Web Analytics Made Easy - Statcounter

فضای سبز، قلب تپنده شهر و کانون شور و نشاط، اجتماعات خانوادگی و محلی برای گذران اوقات فراغت شهروندان است؛ بدون پارک شهر محصور در خاک و بتن و دود می‌شود و شهروندان از فضایی دل‌انگیز که بتوانند ساعاتی از روز را آسوده در آن بگذرانند یا با تماشای آن لذت ببرند، محروم می‌شوند.

به گزارش ایمنا، مدیریت شهری مغز متفکر اداره شهر است که باید برای رفع نیازهای مختلف شهروندان تدابیری راهگشا بیندیشد؛ شهروندان همان اندازه که به راه، معبر، آسفالت مناسب و ناوگان حمل و نقل استاندارد نیاز دارند به محل‌هایی برای استراحت، دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه و گذران اوقات فراعت نیز نیاز دارندو پارک‌ها و فضاهای سبز شهری از بهترین مکان‌هایی هستند که این نیازها را برآورده می‌کند؛ اما میزان برخورداری شهرهای مختلف از فضای سبز یکسان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرگان شهری است در شمال ایران، غیرصنعتی و مصون از معضلات زیست‌محیطی همچون ریزگردها. این شهر که از حُسن هم‌جواری با جبال البرز و دریاچه خزر برخوردار است، آب و هوایی مطبوع و محیطی مناسب برای رشد و نمو گیاهان دارد.

برای بررسی بیشتر وضعیت فضای سبز شهر گرگان، سرانه شهروندان از این بخش از خدمات شهری و مشکلات و موانع توسعه آن با "یحیی ستوده‌نیا"، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

سرانه فضای سبز شهر گرگان چقدر است؟

سرانه فضای سبز شهر گرگان ۷.۴۳ مترمربع به ازای هر شهروند از تفرجگاه‌ها، پارک‌ها، میادین، بلوارها، قطعات پراکنده فضای سبز، درختان معابر و بخش‌هایی از پارک‌های جنگلی است.

مساحت پارک‌ها شهر گرگان چقدر است؟

در این شهر ۵۳ پارک وجود دارد که مساحت آن‌ها ۳۴ حدود هکتار است. شهرداری برای افزایش سرانه پارک‌ها در نظر دارد از حاشیه رودخانه‌ها برای احداث پارک‌های خطی استفاده کند.

آیا توزیع فضای سبز در همه محلات یکسان بوده است؟

شهر گرگان از یکصد محله تشکیل شده است که ۵۳ محله از این تعداد دارای پارک است و هنوز تا رسیدن به استاندارد هر محله یک پارک فاصله زیادی وجود دارد که این مسئله یکی از نقاط ضعف‌ شهر گرگان است که باعث شده سرانه پارکی این شهر کمتر از یک مترمربع باشد.

چه مانعی در برابر توسعه پارک‌های محله‌ای در گرگان وجود دارد؟

شهرداری گرگان آماده احداث و توسعه پارک محله‌ای است، اما زمین مناسب برای احداث پارک وجود ندارد. بیشتر پارک‌ها در ضلع شمالی شهر قرار دارد و برای رفع این معضل شهرداری اقدام به احداث پارک‌های خطی و مینی‌پارک‌ها کرده است؛ مساحت این پارک‌ها از ۳۰۰ متر شروع می‌شود و به یک‌هزار و ۵۰۰ متر می‌رسد.

شهرداری گرگان از پایان سال ۹۷ و به دنبال استقبال مردم از مینی‌پارک‌ها، با هدف ایجاد مکان‌هایی مناسب و امن برای گرد هم آمدن شهروندان در داخل محلات، اقدام به احداث پارک‌های خطی یا به عبارتی مینی‌پارک کرده است. تاکنون ۹ مینی پارک در مناطق کم‌برخوردار احداث شده است و سعی می‌کنیم تعداد این نوع پارک را در محلات مختلف به ۴۰ عدد برسانیم.

برای آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده می‌شود یا از پساب تصفیه شده

یکی از موانع توسعه فضای سبز در شهرها تامین منابع آبی پایدار است به همبن دلیل در بسیاری از شهرها برای تآمین این منابع طرح‌هایی برای استفاده از پساب‌ها اجرا می‌شود.

در گرگان با توجه به کمبود منابع آب شرب، هفت الی هشت درصد از آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز از آب شرب تامین می‌شود.

آیا برای کاهش میزان مصرف آب شرب در فضای سبز برنامه‌ای در نظر گرفته شده است؟

طرح جامع جداسازی آب شرب از آب خام درحال اجرا است و در توسعه آبیاری تحت فشار نیز فقط از منابع آبی شهرداری استفاده شده است.

در اکثر پارک‌های شهر گرگان مخزن آب وجود دارد که از آن برای آبیاری استفاده می‌شود؛ ۵۰ درصد این آب‌ها خام است و ارزش شرب ندارد.

شهرداری گرگان به شرکت آب و فاضلاب پیشنهاد داده است چهار حلقه چاه از منابع آبی خود را برای تامین آب شرب که ارزش شرب دارد را  تحویل این شرکت دهند، مشروط به اینکه متناسب با میزان فضای سبزشهر ، پساب تصفیه شده به شهرداری تحویل داده شود؛ شرکت آب و فاضلاب در خصوص این پیشنهاد اعلام آمادگی کرده است، ولی معضلی که وجود دارد این است که تصفیه‌خانه شهر گرگان در ضلع شمالی شهر واقع شده است و اجرای این طرح به اعتبار زیادی نیاز دارد که متاسفانه اعتباری برای سیستم آبرسانی وجود ندارد، بنابراین چاره‌ای جزء توسعه شبکه آبیاری تحت فشار نیست. البته در سال جاری اعتباری بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان برای توسعه شبکه آبیاری فضای سبز گرگان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 392025

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرداری گرگان شهرهاي ايران شهرداری مدیریت شهری شهر فضاي سبز شهري پارک کلانشهر شهروند حقوق شهروندی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۴۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای محله محوری مسجد بنیان در ۵۵ منطقه اراک

به گزارش خبرنگار مهر، پیمان عین القضاتی ظهر چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به شعار شورای ششم در حوزه فرهنگی و اجتماعی مبنی بر توسعه نشاط و شادابی و گردشگری با تاکید بر هویت شهری اظهار کرد: ساخت پارک‌های تخصصی و ورزشی یکی از رویکردهای اصلی شورای ششم بوده که در این راستا نخستین پارک شطرنج با بیش از ۲۷ میز شطرنج تخصصی آماده بهره برداری است.

وی همچنین ادامه داد: در همین راستا نخستین پارک تخصصی تریال ویژه دوچرخه سواری و اولین زمین تخصصی ساحلی ویژه فوتبال و والیبال، مقابل ورزشگاه شهدای پنج مرداد افتتاح شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه توجه ویژه به ایجاد پارک‌های تخصصی همچنان در دستور کار است، افزود: اولین زورخانه در اراک با استانداردهای ملی در اراک ایجاد شده است.

وی با اشاره به طراحی پروژه نورالشهدا با ۱۶۰ هکتار به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های گردشگری و تفریحی و ورزشی سطح کشور افزود: بیش از ۱۲ هکتار کاربری این منطقه به مراکز خدماتی و تفریحی تعلق می‌گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی اراک گفت: در راستای توجه به مناطق کم برخوردار تأسیس زمین‌های چمن مصنوعی در دستور کار قرار گرفته است که امسال در کوی سجادیه، کوی ابوالفضل، شهرک اندیشه و کوی هجرت ایجاد می‌شود.

عین القضاتی بیان کرد: تأسیس سالن‌های چند منظوره فرهنگی اجتماعی با ۱۵۰۰ مترمربع در حال بهره برداری و احداث است.

وی با اشاره به اینکه هویت محله‌ای مدنظر قرار دارد، افزود: طرح محله محوری مسجد بنیان در ۵۵ محله دستور کار قرار گرفته است که شورای محلات در این محله‌ها افتتاح می‌شود.

کد خبر 6094439

دیگر خبرها

  • سرانه فضای‌ورزشی مهاباد ۳۵ سانتی‌مترمربع است
  • افزایش سرانه فضای ورزشی در شرق تهران
  • اجرای محله محوری مسجد بنیان در ۵۵ منطقه اراک
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • ۱۴ محله اردبیل میزبان رویداد «یک صدا ایران» خواهد بود
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه‌هشتادی کار خود را در محلات رفسنجان آغاز کردند
  • ۱۰۴۰ دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان