Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@00:05:53 GMT

میانجیگری ها برای نجات برجام و سرانجام آن

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۴۸۱۰۷

میانجیگری ها برای نجات برجام و سرانجام آن

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ ‌ وزیر امور خارجه فرانسه در سخنانی در کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه با اشاره به ضرب‌الاجل ایران برای آغاز چهارمین گام برجامی خود گفت ایران و آمریکا یک ماه دیگر برای آمدن به میز مذاکره فرصت دارند.  این اظهارات که در میان ناظران و تحلیلگران سیاسی به عنوان نوعی تهدید به خروج از برجام ارزیابی شده امروز در فضای رسانه ای کشور بازتاب گسترده ای داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های داخلی از هر طیف سیاسی نسبت به این مواضع اروپا واکنش منفی نشان داده و آن را حاکی از بی ارادگی و نداشتن استقلال اروپا در مقابل یک جانبه گرایی و زورگویی های آمریکا دانسته اند.  در این میان رسانه های اصلاح طلب ضمن تاکید بر ادامه دیپلماسی هوشمندانه و پرهیز از هر اقدام شتابزده، توصیه کردند که ایران باید بر سیاست های منطقه ای خود تمرکز کند و روابط خود را با کشورهای منطقه گسترش و تحکیم بخشد اما رسانه ای اصولگرا در مقابل مواضع اخیر اروپایی ها با اشاره به تحولات منطقه نوشتند:‌ دوره دست‌درازی‌های یک طرفه جبهه غرب سپری شده و دوره اقدام و تلافی‌های متقابل است.

رسانه های اصلاح طلب

سرانجام برجام و عملکرد اروپا

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر اروپا؛ تسلیم یک‌جانبه‌گرایی آمریکا؛ ‌ با اشاره به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی علیه ایران در خصوص حملات آرامکو آورد:‌ چه بیانیه‌های انفرادی یا چندجانبه کشورهای اروپایی ترفند موقت آنها برای محک اراده سیاسی ایران در کاهش تعهدات برجامی بوده باشد چه مقدمه‌ای برای فاصله گرفتن بیشتر و بیشتر از تهران، اروپا در حال حاضر زیر ذره‌بین همزمان حاکمیت و افکار عمومی در ایران قرار گرفته است. نگاهی به موضع‌گیری‌های اخیر ایرانی‌ها در فضای مجازی نشان می‌دهد که اروپا در چشم مردم به بازیگر دست چندمی در عرصه بین‌المللی تبدیل شده که استقلال سیاسی و اقتصادی کافی از آمریکا برای پیشبرد سیاست‌هایش در حوزه روابط خارجی را ندارد.

 یک سال صبر ایران و فرصت دادن به اروپا برای وفای به عهد عملا حجت را بر کشورهای اروپایی تمام کرد و اکنون توپ برجام نه در زمین ایران و نه آمریکا بلکه اروپاست. پایان برجام به دلیل ناتوانی اروپا در وفای به عهد، درس عبرتی برای دیگر کشورها خواهد بود تا بدانند که در هر مذاکره‌ای نباید قدرت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را جدی بگیرند، بلکه باید کمپانی‌ها، بانک‌های و نهادهای اروپایی را زیرمجموعه‌ای از خزانه‌داری آمریکا بدانند که برای انجام امور تجاری با  دیگر کشورها چشم به دهان واشنگتن دوخته‌اند نه پایتخت‌های خود در اروپا.

برجام در کما؛ ‌ عنوان یادداشتی به قلم مرتضی مکی کارشناس مسایل بین الملل محسوب می شود که امروز در این روزنامه منتشر شده است. در بخشی از آن می خوانیم:‌ برجام محصول مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا بود اما اتحادیه اروپا آن را یک دستاورد بزرگ امنیتی برای مقابله با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای می‌داند.

به اعتقاد نگارنده سه کشور اروپایی اگرچه به نگاه ترامپ به برجام نزدیک شده‌اند ولی همچنان در شرایط عدم تصمیم‌گیری صریح قرار دارند. این دوگانگی و بی‌ارادگی دولت‌های اروپایی برجام را به کما برده است. برجام ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارد. اگرچه بعد اقتصادی آن با خروج آمریکا برای ایران دیگر کارکردی ندارد اما نباید از ابعاد سیاسی و امنیتی آن غافل شد. برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ایران را از ذیل ماده هفت منشور سازمان ملل خارج کرد. برجام همچنان باید مبنای هرگونه مذاکره‌ای با دولت‌های اروپایی و آمریکا باشد. قرار نیست درهای دیپلماسی کشور بسته شود. اتحادیه اروپا با تمام نقاط ضعفش یکی از قطب‌های قدرت در جهان است و شکاف این اتحادیه در حوزه‌های مختلف با آمریکا قابل کتمان نیست. نباید در خروج از برجام و پایان این توافقنامه شتابزده عمل کرد، در انتخاب هر سناریویی باید تمام ابعاد و پیامدهای آن مدنظر قرار بگیرد.

اعتماد در یادداشتی دیگر تصریح کرد:‌ سیاست‌های خصمانه دونالد ترامپ در قبال ایران، ضعف اتحادیه اروپا را در برابر سلطه‌گری (هژمونی) آمریکا بیش ‌از پیش نشان داده و ثابت کرده است، اروپایی‌ها نمی‌توانند سیاست خارجی مستقلی از آمریکا داشته باشند. به اعتقاد تحلیلگران تا زمانی که اروپا نخواهد ضمن پذیرفتن این نقاط ضعف، سیاست مستقلی از ایالات‌متحده اتخاذ کند، چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه با وجود همه ژست‌های خود در عرصه بین‌الملل، مانند گذشته یک بازیگر مطیع و دنباله‌رو باشد و سعی کند از هرگونه تعارض جدی با آمریکا پرهیز کند.

مرتضی مکی کارشناس مسایل بین‌الملل درباره اینکه آیا تعیین فرصت یک ماهه از طرف فرانسه به این معناست که اروپا تا یک ماه دیگر ممکن است از برجام خارج شود؟ به روزنامه آفتاب یزد گفت:‌ البته هنوز زود است تا درباره خروج اروپا از برجام صحبت کرد. البته، ساز و کار خروج از برجام، سازو کار خاصی هم دارد. اروپایی‌ها می‌دانند که اگر همین برجام نیمه کاره و مرده را نتوانند حفظ کرده و بخواهند از مکانیزم ماشه استفاده کنند و شرایط را به قبل از برجام برگردانند، وضعیت منطقه بدتر خواهد شد و قطعا تبعات این افزایش تنش به غیر از کشورهای منطقه، متوجه دولت‌های اروپایی نیز خواهد بود.

همچنین فریدون مجلسی، دیپلمات سابق درباره اینکه تعیین این یک ماه چه قدر می‌تواند این معنا را به خود بگیرد که اگر اتفاق خاصی در روند کاهش تعهدات رخ ندهد اروپا تا یک ماه دیگر از برجام خارج می‌شود؟ اظهار کرد: بله این موضوع بدین معناست که ممکن است اروپا هم تا یک ماه دیگر از روند فعلی نا امید شده و کنار بکشد، به ویژه که گام‌های ایران نیز در کاهش تعهدات برجامی در حال برداشته شدن است. می‌توان اینگونه استنباط کرد که اروپا می‌گوید همراه با گام چهارم ایران و تا یک ماه دیگر از برجام خارج می‌شوند و به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران می‌پیوندند.

سید جلال ساداتیان در سرمقاله آفتاب یزد درباره فرصت یک ماهه اروپا به ایران و آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره نوشت:‌ فرانسه امروز می گوید که اگر ایران وارد فاز چهارم شد اروپا هم ازبرجام خارج می شود. اما نهایت خروج اروپا از برجام چیست؟ این است که اروپا هم ضد ایران تحریم وضع کند، مگر الان عملا چنین تحریمی وجود ندارد؟ بیشتر از این که علیه ایران نمی توان کار کرد. اما در هر صورت همه می دانند که اروپا و آمریکا نمی توانند وارد حریم قطعنامه ها و تحریم های شورای امنیتی شوند، بنابراین حداکثر این است که تا یک ماه دیگر تحریم های اروپایی علیه ایران وضع شود، به این معنا که بعد از تحریم های آمریکا اروپا هم دست به کار خواهد شد.

کوروش احمدی تحلیلگر مسایل بین‌الملل در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا در واکنش به خبر تهدید اتحادیه اروپا مبنی بر خروج از برجام در صورت برداشته شدن گام چهارم کاهش تعهدات از طرف ایران و امکان استفاده از «مکانیزم ماشه» گفت: بر مبنای قطعنامه ۲۲۳۱ امکان استفاده از این مکانیزم وجود دارد و این یک فرض جدی است؛ تهدید اروپا به ترک برجام البته به صورت غیررسمی و در رسانه‌ها درج شد و تا آنجا که من دنبال کردم از جانب هیچ یک از دو طرف نیز تکذیب نشده است و این نشان می‌دهد که باید فرض را بر این بگذاریم که اروپا چنین نظری دارد...

سه کشور اروپایی ظاهرا به صورت غیررسمی گفته‌اند که در پاسخ به گام چهارم کاهش تعهدات ایران ذیل برجام، از این توافق خارج خواهند شد. آنها ظاهرا تا کنون گام‌های قبلی را خیلی جدی و نقض فاحش برجام محسوب نمی کنند؛ افزایش سطح غنی‌سازی در حد یک تا دو درصد و چند کیلو اضافه شدن به موجودی اورانیوم غنی شده، از نظر آنها عمده نیست و هم قابل بازگشت است. استنباط اروپا ظاهرا این است که گام چهارم نقض جدی خواهد بود و در این صورت اروپا خود را در برابر یک تصمیم سیاسی برای مانده و یا خارج شدن از برجام خواهد دید.

مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسایل بین الملل در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا درباره رویکرد اروپا به روند فعلی و شکست ابتکارات و تلاش‌های امانوئل مکرون و دیگر طرف‌ها تصریح کرد: معتقدم اروپا خیلی وقت است که از برجام خارج شده اما می‌خواهد با اقداماتی دیپلماسی اروپایی را حفظ کند همان طور که ایران با اقداماتی که انجام داده است تلاش کرده تا از میراث دیپلماسی خود در سطح نظام و دولت روحانی محافظت کند. اما آنچه عملا روی میز است این‌که اروپایی‌ها قادر به اجرای تعهدات خود نیستند. در عین حال ادامه این وضعیت و حرکت دو طرف در مسیر اهداف و گام‌های خود موجب افزایش فضای تنش و بسته شدن فضا برای ایران می‌شود.

مسیر نادرست نجات برجام؛ ‌ عنوان یادداشتی است که در تارنمای بهارنیوز دیده می شود. نگارنده در ابتدا به طرح پرسشی مبنی بر دلیل خروج آمریکا از برجام پرداخته است و می افزاید: دستگاه سیاست خارجی کشور در پاسخ به این پرسش به این نتیجه رسید که علت خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای آن است که این توافق در دوران رقیب سیاسی او در آمریکا منعقد شده است! این موضوع که در چند نوبت به صراحت از سوی وزیر امور خارجه ایران عنوان شده است را می‌توان ریشه بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده در این رابطه دانست. واقعیت اما این است که علت تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا برای خاتمه دادن به اجرای توافق هسته‌ای بیش از آن که به متن برجام بازگردد به فرامتن این توافق بازمی‌گردد. توضیح بیشتر آن که با نگاهی به اظهارات علنی و غیرعلنی آمریکایی‌ها شاهد هستیم که ترامپ و تیم سیاست خارجی و امنیت ملی او بیش از آن که از فعالیت هسته‌ای ایران نگران باشد، سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را موضوعی نگران‌کننده دانسته و تصمیم برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها نوعی اقدام تنبیهی به دلیل سیاست‌های منطقه‌ای بود که از نظر آمریکایی‌ها تنش‌زا و سبب بروز بحران‌هایی در خاورمیانه شده است.

نگارنده در پایان توصیه می کند:‌ اگر در پاسخ به پرسش «چرا ترامپ از برجام خارج شد؟» این گزینه را انتخاب کنیم، آنگاه مسیر نجات برجام نیز راهی متفاوت از امروز خواهد بود و از سیاست منطقه‌ای گذر می‌کند. به نظر می‌آید که راه‌حل حفظ برجام و رفع تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های نفتی و بانکی آن است که شاهد تکیه دستگاه دیپلماسی بر گفت‌وگوهایی در حوزه مسائل منطقه‌ای باشیم. کوتاه سخن آن که که انتخاب صحیح موضوع مذاکره می‌تواند این مسئله لاینحل را به سمت و سویی دیگر حرکت دهد.

به گزارش تارنمای نامه نیوز عبدالکریم حسین‌زاده عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه، احتمال این وجود دارد که ایران  به  سبب پایبند نبودن اروپا از برجام خارج شود، گفت: به نظرم در حال حاضر تمام دیپلماسی در راستای رسیدن به یک حدی از اشتراکات است و معتقدم که برجام هم به عنوان نقطه اشتراک ما با اروپا، دولت اوباما و حتی ملت آمریکا بوده است.

بازگشت همگان و همچنین ماندن ایران در برجام می‌تواند؛ برای کشور راهگشا باشد، بنابراین دستگاه خارجی ما باید حداکثر فشار را به اروپا وارد کند تا اینکه این کشورها به تعهدات خود در قبال برجام عمل کنند... اگر اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده است، فقط ایران نیست که در این مسئله متضرر می‌شود، بلکه کل دنیا متضرر خواهند شد.

 شرایط مذاکره میان ایران و آمریکا و میانجیگری ها

برایان موزاس مدیر مرکز مطالعات سازمان ملل و دولت های جهانی در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا اظهار داشت:‌ اکنون آمریکا نیاز دارد تا تحریم‌ها را بردارد و به برجام بازگردد ایران تا زمانی که این دو موضوع حل نشود پیشنهاد مذاکره را نخواهد پذیرفت. ایران و آمریکا روابط دیپلماتیکی با هم ندارند اکنون نقش میانجی‌ها بیش از پیش ثابت می‌شود. ایران و آمریکا باید از طریق میانجی‌ها ارتباط برقرار کنند برای همین هم نقش کشورهای واسطه‌ای بسیار مهم و کلیدی است. بنابراین باید اجازه دهیم میانجی‌ها بتوانند برای کاهش تنش‌ها گام بردارند. امیدوار باشیم میانجی‌ها بتوانند پیام‌ها را منتقل کنند و راه را برای راه حل دیپلماسی هموار کنند.

وی همچنین به بی اعتمادی مردم ایران به ترامپ اشاره کرد و گفت: اکنون ترامپ باید برای ایجاد اعتماد تلاش کند تحریم‌های ترامپ علیه ایران، مردم ایران را هم به ترامپ بدبین و بی‌اعتماد کرده است. حالا باید ترامپ با برداشتن تحریم‌ها راه را برای دیپلماسی باز کند. اما اتفاقی که به نظر می‌رسد این است که هر دو طرف نمی‌خواهند کوتاه بیاند بنابراین در یک بن بست گیر کرده‌اند.

مهدی مطهرنیا درباره روند مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در چارچوب برجام به ایسنا می گوید: بارها تاکید کرده‌ام در ادبیات گفتمانی ایالات متحده آمریکا مذاکره معطوف به گرفتن امتیازاتی است که ایران می‌خواهد. آمریکایی‌ها مذاکره را بهترین ابزار و کم هزینه‌ترین راه برای رسیدن به اهداف خود می‌دانند اما تلقی برخی در ایران از مذاکره، سازش با آمریکا محسوب می‌شود که به لحاظ ایدئولوژی معنای عقب‌نشینی و شکست دارد و تا وقتی این نگاه است مذاکره برد برد امکان پذیر نیست. صحبت ترامپ در مدتی که روی کار آمده این است که اوباما نتوانست امتیازاتی که باید از ایران بگیرد از این رو برجام را به هم زد تا با مذاکره مجدد امتیازات مناسب با آنچه اهداف آمریکا می‌خواند را به دست آورد.

وی درباره آینده مذاکره میان ایران و کشورهای ۱+۴ به علاوه آمریکا گفت: بر اساس دیدگاهی که در بالا به آن اشاره کردم به مذاکره از لحاظ عملی به طور مستقیم میان ایران و آمریکا یا در قالب ۱+۵ خوشبین نیستم. علاوه بر تفاوت‌های گفتمانی دو طرف، آمریکا از امتیازات مدنظر خود کوتاه نخواهد آمد و در طرف ایرانی هم وضع به همین گونه است.

کوروش احمدی نیز در ارزیابی طرح چهاربندی امانوئل مکرون برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن که در گزارشی از طرف نشریه پولتیکو منتشر شد به ایلنا گفت: این طرح چهاربندی دنباله تلاش‌های رییس‌جمهوری فرانسه در چند ماه گذشته است و طرحی است که سعی شده تا به لحاظ آیتم‌ها متوازن تهیه شود تا طرفین را به مبنا قرار دادن آن متقاعد کند. منتهی از جانب ایران طبعا اجرای آن موکول است به اینکه آمریکا گام لازم را بردارد؛ یعنی با توجه به تردیدها و بی‌اعتمادی که با توجه به خروج آمریکا از برجام وجود دارد، مشکل است که ابتدا به ساکن ایران بخواهد و بتواند وارد پروسه مذاکره در خصوص این طرح شود.

وی متذکر شد:‌ در کنار انجام اقدامی از سوی واشنگتن، ما در داخل احتیاج داریم به اجماعی برای مذاکره احتمالی دست یابیم و طبعا این اجماع در داخل شکل نمی‌گیرد مگر اینکه ترامپ حرکتی را که در ماه‌های گذشته از آغاز تحریم‌ها در نوامبر گذشته شروع کرده به نحوی جبران کند؛ این هم یک عامل مهم دیگر است؛ یعنی شکل‌گیری اجماع در داخل پیش‌نیاز دیگری است برای مذاکره؛ مذاکره‌ای که البته می‌تواند در هر قالبی اعم از دوجانبه یا در قالب ۱+۵ باشد.

سیداحمد حسینی تحلیلگر مسایل سیاسی و بین‌المللی در یادداشتی که روزنامه آرمان ملی اقدام به انتشار آن کرده است، می نویسد:‌ تلاش‌های گسترده مقامات اروپایی و زیر فشار قراردادن رییس‌جمهوری و هیات جمهوری اسلامی ایران در نیویورک برای پذیرش دیداری سمبلیک با رییس‌جمهوری ایالات متحده یک حادثه پروتکلی و نمایشی نبود بلکه واردکردن ایران در مسیر امتیازدهی برای موضوعاتی چون نقش منطقه‌ای و توانمندی‌های موشکی و نظامی جمهوری اسلامی ایران است که مستقیما با امنیت ملی کشور ما گره خورده است.

بنا به توصیه نگارنده در چنین شرایطی باید هوشیار باشیم که از همه ابزارهای خود به بهترین وجه استفاده نماییم. یکی از ضرورت‌های جدی در مقطع کنونی، در پیش گرفتن دیپلماسی فعال و پیش‌دستانه است. باید به این نکته توجه داشت در شرایط مقاومت با هدف دستیابی به موقعیت بهتر برای مذاکره و چانه‌زنی، نه‌تنها دیپلماسی تعطیل و کمرنگ نمی‌شود بلکه باید با سرعت و هوشمندی، طراحی و محاسبه دشمن را ارزیابی و سناریوهای خود را برای خنثی‌کردن آنها به اجرا درآورده و نظم فکری طرف مقابل را برهم زد. در این راستا، یکی از وظایف مهم دستگاه دیپلماسی، تشریح سیاست‌ها و خواسته‌های کشور به مخاطبان اعم از کشورهای منطقه، کشورهای هم‌سو، بازیگران اثرگذار و افکار عمومی جهان است. با این اقدامات، باید تصویرسازی درستی صورت گیرد که ایران به شرط توجه به منافع و خواسته‌های بنیادین خود، اهل مذاکره و گفت‌وگو است و هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نمی‌گوید.

رسانه های اصولگرا

 گام چهارم و فرصت یکماهه اروپا به ایران و آمریکا

روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود با اشاره به سخنان وزیر امورخارجه فرانسه مبنی بر فرصت یک ماهه ایران و آمریکا برای مذاکره نوشت:‌ این اظهارات در حالی است که دولت فرانسه و دولت‌های دیگر اروپایی، ظرف ۱۷ ماه گذشته (پس از خروج آمریکا از برجام) به حداقل تعهدات خود عمل نکرده‌اند بلکه قراردادهای توتال و پژو و ایرباس با ایران نیز از سوی طرف‌های فرانسوی نقض شد.

جمهوری اسلامی ایران تا اردیبهشت امسال به مدت یک سال صبر پیشه کرد اما از این تاریخ، رفتار ایران چه درباره تعهدات هسته‌ای و چه منطقه عوض نشده، چنان‌که شاهد کاهش گام به تعهدات هسته‌ای، سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی وتوقیف نفتکش انگلیسی بودیم. در همین دوره، برخی نفتکش‌ها در سواحل امارات و همچنین پالایشگاه‌های نفتی عربستان مورد حمله مقاومت یمن و سایر اجزای مقاومت در منطقه قرار گرفته که همگی نشان می‌دهد دوره دست‌درازی‌های یک طرفه جبهه غرب سپری شده و دوره اقدام و تلافی‌های متقابل است. بنابراین می‌توان گفت ایران و جبهه مقاومت، اتفاقاً اوج تهدیدها و فشارهای حریف را پشت سر گذاشته و اکنون نوبت تهدیدهای عملی و حداکثری شدن فشارهای جبهه مقاومت است.

به نوشت روزنامه جوان،  فرانسه با اجرا نکردن تعهدات برجامی‌اش عملاً در طرف آمریکایی‌هاست و اصرار فرانسه به مذاکره پیش از لغو تحریم‌های یک جانبه اقرار به اثربخشی تحریم‌ها و مشروعیت بخشی به روند قلدرمآبانه آمریکا در مواجهه با مسائل جهانی است.

حسن هانی زاده کارشناس مسایل بین الملل در گفت وگو با تارنمای راه دانا در پاسخ به این  پرسش که اهداف اروپا در قبال ایران چیست؟  گفت: اروپا و آمریکا دو روی یک سکه هستند، منتهی ادبیات کشورهای اروپایی در مقایسه با ادبیات آمریکا ملایم تر است.

کشور های اروپایی هم نگران امنیت پایدار رژیم صهیونیستی هستند و تلاششان بر این است که نقش پلیس خوب را بازی کنند که در حقیقت در این مقوله آمریکا نقش پلیس بد و اروپا نقش پلیس خوب را در برار ایران بازی می کنند. آمریکایی ها و اروپایی ها یک هدف را دنبال می کنند و آن آمدن ایران پای میز مذاکره و نابودی تسلیحات، موشک های بالستیک و منع نفوذ ایران در منطقه است که تحت هیچ شرایطی این مسئله مطرح نخواهد شد.

خداحافظی با تعهدات یک طرفه؛ ‌ تیتر یک امروز روزنامه رسالت محسوب می شود که در ذیل آن به گفت وگو با علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پرداخته و به نقل از وی نوشته است:‌ در ماجرای برجام پس از خروج آمریکا از این توافق، آنچه به‌عنوان قضاوت درباره عملکرد کشورهای اروپایی می‌توان ارائه داد نمایش اوج ناتوانی‌شان در برابر آمریکا است زیرا آن‌ها فاقد هرگونه استقلال سیاسی برای تصمیم‌گیری هستند... اروپایی‌ها حتی اراده آمریکا را نداشتند. آن‌ها در ظاهر به مخالفت با خروج آمریکا از برجام به پاخاستند اما در عمل جرئت اجرای تعهداتشان را نداشتند...اروپا با استفاده از راه دیگری در حال تکرار نقض تعهدات خود در برجام است بنابراین ما هیچ‌گونه بدهکاری به آن‌ها نداریم تا بخواهند برای ایران شرط‌گذاری کنند. اگر اروپایی‌ها قصد اجرای تهدید خود را داشته باشند عملا پا جای پای آمریکا گذاشته و به طور طبیعی به‌عنوان نقض‌کننده برجام و پیمان‌شکن در معرض قضاوت تاریخ قرار خواهند گرفت.

 شرایط مذاکره میان ایران و آمریکا

هانی زاده در ادامه گفت و گو با تارنمای راه دانا تصریح کرد: تا زمانی که رییس جمهوری آمریکا از ادبیات تهدید آمیز و همچنین اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران ادامه دهد و حاضر به پذیرش توافقنامه برجام نباشد، هر گونه مذاکره با آمریکا به مفهوم تسلیم در برابر کاخ سفید است. این تسلیم در ادبیات جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران جایی ندارد؛ ایران تحت هیچ شرایطی با آمریکا در این وضعیت و با وجود تحریم های ظالمانه مذاکره نخواهد کرد، هرچند که رییس جمهوری آمریکا تمایل زیادی نشان داد تا با حسن روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کند تا از این برگ برنده به عنوان پروپاگاندای انتخاباتی استفاده کند اما خوشبختانه این اتفاق صورت نگرفت. اگر آمریکا تحریم ها را لغو کند و به توافقنامه برجام بازگردد، می تواند به مجموع کشورهای ۱+۵ برگردد و در چارچوب این مجموعه با ایران مذاکره کند، اما اگر مذاکره ای هم در آینده بین ایران و آمریکا در چارچوب برجام صورت بگیرد ایران تحت هیچ شرایطی حاضر نیست در مورد مسائل دفاعی، امنیتی، توان موشکی و نفوذ منطقه با آمریکا سر یک میز بنشیند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام فرانسه اتحادیه اروپا ایالات متحده آمریکا دولت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۸۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه

وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جمهوری آذربایجان اعلام کرد: در مورد همکاری اتحادیه اروپا و آذربایجان در زمینه حمل‌ونقل به ویژه توسعه کریدور میانی گفتگو کردیم.

به گزارش مشرق، «رشاد نبی اف» وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جمهوری آذربایجان پس از دیدار با «گرت یان کوپمن» مدیرکل بخش توسعه کمیسیون اروپا در تاریخ ۴ مه، در شبکه X نوشت: ما با گرت یان کوپمن، مدیرکل مذاکرات همسایگی و گسترش کمیسیون اروپا که در کشورمان به سر می‌برد، ملاقات کردیم. ما در مورد همکاری اتحادیه اروپا و آذربایجان در زمینه حمل‌ونقل به ویژه توسعه کریدور میانی گفتگو کردیم.

بر اساس اطلاعات کمیسیون اروپا، حمله روسیه به اوکراین اهمیت یافتن مسیرهای تجاری قابل اعتماد و کارآمد جایگزین بین اروپا و آسیا را که از روسیه عبور نمی‌کنند، افزایش داده است.

بنابراین، در ۲۹ ژانویه سال جاری، مجمع جهانی سرمایه‌گذاران ترانزیت در مورد اتصال حمل‌ونقل اتحادیه اروپا به آسیای مرکزی در بروکسل برگزار شد که دولت‌ها، مؤسسات مالی، مشاغل و جامعه مدنی را از اروپا و آسیای مرکزی گرد هم می‌آورد.

والدیس دامبروسکیس معاون اجرایی کمیسیون اروپا اعلام کرد که مؤسسات مالی اروپایی و بین‌المللی شرکت‌کننده در این مجمع ۱۰ میلیارد یورو برای حمایت و سرمایه‌گذاری در ارتباطات حمل‌ونقل پایدار در آسیای مرکزی اختصاص خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: بانک سرمایه‌گذاری اروپا تفاهم‌نامه‌هایی را با دولت‌های قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و همچنین بانک توسعه قزاقستان به ارزش کل ۱.۴۷ میلیارد یورو امضا کرده است. این وام‌ها با توجه به تضمین‌های کمیسیون اروپا امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته دامبروسکیس، سرمایه‌گذاری‌های لازم برای تبدیل کریدور حمل‌ونقل ترانس خزر به مدرن‌ترین، چندوجهی‌ترین و کارآمدترین مسیر ارتباطی اروپا و آسیای مرکزی ظرف ۱۵ روز جذب خواهد شد.

کمیسیون اروپا گفت که تعدادی از تعهدات مهم در این مجمع به عنوان بخشی از مجموع ۱۰ میلیارد یورو انجام شده است.

کریدور میانه، شامل حمل‌ونقل بار از چین به ترکیه و همچنین به کشورهای اروپایی و بالعکس است.

کریدور حمل‌ونقل اروپا-قفقاز-آسیا یک پروژه در چارچوب کمک‌های فنی ارائه‌شده به کشورهای مشترک‌المنافع است که با حمایت اتحادیه اروپا اجرا می‌شود. این پروژه در کنفرانسی که در ماه می ۱۹۹۳ در بروکسل با حضور ۸ کشور (۵ جمهوری آسیای مرکزی و ۳ جمهوری قفقازی) برگزار شد، به تصویب رسید.

برای اهداف کریدور حمل‌ونقل اروپا-قفقاز-آسیا اعلام شده است: بستری پایدار برای گرد هم آوردن منافع، یافتن راه‌های بهینه برای ایجاد همکاری‌های متقابل و سودمند، از جمله توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل‌ونقل در مناطق اروپا، دریای سیاه، قفقاز، دریای خزر و آسیا.

جمهوری آذربایجان به توسعه کریدور میانی اهمیت داده و بر اجرای پروژه‌هایی در این راستا متمرکز بوده است.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در نشست بین‌المللی «COP۲۹ و چشم‌انداز سبز برای آذربایجان» که در ۲۳ آوریل برگزار شد، تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به کریدور میانه نیاز است و سال به سال محموله‌هایی که از چین وارد می‌شود و از آذربایجان می‌گذرد افزایش می‌یابد. در سفر دولتی ماه گذشته رئیس‌جمهور قزاقستان به آذربایجان، مراسم استقبال مشترک از قطار کانتینری که سیان را ترک کرده و وارد باکو شده بود، برگزار کردیم. بنابراین این یک نمایش مشترک از همکاری مابین کشورهایمان بود. ناگفته نماند که قزاقستان و چین فعال‌تر همکاری می‌کنند. با این حال، آذربایجان و چین نیز همکاری‌های خود را بسیار امیدوارکننده و نتیجه گرا توسعه می‌دهند.

گفتنی است در ۳ سال گذشته تعداد کامیون‌های خارجی و آذربایجانی که حمل‌ونقل ترانزیت بار با استفاده از خاک جمهوری آذربایجان را انجام می‌دهند افزایش چشمگیری داشته است. به این ترتیب در سال ۲۰۲۱، ۸۵ هزار و ۲۹۳ واحد حمل‌ونقل ترانزیتی با وسایل نقلیه خارجی از طریق خاک جمهوری آذربایجان انجام شده است، در سال ۲۰۲۲، ۱۷۶ هزار و ۷۸۹ دستگاه و در سال ۲۰۲۳، ۲۲۹ هزار و ۷۵۶ دستگاه حمل‌ونقل ترانزیتی انجام شده است.

به این ترتیب در سه سال گذشته مجموع محموله‌های ترانزیتی که از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای از طریق جمهوری آذربایجان انجام شده در سال ۲۰۲۱، ۹۴ هزار و ۸۴۴ بار، در سال ۲۰۲۲، ۲۰۰ هزار و ۱۵۵ و در سال ۲۰۲۳، ۲۶ هزار و ۶۱۴۳ بار بوده است. به طور کلی حمل‌ونقل کالای ترانزیتی از طریق جاده در ۳ سال گذشته ۲.۸ برابر شده است.

همه این‌ها نشان می‌دهد که جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر به طور کامل به تعهدات خود برای تحقق کریدور میانه در بالاترین سطح عمل کرده است. این کشور پروژه‌های بزرگی را در رابطه با راه‌اندازی خط راه‌آهن باکو - تفلیس - قارص و افزایش ظرفیت بارگیری بندر تجارت دریایی بین‌المللی باکو و همچنین بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک در این جمهوری اجرا کرده است.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • مزه دورکاری در اقتصاد آمریکا
  • آنتونیو رودیگر در 31 سالگی سرانجام قهرمانی در مسابقات لیگ را تجربه کرد
  • مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • رده‌بندی جدید لیگ‌های اروپایی؛ سری آ پس از 17 سال در بین دو لیگ برتر اروپا!
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است