Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه «دیدگاه دانشجویان نسبت به عرصه سیاست تغییر کرده است»، گفت:رفتن به سوی سیاست خُرد به معنای فاصله گرفتن دانشجویان از عرصه سیاست نیست.

دکتر مهدی نجف‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص فضای سیاسی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: در علم سیاست دو واژه پر کاربرد وجود دارد، یکی سیاست اعلی (High Politics)  و دیگری سیاست خُرد (Low Politics)   است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاست اعلی شامل موضوعاتی مثل عدالت، سیاست، پارلمان و... است که فضای روشنفکری ایران در طی 100سال گذشته به این موضوعات کلان پرداخته است.

وی ادامه داد: حدود یک سوم دانشجویان رغبت چندانی نسبت به سیاست اعلی از خود نشان نمی‌دهند. ساختار سیاسی دانشگاه، سرخوردگی جامعه از مشکلات موجود و از دست دادن امیدشان نسبت به بهبود شرایط باعث شده تا دانشجویان، سیاست در معنای کلان را کنار بگذارند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: با تشکیل فضای اجتماعی مجازی که در دسترس تمام مردم است، این فضا، سیطره رسانه‌های گروهی بزرگ را از بین برد. شهروندان توانستند به صورت ویژه به اطلاعات و اخبار دسترسی پیدا کنند. به همین علت کمی این دیدگاه دانشجویان تغییر کرده و در حال حاضر صحبت‌ها بیشتر حول محور سیاست خُرد است.

نجف‌زاده افزود: موضوعاتی که الان برای مردم اهمیت دارد موضوعات کلان سیاسی نیست بلکه موضوعات خُرد مانند حجاب، حقوق زنان و...هستند و به‌تبع از جامعه، دانشجویان که جزئی از عرصه اجتماعی هستند هم از این روند تاثیر گرفته و بر آن تاثیر گذاشته‌اند.

دیدگاه دانشجویان نسبت به عرصه سیاست تغییر کرده است

وی ادامه داد: رفتن به سوی سیاست خُرد به معنای فاصله گرفتن دانشجویان از عرصه سیاست نیست. بلکه به این معناست که دیدگاه دانشجویان نسبت به عرصه سیاست تغییر کرده است. موضوعاتی که تنها آنها را به تحرک در رابطه با سیاست اعلی وا می‌داشت جای خود را به موضوعات خُرد داده و دانشجویان درگیر این موضوعات هستند و موضوعات کلان را رها کرده‌اند.

موضوعات غیر سیاسی اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: با توجه به تغییرات گسترده‌ای که در جامعه رخ داده است عرصه دانشگاه هم تحت تاثیر شرایط سیاسی‌-اجتماعی جامعه دچار دگرگونی شده است. سه عامل، علاوه‌بر وضعیت کلی جامعه،  بر عرصه دانشگاه هم تاثیر گذاشته است؛ اول اینکه کمی وزن حضور گروه‌های سیاسی چه اصلاح طلب و چه اصول‌گرا در دانشگاه‌ها کمرنگ شده است. روندی در  کل دنیا جریان دارد که جوامع به سوی غیرسیاسی شدن حرکت کرده‌اند، خصوصا در جامعه ما موج غیرسیاسی شدن از بعد سال 88 اتفاق افتاد. اکنون در اوج این مدار هستیم و موضوعات غیر سیاسی اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

نجف‌زاده بیان کرد: دانشجویان در سال‌های اخیر بیشتر مشغول فعالیت‌های علمی هستند و اگر بخواهند به فعالیت سیاسی بپردازند به سمت سازمان‌های مردم نهاد(NGO)، تشکل‌های حمایت از حقوق زنان، محافظت از محیط زیست، انجمن‌های حمایت از حقوق حیوانات و... گرایش پیدا کرده‌اند و اهمیت این موضوعات برایشان بیشتر شده است.

وی اظهار کرد: سال 88 نقطه عطفی بود که در آن فعالیت‌های سیاسی دانشجویان به اوج خود رسید، دانشگاه موتور محرکه اتفاقات سال 88 بود. اما پس از سال 88، دانشگاه به دلیل اینکه هم نوعی سرخوردگی در فضای اجتماعی وجود داشت، هم سیاست دانشگاه‌ها به سمت کمرنگ شدن فعالیت سیاسی تغییر یافت، کمی غیرسیاسی شد. مسئولان دانشگاه هم خیلی تمایل نداشتند که دانشجویان خودشان را درگیر مسائل سیاسی کنند.

نجف‌زاده گفت: یکی از دلایل عمده این تغییر نگرش این است که دسترسی به اطلاعات افزایش پیدا کرده و درحال حاضر ما می‌توانیم در فضای مجازی به اطلاعات بسیاری دسترسی پیدا کنیم. در فراز این فضای اجتماعی از محدودیت‌های فعالیت سیاسی هم کاسته شده است. البته گاهی اوقات این روند دسترسی به اطلاعات ممکن است به وسیله فیلترشدن کند شود، اما در کل گفت‌وگوهای مردم و دانشجویان بر سر موضوعات کلان نیست.

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، بیان کرد:  سختگیری‌هایی که مسئولان دانشگاه گاهی برای دادن مجوز به انجمن‌های سیاسی بروز می‌دهند خود عاملی است که باعث نزدیک کردن دانشجویان به موضوعات خُرد می‌شود. این سختگیری‌ها دانشجویان را راغب کرده که به سوی موضوعات خرد گرایش پیدا کنند. خود سیستم دانشگاهی هم علاقه‌مند به فعالیت دانشجویان در حوزه سیاست‌های خُرد است.

تشکل‌های دانشجویی برای موفقیت باید از سیاست‌های اعلی فاصله بگیرند

وی افزود: تشکل‌های دانشجویی باید همگام با مردم پیش روند. موضوعاتی که در سال‌های 88، 92 و 96 مطرح بود الان اهمیت چندانی ندارد. موضوعات و مشکلات مردم تغییر کرده است. درحال حاضر رفاه، شغل، مسائل مربوط به زنان و... خیلی بیشتر اهمیت پیدا کرده است. اگر تشکل‌ها می‌خواهند که موفق باشند باید کمی از سیاست‌های اعلی فاصله بگیرند. به سمت سیاست‌های خرد روند و دانشجویان را در آنجا جذب خودشان کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی تشکلهای دانشجویی فعالیت سیاسی دانشجویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۴۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه خوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین دوره جشنواره نمایشنامه خوانی شهرستان سقز با حضور ۱۶ گروه برگزار شد و در این جشنواره گروه دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز با کار خوانش نمایشنامه سحوری اثر استاد قطب‌الدین صادقی حضور پیدا کرد و توانست با کسب جوایز رتبه نخست موسیقی و صحنه خوانی توسط نوید شفیعی، مقام اول کارگردانی توسط سارو رحیمی و مقام اول بازیگری توسط سهند سوران سقزی، و در مجموع مقام اول گروهی را کسب و به‌عنوان نماینده استان کردستان به جشنواره کشوری مونولوگ راه پیدا کند.

اجرای گروه دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز به‌عنوان نماینده تمام اجرا‌های صورت گرفته در میراث فرهنگی و موزه شهرستان سقز قرار گرفت.این جشنواره با حضور داوران ملی و استانی همچون آقای افشین خدری به میزبانی این شهرستان برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران آمادگی بورس تحصیلی دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا را دارد
  • بورسیه دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه‌خوانی
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه خوانی
  • اهتزاز پرچم فلسطین در دانشگاه میشیگان/ پلیس آمریکا به دانشگاه ویرجینیا یورش برد
  • زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • فرهنگ مقاومت در نسل آینده آمریکا تأثیر گذاشته است
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • تظاهرات دانشگاهی، مهم‌ترین عنصر تحلیل قدرت آمریکا