Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرناز المعی‌نژاد متخصص فیزیوتراپی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلایل ایجاد درد کشاله ران اظهار کرد: درد کشاله ران اغلب بر اثر آسیب‌های ورزشی و کشیدگی عضلات لگن یا فرسایش غضروف مفصلی لگن که به مرور زمان و با افزایش سن اتفاق می‌افتد، ایجاد می‌شود؛ به کشش و پارگی در یکی از عضلات لگن، شکم و ران‌ها، کشیدگی کشاله ران می‌گویند؛ کشیدگی و پارگی اغلب در محل اتصال عضله به تاندون آن اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشانه‌های کشیدگی کشاله ران

او بیان کرد: علامت اصلی کشیدگی کشاله ران درد ناگهانی و تیرکشنده در قسمت داخلی ران است که به مرور زمان به دردی مبهم در این ناحیه تبدیل می شود. همچنین گاهی بر اثر کشیدگی شدید، بخشی از کشاله ران به کبودی، تورم، التهاب و درد دچار می‌شود؛ درد شدید اولیه اغلب پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت فروکش می‌کند، اما به علت ضعف عضلات کشاله ران دردی مبهم در این ناحیه باقی می‌ماند؛ وقتی عضلات شکم در محل اتصال خود به استخوان لگن به کشیدگی و پارگی دچار می‌شوند، فرد هنگام سرفه یا عطسه کردن درد را احساس می‌کند.

دلایل کشیدگی کشاله ران

این متخصص فیزیوتراپی لغزیدن ناگهانی پا به پهلو، چرخش ناگهانی بدن روی یک پا، کشش زیاد کشاله ران هنگام انجام فعالیت ورزشی شدید و دویدن اشتباه را از جمله دلایل کشیدگی کشاله ران دانست.

اقدامات درمانی هنگام بروز کشیدگی کشاله ران

المعی‌نژاد افزود: افراد باید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت نخست پس از بروز آسیب، استراحت کنند، سپس هر یک ساعت یکبار ۱۰ تا ۲۰ ثانیه به آرامی لگن را در حالت خوابیده حرکت دهند و هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار محل آسیب‌دیده را با استفاده از کیسه یخ، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه سرد کنند، اشخاص می‌توانند برای جلوگیری از سوزش پوست، بین کیسه یخ و پوست حوله‌ای نازک بگذارند و در صورت صلاحدید پزشک، از دارو‌های مسکن جهت کاهش درد و التهاب استفاده کنند.

او تاکید کرد: افراد باید پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت از بروز آسیب، حرکات پا را افزایش و فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند، ولی لگن را به آرامی حرکت دهند؛ اشخاص باید از انجام فعالیت‌های ورزشی یا بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنند و در زمان بالا رفتن از پله‌ها نخست پای سالم را بالا بیاورند تا لگن دردناک نشود.

بیشتر بخوانید: بهترین ورزش‌ها برای درمان کشیدگی کشاله ران +تصاویر

این متخصص فیزیوتراپی تصریح کرد: افراد می‌توانند با استفاده از کیسه آب گرم یا حوله داغ به کاهش اسپاسم (گرفتگی) و درد عضلات خود کمک کنند، بنابراین می‌توان سه تا چهار بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه موضع را گرم کرد، همچنین برای کاهش درد و اسپاسم عضلات و جلوگیری از خشکی مفصل لگن، مراجعه به فیزیوتراپیست ضروری است.

المعی‌نژاد گفت: درد اغلب تا دو هفته پس از آسیب فروکش می‌کند، بنابراین افراد از هفته سوم می‌توانند به آرامی فعالیت‌های ورزشی خود را آغاز کنند؛ برای بهبود کشیدگی کشاله ران و جلوگیری از آسیب دوباره عضله، گرم کردن بدن در ابتدای ورزش و سرد کردن در انتهای آن، ضروری است.

او اظهار کرد: افراد باید در صورت بروز نشانه‌هایی مانند درد تیر کشنده از کمر به پا، تب، لرز و درد شبانه، مشکل در دفع یا کنترل ادرار و بی‌حسی یا احساس گزگز در پا‌ها به پزشک مراجعه کنند.

تمرین‌های ورزشی جهت رفع کشیدگی کشاله ران

این متخصص فیزیوتراپی بیان کرد: در تمرین نخست فرد باید مطابق تصویر پا‌ها را کمی از هم باز کند، سپس به آرامی وزن را روی پای سالم منتقل نماید تا در کشاله ران سمت مقابل، احساس کشیدگی کند، ۱۰ ثانیه پا‌ها را در این وضعیت نگه دارد و حرکت را پنج بار تکرار کند.

المعی‌نژاد افزود: در تمرین دوم فرد باید در حالت ایستاده به آرامی پای دردناک را از روی زمین و پهلو بلند و از بدن دور کند، پنج ثانیه پا را در این وضعیت نگه دارد و حرکت را ۱۰ بار تکرار کند.

او تاکید کرد: در تمرین سوم شخص باید مطابق تصویر بنشیند سپس یک توپ یا بالش را بین زانو‌های خود قرار دهد و به آرامی زانو‌ها را به توپ فشار دهد، ۱۰ ثانیه زانو‌ها را در این وضعیت نگه دارد و حرکت را پنج بار تکرار کند.

المعی‌نژاد یادآوری کرد: در تمرین چهارم فرد باید در حالت خوابیده زانو‌ها را خم کند، سپس یک توپ را بین زانو‌های خود قرار دهد و به آرامی قسمت نشیمنگاه را از زمین بلند کند و پل بزند، در همین حالت هر دو زانو را به توپ فشار دهد و۱۰ ثانیه بدن را در این وضعیت نگه دارد سپس قسمت نشیمنگاه را زمین بگذارد و حرکت را پنج بار تکرار کند.

انتهای پیام/

کشیدگی کشاله ران را چگونه مداوا کنیم؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت فیزیوتراپی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۳۸۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید ادگار داویدز از محل تمرین تیم زیر 19 ساله های یوونتوس / فیلم

ادگار داویدز با حضور در کمپ وینوو از تمرین تیم زیر 19 ساله های یوونتوس بازدید کرد و با کادرفنی تیم به خوش و بش پرداخت.

دانلود (2.5MB)

دیگر خبرها

  • سرخپوشان با توپ فوتبال گلف بازی کردند
  • در تمرین امروز؛ پرسپولیسی‌ها گلف بازی کردند+عکس
  • گزارش تصویری از تمرین استقلال در کمپ ناصر حجازی
  • حضور آتیلا حجازی در تمرین امروز استقلال / فیلم
  • حال و هوای کمپ حجازی پیش از شروع تمرین استقلال / فیلم
  • بازدید ادگار داویدز از محل تمرین تیم زیر 19 ساله های یوونتوس / فیلم
  • ویرجیل فن دایک بهترین هم تیمی‌اش در لیورپول را انتخاب کرد / فیلم
  • بهترین بازی‌های لیگ ایران آبکی از آب درآمد!
  • هری کین یک تنه بیشتر از مهاجمان تاتنهام گل زده است!
  • بچه صهیونیست‌ها در دانشگاه UCLA تمرین نسل‌کشی می‌کنند+ فیلم