Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش خبرنگار ایرنا از بغداد و منابع مطلع در استان های مختلف عراق نشانگر آن است که روز شنبه و در پی مذاکرات انجام شده با معترضان و وعده های داده شده از یکسو و عدم استقبال گسترده مردمی از این اعتراضات بدلیل مشکوک دانستن سرمنشاء و اهداف پشت پرده آن، از سوی دیگر، اوضاع امروز با تفاوت قابل ملاحظه ای نسبت به روزهای قبل آرام بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر استان های مرکزی و جنوبی عراق که طی شب های گذشته بویژه سه شنبه و چهارشنبه صحنه درگیری های خشونت بار و بعضا حمله و آتش زدن مراکز دولتی و حزبی بود، امشب عموما و بجز استان های ذی قار که به دو مقر حزب (حکمت و فضیله) حمله شده و استان دیوانیه که اجرای مقررات منع آمد و شد در آن تمدید شده است، شاهد وضعیتی عادی و آرام است.

بغداد پایتخت عراق نیز امشب بطور قابل ملاحظه ای آرام تر از شب های قبلی بود و صدای تیراندازی و انفجار بمب های صوتی و .. در آن از جمله در قلب پایتخت و اطراف منطقه سبز کمتر شد. با این حال گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است که گروهی حدود 150 نفره در منطقه شارع فلسطین مقابل مرکز خرید موسوم به "مول النخیل" تجمع کرده و به شعارهای ضد دولتی سر می دهند. نیروهای امنیتی محل را در محاصره دارند و از ورود افراد جدید و یا خبرنگاران به محل  تجمع جلوگیری می کنند.

گزارش خبرنگاران ایرنا از سطح شهر بغداد نیز حاکی است که در حال حاضر به جز نقطه ذکر شده، خبری از تجمع یا تظاهرات در سایر نقاط بغداد نیست و برخی شبکه های خبری عراق نیز با حضور در سطح شهر در گزارش های تصویری زنده از نقاط مختلف بغداد، عادی شدن وضعیت در سطح پایتخت و اغلب خیابان های آن از جمله میدان تحریر را به تصویر می کشند.

در همین حال برخی رسانه های بعثی و عربی که از ابتدا با محوریت شعار "اسقاط النظام" (سرنگون کردن نظام سیاسی) و متهم کردن نیروهای امنیتی به کشتار معترضان، دنبال هر چه ملتهب کردن اوضاع بودند، امشب نیز بیکار ننشستند و با انتشار خبرهای بدون منبع مدعی چندین کشته و زخمی در درگیری های امشب در بغداد و استان های جنوبی شده اند، امری که با مشاهدات میدانی، اظهارات منابع محلی و گزارش های نهادهای ذیربط همخوانی ندارد.

تظاهرات خشونت بار عراق از روز سه شنبه در بغداد و چندین استان مرکزی و جنوبی عراق با دعوت گروههای ناشناس در فضای مجازی با شعار اسقاط نظام و حمله به مرجعیت دینی، اربعین و جبهه مقاومت اسلامی در منطقه و با پوشش وسیع فضای مجازی از خارج عراق و نیز شبکه های تلویزیونی عربی و بعثی و حتی برخی احزاب رقیب دولت عبدالمهدی آغاز شد اما این شعار و حملات همه معترضان را نمایندگی نمی کرد.

به گزارش مقامات عراقی و خبرنگاران  حاضر در صحنه، اغلب معترضان روزهای اخیر در بغداد و سایر مناطق عراق را معترضان اجتماعی به مفاسد اجتماعی، فقر، بیکاری و ضعف خدمات عمومی تشکیل می داد که با دیدن رویکرد ضد نظام و ضد مرجعیت بخشی از متولیان اعتراضات و نیز  رفتار خشونت بار برخی از آنان در حمله با چاقو، میله های آهنی و کوکتل مولوتوف به نیروهای امنیتی و سایر تظاهرکنندگان، از آنان فاصله گرفتند.

این گروه از معترضان مسالمت جو، امروز دعوت "محمد الحلبوسی" رییس پارلمان را لبیک گفتند و در پارلمان حاضر شدند و با رییس و نمایندگان پارلمان گفت و گو کردند. درپایان این دیدار تصمیمات مجلس ملی عراق برای تامین خواسته های آنان از جمله ساخت 100 هزار واحد مسکونی ارزان قیمت و ایجاد یک میلیون شغل در هر استان و نیز اعطای اعتبارات لازم برای بازسازی و راه اندازی مجدد بیش از 50 کارخانه تعطیل شده در سطح کشور و پرداخت حقوق دوره بیکاری و ... رسما از سوی الحلبوسی اعلام شد.

بر این اساس به نظر می رسد اگر تحولات با همین روند پیش برود و اتفاق متفاوت جدیدی نیفتد که بار دیگر معترضان را به خیابان های بیاورد، اوضاع در بغداد و بقیه استان های جنوبی و مرکزی این کشور به سرعت رو به آرامش می رود.

با این حال با توجه به این که به گفته ناظران یکی از اهداف اصلی گردانندگان اعتراضات خشونت بار چند روز گذشته، کم رنگ کردن مراسم میلیونی اربعین بوده است و نظر به حجم بزرگ تحریک و پوشش رسانه های عربی، آمریکایی و بعثی برای  گسترش درگیری ها در بغداد و سایر شهرها، دغدغه ها و هشدارها نسبت به احتمال تحرکات سیاسی و امنیتی جدید برای دوباره آشفته کردن اوضاع و بویژه به حاشیه بردن مراسم عظیم همچنان پابرجاست، امری که به نظر می رسد یکی از مهمترین دلایل ادامه قطع سراسری اینترنت در عراق (به جز اقلیم کردستان عراق) است.

بر اساس اعلام خانم "فاتن الحلفی" سخنگوی کمیته حمایت از حقوق بشر عراق در گفت و گو با تلویزیون العهد عراق تاکنون کشته شدن 94 نفر در اعتراضات اخیر این کشور در این کمیته ثبت شده که مربوط به معترضان و نیروهای امنیتی است.

وی همچنین ازخمی شدن صدها تن دیگر خبر داد که اغلب به صورت سرپایی درمان شده اند.

بسیاری از ناظران از ماههای پیش با اشاره به مواضع مستقل و شجاعانه دولت عبدالمهدی در سیاست خارجی از جمله موضوع فلسطین، یمن، سوریه و تحریم های ایران و نزدیکی بی سابقه به چین و نیز عملکرد مناسب امنیتی و اقتصادی در داخل عراق، پیش بینی می کردند که آمریکا و متحدان منطقه ای از یکسو و برخی رقبای داخلی از سوی دیگر، علیه عبدالمهدی دست به بحران سازی بزنند تا هم از او انتقام بگیرند و هم قدرت و نفوذ خود را به نخست وزیر کنونی عراق  یادآوری کنند.

تحولات چند روز اخیر نشان داد این پیش بینی ها پر بیراه نبوده و به نظر می رسد برنامه های عبدالمهدی در سیاست خارجی، توسعه داخلی و مبارزه با فساد دست کم شش ماه با  تعلل و تزلزل مواجه شود. /  

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۶۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران تا شنبه میزبان سامانه بارشی است

وضعیت جوی استان تهران با فعالیت سامانه بارشی تا ظهر شنبه نیمه ابری تا ابری، در بعضی ساعات بارش باران، گاهی رگبار و رعدوبرق و رخداد تگرگ در نقاط مستعد پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره کل هواشناسی استان، وضعیت جوی استان با فعالیت سامانه بارشی تا ظهر شنبه آسمان استان نیمه ابری تا ابری، در بعضی ساعات بارش باران، گاهی رگبار و رعدوبرق و رخداد تگرگ در نقاط مستعد پیش‌بینی می‌شود.

همچنین تا روز دوشنبه، به طور متناوب در سطح استان به‌ویژه در مناطق جنوب و غرب، افزایش سرعت باد و وزش باد شدید تا خیلی شدید و احتمال خیزش گردوخاک دور از انتظار نیست.

منبع: فارس

کد خبر 750101

دیگر خبرها

  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • تهران تا شنبه میزبان سامانه بارشی است
  • رسانه عبری: ریاض اسرائیل را درباره هر حمله به رفح تهدید کرد
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران
  • سرکوب معترضان حامی فلسطین در فرانسه
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • پیش‌بینی رگبار و رعدوبرق برای ۱۸ استان کشور طی امروز
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