Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@05:46:30 GMT

جای خالی فرآوری در ارزآوری پسته

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۶۲۹۶۴

جای خالی فرآوری در ارزآوری پسته

پسته ایران در سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت از جمله مواد خوراکی لوکس در سبد خانوارها شناخته می‌شود. 
هم اکنون‌، کشور ایران حدود ۵۰۰ هزار هکتار باغ پسته دارد که طبق اعلام جهاد کشاورزی، بیش از ۹۰ درصد آن بارور است.
تولید سالانه پسته در ایران، با توجه به وضعیت آب و هوایی و شرایط اقلیمی این محصول، متغیر است در حالی که باتوجه به آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید پسته در سال جاری بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
صادرات یکی از نقاط قوت کشور است که علاوه بر ارزآوری، به اقتصاد کشاورزان نیز کمک می‌کند.
حجم تولید شده این محصول در کشور مازاد بر مصرف داخل است و از این رو باید صادرات این محصول مورد توجه ویژه قرار گیرد.
طبق آمارهای موجود در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۴۸ هزار تن پسته به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار صادر و ۳۰ هزار تن از این محصول به مصرف داخلی رسید. 
به طور متوسط ۸۰ درصد پسته تولیدی کشور به خارج کشور صادر و ۲۰ درصد باقیمانده در داخل کشور مصرف می‌شود.
صادرات امری مهم برای کشور است اما در کنار آن باید به باغداران نیز توجه ویژه شود و این افراد را با فرهنگ سازی و ایجاد سازوکاری مناسب به سمت فرآوری و حذف واسطه ها در امر صادرات حرکت داد. 
با افزایش قیمت پسته در سال های اخیر، باغداران به سمت فروش تازه این محصول سوق پیدا کردند، در حالی که با فرآوری نکردن این محصول ارزآوری آن به حداقل کاهش می‌یابد. 
امروز باید باغداران را بیش از گذشته با اهمیت و میزان ارزش اقتصادی ناشی از فرآوری و صادرات پسته آشنا کرد تا به مرور، فرهنگ فرآوری در کشور نهادینه شود. 
پسته در حالی در بسیاری از شهرهای کویری به ویژه استان های سمنان و کرمان تولید می‌شود که علیرغم وجود مرکزهای فرآوری فراوان، پسته تولیدی از شهرها خارج و به صورت تازه در استان های دیگر فروخته می‌شود و یا توسط تاجران صادر می‌شود. 
حال با توجه به این آمار و ارقام و بررسی وضعیت صادرات این محصول، شرایط اقتصادی مطلوب‌تر برای باغداران موضوع اصلی است که باید به آن پرداخت.
اغلب کشاورزان خرده به دلیل نقدینگی ناشی از فروش پسته تازه، به این امر اقدام می‌کنند که در این صورت سود حاصل از فرآوری و فروش این محصول به تاجران و دلالان تعلق می‌گیرد. در حالی که می‌توان با اندکی صبوری و فرآوری پسته تازه، آن را به پسته خشک تبدیل و به قیمت مناسب‌تر در بازارهای داخلی به فروش رساند و یا آن را برای صادرات به تاجران واگذار کرد که در این صورت، سود ناشی از فرآوری پسته به کشاورزان تعلق می‌گیرد.
امروز  بسیاری از باغداران کلان کشور به این موضوع توجه داشته و از فروش تازه پسته خود ممانعت می‌کنند تا بتوانند با فرآوری آن، پسته خشک را در فرصت‌های مناسب و بازار بهتر به فروش برسانند چرا که برای فروش پسته تازه پس از برداشت تنها چند روز فرصت باقی است اما می‌توان پسته خشک را با شرایط مناسب تا ماه‌ها به خوبی نگهداری کرد.
استان سمنان نیز یکی از قطب‌های تولید پسته کشور و جهان است که ۲۳ هزار هکتار باغ پسته دارد و ۱۷ هزار هکتار از آن در شهرستان دامغان است. 
پسته دامغان از لحاظ کیفیت، تنوع ارقام و میزان تولید در جهان به خوبی شناخته می شود که در سال جاری به گفته کارشناسان تا ۳۰ هزار میلیارد ریال تولید ثروت دارد.
این میزان تولید ثروت در حالی است که بیش از ۵۰ درصد پسته دامغان تازه فروشی می‌شود که می‌توان با فرآوری این میزان پسته در ۱۰۸ ترمینال فرآوری صنعتی و نیمه صنعتی، نقدینگی آن را تا میزان بسیار زیادی افزایش داد.
در حال حاضر ۶ درصد سطح زیرکشت پسته کشور در دامغان قرار دارد و به طور میانگین، این شهرستان ۱۷ درصد از برداشت کل پسته ایران را به خود اختصاص می‌دهد.
۹۸۵۶/۷۴۰۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پسته صادرات کشاورزی دامغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۲۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند

استاندار گیلان گفت: دیگر نمی‌گذاریم اتفاقات سال گذشته در حوزه برنج تکرار شد و با تمهیدات صورت گرفته امسال کشاورزان با قیمت مناسبی محصول خود را به فروش خواهند رساند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، اسدالله عباسی در آیین رهاسازی آب سد سفیدرود استان گیلان که حدود 172هزار هکتار از 238هزار هکتار مزارع شالیزاری استان را پوشش می‌دهد‌ با بیان اینکه دولت با همه توان در کنار شالیکاران است، اظهار داشت: دیگر نمی‌گذاریم اتفاقات سال گذشته در حوزه برنج تکرار شد و با تمهیدات صورت گرفته امسال کشاورزان با قیمت مناسبی محصول خود را به فروش خواهند رساند و این قول را می‌دهم که دولت سیزدهم در کنار شالیکاران است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 702 میلیون متر مکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده است، افزود: ‌در سال گذشته میزان آب ذخیره‌ شده در پشت سد سفیدرود 720 میلیون متر مکعب بود ولی خوشبختانه لطف پروردگار شامل حال کشاورزان شد و بارش های خوبی را داشتیم.

وی با اشاره به رهاسازی آب سد سفیدرود به منظور آبرسانی به اراضی شالیزاری آبخور این سد تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته امسال تمامی تمهیدات اتخاذ شده و اکنون همه نهرها، کانال‌های آبیاری و سر دهنه‌ها آماده آبرسانی به شالیزارهای کشاورزی هستند.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به رعایت تقویم زراعی‌ توسط شالیکاران افزود: در 2 سال گذشته قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی در گیلان تشکیل و هماهنگی خوبی میان جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای در راستای اجرای درست تقویم زراعی‌ و نوبت‌بندی آب وجود داشت از این رو از همه کشاورزان درخواست دارم به مدیران متولی اعتماد کنند.

وی با قدردانی از زحمات کشاورزان و دست‌اندرکارانی که در عرصه تولید فعالیت می کنند، تصریح کرد: از کشاورزان حمایت می‌کنیم و بر همین اساس قیمت ها امسال خیلی بهتر از پارسال خواهد بود و مشکلاتی که در سال گذشته داشتند، برطرف شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: امسال با همدلی و همکاری برای تولید بیشتر محصول اهتمام داریم و امید است سال زراعی پر خیر و برکتی داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید منحصر به فرد گندم در گلستان / صنایع آردی که در رکود به سر می‌برند
  • آغاز فروش اقساطی 2 محصول کرمان موتور (+جدول فروش)
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت واقعی است؟
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • میامی برای توسعه به راه اندازی کارخانه های فرآوری نیاز دارد
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم