Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از فوران آتشفشان کوه وسوویوس در سال 79 میلادی، شهرهای پمپئی و هرکولانیوم ایتالیا ویران شدند. ساکنان و دارایی های با ارزش آنها اعم از کتابخانه ای زیبا حاوی کتیبه ها با حرارت سوزانِ خاکستر و گاز، کربنیزه شده بودند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ کتیبه های باستانی سوخته شده توسط آتشفشان کوه وسوویوس بار دیگر خوانده می شود!

دانشمندان آمریکایی می گویند که رمزگشایی کلمات با استفاده از تکنیک های جدید اشعه ایکس میسر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته گاردین، پس از فوران آتشفشان کوه وسوویوس (Vesuvius) در سال 79 میلادی، شهرهای پمپئی و هرکولانیوم ایتالیا ویران شدند. ساکنان و دارایی های با ارزش آنها اعم از کتابخانه ای زیبا حاوی کتیبه ها با حرارت سوزانِ خاکستر و گاز، کربنیزه شده بودند.

اما دانشمندان معتقدند که هنوز به لطف یک رویکرد ابتکاری مانند اشعه ایکس با انرژی بالا و هوش مصنوعی می توان به خواندن مجدد اسنادِ شکننده امیدوار بود.

"پروفسور برنت سیلز" رئیس علوم رایانه از دانشگاه کنتاکی که این تحقیق را رهبری می کند گفت: "با اینکه می توانید هر نوع پاپیروس که روی آن نوشته شده را ببینید، اما گشودن آن مستلزم این است که پاپیروس واقعا نرم و انعطاف پذیر باشد. ولی این کتیبه اینطور نیست."

2 کتیبه گشوده نشده که مورد تحقیق قرار خواهند گرفت متعلق به مؤسسه فرانسه در پاریس بوده و بخشی از مجموعه حیرت انگیزی از 1800 کتیبه است که برای اولین بار در سال 1752 طی حفاری های هرکولانیوم کشف شد. آنها با هم تنها کتابخانه دست نخورده معروف از دوران باستان را تشکیل می دهند. در حال حاضر، اکثریت مجموعه در موزه ای در ناپلِ ایتالیا نگهداری می شود.

 

 

تصور می شود ویلایی که این کتیبه در آن کشف شده متعلق به پدر زنِ "ژولیوس سزار" دیکتاتور رومی که ترور شد، است.

کارشناسان طی سالیان متمادی سعی کرده اند نیمی از کتیبه ها را با روش های مختلف خارج کنند، اما برخی از آنها طی این فرآیند تخریب شده اند. آنها معتقدند که جریان هوا باعث محو شدن جوهر کتیبه های باز، شده است.

سیلز و تیمش قبلاً از اشعه ایکس با انرژی بالا برای باز کردن نسخه خطی عبری 1700 ساله که در صندوقی مقدس در کنیسه En-Gedi در اسرائیل کشف شد، پرده برداری کردند. این نسخه خطی حاوی متنی از کتاب مقدس لِویتیکوساست.

 

 

با این حال، وقتی کتیبه En-Gedi حاوی جوهر مبتنی بر فلز است که در داده های اشعه ایکس نشان داده می شود، پس جوهرهای مورد استفاده در کتیبه های هرکولانیوم مبتنی بر کربن که از ذغال سنگ یا دوده ساخته شده، هیچ کنتراست واضحی بین نوشته ها و پاپیروس در اسکن های اشعه ایکس وجود ندارد.

اگرچه در بعضی از قطعاتِ جوهرِ هرکولانیوم، سرب یافت شده اما سیلز گفت که مقادیر آن اندک است و اجازه نمی دهد تا داخل کتیبه با استفاده از داده های اشعه ایکس خوانده شود.

در نتیجه، تیم با رویکرد جدیدی روبرو شده و از اشعه ایکس با انرژی بالا به همراه یک نوع هوش مصنوعی ماشینی برای خوانش نوشته های این کتیبه استفاده می کند.

این سیستم، تفاوت های ظریف بین مناطق جوهر دار و خالی را مانند تفاوت در ساختار الیاف پاپیروس در اسکن های اشعه ایکس انتخاب می کند. پس از تشخیص قطعات، امید می رود این سیستم با داده هایی که از کتیبه های دست نخورده به دست می آورد، متن درون آن را آشکار کند.

سیلز با بیان اینکه این تیم به تازگی جمع آوری داده های اشعه ایکس را تمام کرده و الگوریتم های خود را به دست آورده افزود که طی ماه های آتی، سیستم را روی کتیبه ها اعمال می کنند.

وی ادامه داد: "اولین کاری که امیدواریم انجام دهیم این است که فناوری را کامل کنیم تا بتوانیم به راحتی آن را در تمام 900 کتیبه دیگر که همچنان [بدون استفاده] باقی مانده اند، اعمال کنیم. محققان برای خواندن محتویات کتیبه ها بسیار هیجان زده هستند."

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۴۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردز حالا ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه دارد

اپلیکیشن تردز (Threads) متا حالا بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه دارد، این میزان از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون کاربر افزایش یافته است. «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا در جریان گزارش درآمد سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ غول فناوری این ارقام را به اشتراک گذاشت و گفت که Threads به «مسیر امیدوارکننده» خود ادامه می‌دهد.

اعلام این خبر نشان می‌دهد که تردز به‌طور پیوسته به رشد خود ادامه می‌دهد، هرچند سرعت آن نسبت به روز‌های اولیه کاهش یافته است. این برنامه که برای رقابت با ایکس راه‌اندازی شده بود، در هفته اول بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود داشت، اما این روند در ادامه کاهش پیدا کرد. طی شش ماه گذشته نیز Threads رشد مداوم بیشتری را تجربه کرده است و زاکربرگ با توجه به این روند اشاره می‌کند که این سرویس می‌تواند به اپلیکیشن بعدی متا با میلیارد‌ها کاربر تبدیل شود.

علاوه بر این، به‌نظر می‌رسد که تردز براساس برخی معیارها از ایکس نیز عملکرد بهتری دارد. اخیراً در گزارشی به نقل از داده‌های شرکت تحلیلی Apptopia ادعا شده بود که Threads در ایالات متحده کاربران روزانه بیشتری نسبت به ایکس دارد. شبکه اجتماعی متعلق به «ایلان ماسک» ادعا کرده که 550 میلیون کاربر روزانه در سراسر جهان دارد.

همچنین «تیلور سوئیفت»، خواننده مشهور آمریکایی اخیراً برای تبلیغ جدیدترین آلبوم خود به Threads پیوسته بود که این امر نیز پیروزی قابل‌توجهی برای پلتفرم متعلق به متا محسوب می‌شود.

Threads در حال حاضر از جمله معدود برنامه‌های متا است که شامل تبلیغات نمی‌شود، بنابراین غول فناوری به‌طور مستقیم از آن درآمد کسب نمی‌کند.

قابلیت در حال توسعه تردز؛ بایگانی خودکار پست‌های قدیمی

درباره ویژگی‌های جدید تردز نیز اخیراً «آدام موسری»، رئیس اینستاگرام اعلام کرده که Threads در حال آزمایش گزینه‌ای برای آرشیو‌کردن خودکار پست‌های قدیمی کاربران است. موسری می‌گوید که این ویژگی در حال حاضر برای تعداد کمی از کاربران ارائه شده است و به آنها اجازه می‌دهد تا پست‌های خود را به‌صورت دستی یا پس از مدت زمان مشخصی به‌طور خودکار بایگانی کنند.

منبع: دیجیاتو

 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • (تصاویر) مزدا آر ایکس ۷؛ زیبای ژاپنی
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا
  • ایکس سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • (ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!
  • ویدیو/ «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • تردز حالا ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه دارد