Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-01@18:53:27 GMT

میزان معافیت و فرار مالیاتی در کشور بالا است

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۶۶۲۲۹

 در همایشی که با حضور دادیاران، دادیاران مسئول و دبیران دادستانی در مناطق هفتگانه مالیاتی کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در ایران به نسبت کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای توسعه یافته پایین است، عنوان داشت: این نسبت در کشورهای توسعه یافته حدود 25 تا 30 درصد و در کشورهای در حال توسعه حدود 15 تا 18 درصداست که البته این رقم در ایران حدود 8 درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار اقتصادی-وی با بیان اینکه پایین بودن این نسبت به وضوح نشان می‎دهد که میزان فرار مالیاتی و میزان معافیت‎های مالیاتی در ایران بالاست، گفت: حدود 40 درصد اقتصاد کشور از مالیات معاف است و این امر، در کنار پایین بودن نرخ های مالیاتی و فرارهای مالیاتی گسترده، باعث شده میزان درآمدهای مالیاتی در کشور به نسبت حجم اقتصاد، پایین باشد.

پارسا اظهار داشت: اگرچه شاخص نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی رقم پایینی را نشان می‎دهد، با این حال، اقشار مختلف جامعه احساس می‎کنند که مالیات بالایی می‎پردازند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مبارزه با فساد، قاطعیت، شجاعت و صبوری می طلبد، گفت: طبیعتا مبارزه با فساد، پیامدهایی نیز در بر دارد و کارگزاران این حوزه با فشارها و تنش هایی رو به رو می شوند; اما در نهایت نتیجه کار که ایجاد یک نظام اداری سالم و پاک است، آرامش و انگیزه مضاعفی را به دنبال می آورد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با بیان اینکه اگر مردم متناسب با توان واقعی خود در توسعه و ساخت کشور مشارکت نداشته باشند، مسائل زیادی پیش می‌آید، گفت: طبیعتا مبارزه با فرار مالیاتی باعث می شود که اعتماد مردم به دستگاه مالیاتی افزایش یابد و البته سیاست نظام مالیاتی این است که درآمدهای مالیاتی امسال براساس شناسایی فرارهای مالیاتی و از طریق منابع جدید مالیاتی تامین شود.

 پارسا گفت: فرار مالیاتی، عنوانی شیک و ظاهری فریبنده برای واقعیتی است که نام آن دروغ‌پردازی، جعل اسناد و دست کردن در جیب مردم و خوردن حق مردم است.

وی تاکید کرد: اگر افراد متناسب با درآمد و ثروت و مصرفشان مالیات پرداخت کنند، اداره کشور با اتکا بر مالیات‌ها مقدور است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: تمامی اقتصاددانان با هر گرایش و سلیقه‌ای بر این موضوع که بهترین روش تامین مالی بودجه برای اداره کشور، مالیات است، اجماع دارند; چرا که این روش دارای کمترین فشار تورمی بر مردم است.

وی تنها راه مبارزه اساسی و سیستماتیک با فساد را اجرای « مالیات هوشمند » عنوان کرد و گفت: هوشمند سازی یا مدرن سازی نظام مالیاتی منوط به دریافت تمامی ریزداده های مربوط درآمد، ثروت و مصرف افراد است.

پارسا با بیان اینکه اداره پایدار و مطلوب کشور فقط با تکیه بر «نظام مالیاتی کارا، منصف و هوشمند» امکان‎پذیر است، عنوان داشت: نظام مالیاتی برای توسعه، نیازمند برداشتن دو گام اساسی است. نخست اجرای طرح جامع مالیاتی و دوم مدرن سازی یا هوشمند سازی نظام مالیاتی.

وی افزود: گام نخست مدرن سازی با تلاش همه جانبه مدیران و کارکنان سازمان برداشته شده و هم اکنون شاهد اجرای سراسری طرح جامع مالیاتی در کشور و الکترونیکی شدن تمامی فرایندها و خدمات مالیاتی هستیم. اما در خصوص گام دوم، لازم است تمامی اطلاعات مورد نیاز طرح جامع مالیاتی از دستگاه‌های ذیربط دریافت و در بانک‎های اطلاعاتی این طرح ذخیره شود و هر آنچه نظام مالیاتی در قالب ریزداده‎های اطلاعات اقتصادی افراد نیاز دارد را به دست آورد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: برای توفیق در گام دوم، الزاما همکاری همه دستگاه های ذیربط برای دریافت ریزداده های مورد نیاز ضرورت دارد و سایر طرح‎ها و برنامه‎های مرتبط با گام دوم، از قبیل استقرار پایانه‎های فروشگاهی و اجرای ماده 169 و 169 مکرر نیز در توفیق هر چه بیشتر، حایز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: با ریزداده مبنا شدن سیستم های اطلاعاتی سازمان، گام دوم هوشمندسازی نظام مالیاتی برداشته خواهد شد و عملا امکان تهیه اظهارنامه پیش فرض برای مودیان با استناد به اطلاعات دقیق و شفاف میسر می گردد.

پارسا همچنین تاکید کرد: برای موفقیت در برنامه مبارزه با فساد، باید سبک مدیریتی سازمان تغییر کند و از سبک اداری و بوروکراتیک، حافظ منافع موجود، مصلح اندیش و مسامحه گر دور شویم و مفاسد اداری به سرعت شناسایی و با مجازات هایی سنگین روبه رو شوند.

وی افزود: باید با تغییر قاعده بازی و انگیزه سازگار کردن قواعد بازی، به سمت راستگویی و درست کرداری حرکت کنیم و قوانین و بخشنامه ها، شفاف و تفسیر ناپذیر شده و تضمین های لازم برای مبارزه با فساد را بوجود آوریم تا نفع راستگویی بیشتر از دروغگویی باشد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بر مدیریت و کار جهادی در دستگاه مالیاتی تاکید کرد و گفت: مدیریت جهادی بدین معناست که یک مدیر متخصص که پرشور و شوق و مملو از انرژی است، کار موثر انجام دهد و به فضل خدا بقیه به کمک او می‎آیند و در مسیر مبارزه با فساد، همه فشارها را تحمل می کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: تولید ناخالص داخلی معافیت مالیاتی فرار مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۶۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم در مقابل سرمایه گذاری در بخش تولید باید مطمئن باشند سود تضمینی دریافت می کنند

جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در خصوص لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم و پیشنهاد دولت مبنی بر کاهش مالیات عملکرد تولید خاطرنشان کرد: کسانی که در بخش تولید در کشور فعالیت دارند، در واقع در حال ارائه خدمت به مردم هستند. این افراد سرمایه خودشان را در خدمت اقتصاد کشور قرار داده اند. هر چقدر این بخش را تقویت کنیم، اقتصاد کشور رو به بهبودی می رود و سطح زندگی مردم افزایش می یابد. بنابراین، باید حمایت حداکثری از تولید در دستور کار باشد.

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت و گو با قدس خاطرنشان کرد: در طرف مقابل، کسانی که در عرصه های سفته بازی و سوداگری فعال هستند، تنها سود و منافع خودشان را در نظر دارند و به ضرر اقتصاد کشور عمل می کنند. مقابله با این فعالیت ها و اخذ مالیات از این حوزه ها می تواند کارگشا باشد. به نحوی که تولید از جذابیت بیشتری برخوردار شود و سرمایه ها به این حوزه سوق داده شود.

جوکار گفت: در نظر گرفتن مشوق های مالیاتی برای سرمایه های خرد مردمی می تواند به جذب سرمایه ها به بخش های مولد اقتصاد کشور کمک کند. نیاز است در کنار این مشوق ها به اعتمادسازی برای مردم اقدام کنیم. مردم باید مطمئن باشند که در مقابل سرمایه گذاری هایی که انجام می دهند، سود تضمینی دریافت می کنند. در این صورت است که سرمایه هایشان را در بخش های مولد اقتصاد کشور به کار می اندازند.

وی ادامه داد: با توجه به پیشنهاداتی که در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم مبنی بر کاهش مالیات عملکرد تولید، در نظر گرفتن مشوق های مالیاتی برای سرمایه گذاری های خرد مردمی و مقابله با سوداگری این لایحه مهم ترین لایحه دولت در راستای تحقق شعار سال است. رویکرد دولت در اعطای مشوق های هدفمند در زمینه مناطق کمتر برخوردار زمینه را برای توسعه متوازن کشور نیز فراهم خواهد کرد.

جوکار گفت: امروز اگر مردم دارایی هایشان را در بازارهایی مانند سکه، طلا و ارز سرمایه گذاری می کنند، به این دلیل است که می خواهند ارزش پول خودشان را حفظ کنند. در شرایطی که بتوانیم به مردم در خصوص سود حاصل از سرمایه گذاری شان اطمینان دهیم، قطعاً آن ها ترجیح می دهند سرمایه هایشان را در بازارهای مولد به کار بیندازند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: ایجاد ثبات اقتصادی در کشور و کنترل تورم می تواند بستری برای اجرای پیشنهادات مطرح شده در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم باشد. این لایحه با این ویژگی ها باید با فوریت در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد.

گفتنی است، سال جاری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، تحقق این شعار مستلزم رونق بخشیدن به تولید و مقابله با فعالیت های مخرب در کشور است.

لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با هدف مقابله با سوداگری توسط دولت به مجلس ارائه شده است. کارشناسان اعتقاد دارند که دولت با ارائه این لایحه، اولین گام را در راستای بهبود وضعیت اقتصاد کشور به نفع تولید برداشته است. به زعم آنان، حالا مجلس وظیفه دارد به سرعت به بررسی این لایحه بپردازد و با تصویب آن قدم موثری در زمینه حمایت از تولید بردارد.

در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، پیشنهاداتی همچون کاهش مالیات عملکرد تولید به میزان 40 درصد، حمایت از صادرات و شرکت های صادرات محور، معافیت مالیاتی مناطق آزاد، مشوق های مالیاتی برای سرمایه گذاری های خرد مردمی و معافیت های مالیاتی 100 درصدی برای سرمایه گذاری در مناطق کمتر برخوردار مطرح شده است.

ارائه مشوق‌های مالیاتی جدید به بخش تولید که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده است، نظیر اعطای معافیت 100 درصدی سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار یا اعطای مشوق‌های هدفمند در جهت جلوگیری از خام‌فروشی صنایع و توسعه زنجیره ارزش، جذابیت و رقابت پذیری صنعت و تولید کشور را برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی داخلی و همچنین بازارسازی در بازار جهانی افزایش‌ می‌دهد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی
  • نقش سامانه مودیان در شناسایی خودکار معاملات مشکوک و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد
  • راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور
  • راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • مردم در مقابل سرمایه گذاری در بخش تولید باید مطمئن باشند سود تضمینی دریافت می کنند
  • داستان حذف معافیت مالیاتی باشگاه‌های ورزشی
  • فرار مالیاتی با دفتر ویترینی
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد