Web Analytics Made Easy - Statcounter

تولید کشور در مسیر رشد قرار دارد، عبور ارزش تجارت خارجی کشور از مرز ۴۲ میلیارد دلار، افت بازدهی سکه و طلا در مقابل رشد ۸۲ درصدی بورس، اعلام شرایط بخشودگی سود تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز چهاردهم مهرماه به شرح زیر است:

قطعات خودرو با هدف کاهش وابستگی به واردات باید در داخل تولید شود

«مازیار بیگلو» شب گذشته (شنبه 13 مهرماه) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که درباره اما و اگرهای داخلی سازی قطعات خودرو بود با بیان اینکه با هدف کاهش وابستگی به واردات، قطعات خودرو باید در داخل تولید شود، گفت: تولید خودرو پیچیده است و صنعت خودرو مثل نانوایی می‌ماند که هر قسمتش از یک جایی می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو با بیان اینکه ۲۵ درصد از ارزبری یک خودرو بدنه است و سوال اینجاست که چرا این سود به جیب تولیدکنندگان داخلی نمی‌رود، گفت: خودکفایی سرمایه بر است و باید به سمت سرمایه گذاری‌های راهبردی برویم.

 

تولید کشور در مسیر رشد قرار دارد

«رضا رحمانی» شنبه شب (۱۳ مهرماه) در جلسه شورای معاونین این وزارتخانه گفت: اگر همه بخش های مسئول در ساخت داخل کاملا فعالانه پای کار باشند، نتایج بسیار ارزشمند و اثرگذاری برای آینده صنعت و در مجموع برای اقتصاد کشور حاصل می‌شود. خوشبختانه ساخت داخل و اهداف آن از سوی بخش های مختلف جامعه مورد استقبال و حمایت قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به تشکیل دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، اعلام کرد: ارزش قراردادهای میز دوم بالغ بر یک هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان است که بالای ۹۱ میلیون یورو کاهش ارز بری دارد.

 

وزیر صنعت ادامه داد: با تشکیل میز اول تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو سازی که حدود ۲ ماه پیش و همزمان با برگزاری نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید بود، خوشبختانه ۱۲ قطعه به تولید انبوه رسیده و فقط از محل داخلی سازی ۳ قطعه ۲۰ هزار خودرو از کف پارکینگ‌ها ترخیص و تحویل مردم شده است.

 

رحمانی خاطرنشان کرد: تشکیل همین میز تخصصی صنعت خودرو موجبات اشتغالزایی تعداد کثیری از جوانان این کشور را فراهم می کند که یکی از نتایج بارز نهضت ساخت داخل برای کشور است.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۰۷ هزار و ۹۰۰ تومان/نرخ رسمی ۴۷ ارز ثابت ماند

امروز (یکشنبه 14 مهرماه) هر گرم طلای 18 عیار 407 هزار و 900 تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1504 دلار ارزشگذاری شده است این در حالی است هرگرم طلای 18 عیار روز گذشته (شنبه 13 مهرماه) 409 هزار و 297 تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1505 دلار ارزشگذاری شده بود.

 

بنابراین گزارش امروز سکه بهار آزادی 4 میلیون تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 50 تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 250 تومان و سکه یک گرمی 830 هزار تومان ارزشگذاری شده است این در حالی است روز گذشته 13 مهرماه سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 20 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 50 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 250 هزار تومان و سکه یک گرمی 830 هزار تومان بود.

 

این گزارش می افزاید: امروز (14 مهرماه) دلار 11 هزار و 460 تومان، یورو 12 هزار و 710 تومان، پوند 14 هزار و 280 تومان، درهم امارات 3140 تومان، لیر ترکیه 2030 تومان، یوان چین 1625 تومان، دلار کانادا 8700 تومان و دلار استرالیا 7840 تومان است این در حالی است روز گذشته (شنبه 13 مهرماه) در بازار آزاد دلار 11 هزار و 520 تومان، یورو 12 هزار و 770 تومان، پوند 14 هزار و 300 تومان، درهم امارات 3160 تومان، لیر ترکیه 2055 تومان، یوان چین 1630 تومان، دلار کانادا 8750 تومان، دلار استرالیا 7880 تومان ارزشگذاری شده بود.

 

عبور ارزش تجارت خارجی کشور از مرز ۴۲ میلیارد دلار

مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران گفت: سهم صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی) در این مدت بالغ بر ۷۰ میلیون تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بود.



این گزارش می‌افزاید، پنج کشور عمده مقصد صادراتی ایران طی مدت مذکور به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان بوده‌اند که ۷۵ درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص دادند؛ بنابراین گزارش در این مدت ۱۶ میلیون ۵۶۷ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار وارد کشور شده است.

 

افت بازدهی سکه و طلا در مقابل رشد ۸۲ درصدی بورس

مقایسه عملکرد بازارهای سهام، ارز و سکه در سال‌جاری بیانگر این است که بازار سهام در این مدت با ۸۲.۵ درصد رشد، بیشترین سود را نسبت به بازارهای ارز و سکه نصیب خود کرده است. این  در شرایطی است که در این مدت بازارهای ارز و سکه هر یک به ترتیب با کاهش ۱۲.۲ و ۱۳.۴ درصدی مواجه بوده‌اند.

 

این گزارش می‌افزاید: بر این اساس در هفته‌ای که گذشت نیز بازار سرمایه رشد ۳.۷ درصدی و بازار ارز افزایش ۱.۱ داشتند و در مقابل بازار سکه افت ۰.۲ درصدی را تجربه کردند.

 

همچنین نگاهی به معاملات بورس اوراق بهادار در هفته گذشته نشان می‌دهد در این مدت تعداد ۳۵۰۵۳ میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۱۴۰.۷۵۹ میلیارد ریال در بیش از ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و شاخص بورس نیز با ۲۰۲۴۳ واحد رشد، معادل ۳.۷۲ واحد افزایش را به ثبت رساند.

 

شرایط بخشودگی سود تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان

بانک مرکزی بخشنامه‌ای را در خصوص اجرای بند «ل» تبصره ماده ١۶ قانون بودجه سال جاری به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد.

 

بر اساس اعلام دیوان محاسبات، مشمولین بخشودگی سود تسهیلات با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و کمتر از آن( اصل تسهیلات) می‌توانند از زمان تصویب قانون بودجه ۹۸ فقط تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از بخشودگی سود تسهیلات استفاده کنند و مازاد بر آن سقف قابل بخشش نیست.

 

اجرای برنامه بهبود بانک در قالب طرح‌ها و پروژه‌های عملیاتی

«بهزاد شیری» با اشاره به اینکه در راستای تثبیت سوددهی شعب بانک و بهبود روند آن، اهداف کمی این بانک برای حوزه شعب در چهار محور ترسیم و با اخذ بازخوردهای لازم برای بهبود مستمر امور در حال اجرا است، افزود: در گام نخست اهداف مذکور در سطح شعب در چهار محور؛ هدف سپرده‌ای به تفکیک نوع سپرده، مطالبات شامل؛ نسبت مطالبات به تسهیلات، کاهش مانده موزون مطالبات و مانده مطالبات، عملیات ارزی شامل؛ حواله و گشایش اعتبار اسنادی و ساماندهی درگاه‌های الکترونیکی ATM) و (POS در حال اجرا بوده و به صورت ماهانه پایش و کنترل می‌شود.

 

شیری تصریح کرد: با اخذ بازخوردهای لازم در ارزیابی عملکرد مدیریت‌های شعب مناطق و استان‌ها که اوایل ماه سال جاری انجام شد، شاخص درآمدهای کارمزدی به شاخص‌های عملکرد اضافه شد و برخی از شاخص‌های ارزیابی نیز از لحاظ کیفی ارتقاء یافت. در حوزه واحدهای ستادی نیز برنامه های عملیاتی بانک تحت عنوان "برنامه بهبود" مشتمل بر ۵۳ برنامه در راستای توسعه و بهبود زیرساخت‌های مورد نیاز و پشتیبانی از واحدهای عملیاتی و ارائه راهکارهای لازم جهت تحقق اهداف بانک طراحی‌شده و برنامه زمانی آنها نیز درقالب شناسنامه‌های مشخص‌شده تدوین و از طریق واحدهای ستادی در حال اجرا است.

 

مدیرعامل پست‌بانک‌ایران در ادامه به "طرح انگیزشی‌پویش" به منظور توجه واقعی به عملکرد کارکنان و نقش بسزای این طرح در ایجاد انگیزه و افزایش بهره‌وری آنان عنوان‌کرد: مهمترین نقش این سیستم، پرداخت متناسب با عملکرد است که موجب ایجاد انگیزه کارکنان و هم‌راستائی بین عملکرد آنان و سیاست‌ها، اهداف و برنامه‌های عملیاتی بانک در سطح شعب و ادارات مرکزی شده است./

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد موکب اربعین سپاه پاسداران زائران اربعین حسینی مواکب الاتحاد نماز جمعه اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۵۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس علی‌آبادی وزیر صمت در گفت‌وگویی رادیویی گفت: اجلاس آفریقا را داشتیم، آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای بازرگانان و تجار ماست، از جمله مهمترین این فرصت توسعه‌نیافتگی کامل آفریقا است. البته آفریقایی‌ها به‌صورت جامع برنامه‌هایی را برای توسعه پیگیری می‌کنند و در این برنامه فرصت‌های برای تجار ما وجود دارد.

