Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-08@17:53:47 GMT

آیا پمپئو هم قربانی اوکراین گیت می شود؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۵۶۴۴۱

نشنال اینترست در گزارشی به تاثیر رسوایی اوکراین گیت بر بدنه دولت آمریکا پرداخته و احتمال جدایی مایک پمپئو از کاخ سفید را مورد کنکاش قرار می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  جدایی «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا از دولت «دونالد ترامپ» در پی خروج «جان بولتون» مشاور امنیت ملی این کشور به دلیل بروز اختلاف نظرهای جدی با رئیس جمهور بعید و دست‌کم دور از ذهن بود؛ اما اوکراین گیت صحنه سیاسی آمریکا را کاملا بهم ریخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نشنال اینترست در گزارشی ضمن اشاره به اوضاع مبهم چند ماه اخیر واشنگتن، به بررسی آینده سیاسی مایک پمپئو، ورودش به مجلس سنا و احتمال خروج وی از دولت آمریکا پرداخته است.

این گزارش می‎گوید: در حالی که تاکنون گمانه زنی‌هایی در مورد سودای پمپئو برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا مطرح بود، رسوایی واترگیت اکنون موضوع ترک کاخ سفید توسط پمپئو را تشدید کرده است.

طرح موضوع عزم پمپئو برای ورود به سنا به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی دولت ترامپ در ابتدای امر خنده دار به نظر می‌رسید، اما بعدها خیز وی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آشکار شد. وی حتی برای جایگزینی با رئیس جمهور در صورت ناکامی در انتخابات ۲۰۲۰ نیز آماده به نظر می‌رسید.
 
پمپئو برخلاف «رکس تیلرسون» سلف خود و با وجود عدم تایید ترامپ در کارزار مقدماتی ۲۰۱۶ سربازی وفادار است و به اذعان «سوزان گلسر» خبرنگار «نیویورکر» نه وزیر خارجه آمریکا بلکه وزیر ترامپ است. وی با دارا بودن شخصیت چند وجهی خدمت به ترامپ را در پیش گرفته و برخلاف همقطاران جمهوریخواه خود ترامپیسم را نیروی سیاسی پایداری می‌بیند.

باقی ماندن وی در حیطه محافظه کاران، باورش مبنی بر اولویت منافع آمریکا در تعاملات خارجی را تقویت کرده است. اما نباید از جنبه دیگر شخصیتی وی غافل شد. او سیاستمداری است که در میانه دوئل دو جناح ایستاده و مشخصا در صورت مجبور شدن به انتخاب، ترامپ را برخواهد گزید. البته باید توجه داشت که ابراز تمایل وی به حضور در سنا از نگرانی وی از شخصیت غیرقابل پیش بینی ترامپ نشات می‌گرفت.

با گسترش رسوایی اوکراین گیت به کل بدنه دولت آمریکا، خروج سریع پمپئو از دولت نیز محتمل شده و چشم انداز پیروزی در انتخابات ایالت «کانزاس» - ایالت محل تولدش- به عنوان حاشیه امنی برای او با مخاطره مواجه شده است. واشنگتن پست که ماجرای گوش کردن پمپئو به مکالمه تلفنی ترامپ و «ولادیمیر زلنسکی» را فاش کرده بود، از وی خواست از سمت خود استعفا بدهد.

پمپئو تاکید کرده به احضاریه‌های مجلس نمایندگان در مورد اوکراین گیت اهمیتی نمی‌دهد از حمایت دولت نیز برخوردار است. اما به رغم قانونی خواندن اقدام پمپئو توسط دولت، خروج پمپئو از دولت آمریکا که پس از اخراج بولتون مشاور امنیت ملی خیالی بیش نبود، اکنون با رسوایی اوکراین گیت که صحنه سیاسی آمریکا را بهم ریخته است، این سوال را مطرح می‌کند که آیا خروج پمپئو هم نزدیک است؟
 

منبع: میزان

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۶۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعویق محاکمه ترامپ/ بنویسید اطلاع ثانوی بخوانید بعد از انتخابات!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، آیلین کَنان، قاضی دادگاه ایالتی فلوریدا اعلام کرد که محاکمه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در پرونده تخلفات مرتبط با نگه داشتن غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی‌شده در ملک شخصی‌اش پس از ترک کاخ سفید، تا مدتی نامعلوم به تعویق خواهد افتاد.

به گفته کنان، دادگاه ترامپ در تاریخ مقرر (۲۰ مه) برگزار نخواهد شد. با این حال، او تاریخ جدیدی را برای این پرونده معین نکرد و به ابهامات درباره محاکمه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیش از انتخابات ماه نوامبر، دامن زد.

ترامپ در پرونده نگه داشتن غیرقانونی اسناد محرمانه دولتی پس از ترک کاخ سفید در سال ۲۰۲۱ و به‌دنبال شکست در انتخابات ۲۰۲۰ مقابل جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا، با چندین فقره اتهام روبه‌رو و هرچند به ممانعت از دسترسی اف‌بی‌آی به اسناد مذکور متهم شده اما با رد هرگونه تخلف، اظهار بی‌گناهی کرده است.

به نوشته رویترز، هم دادستانی و هم وکلای ترامپ تایید کرده‌اند که محاکمه ماه مه احتمالا باید به زمانی دیگر موکول شود زیرا همچنان مسائل حل‌نشده‌ای در پرونده وجود دارد و علاوه بر این، ترامپ هم‌اکنون در نیویورک در دادگاه مرتبط با پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن حضور دارد.

قاضی کنان که ترامپ در سال ۲۰۲۰ او را منصوب کرد، زمان دادرسی پیش از محاکمه را ۲۲ جولای اعلام کرده است. به ادعای وی، تعیین زمان جدید محاکمه باتوجه به ابهامات، «بی‌تدبیری» است.

کد خبر 6100135

دیگر خبرها

  • تعویق زمان برگزاری دادگاه دونالد ترامپ
  • برنی سندرز بار دیگر نامزد سنا می‌شود
  • انتخابات محاکمه ترامپ را به تعویق انداخت!
  • تعویق محاکمه ترامپ/ بنویسید اطلاع ثانوی بخوانید بعد از انتخابات!
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!