Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی احمدی روئینی مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حواشی واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی گفت: صندوق احیا و بهره برداری از بنا‌های تاریخی و فرهنگی یک نهاد مستقل است و فعالیت هایش را مستقل انجام می‌دهد و هنوز پرونده خانه پدری جلال آل احمد برای معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیامده که درباره آن تصمیم گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته کمی اغراق آمیز است که کسی بگوید واگذاری میراث فرهنگی به بخش خصوصی مصداق میراث فروشی است چراکه در همه دنیا اعطای کاربری به بنا‌های تاریخی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که کاربری داده شده در شان اثر باشد که این وظیفه حاکمیتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است تا مواظب این کاربری باشد. نکته دوم این است که هیچ مالکیتی واگذار نمی‌شود؛ ما یک مورد واگذاری مالکیت آثار تاریخی را چه به بخش خصوصی و چه به بخش دولتی نداشتیم و همیشه مواظب این بودیم که میراث دوستان واگذاری میراث فرهنگی را حمل بر میراث فروشی نگذارند، ولی اینکه از بنایی استفاده شود کاملا پذیرفته شده است و چگونگی استفاده از آن مهم است که ما باید مراقب آن باشیم.

احمدی افزود: قرار نیست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان حاکمیت تمام آثار تاریخی را بگیرد، مرمت کند و درش را قفل کند یا مثلا نگهبانی را داخل آن بگذارد که اصلا چنین چیزی امکان پذیر نیست.

او در بخش پایانی صحبت هایش به بهانه فرا رسیدن روز تهران وضعیت فعلی میراث فرهنگی پایتخت را مرور کرد و گفت: تهران یک شهر تاریخی مثل بسیاری از شهر‌های تاریخی کشور است. مشکلی که در تهران وجود دارد این است که ارزش زمین در این شهر بسیار بالا است و در مقابل اجرای قوانین میراث فرهنگی مقاومت‌های پیچیده‌ای وجود دارد. مشکل دوم این است که خصوصا در مورد بافت تاریخی تهران ضوابط کافی نداریم و در حال تهیه آن هستیم و مشکل سوم هم این است که در بسیاری از موارد به دلیل وجود لابی‌های گسترده شاهد خروج از ثبت هستیم.

احمدی روئینی بیان کرد: مسئله بعدی این است که در خصوص نیروی انسانی نظارت بر میراث فرهنگی تهران همیشه کمبود داشتیم؛ تهران شهر بسیار بزرگی با تعداد زیادی از آثار تاریخی است و باید سرعت ثبت آثار میراث فرهنگی در این شهر را بالا ببریم و بقیه نهاد‌ها نیز باید به حفاظت از میراث فرهنگی شهر تهران کمک کنند، زیرا میراث فرهنگی نه ارتش دارد و نه قرار است که داشته باشد. همانطور که گفتم حفاظت از میراث فرهنگی یک وظیفه عمومی است البته به نظر می‌رسد که وضعیت میراث فرهنگی هم اکنون بهتر می‌شود خصوصا با همراه شدن شهرداری در سال‌های گذشته مشکلات ما کمتر شده و امیدواریم که دیگر تخریب عمدی در تهران نداشته باشیم؛ امروزه تخریب عمدی میراث فرهنگی در بیشتر نقاط کشور متوقف شده و این امر فقط در تهران وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۷۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۵۹ شیء تاریخی از سوی یک خانواده ملایری به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا شد و پس از تعیین قدمت در مخزن‌های نگهداری و در موزه‌های استان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

به گفته معصوم علیزاده این آثار تاریخی مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی است که پدر مسعود محبی، اهدا کننده این اشیاء، آنها را خریداری و در موزه شخصی نگهداری کرده است.

او همچنین گفت: این اشیاء قدیمی هم اکنون به رایگان در اختیار موزه‌های استان قرار گرفته است و با نام اهدا کننده در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان