Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی/ همایش فصلی خانه احزاب این بار محلی برای رایزنی‌ها پیرامون چگونگی نقش‌آفرینی بیشتر احزاب سیاسی در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و نحوه تأثیرگذاری آنها در تحقق مشارکت حداکثری مردم بود.

با این حال در این گردهمایی که با حضور دبیران کل احزاب و نمایندگانی از قوای سه‌گانه و شورای نگهبان برگزار شد، چگونگی قرار گرفتن احزاب در جایگاه واقعی و ایجاد همگرایی میان آنها در جهت تحقق اهداف کلان کشور از موضوعات دیگری بود که در سخنرانی‌ها مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این همایش اگرچه قانون فعالیت احزاب و قانون انتخابات موضوعاتی بودند که محل تضارب آرای سخنرانان قرار گرفتند، اما اتفاق‌نظر همه حاضران بر آن قرار داشت که همه این قوانین باید در خدمت تأثیرگذاری بیشتر احزاب به عنوان ابزارهای تحقق مردم‌سالاری واقعی باشند.
جمال عرف، معاون سیاسی وزارت کشور که روز پنجشنبه در سالن همایش‌های وزارت کشور به نوعی نشست خانه احزاب را میزبانی می‌کرد، در سخنانی یادآور شد: «مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس ترجمه بین‌المللی خواهد داشت و مشارکت هرچه بیشتر باشد، اقتدار ما ترجمه دیگری پیدا خواهد کرد بنابراین باید در وزارت کشور زمینه حضور همگانی را فراهم آوریم.» عرف در ادامه  با ارائه گزارشی از اقدامات وزارت کشور در مسیر برگزاری انتخابات اسفندماه نوسان افزایش و کاهش درصد مشارکت در انتخابات‌ مجالس را با میزان مشارکت و حضور احزاب و تشکل‌ها با سلایق و علایق مختلف در عرصه انتخابات  مرتبط دانست و تأکید کرد: «زمانی که فرصت حضور سلایق و علایقی را که در انقلاب اسلامی حضور داشته، امام و رهبری را قبول دارند و نسبت به انقلاب مؤمن هستند فراهم کردیم؛ انتخابات پرشوری را داشتیم و زمانی که به هر دلیلی شرایط اینچنینی محقق نشد سطح مشارکت هم پایین آمد.» او ادامه داد: «همه کسانی که دلسوز انقلاب هستند، معتقدند این انتخابات باید با مشارکت بالا برگزار شود و هیچ تغییری در استراتژی مشارکت حداکثری که مقام معظم رهبری در هر دوره تأکید داشتند به وجود نیامده و همان استراتژی باید در دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ترجمه و کار دنبال شود.»
عرف در پایان تأکید کرد: «در حوزه اجرایی، یکی از تکالیف ما بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات، استفاده از فناوری‌های نوین در انتخابات هم در مرحله احراز هویت و هم در مرحله اخذ و شمارش آرا است که در دستور کار قرار دارد و تلاش خواهیم کرد با فراهم کردن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فنی لازم و تبادل نظر با شورای نگهبان به حداکثر این شاخص‌ها برسیم. امیدوارم در این دوره در تعدادی از حوزه‌ها، انتخابات کاملاً الکترونیکی را برگزاری کنیم.»
باهنر: انتخابات فرصت مغتنمی برای همگرایی است
محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین که در ماه‌های اخیر جز تلاش برای وحدت اصولگرایان موضوع گفت‌وگوی ملی میان چهره‌های شاخص هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا را پیگیری می‌کرده است، در این همایش نیز انتخابات را فرصت مغتنمی برای همگرایی، همدلی و تلاش برای رسیدن به اهداف انقلاب توصیف کرد و خواستار تدوین میثاق‌نامه اخلاقی انتخابات در خانه احزاب شد. باهنر با اشاره به اینکه موضوع مشارکت در انتخابات تعهدی است که فعالان سیاسی در مقابل نظام و انقلاب دارند، گفت: «افزایش این مشارکت با همگرایی و نه واگرایی و انتقادات بی‌حاصل قوا از یکدیگر حاصل می‌شود، قوه قضائیه هم با اقدامات خود مقداری از این بی‌اعتمادی‌ها و واگرایی‌ها در کشور را ترمیم می‌کند.»
او البته مباحث مطرح پیرامون تأیید صلاحیت نامزد‌ها از سوی شورای نگهبان را به تبعات ثبت‌نام‌های بی‌قاعده نامزدها تقلیل داد و گفت: «احزاب نباید تصور کنند که اگر در بوق نارضایتی بدمند می‌توانند بر این موج سوار شوند؛ حساب و کتاب روشن است. ۱۶ هزار نفر ثبت‌نام می‌کنند و چند هزار نفر رأی نمی‌آورند و می‌گویند تقلب کردند.»
 رضایی: احزاب برای اصلاح قانون انتخابات تلاش کنند
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیگر سخنران این همایش نیز علاوه بر اشاره به نقش احزاب در اعتلای جامعه و تربیت دولتمردان و سیاستمداران آینده و ضرورت انجام یک بازنگری اساسی درباره نقش احزاب در ارتباط با حکومت و اداره کشور به نقد قانون انتخابات و اقدامات انجام شده برای اصلاح آن پرداخت.
رضایی با اشاره به تصویب و سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: اولین انتظار این است که خود احزاب مطالبه‌گر باشند و سیاست‌های کلی نظام را از دولت، مجلس و قوه قضائیه مطالبه‌گری کنند. او طرح مجلس در موضوع استانی شدن انتخابات را که با ایراد مجمع تشخیص و شورای نگهبان مواجه شد عجولانه دانست و با اشاره با اینکه لایحه‌ای که دولت داده لایحه کامل‌تری است، تصریح کرد: «احزاب می‌توانند برای ایجاد یک قانون انتخابات صحیح ۴۰ سال پس از انقلاب و 100 سال پس از تشکیل حزب تلاش کنند. »

برش

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری: «دموکراسی بدون انتخابات پوچ  و انتخابات بدون رقابت نمایش و رقابت بدون حزب شوخی با دموکراسی است. نتیجه اینکه انتخابات بدون نظام حزبی زیر سؤال بردن هرگونه دموکراسی است.»
احمد مازنی نماینده عضو فراکسیون امید: در مسأله انتخابات شاهد قصور احزاب و دولت در لایحه انتخابات هستیم. آنچه مجلس تهیه کرد در رفت وبرگشت میان مجلس و شورای نگهبان دچار مشکل شد. البته که مجلس همچنان روی تحزب و کیفی کردن انتخابات اصرار دارد.
 پروانه مافی نماینده  تهران در مجلس: به عنوان نماینده حاضر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برای تقویت تحزب و توسعه سیاسی  تلاش می‌کنم. با تلاش فراوان در کمیسیون ماده ۱۰ توانستیم ۱۱۶ حزب سیاسی اعم از ملی و استانی را به رسمیت شناخته و آنها را برای ادامه فعالیت معرفی کنیم.
شهاب‌الدین صدر دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت: انتخابات بهار فعالیت احزاب و احزاب ستون‌های برگزاری انتخابات سالم و رقابتی هستند. احزاب هنگامی که دارای علایق و جهت‌گیری ملی باشند می‌توانند به عنوان ابزاری برای سازماندهی مشارکت عمومی، مشروعیت سیاسی و جلوگیری از بروز منازعات و خشونت‌های اجتماعی عمل کنند.
اعظم طالقانی دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی: احزاب باید نقد قدرت کنند و در این نقد از چارچوب ادب و احترام خارج نشوند. همچنین اگر افرادی که در مسند قدرت نیستند حرفی می‌زنند که در چارچوب حق و قانون است باید به آن بها داده شود.
حسین کاشفی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی:  قانون اساسی باید مبنای عملکرد و میثاق ما باشد. اگر احزاب تقویت شوند، از نمایندگان خود در مجلس جواب می‌خواهند. قانون‌مداری و اخلاق‌مداری باید مبنای حرکت احزاب باشد. اگر بی‌قانونی شد، به اصلاح‌طلب و اصولگرا کار نداشته باشیم بلکه با قانون‌شکن مقابله کنیم.
سیدمحمد حسینی، دبیرکل کانون دانشگاهیان: مسلماً برپایی انتخابات پرشور و با حضور حداکثری و نتایج مناسب آن در اصلاح امور،  کاهش کاستی‌ها و نابسامانی‌ها و پیشرفت و تعالی ایران عزیز اهمیت بسیار است.
مهدی امیری اصفهانی، نماینده قوه قضائیه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب: قوه قضائیه وظیفه دارد از همه حقوق قانونی احزاب و گروه‌های سیاسی پشتیبانی و با متعرضین برخورد کند. همه احزابی که در جلسه حضور دارند خود را با قانون جدید احزاب تطبیق داده‌اند. ما تشکل و حزبی را که بیرون از تعاریف قانونی باشد غیرقانونی می‌دانیم و مطابق قانون عمل می‌کنیم.
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۴۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد

یک داوطلب انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سطح مشارکت در انتخابات از دور اول هم بیشتر شود، آورده بیشتری به لحاظ امنیت ملی برای کشورمان دارد.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با ایسنا درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: یک وجه انتخابات به مشارکت مردم در اصلاح و بهبود شیوه حکمرانی برمی‌گردد که بخشی از این حکمرانی به قوه مقننه مربوط می‌شود. انتخاب اصلح برای حضور در مجلس شورای اسلامی هم عمل به تکلیف شهروندی و هم مشارکت در سرنوشت کشور است. این امر موجب تاثیرگذاری مردم بر روند قانونگذاری در کشور می‌شود.

وی افزود: هرچه مشارکت بیشتر باشد مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن یا روز قدس، تاثیر مثبت بیشتری برای شرایط کشور دارد و دشمن پیام را دریافت می‌کند. مشارکت بالا در انتخابات هم بر موقعیت ژئوپولتیک، قدرت مانور منطقه‌ای و تامین منافع و امنیت ملی کشور تاثیر مثبت می‌گذارد. با توجه به تحولات منطقه، جنگ عزه و حساسیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، اگر سطح مشارکت از دور اول هم بیشتر شود، آورده بیشتری به لحاظ امنیت ملی برای کشورمان دارد.

این داوطلب مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: با مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی ما کاهش می‌یابد و دشمن از اقدامات ناامن‌سازی ایران دلسرد خواهد شد و وقتی دشمن از ماجراجویی‌های امنیتی دلسرد گردد، برای ما آورده اقتصادی خواهد داشت زیرا دورنمای اقتصادی کشور روشن‌تر، سرمایه‌گذاری بیشتر، هزینه‌های امنیتی کمتر و چسبندگی مردم به فعالیت اقتصادی بیشتر خواهد شد اما هرچه از داخل به دشمن پالس داده شود، او دچار توهم  شده و دنبال ماجراجویی امنیتی می‌رود.

ظهره وند خاطرنشان کرد: در صورت شکل گیری مشارکت بالا، دشمن به سمت تعامل فعال و مذاکره حرکت می‌کند نه مخاصمه و ماجراجویی امنیتی. دلسردی از رای دادن تغییری در شرایط کشور ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین توصیه من این است که مردم مشارکت فعالی در دور دوم انتخابات داشته باشند. مهم این است که مشارکت بالا و انتخاب هوشمندانه و با شناختی صورت گیرد. چنین انتخابی به بهبود شرایط اقتصادی کشور هم کمک می‌کند اما مشارکت کم موجب ادامه دار شدن عوامل نگرانی های مردم خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • (ویدئو) حضور پرشور مردم در کنار تالاب هامون
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد