Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@12:14:00 GMT

چرا نوزاد بی خواب میشود؟ راهکار چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۴۷۳۶۶

چرا نوزاد بی خواب میشود؟ راهکار چیست؟

علل بیخوابی نوزاد و درمان آن
الگوی خواب نوزادان با بزرگسالان متفاوته و کودکان باید در طول شبانه روز با توجه به سنشون ساعات خواب مناسبی داشته باشند. میانگین خواب نوزادان حدود ۱۶ ساعته که گاهی ممکنه دچار اختلال بشه. بیخوابی نوزادان میتونه دلایل مختلفی داشته باشه از قبیل: وجود بیماری‌های مختلف، تغذیه نامناسب و رویش دندان‌ها و هزاران دلیل دیگه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در ادامه به برخی علل بیخوابی در نوزادان و روش‌هایی برای مقابله با اون‌ها میپردازیم.

درد ناشی از رویش دندان‌ها از مهمترین دلایل بیخوابی نوزادان
یکی از دلایل بیخوابی نوزادان رویش دندان‌ها و احساس درد در آنهاست. دندون‌های نوزادان از سن ۶ ماهگی شروع به نمایان شدن میکنند و تا سن ۲ سالگی ادامه دارد. در این دوران نوزاد روی لثه هاش احساس درد و خارش میکنه و این خود باعث میشه که نتونه به راحتی در شب بخوابه. حتما ۱۵ دقیقه قبل از خواب نوزاد، مراقبت‌های بهداشتی و دارویی برای دندونهاش رو انجام بدین.

آلرژی غذایی یا عدم تحمل غذا‌ها در بدن
آلرژی به غذا میتونه مشکلات زیادی را در بدن ایجاد کنه، که یکی از اون‌ها اختلال خوابه. آلرژی و عدم تحمل غذا‌ها در بدن بصورت مشکلات گوارشی (گاز معده) و یا بثورات و تورم بروز میکنه؛ که همه این علائم باعث میشه که در خواب شبانه اختلال ایجاد بشه. زمانی که نوزادتون به سنی میرسه که قصد دارین علاوه بر شیر غذا‌های جامد هم به او بدین حتما حواستون را خوب جمع کنید تا متوجه شوید که کودکتون به هر غذایی چه واکنشی نشون میده.

بیخوابی نوزادان به دلیل وجود بیماری‌های مختلف
بعضی وقت‌ها بیدار ماندن نوزاد در شب بدلیل وجود بیماری خاصی در کودکه. بیداری شبانه میتونه بدلیل سرماخوردگی یا عفونت گوش نوزاد و یا هر چیز دیگر بروز پیدا کنه. مثلا اگر کودک سرما خورده باشه، چون به راحتی نمیتونه نفس بکشه و سرفه و عطسه او را آزار میده تمام طول شب را بیدار میمونه و یا ممکنه همانطور که در بالا بهش اشاره کردیم عفونت گوش داشته باشه، بنابراین سعی کنید به بیماری کودکتون رسیدگی کنید تا به راحتی بخوابد.

کولیک روده و دل درد‌های آزار دهنده
کولیک به معنی گرفتگی دردناک عضلات ناحیه شکم میباشد. نوزادانی که مبتلا به درد‌های کولیکی هستند بدون دلیل شروع به گریه کردن میکنند، ممکنه بیشتر از ۳ ساعت در روز و سه روز در هفته و یا حتی بیشتر گریه کنند. برای مادران کمی این موضوع آزار دهنده میباشد که چرا کودکشان بدون دلیل گریه میکند. این موضوع باعث میشه که کودکتان ساعت‌ها در شب بیدار بماند. برای درمان آن بهتر است که با متخصص اطفال مشورت کنید.

کمبود ویتامین از علل بیخوابی نوزادان در شب
یکی دیگه از علت‌های بیداری شبانه نوزادان کمبود مواد مغذی در بدنشان میباشد. سعی کنید تمام ویتامین‌ها را به بدن کودکتان ترزیق کنید. اگر کودکتون برای مصرف مکمل‌های خوراکی بیش از حد کوچکه، میتونین از موادی مانند انواع ژل‌ها و روغن‌ها استفاده کنید تا از طریق پوست به بدنشون جذب بشه.

علاوه بر موارد بالا ممکنه نوزادان به دلایل دیگری دچار اختلال خواب شبانه شوند که عبارتند از:

تلاش برای توجه والدین خود
گرسنگی
سر و صدا اطرافیان و حواس پرتی
وجود نور بیش از حد
کابوس‌های شبانه
فضایی آرام را برای خواب نوزاد فراهم کنید
برای اینکه نوزادتان دچار بی خوابی نشه بهتره که یک اتاق آرام با صدا و نور کم برای کودک تهیه کنید. او را دور از همه و تنها در یک اتاق بخوابانید تا سروصدا باعث آزار و اذیت او نشود. هر چند که توصیه شده که موسیقی ملایم به خواب راحت نوزاد میتونه کمک کنه. یک روند صحیح در آماده سازی کودک میتونه برای کودکان مفید باشه و به او کمک کنه تا خواب شبانه خوبی داشته باشه.

زمان تغذیه منظم
تغذیه نوزاد در روز یا شب میتونه به یک خواب منظم و خوب کمک کند. سعی کنید کودکتون را گرسنه نگه ندارین تا از خواب بیدار نشه. اگر چه تغذیه هر کودک متفاوته، اما مادر هر کودکی با تغذیه نوزاد خود آشناست؛ بنابراین سعی کنید از هر نوع محرکی مثل شکر، طعم دهند‌های شیر و یا غذا‌های چرب، که میتونه در خواب کودکان اختلال ایجاد کنه دوری کنید.

استفاده از روغن بدن برای آرامش نوزاد
روغن‌های بدن دارای عطر‌های تسکین دهنده‎ای هستند که میتونه بیخوابی نوزادان را درمان کند. روغن‌های مخصوص بدن نوزادان را تهیه و قبل از خواب به بدن کودکتون بمالید. اما بهتره که قبل از خرید آن حتما با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید تا برای پوست فرزند شما مشکلی پیش نیاد، چون ممکنه به نوعی روغن آلرژی داشته باشه. همچنین میتونید این روغن‌ها را قبل از حمام به بدن فرزندتون بزنید و بعد به حموم بروید تا کودک کاملا آماده خواب شبانه شود.

مکمل ملاتونین
ملاتونین یک هورمونه که چرخه خواب و بیداری را تنظیم میکنه. کودکان در سنین سه سالگی به بعد میتونن آن را مصرف کنند که اغلب فرم ژلاتینی آن مناسب کودکانه که معمولا ۳۰ الی ۶۰ دقیقه قبل از خواب به کودکان داده میشه.

با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید
اگر تمام مراحل را انجام دادین و کودکتون هنوز دچار مشکل بیخوابی در روز و شبه حتما نزد یک متخصص اطفال بروید و با او مشورت کنید تا کمکتان کند این معضل را درمان کنید.     منبع:دونفره

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بی خوابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۷۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات جان نوزاد توسط اپراتور هلال‌ احمر + فیلم | نوزاد دو روزه نفس نمی‌کشید!

دریافت 18 MB کد خبر 847154 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر مهم نوزاد هلال احمر خفگی حوادث ایران

دیگر خبرها

  • ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟
  • نجات جان نوزاد توسط اپراتور هلال‌ احمر + فیلم | نوزاد دو روزه نفس نمی‌کشید!
  • نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان
  • استفاده از راهکار‌های اصولی و فنی به جای قطع اینترنت در زمان کنکور
  • «کاهش نرخ تولد» در کره جنوبی رکورد زد
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • ثبت تولد اولین سه قلوهای استان اصفهان