وزیر صمت در ادامه تاکید کرد: بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای کشور برای معرفی به بیش از ۲ هزار بازرگان و تاجر بین‌المللی برگزار خواهد شد و می‌تواند تبعات خوبی داشته باشد. اجلاس آفریقا با تعداد زیادی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا به‌خوبی برگزار شد که می‌تواند تأثیرات خوبی در رفاه و اقتصاد کشور داشته باشد. برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود. خیلی از کالاهایی که تولید می‌کنیم به‌جهت اینکه بازار صادراتی ندارد، مجبور هستیم تولید را محدود کنیم، به‌عنوان مثال در لوازم خانگی رشد خوبی در کیفیت و کمّیت داشتیم، اما همچنان در تهدید کالاهای قاچاق هستیم.

وی عنوان کرد: از جمله چالش‌هایی که در آفریقا داریم، نبود زیرساخت است که البته این موضوع با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در توسعه زیرساخت حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل داریم یک فرصت محسوب می‌شود. نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است و این به‌معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشورهای آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه‌های دائمی برای کالاهای ایرانی را فراهم کنیم و همچنین به آفریقایی‌ها فرصت دهیم که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند. تراز تجاری ما با آفریقا کاملاً مثبت است و رویکرد ما این است که واردات خود را نیز از آفریقا افزایش دهیم. تا پایان امسال تعداد رایزن‌های بازرگانی ما در آفریقا به ۱۲ مورد می‌رسد و تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

این مقام مسؤول در خصوص چالش‌های توسعه تجارت با آفریقا، گفت: مهم‌ترین چالش‌ها رقبا هستند که تلاش می‌کنند پس از حضور ما در آفریقا با ابزارهای مختلفی مانند تحریم جلوی این موضوع را بگیرند. برنامه وزارت صمت این است که میزان تجارت ایران اعم از صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی دو برابر شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی خود را به‌نفع صادرات بسیج کنیم و هر مانعی را که در مسیر صادرات است، برداریم. ما به شرکت‌هایی اولویت می‌دهیم که صادرات‌محور و دانش‌بنیان هستند، شرکت‌هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. مشارکت مردم زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کنیم.

وی گفت: در حال تعریف پروژه‌هایی هستیم که بر اساس آنها بتوانیم صندوق‌های پروژه را تأسیس کنیم که مردم با سرمایه‌های خرد خود در پروژه‌های ملی مشارکت کنند، به‌زودی اطلاعیه‌ها دراین‌باره منتشر خواهد شد، اگر بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به‌معنای واقعی و الگوی تازه محقق می‌کنیم.

علی‌آبادی موضوع مزاحمت رقیبان ایران را در تجارت عنوان کرد و گفت: رقبای ایران حتماً برای ایران مزاحمت ایجاد خواهند کرد. یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهیم ابزار تجارت را فراهم کنیم که مهمترین آن حمل‌ونقل است. برای شرق و شمال آفریقا نسبت خوبی داریم و طبق دستور رئیس‌جمهور برای غرب و جنوب آفریقا هم از لحاظ حمل‌ونقل پوشش دهیم که کارهای سختی است و حتماً انجام خواهیم داد.

وزیر صمت افزود: آفریقا فرصت خوبی برای صنایع دانش‌بنیان ایران است و کشورهای آفریقایی هم در حوزه آموزش هدف‌گذاری کرده‌اند و ایران باید از این فرصت استفاده کند، همچنین شرکت‌های مهندسی و زیرساخت ایران هم می‌توانند پروژه‌های بزرگی در آفریقا اجرا کنند. کشورهای آفریقایی علاقه‌مند هستند از خودروهای روز استفاده کنند و این فرصتی برای ایران است؛ تلاش خواهیم کرد به کسانی در اولویت ارز، ارز بدهیم که به‌سمت تجارت و صادرات بروند به‌ویژه به‌مقاصد صادراتی ایران از جمله آفریقا.

علی‌آبادی همچنین درباره برنامه‌های وزارت صمت در خصوص صنعت خودرو گفت: ما برنامه‌ای گسترده داریم و امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم. ما به ظرفیت تولید ۵ هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است.

وی افزود: در بحث واردات خودرو باید گفت این موضوع را در دستور کار داریم تا به این وسیله تعادل بهتری در تأمین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را وارد کرده‌ایم و مردم می‌توانند ثبت‌نام کنند و بخرند.

کد خبر 6089705

دیگر خبرها

  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو