Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@15:20:46 GMT

لزوم سطح‌بندی انجمن‌های ادبی

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۴۵۲۸۶

لزوم سطح‌بندی انجمن‌های ادبی

اسماعیل آذر از لزوم سطح‌بندی انجمن‌های ادبی برای کمک به شاعران و نویسندگان جوان در انتخاب این انجمن‌ها و از عوامل تاثیرگذار بر وضعیت برگزاری نشست‌های آن‌ها می‌گوید.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت برگزاری نشست‌های انجمن‌های ادبی اظهار کرد: کشور ما به کشور گل و بلبل مشهور است و این یعنی آدم‌هایش عاشق یا معشوق‌اند، این برآمده از ادبیات ماست که پر از عاشقانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشور ما کشور شعر و حکمت است و شعر در ضمیر ایرانی وجود دارد. کشورهایی هستند که اصلا شاعر ندارند در حالی که در روستاهای کشور ما پر از شاعر است، از همه جای خاک کشور ما شاعر می‌شکفد و مثل گل بالا می‌آید. بنابراین اگر برگزاری نشست‌های ادبی و فعالیت انجمن‌های ادبی حساب و کتاب و شیوه درست داشته باشد، بسیار مفید است.

او ادامه داد: منظورم از شیوه این است که افرادی تحت عنوان هیئت امنا یا هیئت مدیره که به آن انجمن شکل بدهند، باید وجود داشته باشند تا آن‌ را مثل شمع روشن کنند و بقیه هم دورش حلقه بزنند و شعر بگویند، آموزش ببینند، کارشان اصلاح شود و خودشان را بروز بدهند. اما اگر نشست‌های انجمن‌های ادبی شیوه و رویه درستی نداشته باشند، مثل کارهای دیگر نمی‌توانند پروبال دربیاورند و به آن‌چه می‌خواهند دست پیدا کنند.

آذر در پاسخ به سوال مطرح‌شده درباره چگونگی انتخاب انجمن‌های ادبی مفید و کارآمدتر توسط شاعران و نویسندگان جوان گفت: انجمن‌ها باید سطح‌بندی بشوند؛ مثلا «انجمن شاعران تراز اول»، «انجمن نوگرایان به شعر»، «انجمن مبتدیان» و «انجمن آموزش شعر» داشته باشیم.

او با بیان این‌که «فکر می‌کنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرایط کنونی با وزیر بااخلاقی که دارد، بعید است به جریان‌سازی شعر کمک نکند» اظهار کرد: به نظر من انجمن‌هایی هم که به طور خودجوش در خانه‌های افراد برگزار می‌شوند اتفاقا کار پسندیده‌ای‌ است. یک عده می‌آیند و ذهن خودشان را در آن‌جا به نمایش می‌گذارند، این‌ها شکوهی دارد و برای جامعه ادبی مفید است، اگر این انجمن‌ها تحت شرایطی قرار بگیرند که بتوانند وضعیت را ارتقا بدهند، خیلی بهتر است.

این استاد دانشگاه آزاد در ادامه با اشاره به لزوم رعایت شرایط متناسب با نشست‌های انجمن‌های ادبی، درباره برگزاری نشست‌های ادبی در کافه‌ها بیان کرد: من به نشست‌های انجمن‌هایی که در کافه‌ها برگزار می‌شود نمی‌روم و اطلاعی هم از آن‌ها ندارم ولی آن‌ها هم اگر پروانه و جواز کار بگیرند بالاخره باید طبق مقررات کار کنند. جوان‌های ما در برگزاری نشست‌ها باید خیلی چیزها را رعایت کنند و مکان باید مکان درستی باشد، مکانی باشد که مسائل علمی، اخلاقی و معنوی در آن رعایت شود. اما به هر حال ممکن است در روند برگزاری آن‌ها اشکالاتی هم پیش بیاید.

اسماعیل آذر درباره آسیب‌هایی که ممکن است متوجه نشست‌های انجمن‌های ادبی باشد نیز گفت: هر کاری را بخواهیم انجام بدهیم، ممکن است آسیبی متوجهش باشد، اما اگر کارها درست طراحی شوند، سطح این آسیب پایین می‌آید و ما باید کاری کنیم که آسیب‌ها را به حداقل برسانیم. انجمن‌هایی که در خانه‌ها تشکیل می‌شوند، اغلب شامل افرادی هستند که سن و سالی از آن‌ها گذشته و جلسات‌شان را خیلی محترمانه و سالم برگزار می‌کنند. اما این که جلسات ادبی مثلا در کافه‌ها و مکان‌های عمومی برگزار می‌شود، باید تحت شرایطی باشد و وزارت ارشاد این‌ها را زیر پوشش خودش داشته باشد.

او در پایان بیان کرد: این خیلی شیرین است که هر انجمن نسبت به فعالیت‌هایش امتیازهایی دریافت کند؛ مثلا بگویند انجمنی چون امسال خوب کار کرده است، یک میلیون تومان بابت هزینه بیسکویت و چای‌شان به آن‌ها کمک می‌شود و انجمنی که خیلی بهتر کار کرده، بیشتر دریافت می‌کند. انجمن‌های علمی هم که زیر نظر آموزش عالی هستند همین روال را دارند؛ هرچه بهتر کار کنند بیشتر به آن‌ها رسیدگی می‌شود. انجمن‌های ادبی هم خوب است که امتیازدهی شوند و مثلا برای ایجاد انگیزه، وزارت ارشاد کتاب‌های انجمنی را که درجه یک است منتشر کند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسماعیل آذر انجمن های ادبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۵۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهدی نصیری، جزئیات زندگی خصوصی محسن مخملباف و مادرش را منتشر کرد که خلاف اخلاق بود /او به سیدمحمد خاتمی توهین و بی ادبی می کرد

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا که سابقه حضور در روزنامه کیهان هوایی را در کارنامه خود دارد، خاطراتی از روزهای حضور مهدی نصیری در این روزنامه را در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین روایت کرده است.

او در بخشی از گفتگو با خبرآنلاین می گوید: «به خاطر دارم که در دوران نمایندگی رهبری آقای خاتمی در روزنامه کیهان، هر چه به آقای نصیری گفته می‌شد که احترام نمایندگی رهبری را حفظ کنید، انتقاد کنید اما منزلت نمایندگی رهبری را با ادب و احترام حفظ کنید و بنویسید، ایشان بی‌ادبانه و جسورانه برخورد می‌کند و برای ما شایسته نبود.»

فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: «چنین فردی وقتی التماس و درخواست از آقای خاتمی می‌کند که راه برای من بگشا، آقای خاتمی به او اعتماد می‌کند؟ خیر.»

به نصیری گفتم حرف های مخملباف درباره مادرش را علنی نکن اما...

سلمین‌نمین گفت: «در گذشته یک‌بار آقای مخملباف درباره زندگی خودش در یک جلسه خصوصی توضیحاتی ارائه کرد و یک بحثی را درباره مادرش بیان کرد. من هر چه به آقای نصیری گفتم که این حرف در جلسه خصوصی بیان شده و درز پیدا کردن آن خلاف اخلاق است، شما یک موضع و نقدی را به نسبت به آقای مخملباف نسبت به کارهای هنری دارید، اما نباید به مادر او پرداخته و در روزنامه منعکس کنید، غلی رغم تذکر جدی که به ایشان داده شد، این مطلب را منعکس کرد.»

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901976

دیگر خبرها

  • مهدی نصیری، جزئیات زندگی خصوصی محسن مخملباف و مادرش را منتشر کرد که خلاف اخلاق بود /او به سیدمحمد خاتمی توهین و بی ادبی می کرد
  • درخواست ایران برای انتشار بیانیه ایپس آسیا درمحکومیت اسرائیل
  • جلسه دوم نشست ادبی «عصا بیفکن» برگزار می‌شود
  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور
  • بحران ادبیات داریم
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • تبریک روز معلم به همکار با ۴۰ متن ادبی، زیبا و رسمی
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • نوجوان سمنانی به بخش داستانِ باشگاه ادبی «قاف» راه یافت
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود