Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@08:25:51 GMT

اعتیاد 4 میلیون ایرانی به موادمخدر

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۴۹۳۴۰

اسکندر مؤمنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در جلسه بررسی آخرین وضعیت طرح پاکسازی، ترمیم و تثبیت مناطق شوش، هرندی، مولوی و بازار از لوث وجود خرده‌فروشان، توزیع‌کنندگان و معتادان متجاهر اظهار داشت: یک اقدام جمعی و بین‌بخشی در حوزه معتادین متجاهر و ساماندهی آنها اتفاق افتاده است که به تنهایی امکان آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار اجتماعی- وی با اشاره به اینکه نگاه به معتاد، نگاه به یک بخشی از جامعه نیست، گفت: مناطق شوش، هرندی و فرحزاد دارای بیشترین معتادین متجاهر است و حق معتادان نیست که در زیر پل‌ها و در کنار جوی آب باشند و البته حق مردم هم نیست که با این آسیب‌ها چهره به چهره مواجه شوند. 

مؤمنی افزود: انسان شخصیت و کرامت دارد و باید سرپناهی برای آنها ایجاد شود. در گزارش دو ماه پیش سازمان ملل از اقدامات صورت گرفته برای ایجاد سرپناه معتادین از ما تشکر و تقدیر کردند و ما وظیفه انسانی خود را در این خصوص انجام داده‌ایم و نیازی به تشکر نیست. 

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: می‌توان گفت که اعتیاد بیشترین آسیب‌های اجتماعی دیگر را به دنبال دارد و در حال حاضر 55 درصد طلاق‌ها مربوط به اعتیاد می‌‌شود و بسیاری از جرایم خرد و خشن ناشی از مصرف مواد مخدر است و در حال حاضر ظرفیت‌ها در خصوص مبارزه با مواد مخدر افزایش یافته است. 

وی گفت: ما در کشور 3 میلیون و 800 هزار مصرف‌کننده مواد مخدر داریم که یک میلیون و 600 هزار نفر آنها مصرف‌کننده تفننی هستند و در مجموع 4 میلیون نفر از 15 سال سن تا 65 سال سن که حدود 5 درصد از جامعه می‌شوند درگیر اعتیاد هستند که البته این عدد کمی نیست و حتی یک نفر هم برای ما زیاد است. 

مؤمنی یادآور شد: حدود یکصد هزار نفر معتاد متجاهر در کشور داریم که این به معنی آن است که تمامی مراحل ماده 15 را این افراد طی کردند و نتوانستند درمان شوند و به عنوان معتاد متجاهر شناسایی شده‌اند و قانون هم تمهیدات ویژه‌ای برای آنها پیش‌بینی کرده است. 

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: مقام معظم رهبری نیز در خصوص آسیب‌های اجتماعی مواردی را مطرح کرده‌اند و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اقدامات انتظامی و قضایی در این حوزه انجام داده است و توسط نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها در حدود 3 ماه ظرفیتی بالغ بر 5 هزار نفر به ظرفیت فعلی نگهداری معتادان اضافه شده است.

وی گفت: اکنون بخش عمده‌ای از معتادینی که جمع‌آوری شده‌اند در مراکز درمانی نگهداری می‌شوند. 

مؤمنی افزود: بارها همه ما از رسانه‌ها و به صورت حضوری در این محلات دیده‌ایم که چه وضعیتی در شوش، مولوی و هرندی وجود داشته است و بیش از 6 ماه است که شرایط از نظر اجتماعی و قضایی در حوزه معتادین متجاهر در این محلات بهتر شده است ولی باید اقدامات استمرار داشته باشد. 

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: بعد از حوزه انتظامی و قضایی باید به موضوع فرهنگی نیز توجه شود و در این زمینه طرح یاری‌گران زندگی را اجرایی کرده‌ایم و شهر تبریز نمونه خوبی برای حل معضل آسیب‌های اجتماعی از جمله معتادین متجاهر است چرا که این شهر خیلی محدود متکدی و معتاد متجاهر دارد و در این حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد به خوبی عمل کرده‌اند. 

وی افزود: طرح یاری‌گران زندگی برای این تصویب شد که اقدامات فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد برای دانش‌آموزان،‌ دانشجویان و خانواده آنها آموزش داده شود.

مؤمنی افزود: در حال حاضر وضعیت عمومی محلات آسیب‌دیده ما نسبت به سال گذشته در حوزه معتادین متجاهر 80 درصد بهتر شده است و در 20 درصد باقی‌مانده نیز اقدامات لازم صورت می‌گیرد. 

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: اگر آسیب‌های اجتماعی عینی که در ابتدا مشاهده می‌‌شود نسبت به حل آن اقدام نشود قطعاً دیگر آسیب‌های اجتماعی نیز ظهور و بروز می‌کند و وضعیت عمومی با این آسیب‌ها خدشه‌دار می‌شود.

وی گفت: قانون ما در حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیاز به روزآمدی دارد و حتی بهترین قانون‌ها هم باید روزآمد شود. 

مؤمنی افزود: معتادین متجاهر بعد از جمع‌آوری 3 تا 6 ماه نگهداری می‌شوند که این مدت زمان کمی برای ترک اعتیاد آنها است و حداقل زمان یک تا دو سال باید باشد تا یک فرد معتاد بتواند مهارت و شغلی یاد بگیرد که پس از یک دوره 6 ماهه مجدداً به اعتیاد روی نیاورد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: غیر از این جز هدر رفتن منابع کشور چیزی عاید ما نمی‌شود و ما تا نیمه کار پیش رفته‌ایم و دوباره آن را رها کرده‌ایم و آن معتاد نیز دوباره شروع به مصرف مواد مخدر می‌کند. 

وی گفت: ما باید ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر بزنیم تا دیگر نتواند نسبت به تأمین و توزیع مواد مخدر اقدام کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اعتیاد مواد مخدر اعتیاد ترک اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر موادمخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۹۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت

سرهنگ سید رضا صادقیان فرمانده انتظامی تفت بیان داشت: در راستای اجرای طرح آرامش در شهر عوامل پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشرافیت کامل اطلاعاتی و انتظامی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها درهفته گذشته اقدام به اجرای طرح آرامش و پاکسازی نقاط آلوده به مواد مخدر از وجود معتادان متجاهر در سطح شهر و روستا‌های حوزه استحفاظی خود کردند.

وی بیان داشت: اقدامات صورت گرفته پلیس در راستای اجرای طرح سراسری آرامش در شهر با انجام کار اطلاعاتی منجر به دستگیری قاچاقچی و خرده فروش حرفه‌ای مواد مخدر در کمربندی یزد به تفت و کشف ۲ کیلو و ۳۰۰ گرم مواد مخدر از نوع حشیش و تریاک شد.

فرمانده انتظامی شهرستان تفت در پایان، ضمن خرسندی مردم و شهروندان از اجرای این طرح، مقابله اثربخش با مقوله مواد مخدر را نیازمند عزم همگانی همه دستگاه‌های مسئول، همچنین مردم و نهادینه سازی مشارکت‌های عمومی در بین اقشار مختلف جامعه دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • پشت پرده بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر کشور چه بود؟ | ناگفته های قاچاق ۲ هزار تن تریاک | یکی از اعضای این باند در عروسی اش شاباش میلیاردی گرفت
  • تعیین‌تکلیف ۱۷۰ خودروی توقیفی ‌مبارزه با مواد مخدر در اصفهان
  • سوداگران مرگ در دام پلیس لرستان
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • ۶۳ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در اردستان دستگیر شدند
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین از ۳ خودرو در ارومیه
  • ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه کشف شد
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه
  • دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت