Web Analytics Made Easy - Statcounter

میرحمایت میرزاده در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بر طبق گفته‌های حاجی میرزایی آموزش و پروش با کمبود ۱۰۰ هزار معلم رو به رو است، این کمبود نیرو انسانی چگونه باید جبران شود، اظهار داشت: کمبود معلم مطلب جدیدی نیست اما این اواخر خود را بیشتر نشان داده است. هنگامی که آموزش و پروش و سیستم آموزشی کشور با این کمبود نیروی انسانی مواجه می‌شود، از طرق مختلف آن را جبران خواهد کرد که این امر باید سریع‌تر اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: کمبود نیروی انسانی و معلم باید از کانال تقویت و افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان جبران شود.

وی افزود:‌ یعنی اگر بخواهیم داستان کمبود معلم را تمام کنیم؛ باید مراکز و دانشسراهای تربیت معلم که در گذشته در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق محروم وجود داشتند، احیا کنیم. این مراکز نیروی بومی را برای معلمی تربیت می‌کردند که از همین طریق کمبود‌ها را جبران می‌کردند.

نماینده مردم گرمی یاد آور شد: کمبود نیروی انسانی و معلم که چندسالی است در آموزش و پروش پدیدار شده  از زمانی آغاز شده که دانشسراها و مراکز تربیت معلم روستایی و عشایر بسته شد.

وی خاطرنشان کرد: تمام شهرستان‌های ایران این مراکز را داشتند، نیروهای بومی روستایی و عشایری پذیرفته می‌شدند دوره‌های معلمی را می‌گذرادند و سپس در ده و بخش خودشان مشغول به کار می‌شدند، اما از روزی که این مراکز تربیت و دانشسراها بسته شد، به اسم اینکه دانشگاه فرهنگیان را تاسیس می‌کنیم تا نیروی انسانی از آن محل تأمین شود، با مسئله کمبود معلم مواجه شدیم.

میرزاده تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به صورت ریشه‌ای مشکل کمبود معلم را حل کنیم باید دوباره مراکز و دانشسراهای تربیت معلم عشایر و روستایی را فعال کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید به شرط بومی‌پذیری باشد، گفت: اگر در شهرستانی کمبود معلم وجود دارد باید از سهمیه همان شهرستان و استان استفاده شود نه این افراد غیر بومی و محلی استفاده شود.

وی با بیان اینکه پذیرش نیرو غیربومی در دانشگاه فرهنگیان مشکلات خود را دارد، عنوان کرد: غیر بومی فقط می‌خواهد استخدام شود وقتی هم که استخدام شد این بحث پیش می‌آید آقا و خانمی که استخدام شده‌اند چگونه به آن شهرستان رفت و آمد داشته باشند و زندگی کنند در حالی که اگر نیروی بومی پذیرفته شود این مشکلات وجود ندارد.

میرزاده ادامه داد: در حال حاضر چه باید کرد؟ در سال‌های گذشته اقداماتی صورت گرفت که باید ادامه‌دار باشد آمدند کمبود معلم را از طریق به کارگیری نیروهای حق‌التدریسی و ظرفیت یک سوم نیروهای بازنشسته جبران کردند، در صورتی که این اقدامات موقتی است و باید مراکز و دانشسراهای تربیت معلم را احیا کنیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: دانشگاه فرهنگیان حق التدریس معلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۸۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب استعداد درخشان در دانشگاه فرهنگیان

ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: شیر بچه‌های ایران زمین کار تاریخی را انجام دادند و توانستند مقتدرانه از سد تمام کشورها گذشته و قهرمان شوند.

وی افزود: پشتیبانی وزیر از دانش‌آموزان و پشتکار آن‌ها باعث شد ورزشکاران به پیروزی برسند. ورزش قوی باعث ایران قوی می‌شود.

وی افزود: مجوز جذب دانشجو معلم برای استعدادهای درخشان، نخبگان، نخبگان ورزشی صادر شده و امکان جذب امسال فراهم می‌شود.

صحرایی وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک به دانش آموزان قهرمان گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه آموزش و پرورش سلامت جسمی دانش آموزان است به همین علت  ۲ هزار ۲۰۰ فضای ورزشی ساخته شده است.

وی با بیان این که آئین نامه جذب دانشجو معلم استعدادهای درخشان سال آینده صادر می‌شود؛ تصریح کرد: معتقدم بهترین‌ها در زمینه‌های مختلف درسی، ورزشی، هنری و.... باید معلم شوند تا ایرانمان بهتر شود.

وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای دانش آموزان خبر داد: معاونت پرورشی به پاس قهرمانی والیبالیستان کشور سفر عتبات عالیات هدیه داد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار معلم جدید، اول مهر به مدارس می‌روند
  • چالش کمبود معلم و نیرو در مازندران رفع شده است
  • اخذ موافقت ایجاد دو دانشگاه فرهنگیان در خراسان جنوبی
  • احداث ۵ دهکده جامع ورزشی/ جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • جذب استعداد درخشان در دانشگاه فرهنگیان
  • بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود
  • اضافه شدن هزار و ۴۸۰ نیروی جدید به آموزش و پرورش خراسان جنوبی
  • صدور مجوز جذب ۳۰۰‌معلم برای مناطق محروم و صعب‌العبور در هرمزگان
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم