Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-05@03:09:41 GMT

آشوب در عراق یا واشنگتن، ریاض و تل آویو؟!

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۵۰۸۶۴

آشوب در عراق یا واشنگتن، ریاض و تل آویو؟!

در همین چند روز، ۵۸ هزار اکانت سعودی، در ترند کردن هشتگ آشوب‌های عراق مشارکت کرده و ۲۰۰ ربات، ۱۳هزار توئیت را برای ترند کردن استفاده کرده‌اند.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در تلگرام درباره ناآرامی های این روزهای عراق نوشت:

بر اساس اطلاعات موثق، اکانت ها و کاربرانی از عربستان، به مراتب، بیش از خود مخالفان عراقی، در اغتشاش دو سه روز اخیر در عراق فعال بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی غیر از شبکه هایی مانند العربیه و الحرّه  و ده ها شبکه ماهواره غربی که کوشیدند به التهاب و توهم جنبش در عراق دامن بزنند، حجمی از توییت های تحریک آمیز، از مبدا عربستان و برخی مراکز صهیونیستی در فلسطین اشغالی مشغول داغ کردن آشوب بودند!

یادداشت دیگری از محمد ایمانی بخوانید:

بردگان زامبی ساز چند ملاحظه درباره فتنه در عراق

در همین چند روز، ۵۸ هزار اکانت سعودی، در ترند کردن هشتگ آشوب‌های عراق مشارکت کرده و ۲۰۰ ربات، ۱۳هزار توئیت را برای ترند کردن استفاده کرده‌اند. گفته شد  ۷۹درصد هشتگ آشوب‌ها در عراق، از عربستان سعودی توئیت شده و فقط ۶درصد، از داخل از عراق بود!

صهیونیست ها نیز تلاش مشابهی را به کار بستند، بلکه آنها بودند که اتاق عملیات روانی سعودی ها را فرماندهی می کردند. به گفته فهمی هویدی روزنامه نگار سعودی، 10 سال قبل هم منشا هزاران توییت برای تحریک به آشوب و القای جنبش در ایران، اسرائیل (فلسطین اشغالی) بود.

این که چرا سعودی ها و صهیونیست ها در کنار سفارت آمریکا در بغداد، این قدر در تحریک و بزرگ نمایی موجی که ظرف دو روز فروکش کرد، دچار بیش فعالی شده بودند، علل مختلفی می تواند داشته باشد.

طبعا عراق به عنوان حلقه اتصال سوریه و لبنان به ایران و تکمیل محور مقاومت، جایگاه ویژه ای دارد. اما علت را باید در موضوع آنی تری جست و جو کرد. جنجال در عراق باید روند سلسله اتفاقات مهم در منطقه را از ذهن ناظران دور می ساخت.

یک هدف مهم و آنی، این بود که ضربات راهبردی و تحقیر آمیز جبهه مقاومت به آمریکا و اسرائیل و عربستان ظرف چند ماه اخیر را که در کانون تحلیل های مهم جهانی قرار گرفت، تحت الشعاع قرار گیرد.

حمله به آرامکو آن قدر پیچیده و مهیب بود که روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت "تحلیل گران در اسرائیل، نگران تکرار عملیات به آرامکو، علیه رآکتور اتمی دیمونا هستند".

این حمله نه تنها رژیم عربستان را بی حیثیت کرد، بلکه توان شناسایی و بازدارندگی سیستم های نظامی آمریکا را هم به چالش کشید. حتی گفته شد امکان حملات پهپادی ناگهانی از انحصار آمریکا بیرون آمده و این آغاز دورانی تازه است.

آشوب  در عراق باید چنان پر هیاهو می بود که بتواند ماجرای حمله برق آسا و بدون رد پا به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو  را بشوید و ببرد. همچنین ضربات اخیر حزب الله و مقاومت فلسطین به اسرائیل را که موجب زلزله سیاسی در تل آویو شد؛ وزیر دفاع را کله پا کرد و نتانیاهو را بر لبه سقوط قرار داد.

و از همه مهم تر، سرنگونی پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا و توقیف تحقیر آمیز نفتکش انگلیسی از سوی جمهوری اسلامی ایران که از چند ماه قبل اعلام کرد بر صبر راهبردی یک سال گذشته، نقطه پایان می گذارد و وارد فاز اقدام متقابل می شود. ایران گفت و به تهدیدش عمل کرد هر  چند که برخلاف آمریکا، هنوز فشارش را  حداکثری نکرده است.

ترسیم کاریکاتور پر سر و صدای آشوب در عراق قرار بود پرونده تحلیل روند این حوادث مهم را ببندد؛ روندی که تحلیلگران ارشد در رسانه های معتبر غربی، از آن به عنوان سند خدشه ناپذیر "پایان نظم 74 ساله پس از جنگ جهانی دوم" و  آغاز نظم و جهان "پسا غرب" یاد می کنند.

اما آشوب "مجازی بنیان"، دروغ تر و بی فروغ تر از آن بود که بتواند زلزله در نظم پیشین جهانی و شروع نظم و نظام تازه را تحت الشعاع قرار دهد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اخبار خودرو تحولات عراق تحولات یمن عراق محمد ایمانی توییتر آشوبگران عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۰۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند

به گزارش بلومبرگ، شهروندان عربستان سعودی در ماه‌های اخیر به دلیل اشتراک‌گذاری احساسات ضد رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی به طور فزاینده‌ای دستگیر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، طبق این گزارش، ریاض نگران است که جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس و ملت فلسطین و همچنین حملاتی که توسط دیگر نیروهای مقاومت انجام می‌شود، غرب آسیا را وارد یک جنگ همه‌جانبه کند.
شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش می‌دهد که در میان بازداشت‌شدگان اخیر یکی از مدیران شرکتی بود که در طرح محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای تقویت اقتصاد نقش داشت. گزارش شده است که این مقام در مورد جنگ غزه اظهاراتی کرده بود که تنش‌زا تلقی می‌شد.
بنا به گزارش‌ها، یک زندانی دیگر از شهروندان سعودی خواسته بود تا برندهای آمریکایی فعال در عربستان سعودی را تحریم کنند.
یک منبع نزدیک به دولت عربستان سعودی در گفت‌وگو با بلومبرگ تاکید کرد که این بازداشت‌ها ناشی از این نگرانی است که تأثیرات افراد وابسته به امنیت این کشور آسیب می‌رساند. در این گزارش آمده است که آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌های صورت گرفته از ۷ اکتبر وجود ندارد.
این سرکوب‌ در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده به همکاری با ریاض برای یافتن راهی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد. در اوایل این هفته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر ریاض گفت کار فشرده‌ای برای دستیابی به توافقی برای این منظور انجام شده و این توافق «به طور بالقوه به تکمیل شدن بسیار نزدیک است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند