Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@09:17:52 GMT

آسیب‌شناسی جامعه را باید از نهاد خانواده آغاز کرد

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۶۴۹۵۶

آسیب‌شناسی جامعه را باید از نهاد خانواده آغاز کرد

دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان استان فارس با اشاره به برخی آمارهای نگران کننده از رفتارها در مراکز آموزشی سطوح مختلف تحصیلی، گفت: آسیب‌شناسی جامعه را باید از نهاد خانواده آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، حیدرعلی کامیاب یکشنبه ۱۴ مهر در جلسه شورای اداری اداره کل ورز ش و جوانان فارس، گفت: خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی تاثیرگذار بر شخصیت فرد، نقش تاثیرگذاری بر رفتارهای افراد داشته و دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه خانواده در واقع اولین کانون تربیت افراد محسوب می‌شود، گفت: فاصله گرفتن والدین از نقش اصلی خود در این نهاد و غرق شدن در زندگی روزمره، آسیبی است که آثار آن در دوران مدرسه و دانشگاه نمایان می شود.

دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان استان فارس تغذیه فکری، تربیتی و پرورشی کودک و نوجوان را به مراتب مهم تر از تغذیه جسمی و تامین امکانات سخت افزاری برای این نسل دانست و افزود: متاسفانه الگوی غلط رفتاری که در برخی خانواده ها حاکم شده، باعث تغییر نقش پدران و مادران از تاثیر گذاران بر تربیت و شکل گیری شخصیت این نسل به ماشین تولید اسکناس و تامین مالی و امکانات سخت افزاری شده است.

کامیاب  با بیان اینکه آثار زیان بار این تغییر الگوی رفتاری یک شبه نمایان نمی شود، افزود: نسل جوان ما همزمان با مورد هجمه قرارگرفتن از سوی جوامع بیگانه، مورد بی توجهی عاطفی والدین نیز قرار گرفته است.

وی با یادآوری الگوی حاکم برخانواده های ایرانی در نسل های قبل، افزود: پدران و مادران در نسل‌های گذشته در کنار نقش عاطفی خود نظارت کاملی را بر رفتار، ارتباطات، آمد و شد و دیگر ارتباطات و فعالیت‌ها و رفتارهای فرزندان خود داشتند، اما امروز بخش عمده ای از والدین، اطلاعی از رفتارها و کنش و واکنش فرزندان خود در فضای واقعی و مجازی ندارند.

کامیاب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، گفت: نتیجه تربیت فرزند در نسل‌های گذشته جوانانی بودند که هشت سال در جنگ تحمیلی مقاومت کرده و ماندگارترین روزهای انقلاب و نظام اسلامی را آفریدند. شهدا و ایثارگران در واقع قهرمانان واقعی تاریخ ایران محسوب می‌شوند.

وی بازگشت به خویشتن خویش در تربیت نسل جوان را عاملی بازدارنده در مسیر ایجاد شکاف بین نسل ها دانست و با یادآوری الگوی زیستی در دهه اول انقلاب، گفت: پرهیز از برخی تجمل گرایی واشرافی گرایی ها، توجه به تربیت نوجوانان و جوانان، کم کردن فاصله عاطفی بین والدین با فرزندان باعث رفع بسیاری از ناهنجاری‌هایی که امروز نگران آنها هستیم می‌شود.

کامیاب همچنین به قرار گرفتن استان فارس در جمع استان های برتر کشور در ارزیابی وزارت ورزش و جوانان اشاره و خاطرنشان کرد که تمام اجزای اداره کل ورزش و جوانان فارس از کارکنان در سطوح مختلف تا ورزشکاران، داوران، مربیان، پیشکسوتان و ... در این موفقیت تاثیرگذار بوده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۴۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه  قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.

یوسف خجیر (عضو هیئت‌علمی گروه ارتباطات) در مقاله‌ای با عنوان «آسیب‌‌شناسی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد کشور» به این موضوع می‌پردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیش‌برد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود می‌آیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.

در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانه‌ها هستند که فرایند گروهی را تشکیل می‌دهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکه‌سازی است که یک نیاز ضروری است.

به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکه‌های اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکه‌ها برای ارتقای فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکه‌ای‌ شده بری ولمن (Barry Wellman)  برگرفته از کلان‌ نظریه جامعه شبکه‌ای‌ شده اوست.

مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکه‌سازی است که یک نیاز ضروری است

خجیر در این مقاله می‌نویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه‌ و‌ تحلیل راهبردی یا سوات به‌عنوان روش آینده‌پژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکه‌های اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانه‌های جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکه‌ها انتخاب شده است.

* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد

به گفته این پژوهشگر یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که انتشار اخبار و تقویت شبکه‌سازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیج‌سازی جزء قوّت‌های مهم؛ هم‌بستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعف‌های مهم؛ اقناع شبکه‌ای دین و جهانی شدن فعالیت‌های مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصت‌ها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانی‌اسلامی جزء نقاط تهدید است.

هماهنگی بین سازمان‌های متولی تولید محتوا، نرم‌افزار با مختصات ارزش‌های اسلامی‌ایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذی‌نفعان ازجمله سیاست‌گذاران، دولت، سازمان‌های نظارتی و ... این حوزه باید به‌عنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد

به زعم خجیر مهم‌ترین راهبرد طراحی و تولید و راه‌اندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامه‌ریزی نهاد‌های دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکه‌ها است.

همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هماهنگی بین سازمان‌های متولی تولید محتوا و نرم‌افزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزش‌های اسلامی‌ایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذی‌نفعان ازجمله سیاست‌گذاران، دولت، سازمان‌های نظارتی، بخش خصوصی و سایر دست‌اندرکاران این حوزه باید به‌عنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.  

 در یک جمع‌بندی کلی باتوجه به یافته‌های این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکه‌های مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکه‌های اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.

در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکان‌مند و غیر زمان‌مند بودن شبکه‌های مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه‌ها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکه‌های مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویداد جامعه‌پرداز با موضوع خانواده و جمعیت در البرز برگزار می‌شود
  • رئیسی: تعلیم‌وتربیت اساسی برای ارتقا یک نسل است (فیلم)
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی | جزییات این طرح چیست؟
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی