Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@00:22:56 GMT

مردم به زیست در بی‌نظمی عادت کرده‌اند

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۴۶۹۸۶

مردم به زیست در بی‌نظمی عادت کرده‌اند

 در گزیده یی از گفت و گوی روزنامه آرمان ملی با مقصود فراستخواه جامعه شناس، آمده است: جامعه ایران در تاریخ معاصرش همواره با تعارض‌ها، تناقض‌ها و افراط و تفریط‌هایی مواجه بوده که اجازه نداده به اهداف مطلوب خود برسد. جهان جدید در زمانی شکل گرفت که جامعه ایران در تعطیلی تاریخی به سر می‌برد و هنگامی که شکل گرفت بر جامعه ایران وارد و عارض شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی جامعه ایران در جدال بین سنت و مدرنیته بدون اینکه مدرنیته‌اش به نتیجه منطقی برسد به جهان پست‌مدرن پرتاب شد. این در حالی است که جامعه ایران همواره دارای تب تحول‌خواهی بوده و همواره تغییر را جست و جو می‌کرده است. تغییر و تحولی که در خلأ یک نظام کاملا دقیق، عقلانی و دموکراتیک معلق مانده و به همین دلیل بحران‌آفرین شده است. درهم شکستگی و چند پارگی ِ ذهنی و از هم گسیختگی هویت ایرانی نیز نتیجه این اتفاق تاریخی در جامعه ایران بوده است. برای تحلیل و بررسی چرایی تعارض‌ها و تناقض‌ها ودرهم شکستگی ذهنیت فرد ایرانی «آرمان ملی» با مقصود فراستخواه جامعه شناس برجسته کشور گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می‌خوانید.

انسان ایرانی به‌دنبال بازتعریف خود در حالتی تفکیک‌شده از قرائت رسمی جامعه است و به دلیل اینکه نمی‌تواند در عمل این تفکیک را نشان دهد در ذهن و درون خود این تغییر را ایجاد کرده است. تفاوت نگرش در ذهن و عمل چه پیامدهایی برای انسان ایرانی به‌همراه داشته است؟

در جامعه ایران بین زیست جهان مردم و ساختارهای رسمی روزبه روز فاصله‌ها بیشتر می‌شود. تعارض‌های عمیقی در جامعه ایران وجود دارد که به مرور زمان سرباز کرده و به نظر می‌رسد در آینده نیز پیچیده‌تر خواهد شد. جامعه ایران دارای ویژگی‌های «ژانوسی» است. این سخن به معنای این است که دو سویگی در جامعه ایران وجود دارد. به همین دلیل جامعه ایران وضعی غلط‌ انداز به خود گرفته است. پراکتیک اجتماعی مردم ایران در زندگی روزمره با ساختارها هم زمانی و هماهنگی ندارند. در جامعه ایران تب تحول خواهی موج می‌زند. با این وجود ساختارهای موجود از این تحول‌خواهی حمایت مؤثری نمی‌کنند. ساختارها حتی در برخی مقاطع مانع نیز ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال ساختارها در مقابل مسائل ساده و پیش پا افتاده‌ای مانند حضور زنان در ورزشگاه‌ها مخالفت‌ می‌کنند. در چنین شرایطی است که یک دختر خودسوزی می‌کند و افکار عمومی جامعه را متوجه این مسأله می‌کند. نهادها در ایران دچار بیش مقررات گذاری و مداخله در همه چیز فرهنگ، جامعه وسبک زندگی مردم هستند و تلاش می‌کنند در همه مسائل دخالت کنند. فوکویاما در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود با تحلیل جامعه ایران عنوان کرده بود که جوانان و تحصیلکردگان در ایران به دنبال تحول و نزدیک شدن به فرهنگ جهانی هستند. این در حالی است که ساختارها در ایران روستایی هستند و با رویکرد جوانان و نسل جدید همراه و هماهنگ نیستند. نکته قابل تأمل اینکه انواع ساختارهای حاکمیتی نیز حتی با هم هماهنگ نیستند و بین آنها تعارض وجود دارد. برخی از نهادهای انتخابی تلاش می‌کنند خود را با دغدغه‌هایی روز جامعه همراه کنند اما در مقابل برخی نهادها و متولیان انتصابی و مستقر دیگر چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌دهند. از سوی دیگر زیست جهان مردم ایران نیز شکل یگانه و هماهنگی ندارد و این زیست جهان نیز دارای متغیرهای متفاوتی است. یعنی بخشی از آن امروزی‌ترشده و بخشی همچنان گرفتار سنت‌ها ضد توسعه هستند. پس تغییراتی در جامعه ایران در حالی وجود دارد که در او یکپارچگی لازم وجود ندارد.

چرا تغییرات در جامعه ایران دارای یکپارچگی نیست؟

وزن تاریخی جامعه ایران زیاد است. جامعه ایران زیادی تاریخ دارد. ای کاش تاریخ کمتری داشتیم بدین معنا که اینهمه وابستگی مسیر وچسبندگی به انواع سوء تفاهمات تاریخی نداشتیم و درک مقتضیات دنیا و مصالح عملی متن جامعه وزندگی روزمره مردم را به نحوی عقلانی‌تر می‌کردیم. در تاریخ ایران سوءتفاهم‌های تاریخی زیادی وجود دارد که در کنار شرایط ژئوپلتیک و ژئوکالچر منطقه وضعیت تاریخی جامعه ایران را پیچیده کرده است. از سوی دیگر بدبیاری‌ها و نگون بختی‌های زیادی که در تاریخ بلند ایران وجود دارد، همه در خاطرات جمعی مردم ایران انباشته شده است. به صورت انواع عقاید وتابوهایِ ضد توسعه وپیشرفت در آمده است. در تاریخ ایران همواره واگرایی بر همگرایی غلبه داشته است. در نتیجه جامعه ایران یک جامعه نامتجانس است که تغییراتی که در آن صورت می‌گیرد نیز برهم‌افزاینده و یکپارچه نیست. جامعه ایران از یک سو رو به جلو و آینده دارد و تلاش می‌کند خود را با تحولات جهانی همسو کند و از سوی دیگر از الگوهای سنتی و تاریخی خود پیروی می‌کند که با تب تحول‌خواهی مردم جامعه نامتجانس است. سر جامعه ایران به سمت عقب است اما مدام می‌خواهد به جلو حرکت بکند. مرحوم شایگان عنوان می‌کند جامعه ایران در برخی مقاطع دچار تعطیلی تاریخی شده است. یعنی جامعه ایران هنگامی که جهان جدید شکل گرفته در تعطیلی تاریخی به سر می‌برده است. این جهان جدید نیز برما وارد و عارض شده و ما با یک جهان جدید مواجه شده‌ایم. جهان جدیدی که هنگامی که شکل می‌گرفت جامعه ایران در تعطیلی تاریخ به سر می‌برد. به همین دلیل نیز جامعه ایران مشارکتی در ساخت این جهان جدید که به صورت شتابان در حال تغییر است نداشته است. در چنین شرایطی بدون آمادگی لازم به این جهان پرتاب شده‌ایم.

چرا جامعه ایران در ساختن جهان جدید مشارکت نداشته است؟

جامعه ایران در یک شرایط سخت تاریخی به سر می‌برده است. شایگان از گسیختگی ذهن ایرانی نام می‌برد. هویتی که در جدال ناکارآمدی بین سنت و تجدد شکل گرفته و بدون تجربه درونزای کافی از مدرنیته به جهان پست مدرن پرتاب شده است. امروز ایران یک طرح ناتمام است و گرفتار جرم بحرانی شده است. افزایش ناامنی در برخی نقاط شهر در کنار افزایش اعتیاد، بیکاری و طلاق وفساد اقتصادی به یک طرف، و تغییر صفات جمعیتی به اضافة شکل گیری گروه‌های جدید اجتماعی به علاوه رشد تحصیلات و شهرنشینی و فناوری اطلاعات وارتباطات ونوعی تحرک ناموفق اجتماعی از طرف دیگر نشان می‌دهد که جامعه ایران دچار یک توده بحرانی شده است. این در حالی است که تب تحول در جامعه ایران وجود دارد. شاید اگر جامعه ایران به دنبال تغییر نمی‌بود دچار این همه مشکل نمی‌شد. با این وجود جامعه ایران دست از زندگی نمی‌شوید. «گلوپ» به عنوان یک پیمایش بین‌المللی شاخص‌هایی در نظر گرفته که در ملت‌های مختلف جهان به چه میزان میل به موفقیت وجود دارد. وضعیت جامعه ایران در این زمینه به متوسط‌های جهانی نزدیک است. این مسأله نشان می‌دهد که مردم ایران دوست دارند موفق باشند. با این وجود موانعی ساختاری چه ساختارهای آشکار سیاسی وچه ساختارهای پنهان فرهنگی وجود دارد که نمی‌توانند در حد انتظار موفق باشند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیکاری طلاق مدرنیسم حقوق شهروندی پست مدرنیسم اعتیاد ایران جامعه سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۶۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی مصاف حق و باطل ملاک تنفر و محبوبیت در جهان می‌شود

هنوز پهپاد‌ها به تلاویو نرسیده بودند و موشک‌ها پرتاب نشده بودند که موجی از شادی نه تنها در ایران بلکه در کشور‌های منطقه ایجاد شد؛ موجی که از همان ابتدا در فیل‌های متعددی شنیده می‌شد، فیلم‌هایی که فریاد‌هایی در آن شنیده می‌شد نظیر الله اکبر، لبیک یا خامنه‌ای، یا علی (ع) و یا حسین (ع)...

«از دمشق با صدای بلند اعلام می‌کنم  رژیم اسرائیل تنبیه خواهد شد»

ماجرا به وحشی گری هفت ماهه صهیونیست ها در نوار غزه بازمی‌گردد، جنایتی که هر روز توحش بیشتری از اسرائیل را نشان بشریت می‌دهد .

اعتمادی کارشناس مسائل بین‌الملل در ارتباط با دلایل توجه به روز جهانی قدس در بسیاری از کشور‌های جهان اظهار کرد: آن چه که بعد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ اتفاق افتاد آن بود که نگاه مردم جهان نسبت به رژیم صهیونیستی تغییر یافت. دلیلش هم جنایات بیش از ظرفیت‌های انسانی و عجیب صهیونیست‌ها در غزه بود. بنابراین  تحولات طوفان الاقصی بیداری جهانی را بر ذهن مردم جهان به ارمغان آورد.

اما حکایت دنباله دار قانون گریزی و وحشی‌گری رژیم صهیونیستی به همین جا ختم نشد ؛ بلکه این رژیم پا را از گلیم خود هم فراتر گذاشت و قوانین بین‌المللی را نیز در کنسولگری کشورمان نقض کرد.

دوشنبه سیزدهم فرودین ماه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی ساختمان کنسولگری و محل سکونت سفیر ایران در دمشق را هدف قرار دادند.

جنایتی که از همان لحظه ابتدا با واکنش مقامات ایرانی و وعده پاسخ همراه بود.

اکبری سفیر کشورمان در سوریه گفت: رژیم صهیونیستی اولین بار نیست که چنین جرم و جنایت‌هایی را مرتکب می‌شود و مراکز دیپلماسی را هدف قرار می‌دهد بعد از جنایت‌های شش ماه گذشته در غزه امروز جنایت دیگری را علیه سفارت ایران انجام داد . این اقدام اسرائيل قطعا با پاسخ محکم ما مواجه خواهد شد.

امیر عبداللهیان نیز در چندین نوبت اعلام کرد که جنایات اسرائیل را بدون پاسخ نخواهد گذاشت ؛  او همچنین در نشست مشترک خبری با فیصل مقداد، همتای سوری بر مسئول بودن کاخ سفید در زمینه حمله به کنسولگری ایران در دمشق و لزوم پاسخگو بودن واشنگتن چندین نوبت تاکید کرد و گفت: «از دمشق با صدای بلند اعلام می‌کنم آمریکا در این حادثه مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد. رژیم اسرائیل تنبیه خواهد شد.»

علاوه بر وزیر خارجه کشورمان سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نیز در مراسم بزرگداشت شهدای حمله به کنسولگری ایران در دمشق گفت: «آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها فهمیده‌اند که پاسخ ایران به این تجاوز صهیونیست‌ها در راه است.»

گفته بودیم «پاسخ می‌دهیم»

وعده صادقی که در  سحرگاه ۲۳ فروردین عملی شد ؛ حمله‌ای که با توجه به حجم و نوعش، در تاریخ رژیم اشغالگر بی‌سابقه بوده است.

امیر سرلشکر موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: همه باید بدانیم که این اقدام دفاع مشروع جمهوری اسلامی در برابر عملیات نامشروع رژیم کودک‌کش صهیونیستی بود که از قبل چندین بار این عملیات را به آنها اعلام کردیم و حق مشروع خودمان را انجام دادیم. از روز چهاردهم اسفند به آنها گفتیم که می‌زنیم و آنها از آن روز در آماده‌باش کامل بودند و با بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما از انواع مختلف فرشی در آسمان زده بودند، سطح دومی هم روی زمین داشتند و همه سامانه‌های پدافندی آنها در آماده‌باش کامل بود.

وی با بیان اینکه چیز‌های دیگری هم وجود داشت که باید محاسبه می‌کردیم به چندین مسیر تردد هواپیما‌های غیرنظامی از کشور‌های مختلف جهان اشاره کرد و گفت: باید رعایت حال آنها نیز می‌شد که نشان می‌دهد این عملیات پیچیدگی خاص خود را داشت و اینجا بود که به رژیم صهیونیستی فهماندیم زدن یک نقطه به مانند غزه که طول و عرض جغرافیایی آن ناچیز است و زدن عده‌ای کودک و پیر و بیمار ارزش نظامی ندارد.ارزش نظامی وقتی است که از هزار و چندصد کیلومتر آن طرف از یک نقطه نظامی بتوان نقطه نظامی دیگری را هدف قرار داد و اکنون با عملیات وعده صادق همه معادلات به هم خورده است و عملیات وعده صادق همانند خنجر جهان اسلام بود که بر گلوی رژیم کثیف صهیونیستی فرود آمد و دل همه عدالت‌خواهان جهان را شاد کرد.

«متشکریم ایران...»

بعد از این عملیات موج قدردانی مردم آزاده از ایران سراسر جهان را فراگرفت  انتشار ویدئویی از شعار‌های برخی شهروندان نیویورکی در حمایت از ایران، یمن و مردم غزه در متروی این شهر بازتاب گسترده‌ای داشت و نشان‌دهنده افزایش محبوبیت ایران در نقاط مختلف جهان بود و شهروندانی را نشان می‌داد که در مترو شعار می‌دهند: «ایران به تو افتخار می‌کنیم».

همچنین پس از انجام عملیات تنبیهی ایران علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، جمع زیادی از مردم استانبول با حضور در مقابل سرکنسولگری جمهوری‌اسلامی در این شهر، از ایران برای تنبیه رژیم صهیونیستی قدردانی کردند. انتشار تصاویری از جشن خیابانی جمعی از ساکنان تورنتو کانادا از حمایت از عملیات «وعده صادق» خبرساز شد و بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.

این تنها یک خط از کتاب چندصفحه ای محبوبیت ایران بعد از عملیات «وعده صادق» در جهان بود. محبوبیتی که امروز نقطه عکس آن را در دانشگاه های اروپا و آمریکا شاهد هستیم؛ نفرت از سردمداران غرب به دلیل حمایت از جنایات یک رژیم خونخوار....

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • ایران اسلامی؛ الگوی تقریب مذاهب در جهان/علما وحدت را در بین مردم اشاعه دادند
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره ایرانی‌ها
  • جهان در موقعیت حساسی قرار دارد/ عملیات وعده صادق در طول تاریخ ایران بی‌نظیر است
  • ضرورت تدوین کلان روندها برای طراحی آینده متناسب با زیست بوم ایران
  • کشف بناهای ماقبل‌تاریخی که «مسیری به جهان پس از مرگ» بودند (+عکس)
  • وقتی مصاف حق و باطل ملاک تنفر و محبوبیت در جهان می‌شود
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • سیاستمدار انگلیسی: جریان حمایت غرب از اسرائیل معکوس شده است