفیت تولید ۲۳ تن در روز ادامه کار می دهد از این رو ما نیازمند ماده اولیه‎ای با آنالیزهای کیفی هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر خراسان بزرگ بیشترین حجم تولید پنبه را در کشور دارد و منطقه ترشیز ظرفیت بسیاری برای تولید پنبه به عنوان یک محصول راهبردی دارد اما نمی‎توان از محصول داخل امروز به عنوان ماده اولیه مورد نیاز صنعت نساجی استفاده کرد از این رو تلاش شد با برگزاری همایش ملی روز جهانی پنبه زمینه ارتقای تولید و ارتقا کیفیت محصول فراهم شود هرچند این امر نیازمند تغییراتی در حوزه‎های مختلف زنجیره تولید پنبه است.

رئیس هیأت مدیره کارخانجات نساجی کاشمر در این نشست گفت: اینک با توجه به موضوع اقتصاد پنبه باید یکی از دغدغه‎های وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی رساندن وضعیت موجود کشت پنبه به وضعیت مطلوب صنعت نساجی باشد و وزارت صنعت هم باید حمایت‌‏های لازم را از تولید داخلی با برنامه ریزی در صنایع مرتبط با این محصول راهبردی داشته  باشد.

همایش روز ملی پنبه برای نخستین بار در کشور با حضور معاونان وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و حدود ۳۵۰ مهمان استانی و کشوری ۱۵ مهرماه در کاشمر برگزار می‌‏شود.

برپایی ۲۰ غرفه نمایشگاهی فعالان مرتبط با محصول پنبه و بازدید از کارخانه های نساجی کاشمر از دیگر برنامه‌های این همایش یک‌ روزه است.

مرکز آموزش عالی کاشمر مجری برگزاری این همایش ملی است.

کاشمر در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

۷۴۹۷/۱۹۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی کاشمر همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۳۷۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۴۹۷ واحد اقتصادی استان مرکزی ظرف دو سال

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۲۳ واحد اقتصادی و در سال گذشته ۴۹۷ واحد اقتصادی با اشتغال نزدیک به دو هزار نفر به مدار تولید برگشتند.

فرزاد مخلص الائمه ۱۱ اردیبهشت در جشنواره امتنان استان مرکزی(تجلیل از کارگران، گروه های کار و واحدهای نمونه) اظهار کرد: با توجه به اینکه تولید جزو لاینفک نظام کارگری است، دولت سیزدهم در تلاش است فرمان رهبری که در قالب نامگذاری سال عنوان می‌شود را به شایستگی پیاده کند و در این حوزه به خوبی عملکرده است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی استانی کارگری است، افزود: بیش از ۶۰ درصد بیمه شدگان اجباری استان مرکزی، کارگران هستند.

استاندار مرکزی اظهار کرد: در سنوات گذشته برخی شهرستان های استان با مشکل بیکاری مواجه بودند که امروز با توجه به اقدامات صورت گرفته این چالش، به معضل کمبود نیرو تبدیل شده است.

مخلص‌الائمه ادامه داد: در سنوات گذشته برخی واحدهای تولیدی استان مشکلاتی داشتند ولی خوشبختانه اکنون وضعیت استان در حوزه کار و تولید در یک ثبات مبتنی بر امنیت قرار دارد.

استاندار مرکزی گفت: نرخ بیکاری در  استان کاهش قابل توجه و مشارکت اقتصادی افزایش داشته است که نشان از موفقیت جامعه کار و تولید در این عرصه دارد.

مخلص‌الائمه تاکید کرد: سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن، تعداد واحدهای دارای حقوق معوق ۵۰ درصد کاهش یافت. در سال گذشته ۵۵۰ مصوبه در حوزه های مختلف بانکی، تامین اجتماعی، گمرک و ... در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اجرایی و پیگیری شده است.

وی تاکید کرد: در حوزه واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل مشکل حادی در استان وجود ندارد.

مخلص‌الائمه اضافه کرد: در نهضت ملی مسکن در شهر اراک حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است و این در حالی است که در پروژه مسکن مهر اراک که به عنوان بزرگترین پروژه مسکن وقت مطرح بود، ۱۴۰۰ واحد مسکونی ساخته شد.

وی اظهار داشت: متاسفانه این استان با کمبود نیروی کار به ویژه نیروی متخصص در حوزه ساخت مسکن مواجه است که این امر سبب ایجاد چالش در این حوزه شده است.

به گزارش ایسنا در این نشست واحدهای تولیدی، کارگران و گروه های کار نمونه تجلیل شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احیای ۴۹۷ واحد اقتصادی استان مرکزی ظرف دو سال
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال