برنامه این هفته نسل امروز با موضوع غرب گرایی، غرب ستیزی برگزار شد که استاد دانشگاه روی این موضوع صحه گذاشت که برخی از مسئولان در تراز انقلاب اسلامی نیستند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برنامه این هفته نسل امروز (جمعه دوازدهم مهرماه) با موضوع "غرب گرایی، غرب ستیزی" با حضور موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی، سیدکمیل حسینی، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه جنسی و غلامرضا خواجه سروی، رئیس موزه ملک و استاد دانشگاه با اجرای امیرابراهیم رسولی به روی آنتن شبکه ۵ رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی در پاسخ به اینکه تکلیف ما در برابر غربگرایی چیست؟ گفت: تکلیف ما دویست سال است که معلوم نشده است. اما جواب این سوال بسته به این است که یک پرسش خوب مطرح کنیم. این سوال یک جواب قطعی و کلیشه ای ندارد. وی افزود: درست است که هم غرب
گرایی داشته ایم و هم غرب ستیزی، اما کمتر غرب شناسی داشته ایم و اگر تکلیف غرب شناسی را مشخص کنیم شاید تکلیف غرب ستیزی و غرب گرایی هم روشن شود. نمی توانیم حکم بدهیم که کلا غرب ستیزی یا غرب گرایی اشتباه بوده است. نجفی با بیان اینکه با غرب شناسی می توانیم جسبت خودمان را با غرب مشخص کنیم گفت: آنجایی که قلدر و زورگو هستند باید غرب ستیز باشیم و یک جا که چیزهایی را نداریم و در برخی حوزه ها عقب مانده هستیم بایدنسبت به عقب ماندگی مان برنامه ریزی کنیم تا توانمندی لازم را اخذ کنیم. این استاد دانشگاه ادامه داد: تعصب بنا نیست همه جا بد باشد. تعصب جایی بد است که انسان روی حقیقت پا بگذارد. این قضیه به "ما" و "غیر ما"، " خودی" و "غیرخودی" برمیگردد. همین که این بحث را مطرح می کنیم یعنی تعصب داریم. بحث ما و غیر ما به این میگردد که اصلا "ما" که هستیم؟ وی با اشاره به اینکه غرب شبیه به یک سوپرمارکت بزرگ است اظهار کرد: وقتی وارد یک سوپرمارکت بزرگ میشوید باید بدانید چقدر پول در جیبتان است و چه چیزی نیاز دارید و اولویت بندی تان چگونه است؟ شاید برخی کشورهای
غربی ما اینگونه باشند که بدون هدف و بدون آنکه بدانند چه هستند و چه نیازی دارند وارد غرب شده باشند و از سوی غرب تحقیر هم شده باشند. اما ایرانی ها اینگونه نیستند. این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه ایرانیان با انقلاب، خودشان را بهتر شناختند و امکانات موجود را بهتر سنجیدند تا وقتی وارد دنیای جدید می شوند اولویت هایشان را بهتر مشخص کنند گفت: قبل از صفویه و بیش از 500 سال قبل اولین تماس های ایران جدید با کشورهای دیگر شروع می شود. غرب قرون وسطا با دوران صفویه همزمان است و غرب دوران جدید از رنسانس به این سو شروع میشود. نجفی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک ابراز هویت جدید در مقابل غرب است عنوان کرد: به تعبیری ما در معدن و دریایی از امکانات هستیم و نمیتوانیم استخراج کنیم اما غربی ها استخراج را خوب بلدند. نیازمند متخصص و امکانات لازم هستیم، در حالی که غربی ها به علت استعمار و قدرت مدیریت، امکانات زیادی ذخیره کرده اند و ما آن موقعیت را نداریم. وی پدیده انقلاب را به بیماری که غده ای دارد و با پای خود به بیمارستان می رود تا آن را خارج کند تشبیه کرد و گفت: با این عمل سلامت پیدا میشود، فرد سالم شده است اما همچنان به علت عوارضی ناله میکند. انقلاب آن غده را بیرون آورد، اما تا قرار شد دوران نقاهت طی شود، جنگ شروع شد و کی اجازه دادند روی پای خودمان بایستیم. این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه غرب از دو جنبه برتری دارد اظهار کرد: نخست قدرت رسانه و دوم قدرت تکنولوژیکی است. این دو ابزار هستند و غربی ها از این دو ابزار نتایج ایدولوژیک گرفته و حکم به برتری خود می دهند. نجفی با اشاره به عدم خودباوری و شیفتگی غرب در پاسخ به اینکه آیا مسئولین و کارگزاران در این غربگرایی موثر بوده اند و علت اینکه برخی به غرب قهقهه می زنند اما در داخل عبوس اند؟ گفت: برخی مسئولین ما در طراز انقلاب نیستند. خلا جنبش نرم افزاری بین شاخه و میوه و ریشه درخت انقلاب داریم و با ایده های نو باید این درخت را بارور کنیم. کارهای زیادی شده اما در حد و اندازه انقلاب کار نشده است. تعلق فرهنگی مسئولین ما تعلق دینی است و کسی نیست در هر دوجناح که مخالف حجاب یا موافق شراب خواری باشد. مسئولین تعلق فرهنگی دارند اما در تعلق تمدنی آنها شک دارم و در جایی که قرار است فرهنگ دینی بسط یابد و به فرهنگ تمدن دینی تبدیل شود این قدرت را ندارند. وی با بیان اینکه خطاب بیانیه گام دوم به جوانان است گفت: انقلاب فضای بازی را ایجاد کرده است. افکار مختلف وجود دارد و مردم باید خودشان گزینش کنند. فرهنگ عمومی و قدرت نقد مردم بالا رفته است. نجفی با بیان اینکه بحران جنسیتی در جامعه تک عاملی نیست و ریشه آن به بحران فرهنگی و هویتی برمیگردد گفت: دایره ای از مفاهیم در اینجا خودش را نشان می دهد. وقتی از دو عالم سنتی و نوین حرف می زنیم، ما در وضعیت بینابینی قرار می گیریم. میشود از آسیب ها کاست، ولی نمیشود کامل آن را حل کرد. وی به مهاجرت، فرار مغزها و ترویج این ایده که جوان ها در این کشور آینده ندارند اشاره کرد و گفت: اگر این کلاف سردرگم را با تانی و صبر باز کنیم مشکلات دیگر هم قابل حل است. اگر کسی وارد داروخانه بشود و بیمار باشد داروساز نسخه را طلب می کند. دارویی که انتخاب میشود باید سرساعت مصرف شود. برخی فرمول های ما باید اینطور باشد. در برخی موارد نیاز به غرب ضروری است اما اگر افراط وجود داشته باشد زیان زننده است. افراط و تفریط در پذیرفتن ضرورت ها و مباح کردن همه چیز به قیمت مدگرایی و تجمل آسیب رسان است. 6 مسیر مقابله با بحران جنسی/ دچار بحران جنسی در جامعه ایم سیدکمیل حسینی، دانشجوی دکترای جامعه شناسی و پژوهشگر حوزه جنسی نیز درباره رابطه غرب گرایی با جنسیت گفت: یک نسبت غرب گرایی با عموم جامعه و یک نسبت با حوزه نخبگان است که این دو گروه برخورد، شناخت و سوالاتشان از غرب متفاوت است. وی افزود: طبق پژوهش هایی که مدتی قبل انجام شد در عموم جامعه سوالی که به شدت با آن مواجه بودیم این بود که جوان ها نیاز جنسی شان را در این دوران چه می کنند؟ و چرا غربی ها مشکلشان را در این زمینه حل کرده اند و ما نتوانسته ایم؟ طبقه عامه جامعه تصور می کنند غربی ها با چنین مسائلی مواجه نیستند و اینها حل شده است در حالی که اینطور نیست. حسینی با بیان اینکه به طور ناخودآگاه به سمت غربی شدن حرکت می کنیم که یکی از تجلی گاه های آن درنظام جنسی است گفت: فرایند عمومی جامعه دارد ساختارهای نظام جنسی را تغییر می دهد و عدم شناخت غرب یک عامل آن است. این پژوهشگر با بیان اینکه غرب دوران قدیم هم متفاوت از امروز است و محدودیت ها و سخت گیری در نوع روابط و پوشش آنها مشخص است و چه بسا ساختار آنها از ما سخت تر بوده است گفت: این که آن جامعه با چنین سخت گیری هایی یک مرتبه تغییر میکند یک موضوع است. اما آنچه اکنون مایه تاسف بویژه در طبقه نخبگان است این است که داریم چیزی را تجویز می کنیم که نتایجش از غرب بیرون زده و مشخص است و سیر داده ها و آمارها آن را نشان می دهد. حسینی درباره آزادی های جنسی در خارج و عقیده برخی جوانان مبنی بر آزاد کردن همه چیز برای حل مشکلات گفت: در ایران دچار بحران جنسی هستیم. اگر غرایز در مسیر خود حرکت کنند باعث پیشرفت فرد و جامعه می شوند. در ایران به دلایل مختلفی دچار بحرانیم یعنی در دوره ای که فرزندمانمان نیازمند برآورده شدن نیاز غریزی خود هستند ما هیچ راه حل امنی به آنها در فاصله بلوغ تا ازدواج نمی دهیم. اکنون بلوغ در پسران در 14، 15 سالگی رخ میدهد در حالی که میانگین سن ازدواج برای مردان 27،28 سالگی است. وی دلایلی را برای این موضوع برشمرد و گفت: نخست انقلاب های جنسی در دنیا و تغییر ساختارهاست که در ایران هم در حال رخ دادن است که البته دربرابر برخی مقاومت شده اما با ورود موج رسانه از دهه 1900 تا حد زیادی نظامات جنسی تغییر کردند. موج اصلی تغیر همین است و از طریق رسانه رخ داده. البته تصویری که رسانه ارائه می دهد با واقعیت غرب متفاوت است. حسینی افزود: غلبه نظام لیبرال سرمایه داری و اندیشه های لیبرالی، فاصله بلوغ تا ازدواج، جنگ غرب در مواجهه با ایران و تاثیر حاکمیت جمهوری اسلامی بر نظام جنسی از دیگر دلایل است. برخی جاها سیاست را با نظام جنسی اختلاط کردیم و جامعه نارضایتی اش را از ناکارآمدی سیاسی، اجتماعی با نظام جنسی بروز داده است. وی راهکارهایی برای مقابله با غرب گرایی ارائه داد و گفت: راهکار دادن نیازمند علت یابی است. یکی از راهکارها این است که بدانیم راه حل در دست غرب نیست. دوم اینکه هرجا مشکل را میگوییم راه حل را بگوییم و مردم را رها نکنیم. همچنین اجازه بازتولید مجدد بحران را ندهیم و نگذاربم سرایت کند و دست آخر بیمارها را درمان و درمان شده ها را بهبود دهیم. این جامعه شناس شش مسیر مقابله با بحران های جنسی را نیز بیان کرد و گفت: هویت دهی سالم جنسی و اینکه دختر و پسر از هویت خود لذت ببرند راه اول است. این موضوع در جامعه ما کم است و بچه ها دوست دارند جای جنس مخالف باشند. دوم کاهش تحریک، سوم تامین نیاز جنسی، چهارم خویشتن داری، پنجم مراقبت و نگه داری و ششم درمان و کاهش آسیب است. باید از دیدگاه گزینشی به غرب به سمت بومی سازی برویم غلامرضا خواجه سروی، رئیس موزه ملک و معاون سابق وزارت علوم نیز در این برنامه درباره اینکه تکلیف ما در برابر غرب گرایی چیست؟ گفت: غرب گرایی گذشته ای دارد که باید به آن توجه کرد تا بتوان به این سوال پاسخ داد. وی افزود: این راه در صد و چندسال اخیر طی شده و در مقاطعی غرب کاملا پذیرفته شده و نتایج آن هم مشهود است. بعد از انقلاب هم عده ای کلا مظاهر غربی را طرد کردند و این گفتمان، غالب بود. این استاد دانشگاه با بیان اینکه بهترین راه این است که به تجارب گذشته نگاه کنیم و نتایج آن را ببینیم عنوان کرد: یک دیدگاه بینابین نیز دیدگاه گزینشی است که بر اساس آن باید راهبرد منافع ملی ترسیم و بعد سنجیده شود که کدام مظاهر تمدن غرب با منافع ما تناسب دارد تا آن را بپذیریم و آنها که قرابتی ندارد را کنار بگذاریم. خواجه سروی افزود: معتقدم این دیدگاه به عنوان راهبرد کوتاه مدت، خوب است اما ابزاری برای مهندسی معکوس خواهد بود. اگر روی دیدگاه گزینشی بایستیم در پوسته متوقف میشویم. باید از نگاه گزینشی به نگاه بومی برسیم. ما هنوز در بسیاری موارد روی دیدگاه گزینشی ایستاده ایم و همچنان رویکرد بومی رویکرد غالب نیست. وی در واکنش به اینکه برخی از این طریق رای جمع میکنند؟ گفت: در نهایت همه آنها که رای میدهند متوجه میشوند چیزی عاید جامعه نشد. ما همه معتقدیم در سیاست و حکومت و فرهنگ عقب گردهایی داریم و از این پل رد نمی شویم. خواجه سروی در پاسخ به اینکه نسل امروزی ها چه کنند تا گول امثال تقی زاده ها را نخورند؟ گفت:معتقدم اگر بخواهیم به نسل جوان بباورانیم که باید تفکر بومی را اتخاذ و روی آن کار کنیم ناچاریم تجربه های عینی را به او نشان دهیم. جوان ها سهل است بعضا برخی مقامات هم باورشان نمیشود پهبادی ساخته ایم با برد بالا. عدم خودباوری و خودباختگی و... وجود دارد. وی درباره نگاه صفر و صدی به غرب اظهار کرد: باید به آنها که آموزش می دهیم اجازه دهیم و از روز اول قدرت انتخاب بدهیم تا درک کنند ما چه می گوییم، دیگران چه میگویند و نباید ترسید. حضور در فضای مجازی هم باید اتفاق بیافتد. قشری بار آمدن اشتباهات زیادی به دنبال دارد. علت برخی حرف های پوسته ای، بیسوادی است. رئیس موزه ملک با بیان اینکه نمیشود گفت همه غرب خوب و یا همه آن بد است گفت: چیزهایی با مکتب و آیین ما نمیخواند اما مواردی هست که میتوان از آن بهره برداری کرد و به سمت بومی سازی رفت. البته تقلیدکورکورانه خوب نیست ولی تقلید آگاهانه همیشه و در همه موارد کار بدی نیست. انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۸۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
(عکس) مقایسه ال۹۰ با نمونه بومیسازی شده!
در ادامه قصد داریم P ۹۰ را با تندر ۹۰ و فیسلیفتهای قبلی این خودرو که در ایران با نام پارس تندر و تندر پلاس عرضه شدند مقایسه کنیم.
به گزارش پدال، در سال ۱۹۹۹ زمانی که رنو داچیا را خرید، پروژهٔ X ۹۰ برای توسعهٔ خودرویی اقتصادی با قیمت ۵ هزار یورو آغاز شد. پس از حدود چهار سال توسعه، این خودرو نهایتاً در ژوئن ۲۰۰۴ با نام لوگان رونمایی شد. این خودرو که به موفقیت غیرمنتظرهای دست پیدا کرد، با برندهای رنو و داچیا در کشورهای سراسر جهان به تولید رسید و عرضه شد. در کشورمان پس از کشوقوسهای فراوان، لوگان که قرار بود جایگزینی برای پیکان باشد، در سال ۱۳۸۶ روی خط تولید ایرانخودرو و پارسخودرو (سایپا) رفت و با نام تندر ۹۰ در سه تیپ مختلف راهی بازار کشورمان شد درحالیکه ارزانترین تیپ آن با نام E ۰، بدون حداقل امکانات رفاهی مثل فرمان هیدرولیک، حدود دو برابر پیکان قیمت داشت.
با اینوجود و علیرغم ظاهر ساده و اقتصادی لوگان، این خودرو به لطف کیفیت بالای قوای محرکه و قطعات فنی، توانست جای خود را در بازار کشورمان باز کند. بعداً نیز نسخههای فیسلیفت و اتوماتیک تندر ۹۰ توسط خودروسازان داخلی عرضه شدند. در سال ۱۳۹۹، اما به دلیل تحریمها و خروج رنو از ایران، تولید این سدان اقتصادی فرانسوی در کشورمان پس از ۱۳ سال خاتمه یافت. چندی بعد، اما به دلیل محبوبیت لوگان در ایران و همینطور در اختیار داشتن امتیاز پلتفرم و وجود زیرساختهای تولید در کشور، سایپا تصمیم به ساخت بومیسازی ایرانیزه کردن آن گرفت که نتیجهٔ آن خودرویی بنام P ۹۰ شد.
P ۹۰ که قرار است توسط پارسخودرو تولید شود، اواخر فروردین ۱۴۰۲ رونمایی شد و با توجه به اینکه بهتازگی کاتالوگ آن منتشر شده است، به نظر میرسد فاصلهٔ زیادی با عرضه به بازار ندارد. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه این لوگان بومی را با تندر ۹۰ و فیسلیفتهای قبلی آن مقایسه کنیم. لازم به ذکر است، درحالیکه قبلاً به نام کادیلا برای این خودرو اشاره شده بود، به نظر میرسد قرار است با همان نام P ۹۰ به بازار عرضه شود، زیرا در کاتالوگ مذکور همین نام دیده میشود.
طراحی بیرونی سایپا نمای جلوی و عقب تندر ۹۰ را بهطور کامل بازطراحی کرده و سعی داشته نمای مدرنی به پیکر قدیمی و سادهٔ این خودرو ببخشد. در قسمت جلوی خودرو مجموعهٔ چراغها، جلوپنجره و سپر بهطور کامل از نو طراحی شده است. این طراحی جدید با جلوپنجرهٔ ششضلعی، چراغهای متفاوت و قاب برجستهٔ مه شکنها در طرفین سپر هرچند شاید بهخودیخود زیباتر از لوگان به نظر برسد، اما این فرم تهاجمی هیچگونه هماهنگی با پروفیل جانبی خودرو ندارد، زیرا این قسمت کاملاً دستنخورده باقی مانده و هیچ تغییری را نسبت به لوگان تجربه نکرده است. در اینجا طراحان حتی زحمت تغییر آینههای جانبی را هم به خود نداده و از همان آینههای ساندرو و تندر پلاس استفاده کردهاند.
در عقب خودرو شاهد چراغهای جدیدی هستیم که تا روی در صندوق کشیده شده و با فرم جعبهای خودرو هماهنگی بیشتری دارد. در پایین هم سپر با بخش بزرگی از پلاستیک سیاه بازطراحی شده است. بهطورکلی، هرچند شاید طراحی جلو و عقب P ۹۰ با نمایی مدرنتر و تهاجمیتر بهخودیخود زیبا باشد، اما ناهماهنگی این طراحی جدید با فرم بسیار ساده و قدیمی پروفیل جانبی لوگان تضاد ناخوشایندی ایجاد است. این در حالی است که در فیسلیفتی که داچیا در سال ۲۰۰۸ روی لوگان انجام داد و در سال ۱۳۹۶ توسط ایرانخودرو با نام تندر پلاس در کشورمان عرضه شد، طراحی خودرو با تغییراتی نهچندان بزرگ، اما مؤثر و بدون بر هم زدن فرم هماهنگ لوگان، بروزتر و شکیلتر شد.
از سوی دیگر، خود سایپا نیز در پاییز سال ۱۳۸۷ درحالیکه تازه لوگان به ایران آمده بود، فیسلیفتی جزئی روی آن انجام داد که با نام پارس تندر عرضه شد. مهمترین تغییر ظاهری این خودرو در قسمت عقب با چراغهای جدید و انتقال جا پلاک از روی سپر به بالا انجام گرفته بود و نمای جلو دستنخورده باقی ماند. بااینحال، فیسلیفت پارس تندر هم چندان جالب از آب درنیامد و کمکی به زیباتر شدن لوگان نکرد.
داخل در داخل P ۹۰ سایپا از داشبورد و رو دریها ساندرو و تندر پلاس استفاده کرده که هرچند کمی بهتر از داشبورد اولیه و قدیمی تندر ۹۰ به نظر میرسد، اما کاملاً رنگ و بوی کهنگی دارد. البته طراحان سایپا با استفاده از نمایشگر لمسی، مجموعهٔ جدید کنترلهای سیستم تهویه و صفحه آمپر جدید سعی در بروز کردن این داشبورد داشتهاند، اما این اقدامات جزئی تأثیر چندانی نداشته و در داخل P ۹۰ همچنان شاهد همان فضای کهنه و بیروح لوگان هستیم که هیچ شباهتی به یک خودروی مدرن امروزی ندارد. همچنین در این خودرو از غربیلک فرمان کوییک استفاده شده که کاملاً با فرم کلی داشبورد خودرو بیربط است درحالیکه دکمههای بالابر شیشه همچنان روی داشبورد قرار دارند. با توجه به تغییرات بزرگ بیرونی، بهتر بود برای داخل P ۹۰ هم داشبورد جدیدی طراحی میشد تا لااقل در داخل حس خودروی جدیدتری را به خریداران بدهد. البته گفته شده نسخهٔ اتوماتیک این خودرو با داشبورد جدیدی ارائه خواهد شد.
تجهیزات P ۹۰ از لحاظ امکانات نسبت به تندر ۹۰ پیشرفت نسبتاً خوبی داشته و سایپا مواردی مثل فرمان برقی D شکل با سیستم، پایش باد تایرها، رینگ آلومینیومی، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دو ایربگ، تریم داخلی دورنگ، شیشه دودی عقب، تنظیم برقی آینههای جانبی، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، چراغهای خودکار، دیلایت، نمایشگر ۷ اینچی، آنتن کوسهای، سنسور باران، کنترل پایداری و ترمز کمکی را در نظر گرفته است درحالیکه تندر ۹۰ در تمام نسخههای قبلی خودروی بسیار فقیری بود و امکانات آن صرفاً به مواردی مثل دو ایربگ، سیستم تهویه دستی، تنظیم برقی آینههای جانبی و فرمان هیدرولیک محدود میشد.
پیشرانه غیر از طراحی بیرونی، تغییر مهم دیگر P ۹۰ زیر کاپوت رخ داده است، زیرا ازآنجاییکه امکان تولید پیشرانهٔ اصلی تندر ۹۰ یعنی K ۴ M در کشور وجود ندارد، سایپا تصمیم گرفته در این خودرو از پیشرانهٔ ME ۱۶ استفاده کند. این همان موتور EC ۵ پژو-سیترئن محسوب میشود که در دوران برجام به سایپا رسید. این موتور که از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ بهره میبرد را درواقع باید نسخهٔ سایپا از پیشرانهٔ TU ۵ پلاس ایرانخودرو دانست. هرچند گفته میشود موتور ME ۱۶ در برخی جزئیات مثل بلوک سیلندر با موتور ایرانخودرو متفاوت است، اما ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که دقیقاً با TU ۵ پلاس یکسان است.
انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی مورداستفاده در شاهین صورت میگیرد که توسط مگا موتور تولید میشود و طبق گفتهها از تکنولوژی شرکت آیسین بهره میبرد. همچنین قرار است بعداً نسخهٔ اتوماتیک P ۹۰ هم با گیربکس شش سرعتهٔ ساخت شرکت چینی DAE تولید شود. پیشرانهٔ P ۹۰ خروجی کمی بیشتری از موتور ۱.۶ لیتری K ۴ M تندر ۹۰ دارد که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت، اما نقطهٔ قوت اصلی لوگان کیفیت بالای قوای محرکه بود که باعث میشد خریداران با ظاهر زشت، کابین قدیمی و امکانات اندک تندر ۹۰ کنار بیایند درحالیکه این موضوع در P ۹۰ کمرنگ شده است. البته موتور TU ۵ هم از پیشرانههای نسبتاً کمایراد داخلی است، اما باید ببینیم نسخهٔ سایپا از این موتور چه عملکردی خواهد داشت.
جمعبندی درمجموع، با وجود تمام تغییراتی که در P ۹۰ ایجاد شده، درحالیکه لوگان در بازارهای جهانی هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد، تولید دوبارهٔ نسل اول که پیشینهٔ آن به بیست سال پیش بازمیگردد آنهم با پیشرانهٔ پژو و صرفاً چند آپشن بیشتر چه توجیهی دارد آنهم درحالیکه سایپا در سبد محصولات خود سدان مدرنتر شاهین را دارد که قرار است با همین پیشرانهٔ ME ۱۶ تولید شود؟ درهرحال، طبق آخرین گزارشها، تولید P ۹۰ در تیرماه ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و حدود ۱۰ درصد قیمت کمتری نسبت به شاهین خواهد داشت.
مقایسه مشخصات فنی
تندر ۹۰ P ۹۰ پیشرانه K ۴ M ME ۱۶
حجم موتور ۱۵۹۸ سیسی ۱۶۰۰ سیسی
قدرت ۱۰۵ اسب بخار ۱۱۳ اسب بخار
گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر ۱۴۴ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
وزن ۱۱۰۰ کیلوگرم ۱۱۵۵ کیلوگرم
طول ۴،۲۴۷ میلیمتر ۴،۳۳۰ میلیمتر
عرض ۱،۷۴۰ میلیمتر ۱،۷۴۰ میلیمتر
ارتفاع ۱،۵۳۴ میلیمتر ۱،۵۳۰ میلیمتر
فاصلهٔ محوری ۲،۶۳۰ میلیمتر ۲،۶۳۰ میلیمتر
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۴۷ لیتر