Web Analytics Made Easy - Statcounter

قرار است گازوئیلی که با برقی کردن چاه‌های کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود، به صادرات اختصاص یابد و از محل صادرات آن، هزینه‌های این طرح و همچنین درآمد مازادی برای دولت تأمین شود. ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱ اقتصادی نفت و انرژی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دولت سالانه هزینه بسیاری بابت گازوئیل تحویلی به چاه‌های کشاورزی که با موتور آب دیزلی کار می‌کنند پرداخت می کند، از سوی دیگر آلایندگی زیست‌محیطی مصرف گازوئیل در موتورهای دیزلی برای محیط زیست خسارت‌آفرین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین خود کشاورزان نیز به‌منظور تأمین و مصرف گازوئیل، متحمل مشکلات و سختی‌هایی هستند. تمامی این مسائل موجب شد تا شورای عالی اقتصاد در رابطه با طرح برقی کردن چاه‌های کشاورزی در قالب ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در تاریخ دهم اسفندماه سال 1393 مصوبه‌ای را ابلاغ کرد.

طبق این مصوبه و اصلاحیه‌های بعدی آن، وزارت نفت به نمایندگی از دولت مجاز شد تا سقف یک‌میلیارد و 650 میلیون دلار تا پایان سال 1406 به سرمایه‌گذارانی که در این طرح مشارکت داشته باشند، بازپرداخت کند.

طبق برآوردهای صورت گرفته حدود 229 هزار حلقه چاه کشاورزی دیزلی دارای پروانه بهره برداری در کشور داریم که از سوخت مایع برای تأمین انرژی پمپ‌های اب استفاده می‌کنند، اما طبق اولویت‌بندی‌های اعلام شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، ظرفیت برقی کردن این طرح، اط لحاظ تعداد چاه‌ها به حدود 130 هزار حلقه چاه محدود می‌شود.

در این طرح، سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی، به منظور برقی‌کردن چاه‌های کشاورزی دیزلی دارای پروانه بهره برداری معتبر، با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر (انرژی خورشید و یا باد) یا اتصال به شبکه سراسری برق و یا ژنراتورهای گازسوز می توانند اقدام کرده و از محل صرفه‌جویی سوخت تحقق یافته، حداثکر به مدت 8 سال، یارانه صرفه جویی سوخت را دریافت کنند.

قرار است گازوئیلی که صرفه‌جویی می‌شود، به صادرات اختصاص یابد و از محل صادرات آن، هزینه‌های این طرح و همچنین درآمد مازادی برای دولت تأمین شود.

در هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه دهم مهرماه) قرارداد برق‌دار کردن 75 هزار حلقه چاه و تلمبه کشاورزی بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت توانیر با حضور هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به امضا رسید.

این قرارداد که گامی مهم در راستای اجرای مصوبه سال 93 شورای عالی اقتصاد است، بخشی از این طرح ملی را اجرایی می کند. در واقع از مجموع 130 هزار حلقه چاه کشاورزی اولویت‌دار برای برقی شدن، 75 هزار حلقه چاه با این قرارداد قرار است برقی شوند.

اجرای کامل این طرح، با فرض برقی شدن 130 هزار حلقه چاه و تلمبه آب کشاورزی و با توجه به اینکه به طور متوسط 5 هزار و 130 لیتر سهمیه سوخت در سال برای هر چاه درنظر گرفته می‌شود، موجب صرفه‌جویی سالانه حدود 667 میلیون لیتر سوخت مایع می‌شود.

انتهای پیام/

R32317/P/S7,80/CT1 واژه های کاربردی مرتبط صنعت برق ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنعت برق ایران صنعت برق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۱۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندر عباس

ایسنا/هرمزگان فرمانده انتظامی هرمزگان ازاجرای طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت وکشف ۸۰ هزارلیترگازوئیل قاچاق در بندر عباس خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان، سردار علی اکبرجاویدان شامگاه ۸ اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای مقابله جدی و بی‌امان با قاچاقچیان سوخت و به منظور جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی، روز گذشته طرح ضربتی پاکسازی مناطق آلوده به قاچاق سوخت بصورت هم زمان در مناطق خانسرخ، سورو، نخل ناخدا و روستای دهنو از توابع بندرعباس اجرا شد.

وی افزود: در اجرای این طرح که با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی و گشت زنی های هدفمند اجرا شد جمعا ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق، مقادیری مشروبات الکلی، ۴۲۳ حفت کفش و یکدستگاه موتورسیکلت سنگین قاچاق کشف و ضبط شد.

این مقام انتظامی استان با بیان اینکه دراین طرح تعداد ۵ دستگاه خودرو شوتی فعال در قاچاق سوخت و ۱۰ فروند تشتک فایبر کلاس قایق موتوری نیز توقیف شدند، بیان کرد: در این رابطه تعداد ۱۳۷ نفر اتباء بیگانه غیر مجاز و فاقد مجوز اقامت که برخی از آنها در تهیه و قاچاق سوخت فعالیت داشتند نیز شناسایی و دستگیر شدند که هماهنگی‌های لازم جهت طرد آنان انجام شده است.

سردار جاویدان با تأکید بر استمرار طرحهای عملیاتی پاکسازی مناطق آلوده به قاچاق و قاطعیت پلیس در اجرای این طرح ها، از عموم مردم قدر شناساس استان خواست در صورت مشاهده و اطلاع از هرگونه دپوو یا قاچاق کالا، سوخت و مواد مخدر مراتب را از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

دستبند پلیس بر دستان باند سارقان اماکن خصوصی و کشف اموال سرقتی در هرمزگان

رئیس پلیس آگاهی استان از شناسایی و دستگیری باند سارقان اماکن خصوصی در استان خبرداد.

سرهنگ عبدالمجید کرمی نیز امروز ۸ اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی وقوع چند فقره سرقت از اماکن خصوصی و ساختمان‌های نیمه کاره و متواری شدن سارقان، پیگیری موضوع در دستور کار پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

 وی افزود: کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استان ضمن شناسایی محل های سرقت و بررسی شیوه و شگردهای به‌کار رفته در سرقت‌ها با تشکیل تیمی به محل اعزام و در نهایت خودرو ام وی ام سارقان را در یکی از محلات شناسایی کردند.

این مسئول انتظامی بیان کرد: مالک خودرو احضار که در تحقیقات صورت گرفته اعلام کرد که در تاریخ اعلامی خودرو دست فرزندش که چهار ماه قبل از زندان آزاد شده بوده که با بررسی دقیق سوابق متهم مشخص شد دارای سوابق متعددی در خصوص انواع جرائم به‌ویژه سرقت است که با هماهنگی قضائی متهم در مخفیگاهش دستگیر شد.

سرهنگ کرمی خاطر نشان کرد: متهم دستگیر شده در بازجویی فنی بعمل آمده به جرم خود اقرار کرده و معترف شد با همدستی فردی دیگر اقدام به سرقت کرده و سپس اموال مسروقه را به بک مالخردر بندرعباس فروخته‌اند که طی عملیاتی دیگر دو متهم دیگر نیز در مخفیگاهشان دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه متهمان تعدادی اموال سرقتی کشف و ضبط شد.

رئیس پلیس آگاهی هرمزگان با بیان اینکه تلاش ماموران برای شناسایی مالباختگان جهت تحویل اموال مکشوفه به آنان ادامه دارد، بیان کرد: متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی معرفی و با قرار بازداشت روانه زندان شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس کشف شد
  • کشف ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندر عباس
  • کشف بیش از ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه
  • کشف و ضبط ۳۳ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در شهرستان کرخه
  • کشف ۳۲ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در خاتم
  • کشف ۳۳ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه
  • کشف ۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در کرخه
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال