Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظریف با بیان اینکه وظیفه وزارت امور خارجه بستن قرارداد یا جذب سرمایه در مسایل اقتصادی نیست، گفت: وظیفه ما در این بخش تسهیل گری برای امر صادرات و واردات است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محمد جواد ظریف در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 14 مهر و در پاسخ به سوال محمدعلی پورمختار، نماینده بهار و کبودرآهنگ در مورد اینکه چه اقداماتی برای محور قرار دادن اقتصاد و توسعه ملی در وزارت خارجه انجام شده است، گفت: بحث اقتصاد امروز مهمترین اولویت ما در سیاست خارجی است و به همین منظور معاونت دیپلماسی اقتصادی را در وزارت خارجه تشکیل دادیم و علت نامگذاری این معاونت به عنوان دیپلماسی اقتصادی این است که وظیفه ما تصدی گری نیست بلکه ما تسهیل امور در بحث اقتصاد را به عهده داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیر امور خارجه با اشاره به کارهایی که این معاونت در طول یک سال و نیم گذشته انجام داده است، گفت: تشکیل دبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی در این معاونت انجام شده است و وظیفه آن هماهنگی کارهای مختلف در دستگاه خارجی است.

 

وی ادامه داد: اقدام جدید دیگری که در این ستاد انجام شده است، این است که جلسات ستاد با حضور سفرای ایران در کشورهای مختلف تشکیل می شود که در این جلسات آخرین گزارش ها با همکاران در دیگر دستگاه ها ارایه و مورد تبادل نظر قرار می گیرد. ما از سفرایمان در کشورهای همسایه، چین و ژاپن و کشورهایی که روابط خوبی با آنها داریم، تاکنون دعوت کرده ایم و با آنها تبادل نظر صورت گرفته است.

 

ظریف همکاری با استان ها را از دیگر کارهای معاونت دیپلماسی وزارت خارجه عنوان کرد و ادامه داد: ما برای استان ها اداره ویژه در وزارت امور خارجه تشکیل دادیم که در این اداره مشکلات استان ها و همچنین کمک هایی که از ایرانیان خارج از کشور برای این استان ها انجام می شود را در این اداره احصا می کنیم و در اختیار همکاران قرار می دهیم.

 

وی با اشاره به ایجاد پایگاه اطلاع رسانی معاونت دیپلماسی گفت: این پایگاه در مرحله اول راه اندازی، اطلاعات اقتصادی کشورهای خارجی را در اختیار بخش خصوصی و داخلی ما قرار می دهد و در مرحله دوم قرار است اطلاعات ایران را در بخش خصوصی خارجی قرار دهد.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به حضور رییس جمهور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: این اتحادیه امکان ویژه ای برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند که بتواند با همسایگان که مهمترین طرف های تجاری ما هستند، ارتباط برقرار کند و خوشبختانه این حرکت در نیمه های آبان امسال آغاز می شود.

 

ظریف همچنین در پاسخ به سوال دیگر پورمختار در مورد اقدامات وزارت امور خارجه برای ارتقای جایگاه ایران و ایرانی در صحنه جهانی گفت: ما برای جلوگیری از تضییع حقوق ایرانیان خارج از کشور تمام تلاش مان را انجام دادیم؛ همان طور که مستحضرید هفته گذشته دو ایرانی در آمریکا آزاد شدند و در حال حاضر نیز در حال انجام اقدامات برای آزادی دیگر ایرانی در این کشور هستیم. به هر حال تلاش های وزارت خارجه برای ارتقای جایگاه ایرانیان ادامه دارد، منتهی ما برای اینکه این تلاش ها به نتیجه برسد، کمتر آنها را رسانه ای می کنیم.

 

ظریف در بخش دوم سخنان خود گفت: وظیفه وزارت امور خارجه بستن قرارداد و یا جذب سرمایه نیست بلکه وظیفه ما تسهیل اقدامات برای دستگاه های مربوطه است. اینکه ما چه میزان سرمایه گذار معرفی می کنیم و کسانی که مایل به استفاده از تولیدات ما هستند چه آماری است، موضوعی است که در اثر تلاش های وزارت خارجه نتیجه بخش بوده است.

 

وی ادامه داد: ما هر روز سرمایه گذار را به دستگاه های ذیربط معرفی می کنیم و اینکه بعدش چه اتفاقی می افتد، دیگر وظیفه ما نیست چرا که دخالت در این امور فسادآور است.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه امروز فشار حداکثری آمریکا مانع بسیاری از اقدامات برای پیشبرد برنامه ها و اهداف شده است، گفت: درست است آمریکایی ها این فشار را علیه ما دارند اما ما همچنان در این زمینه تلاش می کنیم. در حال حاضر سفرای ما در کشورهای پاکستان، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان و روسیه با استانداران گیلان، مازندران، خراسان شمالی، جنوبی، مرکزی، گلستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد جلسه گذاشته اند و محورهای ارزی، مالی، حمل و نقل، ترانزیت و انرژی و سایر موارد را مورد بررسی قرار داده اند. برنامه ریزی برای جلسه با سفرا در کشورهای ترکیه، عراق، عمان و کویت نیز انجام شده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش پورمختار که چرا پایگاه داده داخلی نداریم، گفت: ما پایگاه داخلی و خارجی را به سفارتخانه ها اعلام می کنیم و آنها را در اختیار ما قرار می دهند اما در مورد پایگاه داده داخلی نمی توانیم کسی را موظف کنیم. قرار دادن اطلاعات خارجی باعث جذب سرمایه ایرانی ها به خارج از کشور نشده است. صادرات خدمات فنی و مهندسی ما حکایت از این موضوع دارد.

 

ظریف با بیان اینکه برنامه اقتصاد مقاومتی بر سه حوزه واردات و سه حوزه صادرات مرکزیت دارد، گفت: واردات در بخش توریسم، سرمایه و تکنولوژی و صادرات کالاهای غیر نفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروهای غیر تخصصی که در کشور مورد نیاز هستند، صادرات و واردات ما را تشکیل می دهند.

 

وی با بیان اینکه ما در داخل وظیفه هماهنگی و تسهیل گری را به عهده داریم و نیاز به هماهنگی دستگاه های مختلف در این زمینه داریم، تصریح کرد: ما موظف هستیم که زمینه تسهیل امور اقتصادی را فراهم کنیم و بیشترین توجه مان نیز به بخش خصوصی بوده است. در سفرهایمان بیشترین تعداد همراه از بخش خصوصی است و تلاش مان این است که زمینه برای فعالیت آنها فراهم شود.

 

وی ارایه برنامه بیست و پنج ساله به چین را از دیگر کارهای وزارت خارجه در بخش دیپلماسی اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: این موضوع نشان دهنده اهمیتی است که ما برای روابط با چین قایل ایم و این برنامه توسط دستگاه های مختلف تنظیم و در سفر بنده به چین ارایه شد. برنامه مان با روسیه نیز به خوبی پیش می رود و قرار است با عراق، افغانستان، ترکیه و قطر نیز و سایر همسایگان با جدیت این کار را دنبال کنیم.

 

وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: ما در بحث روابط مان بیشتر به منافع کشور اهمیت می دهیم تا به تبلیغات./

پایان پیام/33

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی مسجد پیاده روی اربعین اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد زائران اربعین حسینی کانون های مساجد سپاه پاسداران هفته نیروی انتظامی روزنامه محمد جواد ظریف ظریف مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۱۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه امروز یکشنبه تلفنی گفت و گو کردند.

در بیانیه کاخ سفید آمده که بایدن در این مکالمه تلفنی بر پایبندی کامل آمریکا به حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرده است.

بایدن همچنین بر ضرروت افزایش ورود کمک‌ها به غزه با هماهنگی نهادهای فعال در زمینه بشردوستانه تاکید کرده است.

کاخ سفید تاکید کرد که بایدن و نتانیاهو در مورد عملیات نظامی در رفح گفتگو کردند و بایدن بار دیگر بر موضع صریح خود در این زمینه تاکید کرده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده که بایدن و نتانیاهو در مورد افزایش کمک‌ها به غزه و آمادگی برای بازگشایی گذرگاه‌های شمالی از این هفته گفت و گو کردند.

مذاکرات جاری برای دستیابی به توافق آتش‌بس و مبادله اسرا از درگیری محورهای گفت و گوی بایدن و نتانیاهو بوده است.

از سوی دیگر، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در اقدامی عوام فریبانه با به تصویر کشیدن یکی از آزادشدگان از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی ادعا کرد: تا زمانی که همه گروگان‌ها (اسیران) مانند «ابیگل» (Abigail) که توسط (مقاومت اسلامی فلسطین) حماس از خانواده‌های خود جدا و نگهداری شده‌اند، به آغوش خانواده‌های خود باز گردند، آرام نخواهم گرفت!

رئیس جمهور آمریکا با نادیده گرفتن شرایط طاقت فرسای هزاران اسیر مظلوم فلسطینی در بند اشغالگران قدس در این خصوص مدعی شد: به آنها قول می‌دهم. به خانواده‌های آنها قول می‌دهم.

از سوی دیگر، «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا امروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اِی بی سی اعلام کرد که اشغالگران قدس پیش از آغاز حمله به رفح دیدگاه‌ها و نگرانی‌های واشنگتن را دریافت خواهد کرد.

هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در این گفتگوی تلویزیونی ادامه داد: آنها به ما اطمینان داده‌اند که تا وقتی درباره چشم اندازها و نگرانی‌های خود گفتگو نکرده‌ایم، به رفح حمله نکنند.

«جان کربی» در این مصاحبه اضافه کرد که «در صدر برنامه سفر آتی بلینکن (وزیر خارجه آمریکا)» به منطقه، «تلاش برای حصول آتش بس موقت ۶ هفته‌ای ادامه خواهد داشت».

این مقام آمریکایی در ادامه افزود که در صورت موافقت حماس با توافق تبادل اسرا، ممکن است این آتش بس برقرار شده و طرح حمله نظامی به رفح منتفی اعلام شود.

رویترز پیشتر اعلام کرده بود که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا دیروز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

کد خبر 6091519

دیگر خبرها

  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست وزیر بورکینافاسو
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ریاض