Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل امور عشایری استان خراسان رضوی روز یکشنبه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: این افزایش درآمد ناشی از حمایت ها، پرداخت تسهیلات و اجرای طرح پرواربندی دام سبک در استان است. 

محمد نبوی فرد گفت: در پایان برنامه ششم توسعه درآمد ماهیانه عشایر در کشور باید به ۲۲ میلیون ریال برسد و استان خراسان رضوی در نخستین سال‌های اجرای برنامه ششم موفق به تحقق این مهم شده است و همین امر از مهاجرت و یک جانشینی عشایر این استان جلوگیری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طبق سرشماری سال ۱۳۸۷ بیش از هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی با ۳۵ هزار نفر جمعیت در قالب ۳۵ طایفه در این استان فعالیت دارند که ۵۱ صدم درصد جمعیت خراسان رضوی را تشکیل می دهند.

مدیرکل امور عشایری استان خراسان رضوی در خصوص طرح پرواربندی دام سبک نیز گفت: طرح پرواربندی یا زنجیره تولید گوشت قرمز به خاطر مزایای فراوان، صرفه جویی در ابعاد مختلف، سودآوری و اثربخشی سرمایه گذاری در خراسان رضوی اجرا می شود.
نبوی فرد افزود: منظور از پرواربندی، چاق کردن گوسفند و کسب حداکثر اضافه وزن یا تولید لاشه برای تامین گوشت است که دربرگیرنده مزایای فراوان از جمله جلوگیری از کشتار دام قبل از وزن مطلوب و حفظ مراتع با جلوگیری از فشار چرای دام یا کاهش این فشار است.
وی ادامه داد: سال ۱۳۹۷ با اجرای این طرح ۴۲۶ هزار و ۸۰۳ راس دام از این طریق با کنسانتره منحصر به فرد تولیدی در تنها کارگاه تولید استان خراسان رضوی تغذیه و پروار شده اند.

مدیرکل امور عشایری استان خراسان رضوی با بیان این که سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر این استان تولید می شود افزود: تولید سالانه گوشت قرمز توسط عشایر کشور ۲۰۰ هزار تن است و طبق آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران هر نفر از جمعیت عشایر، گوشت مصرفی ۱۶ نفر را در ایران تولید می کند.

نبوی فرد گفت: طی سال گذشته در مجموع ۸۹۶ میلیارد و ۷۰۹ میلیون ریال تسهیلات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، مبارزه با خشکسالی، سامانه کارا و اعتبارات استانی تسهیلات به عشایر استان پرداخت شده است.

عشایر خراسان رضوی با تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می کنند.
با وجود این که جمعیت عشایری خراسان رضوی کمتر از یک درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری این استان است ۱۵ درصد دام منطقه را در اختیار دارند.

۷۴۹۶/۱۹۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی زندگی عشایری مشهد خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۵۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند

محمد حسین جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عشایر استان خراسان رضوی به طور سنتی در فصل بهار از مناطق قشلاقی خود که در دشت‌ها و مناطق کم‌ارتفاع واقع شده به سمت ارتفاعات و مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی افزود: کوچ در زندگی عشایر یک رویداد بوده که به طور معمول ۳۰ تا ۴۰ روز در مسیر ایلراه‌های عشایری ادامه دارد و عشایر پس از استقرار در مناطق ییلاقی حداکثر ۳ ماه در این مراتع حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: ارتفاعات هزار مسجد، کوه‌های عمارت، محمدبیک، اسفجیر، سنجربیک و ارتفاعات شهرستان‌های دارای عشایر استان، از جمله مناطقی هستند که عشایر در آنها مستقر می‌شوند.

جعفری گفت: در حال حاضر ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند که ۹۳۶ هزار واحد دامی را در اختیار دارند و در ۱۷ شهرستان استان پراکنده هستند.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی با اشاره به نقش و اهمیت عشایر در تولید محصولات دامی و کشاورزی، تصریح کرد: عشایر استان خراسان رضوی سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن شیر، ۱۳۰۰ تن پشم، کرک و مو و ۱۶ هزار مترمربع صنایع دستی تولید می‌کنند.

کد خبر 6089118

دیگر خبرها

  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد
  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال