Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@01:26:28 GMT

تخصیص بودجه برای تهیه فیلم از سیاهچاله معروف

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۵۰۷۰۲

تخصیص بودجه برای تهیه فیلم از سیاهچاله معروف

بنیاد ملی علوم برای تهیه یک فیلم از سیاهچاله معروف بودجه‌ای بزرگ به "تلسکوپ افق رویداد" اختصاص داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، در روز دهم آوریل سال جاری یکی از باورنکردنی‌ترین دستاوردهای علمی دهه گذشته و یکی از بزرگترین رویدادهای نجومی جهان رقم خورد و دانشمندان موفق شدند با استفاده از  "تلسکوپ افق رویداد"(EHT)، نخستین تصویر از یک سیاه‌ چاله فوق‌العاده بزرگ را ثبت کنند که با هاله نارنجی‌رنگی از پلاسمای گرم سفید احاطه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان این گروه تحقیقاتی به سرپرستی "شپ دوئلمن"(Shep Doelman) در "مرکز اخترفیزیک هاروارد- اسمیتسونین"(CFA)، بیش از ۱۰ سال را به کار کردن با تلسکوپ افق رویداد اختصاص دادند که سیگنال‌های دریافت شده از هشت تلسکوپ رادیویی در سراسر جهان را با یکدیگر ادغام کرد و در نهایت توانست نخستین تصویر را از این سیاه‌چاله که ۵۵ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد، به ثبت برساند.

این سیاه چاله که موسوم به "ساگیتاریوس A " است، ۴۰ میلیارد کیلومتر قطر دارد که سه میلیون برابر قطر زمین است و توسط دانشمندان به "هیولا" تشبیه شده است.

از زمان رصد این سیاهچاله تاکنون محققان پروژه‌های زیادی را در این رابطه انجام داده‌اند. در آخرین اخبار منتشر شده از این سیاهچاله آمده که بودجه جدیدی برای تهیه اولین فیلم از این سیاهچاله به "تلسکوپ افق رویداد" تخصیص داده شده است.

آنچه که دانشمندان در بهار امسال منتشر کردند، تنها یک تصویر از سیاهچاله بود ولی دانشمندان در نظر دارند که فراتر از عکس رفته و یک فیلم از این سیاهچاله تهیه کنند.

به این ترتیب تیم تحقیقاتی پروژه نیازمند ابزار بیشتری هستند تا برای رسیدن به این مهم به کار گیرند.

بنیاد ملی علوم یک بودجه ۱۲.۷ میلیون دلاری را به این تلسکوپ اختصاص داده که اعتبار بلند مدتی را برای پروژه تامین می‌کند.

"شپ دوئلمن" مدیر موسس "تلسکوپ افق رویداد" در این رابطه اظهار کرد، نتایج جالب توجه رصد این سیاهچاله فراتر از انتظار ما بود و باعث شد که این سوال مطرح شود که " گام بعدی چیست"؟

جواب این سوال "تهیه تصویری متحرک از سیاهچاله" است. این نوع داده‌ها به دانشمندان کمک می‌کند که درک بهتری از سیاهچاله‌ها پیدا کنند.

"کیتی بورمن" یکی از مهندسان کامپیوتر موسسه فناوری کالیفرنیا گفت: کهکشان راه شیری میزبان یک سیاهچاله بسیار بزرگ است که در طول شب تکامل می‌یابد.

وی ادامه داد، ما در حال ساخت روش‌های جدیدی هستیم که ایده‌های نوظهوری از یادگیری ماشین و تصویربرداری‌های محاسباتی را دربر می‌گیرند تا بتوان از این طریق اولین فیلم از سیاهچاله را تهیه کرد.

تیم تحقیقاتی پروژه همچنین قصد دارند از این بودجه برای ثبت و ضبط و تجزیه و تحلیل بخش بزرگی از اطلاعات استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیاهچاله سیاه چاله کلان جرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۰۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد نوعی از پوشش گیاهی بیش از تصور پژوهشگران به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

با تشدید گرمایش جهانی خشکسالی، سیل و آتش‌سوزی در سراسر جهان، دانشمندان در غرب ایالات متحده برای کمک به جبران برخی از آسیب‌ها به این نوع از پوشش گیاهی که به عنوان جوندگان مشهور هستند، روی آورده‌اند.

محققان دانشگاه ایالتی بویز یوتا و دانشگاه ایالتی یوتا از داده‌های ماهواره‌ای برای شناسایی جریان‌هایی استفاده کرده‌اند که می‌توانند برای تقویت پوشش گیاهی، دوباره معرفی شوند و گسترش یایند. دانشمندان همچنین در حال ثبت چگونگی تغییر فراوانی آب و پوشش گیاهی مجاور آنها به عنوان معیاری برای سلامت محیط‌زیست هستند.

جودی برانت، دانشیار دانشگاه ایالتی بویز که رهبری تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد، می‌گوید: ارزش واقعی استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای نظارت این است که برای افرادی به کار می‌رود که روی زمین سخت کار می‌کنند و پروژه‌هایی مانند افزایش دسترسی به آب، افزایش زیستگاه ماهی‌ها و گونه‌ها را اجرا می‌کنند. 

در بیانیه قبلی ناسا گفته شده است که داده‌های ماهواره‌ای برای تعیین کمیت تأثیر این نوع از جوندگان بر اکوسیستم‌های محلی نشان از اثرگذاری قابل توجه آنها داشته است و هرچه آنها را حفظ و گسترش دهیم می‌توانیم در مقیاس بزرگ‌تری از وجود آنها برای مقابله با تغییر اقلیم بهره ببریم.

طبق دیتای یکی از مقاله‌های نیویورک تایمز، این نوع پوشش گیاهی «سلاح‌های خزدار انعطاف‌پذیری آب و هوا» هستند. آنها به طور طبیعی اطراف سدها، بر روی رودخانه‌ها و نهر‌ها به وجود می‌آیند و جریان آبی را که در منطقه فوران می‌کند، کاهش می‌دهند. پوشش گیاهی سبز را تقویت می‌کنند و به نوبه خود خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها و اثرات خشکسالی و سیل را نیز کاهش می‌دهند. 

دانشمندان مکررا تاثیر این نوع پوشش گیاهی را بررسی و تاکید کرده‌اند، گسترش آنها فراتر از تصور آنها اثرگذار است و با تغییر اقلیم مبارزه می‌کند.

پوشش گیاهی مذکور تا اواخر دهه ۱۸۰۰ در دریاچه‌ها، نهر‌ها و مرداب‌های سراسر آمریکای شمالی رایج بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مناف هاشمی: مجلس ردیف بودجه رویداد‌های بین المللی را حذف کرد/ بالای ۳۵ سهیمه المپیک خواهیم داشت
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات
  • تصمیم مهم مجلس ؛ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت + جزئیات
  • ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران تخصیص یافت
  • دانشمندان سن آتشفشان‌ها را در قمر آیو تعیین کردند
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • سازمان برنامه مکلف به نظارت برنحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد
  • سازمان برنامه موظف به نظارت جدی بر نحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی