Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

واژه «ذوالقرنین» در قرآن مطرح شده و قرآن کریم او را یکی از پادشاهان کهن دانسته و از او به خوبی یاد می‌کند. در آیه سوره کهف از شخصی به نام «ذوالقرنین» نام برده می‌شود که هویت آن همواره برای مفسران قرآن محل سوال و بحث بوده است.

گروهی از پژوهشگران گمان برده‌اند که ذوالقرنین یکی از پادشاهان حمیری همانند ذوالمنار و ذوالآذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها به استناد همین تشابه واژگانی در یمن به دنبال ردپای ذوالقرنین گشتند؛ در میان دانشمندان ایرانی ابوریحانی بیرونی در آثار الباقیه و تاریخ نگار و دانشمند ایرانی، ابن خلدون نیز موافق این نظر هستند. هرچند مولانا ابوالکلام آزاد در این کتاب مدعای آنها را با ارائه سه دلیل رد می‌کند.

عده‌ای دیگری از صاحب‌نظران ذوالقرنین را اسکندر مقدونی می‌دانند. ابن سینا در کتاب شفا می‌گوید اسکندر همان ذوالقرنین مورد اشاره قرآن است. فخر رازی نیز به پیروی از عقیده شیخ الرئیس بر می‌آید و رازی در «تفسیر مشهور خود هرچه را خلاف این نظر باشد را پشت سرهم می‌آورد.» ابوالکلام آزاد درباره اظهار نظر فخر رازی می‌نویسد: « [فخر رازی] بنا به عادتش، پاسخ‌های ناچیز و سست تن در می‌دهد» و در نهایت ابوالکلام آزاد یادآور می‌شود: «هیچ همانندی و تشابهی میان اسکندر مقدونی و ذوالقرنین در قرآن مشاهده نمی‌شود.»

ابوالکلام آزاد با ریزبینی پژوهشگرانه خاص خود اسناد و متون دینی یهودیان مانند اسفار اشعیا، ارمیا و دانیال را مرور می‌کند و درباره اعتبار هریک منصفانه اظهار نظر می‌کند و دیدی جامع به خواننده می‌دهد. وی نشان می‌دهد کوروش به اشکال مختلف در متون یهودیان مورد تکریم و احترام است تا جایی که ابوالکلام آزاد یادآور می‌شود: «یهود همچنین سخت بر این باورند که کوروش از نرد خداوند آمده است [...] از همین رو کوروش در کلام اشعیای پیامبر «چوپان خدا» و «مسیح خدا» لقب می‌گیرد.از کتاب صفحه۵۸» به همین ترتیب یادآور می‌شود، یهودیان کوروش را نمود اراده و خواست خداوند می‌دانند.

نویسنده کتاب «کوروش یا ذوالقرنین قرآن و تورات» درباره چرایی تکریم کوروش در این متون یادآور می‌شود کوروش زرتشتی و همانند یهودیان مخالف بت پرستی بوده‌اند. این پژوهشگر مسائل دینی یادآور می‌شود همین اشتراک نظر در نفی بت پرستی باعث می‌شود وقتی کوروش بر بابلیان بت پرست چیره می‌گردد و حکومت آنان را درهم می‌شکند با یهودیان یکتاپرست مدارا کند و اجازه دهد آنها عبادتگاه تخریب شده‌شان بازسازی کنند.

اما ابوالکلام آزاد به رویایی از دانیال اشاره می‌کند که اشاره به معنای لغوی ذوالقرنین –یعنی دو شاخ- دارد. در رویای دانیال از قوچی با دو شاخ یاد شده که یک شاخش به جلو و دیگری به عقب است و قوچ با شاخ خود باختر، شمال و جنوب را شاخ می‌زند و هیچ حیوانی را یارای مقابل با آن نیست. سپس فرشته‌ای خواب دانیال را تعبیر می‌کند و به او می‌گوید: «قوچ دو شاخ نشان دهنده یکپارچه شدن دو مملکت ماد و پارس است و نشان دهنده پادشاهی نیرومند است.» در پیشگویی رویای دانیال، دو کشور ماد و پارس به شکل دو شاخ نمود پیدا می‌کند چون قرار است این دو به زودی متحد شوند.

این محقق می‌گوید تا مدت‌ها نسبت به همسانی کوروش با ذوالقرنین مردد بوده تا به تصویری از مجسمه کوروش دست پیدا می‌کند. مجسمه‌ای که در دوره اردشیر ساخته شده است در این تصویر پادشاه ایرانی (کوروش) را در هیاتی همانند رویای دانیال نشان داده شده است. وی می‌نویسد: «کشف یک اثر تاریخی مهم نیز کاملا تردیدها را از میان برد و برای من یقین حاصل شد که مقصود از ذوالقرنین کسی جز کوروش نیست و پس از این دیگر هیچ نیازی نیست که برای یافتن حیقیت ذوالقرنین دنبال شخص دیگری جز او باشیم. این اثر مهم تاریخی مجسمه خود کوروش است که در جایی حدود هشتاد کیلومتری استخر، پایتخت ایران باستان، در نقطه‌ای بر کناره رود مرغاب است. ازکتاب صفحه ۶۰»

 


تصویر مجسمه‌ مورد اشاره ابوالکلام آزاد


فصل چهارم کتاب وقتی آغاز می‌شود که برای نویسنده قطعی شده که ذوالقرنین همان کوروش است. نویسنده این فصل را با این جملات شروع می‌کند: «اکنون می‌توانیم بگوییم که به طور قطع ذوالقرنین لقب کوروش بوده است. شکی نیست این پندار ذوالقرنین همان کوروش است، از قبل وجود داشته است. ما حتی اگر از شهادت‌های صریح عهد عتیق چشم پوشی کنیم، تمثال خود کوروش شاهد و گواهی عینی است بر درستی گفتار ما.» به همین ترتیب نویسنده با تکرار عباراتی از قرآن کریم و مقایسه آن با اقدامات کوروش ادعای خود را به نحوی اثبات می‌کند.

ابوالکلام آزاد در فصل پنجم مترصد آن است تا نشان دهد ویژگی‌های رفتاری و اعتقادی ذکر شده در آیه مورد بحث قرآن کریم نیز با خصوصیات و تاریخ دوران کوروش تطابق دارد. وی در همین رابطه می‌نویسد: «اکنون لازم است ببینیم آیا کوروش همان صفات و ویژگی‌های ذوالقرنین یاد شده در قرآن را دارد؟ در پاسخ باید بگوییم آری؛ زیرا همه قرائن و شواهد این ادعا را تایید می‌کند.»

این محقق سپس در فصل بعدی به دنبال نشانه‌های سد یاجوج و ماجوج که در قرآن از آن یاد شده رفته و به دنبال نشانه‌های جغرافیایی این سد و مصداق آن در سرزمین تحت فرمان کوروش می‌رود. از دیگر بخش‌های ارزشمند کتاب «تعلیقات» است؛ از آنجا که این اثر حاوی تعداد کثیری از اسامی امکان، اشخاص و رویدادهای تاریخی و مفاهیم دینی یهود، زرتشت و باستانی است، بنابراین افزودن این بخش به اثر نویسنده اصلی کتاب توسط مترجمان کاری ارزشمند و درخور قدردانی است.

سعید نفیسی در یادداشتی که برای اولین ترجمه این کتاب می‌نویسد درباره اهمیت این اثر می‌نویسد: «سال‌ها بود که چه در ایران و چه در کشورهای اسلامی دیگر ذوالقرنین را همان اسکندر مقدونی می‌پنداشتند و کسی درصدد نشده بود با قراین و جهات دیگر تطبیق کند و حقیقت را بجوید و عرضه دارد. این مشکل هزار و انساله را اخیرا دانشمند نامی جناب علامه ابوالکلام آزاد [.....] درین رساله آشکارا حل کرده و بدین وسیله خدمت شایانی به معارف اسلامی کرده است.... با دلایل متقن و تردید ناپذیر ثابت کرده است که مراد قرآن شریف از ذوالقرنین، کوروش بزرگ شاهنشاه نامی هخامنشی است.»


کتاب « کوروش یا ذوالقرنین قرآن و تورات » نوشته مولانا ابوالکلام آزاد توسط مسلم زمانی و علی‌اصغر قهرمانی مقبل ترجمه و نشر نی آن را راهی بازار کتاب کرده است. گفتنی است مولانا ابوالکلام محیی الدین احمد، مشهور به ابوالکلام آزاد، دانشمند، محقق، سیاستمدار، خطیب، روزنامه‌نگار و مفسر قرآن و هم‌رزم مهاتما گاندی و جواهر لعل نهرو در مبارزات استقلال طلبانه ملی هند و تخستین وزیر آموزش و پرورش هندوستان در سال‌های پس از استقلال بوده است. همچنین این کتاب پیش از این توسط باستانی پاریزی ترجمه می‌شود اما در سال ۱۳۹۰ باردیگر به دلایلی ترجمه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ذوالقرنین کوروش مولانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۲۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضاییه

به گزارش خبرگزاری مهر؛ طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه اسناد مالکیت صدها نفر از مردم قشم پس از حدود ۵۰ سال به آنها داده شد.

از حدود پنجاه سال پیش صدور اسنادی موسوم به رفسنجان سبب شده بود دعاوی حقوقی متعددی در جزیره قشم ایجاد شود و افراد حقیقی متعددی مدعی مالکیت بر زمین‌های مردم و اهالی این جزیره و حتی ساختمان‌های دولتی شوند. اما هم اکنون با سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان داد اهالی قشم پس از بیش از پنجاه سال ستانده شد و ساکنان این جزیره در آب‌های نیلگون خلیج فارس، سندهای مالکیت خود را از دستان حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دریافت نمودند.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد، اظهار داشت: چالش اسناد رفسنجان یکی از مشکلات مهم در جزیره قشم بود که بر اساس آن از حدود ۵۰ سال قبل ۷ هزار و ۱۴۲ فقره سند موسوم به اسناد رفسنجان بدون تعیین محدود دقیق تحویل افراد شده بود که این موضوع هم مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده و هم موانعی را در پیشبرد عمران و آبادانی این جزیره ایجاد کرده بود.

وی تصریح کرد: متأسفانه محدوده اسناد موسوم به رفسنجان تعریف نشده بود و به همین دلیل طی سالیان متمادی تعارضات متعددی به وجود آمده و پرونده‌های زیادی تشکیل شده بود که این موضوع موجب کاهش ثبات مالکیت در جزیره قشم شده بود.

قهرمانی افزود: بر این اساس، دستگاه قضائی استان هرمزگان با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک، دستگاه‌های اجرایی متولی و منطقه آزاد قشم به موضوع تعیین تکلیف اسناد رفسنجان جزیره قشم ورود کرد و خوشبختانه به یُمن سفر پر خیر و برکت ریاست قوه قضائیه شاهد گره گشایی از این مشکل ۵۰ ساله مردم قشم و تحویل اسناد اهالی این جزیره توسط حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این با ورود دستگاه قضائی، منطقه آزاد و دستگاه‌های اجرایی به این موضوع، بودجه‌های لازم در این رابطه پیش بینی شده است و به موازات آن، تعدادی از شرکت‌های خصوصی پای کار آمدند و عملیات نقشه‌برداری و تعیین محدوده دقیق اراضی موضوع این اسناد نیز انجام شد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان یادآور شد: مردم قشم پیش از این به دلیل مشخص نبودن تعداد و محدوده اسناد موسوم به رفسنجان دچار مشکلات زیادی بودند و صاحبان آن‌ها به دلیل همین مشکلات نمی‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند که با پیگیری موضوع توسط دستگاه قضائی، تعداد و محدوده دقیق این اسناد مشخص شد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه با سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان و تعیین تکلیف اسناد رفسنجان علاوه بر اینکه یک چالش مهم حقوقی از پیش روی مردم قشم برداشته شد، این موضوع موجب افزایش ثبات مالکیت در این جزیره نیز شد و با ایجاد ارزش افزوده، منافع متعددی برای مالکین این اسناد به همراه داشت.

رئیس کل دادگستری هرمزگان با تأکید بر اینکه با تعیین تکلیف اسناد رفسنجان از لحاظ مساحت و مختصات هیچ تغییری در این اسناد ایجاد نشده است، اظهار داشت: با این اقدام ضمن تعیین محدوده اراضی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به همان میزانی که در اسناد موسوم به رفسنجان قید شده است، اسناد تک برگ برای مردم صادر شد.

کد خبر 6095525

دیگر خبرها

  •  مشکل ۵۰ ساله ساکنان جزیره قشم حل شد
  • روایت رئیس کل دادگستری هرمزگان از فرآیند حل مشکل ۵۱ ساله مردم قشم
  • حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضاییه
  • حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • حل مشکل پنجاه ساله «اسناد رفسنجان قشم»
  • معلم علمدار مبارزه با جهل و معمار هویت کشور است
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۸ / این کوروش افسانه است!
  • قاسمی: استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • رفع مشکل کمبود آب شرب روستای میرآباد مازول نیشابور