Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره جایگاه انتخابات در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران و لزوم توجه به آن به خبرآنلاین گفت: کارآمدی حکومت بستگی به توازنی دارد که میان دو پایه مشروعیت دهنده نظام سیاسی براساس قانون اساسی یعنی ولایت و جمهوریت برقرار می‌شود. این توازن به گونه ای برقرار خواهد شد که نهادهای انتصابی و انتخابی موازی، مقوم و تقویت کننده هم باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم بتوانند کارآ جلوه کنند و مشکلات مملکت را حل کنند و هم موجب ارتقا امنیت و منافع ملی بشوند. اما متاسفانه در این سالها به نظر می‌رسد بنا به دلایلی موازنه به ضرر نهادهای انتخابی برهم خورده است. یک نهاد مردمی مثل مجلس که باید انحصار تقنین را در کشور داشته باشد، وظایفش را از او گرفته اند و به نهادهای دیگری که انتخابی نیستند مانند «شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «مجمع تشخیص مصلحت»، «شورای عالی امنیت ملی»، «شورای عالی فضای مجازی» و امثال آنها واگذار کرده اند.

او ادامه داد: یعنی مجلسی که باید در دفاع از حق حاکمیت ملی در راس امور باشد و انحصارا قانونگذاری کند، اساس آن در موارد مهمی مانند تصویب برجام مورد تهدید قرار می‌گیرد. وقتی نظرش برایFATF حیاتی است اصلا مورد مشورت قرار نمی‌گیرد و تصمیم‌گیری درباره FATF که آینده مناسبات کشور با دنیا به آن گره خورده است به نهاد دیگر سپرده می‌شود. متاسفانه مساله این است که بعضی‌ها در کشور ما قانون اساسی را فقط به صورت فرمالیته دیده‌اند و روح قانون اساسی را کنار گذاشته اند. به نظر من بعضی نهادها قانون اساسی را گروگان گرفته‌اند؛ آنرا تنها برای فرار از پاسخگویی و گریز از مسئولیت روی طاقچه گذاشته اند. در صورتی که قانون اساسی برخاسته از آرمان‌های ملت ما برای مبارزه با استبداد، خودکامگی و تاسیس حقوق شهروندی بود.

اصغرزاده که در جریان مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی از دانشجویان خط امامی بود، اشاره‌ای به آرمان‌هایشان در آن دوره می‌کند و می‌گوید: «ما کف ایده‌آل‌های خودمان را در قانون اساسی به تصویر کشیدیم تا زمینه ایجاد یک جامعه آزاد و دموکراتیک را فراهم کند، اما بخاطر کژفهمی ها و بعضی تنگ نظری‌ها، این میثاق مصادره و گروگان گرفته شده است و به یک مکانیزم طرد و حذف برای گزینش و کنترل تقلیل یافته است.»

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ابراهیم اصغر زاده انتخابات اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۲۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه مهم قالیباف به رئیسی

رئیس مجلس شورای اسلامی ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ۲ قانون را برای اجرا ابلاغ کرد.

۱- قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی

۲- قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت گنت ترکیه به داوری

دیگر خبرها

  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • نامه مهم قالیباف به رئیسی
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات
  • دو قانون مصوب مجلس به دولت ابلاغ شد
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • همه جا نه، در این یک فقره اما حق با بهروز افخمی بود!
  • اجرای قانون اساسی در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد