Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- پرداختن به جنگ هشت ساله ایران و عراق پس از سه دهه از پایان آن نه تنها کهنه نشده که برعکس حرف ها و ناگفته های زیادی دارد که می توان درباره آن صدها برنامه و گزارش و مستند ساخت.

به گزارش آریا، فاصله گرفتن تاریخی از یک رخداد، قابلیت خوانش آن را بیشتر می کند که این رویکرد دو کارکرد مهم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی بازشناسی خود واقعه که به درک و تحلیل بهتر آن در بستر تاریخی خودش کمک می کند و دیگری درس گرفتن های تاریخی از آن واقعه برای درک بهتر مسائل امروز جامعه و راهگشایی برای معضلات آن. 
اتفاقا در شرایط کنونی که دشمنان دست کم در سویه تبلیغی و رسانه ای خود بر شیپور جنگ می دمند و برطبل آن می کوبند، بازخوانی و خوانش آگاهانه جنگ هشت ساله و یاد کردن از آن دوران صرفا جهت پاسداشت آن روزها و بچه های جنگ نیست بلکه یک ضرورت عقلانی برای درک استراتژیک آن است که البته سویه های جذاب نوستالژیک هم دارد. بر مبنای همین رویکرد برنامه« پروژه 52» در شبکه پرس تی وی و به تهیه کنندگی عاطفه سادات دربندی به سراغ این موضوع رفت و در یک برنامه چند قسمتی تلاش کرده تا رخدادهای جنگ ایران و عراق و پدیده دفاع مقدس را از زوایایی مختلف مورد بازنمایی و تحلیل و بررسی قرار دهد. برنامه ای که صرفا خاطره بازی نمی کند بلکه مخاطرات جنگ و شیوه های دفاع رزمندگان ایرانی در برابر جنگ افروزی های دشمن را در یک روایت تحلیلی به تصویر می کشد. 
نکته جالب اینکه جنگ هشت ساله ما با عراق فارغ از درس آموزی هایی که از حیث نظامی دارد از منظر اعتقادی و اخلاقی نیز یک جنگ ویژه بود که از دل آن داستان ها و قصه های انسانی شگفت انگیزی بیرون آمد. ضمن اینکه بعد از جنگ ویتنام به عنوان طولانی ترین جنگ جهان در قرن بیستم شناخته می شود. جنگی البته نابرابر که تصویری اسطوره ای و ابدی از ایستادگی و مقاومت ایرانیان را در تاریخ ثبت کرد. از این منظر می توان از دوران دفاع مقدس به عنوان گنجینه جنگ هم یاد کرد که حالا بخشی از این گنجینه در برنامه «پروژه 52» بازنمایی و روایت شده است. 
این برنامه صرفا با زبان خبری به موضوع جنگ نپرداخته اگرچه در فرایند آن شاهد اخبار مربوط به اتفاقات ریز و درشت آن هستیم، بلکه تلاش کرده تا در ابتدا به زمینه ها و دلایل شروع جنگ بپردازد و ریشه های سیاسی و تاریخی آن را مورد تحلیل قرار دهد. ضمن اینکه نگاهی آماری هم به سوژه داشته که آگاهی از این اعداد و ارقام خود می تواند ابعاد و بزرگی این جنگ را بازنمایی کند مثلا آمار تلفات انسانی و اقتصادی آن یا معرفی حامیان دو کشور درگیر جنگ. 
یکی از تلخ ترین بخش های این برنامه که خشونت جنگ را به نمایش می گذارد بخش های مربوط به استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی عراق بود که کام هر مخاطب ایرانی را تلخ می کند. در این برنامه همانطور که به ریشه ها و دلایل آغاز جنگ پرداخته شد، چگونگی پایان جنگ و دلایل آن نیز مورد بررسی قرار گرفت.
 از جمله قطعنامه های صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد یا میانجیگری های بین المللی برای برقراری صلح میان دو کشور درگیر جنگ. از جمله موارد دیگری که در این برنامه مورد توجه قرار گرفت، ماجرای آزادسازی خرمشهر بود.
شاید بسیاری از فرازهایی این برنامه و گزارش و تحلیل هایی که درباره جنگ و رخدادهای آن همچنین دلایل و ریشه های آن ارائه شد، برای بسیاری از مخاطبان ایرانی تکراری باشد یا حرف تازه ای نداشته باشد اما پخش این برنامه از شبکه پرس تی وی فرصت مغتنمی است تا مخاطبان جهانی و غیر ایرانی این برنامه که از رمز و رازهای جنگ ایران و عراق اطلاعاتی دقیقی در دست ندارند، یا تحت تاثیر رسانه های معاند، تفسیرهای غلط و کلیشه ای از آن در ذهن دارند در یک مواجهه چالش برانگیز قرار گرفته و به قضاوت عادلانه تری درباره این جنگ و مسببان و حامیان آن برند. جنگی که ما در آن نجنگیدیم بلکه دفاع کردیم و دفاع تقدسی دارد که روایت ناگفته های جنگ می تواند این تقدس را متجلی کند. این برنامه تلاشی برای دفاع از این دفاع مقدس بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۱۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، منصور یوسفی، در نشست هماهنگی کنگره ملی شهدای غریب آزاده که در ارومیه برگزار شد، گفت: زوایای پنهان هشت سال دفاع مقدس و لحظه به لحظه آن باید برای نسل جدید اعم از نوجوانان و جوانان کشورمان به صورت واضح و روشن بیان شود و روایتگری دفاع مقدس جدی‌تر دنبال شود.

وی ادامه داد: نسل جدید ایران اسلامی لازم است بدانند در پشت پرده جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس چه اتفاق‌هایی افتاده است و ایادی استکبار جهانی چه ظلم‌های بزرگی را در حق ملت بزرگ ایران اسلامی کرده‌اند.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه شهدای آذربایجان غربی اضافه کرد: هشت سال دفاع مقدس باعث شد روحیه و تفکر جهادی بیش از گذشته به فرهنگ بی‌بدیل ایران اسلامی وارد شود و مکتب جهادی سرشار از درس و نکته شکل پیدا کند.

وی گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره  شناسایی و معرفی شهدایی است که در اسارت با مظلومیت به شهادت رسیده‌اند؛ شهدا در معنویت، عرفان و معرفت به اوج رسیده بودند بنابراین لازم است آنها را خوب بشناسیم و به دیگران نیز معرفی کنیم.

دیگر خبرها

  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ
  • روایت صادقانه مقاومت و مظلومیت در به افق فلسطین