Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «غنا» مجموعه درس خارج فقه حضرت آیت الله خامنه ای درباره غنا و موسیقی به تازگی منتشر شده که امشب در برنامه «شب موسیقی» به مخاطبان تلویزیون معرفی می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «غنا و موسیقی»  از جمله مهمترین موضوعاتی به شمار رود که نسل دیروز و امروز متدینین جامعه در مواجهه با آن پرسش هایی داشته و دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پیش از پیروزی انقلاب، تقریبا تکلیف متدینین با کنسرت ها و پخش موسیقی از تلویزیون روشن بود. آن ها به طور معمول تماشای تلویزیون و رفتن به کنسرت و حتی سینما را برای فرزندانشان ممنوع می کردند و علت آن را پخش موسیقی لغو و حرام می دانستند. اما پس از پیروزی انقلاب، وقتی تلویزیون ، رادیو، سینما و ... در اختیار نیروهای انقلاب قرار گرفت این پرسش اساسی مطرح شد که در حاکمیت دینی، موسیقی چه جایگاهی دارد. آیا تلویزیون به عنوان عام ترین رسانه ارتباط حاکمیت با مردم قرار است موسیقی پخش کند یا نه؟ و اگر قرار است نوای موسیقی از تلویزیون شنیده شود، آن موسیقی چیست؟

 

همین پرسش ها در آن زمان درباره سایر هنرها که می شد آن ها مصداق غنا دانست، مطرح شد. برخی مصداق روشن غنا تشخیص داده شدند و برخی نه. در این شرایط پرابهام بود بود که جنگ هم بر کشور تحمیل شد. به همین خاطر توجه و تمرکز کشور معطوف به جنگ شد و لاجرم بسیاری پرسش ها بی پاسخ ماند. اما در همان دوره جنگ، بخشی از اهالی موسیقی سنتی ایران که پیش از پیروزی انقلاب به صف مخالفان حکومت شاه پیوسته بودند، به صورتی محدود آهنگ هایی با موضوع  دفاع مقدس و شهادت تولید کنند. در کنار آن، برخی آهنگسازان نیز، آهنگ هایی را با موضوعات ملی و دینی، در قالب ارکستر سمفونیک اجرا کردند.

 

این روند تا پایان جنگ ادامه داشت و موسیقی مبتنی بر ساز، همچنان در میان متدینین از حرمت برخوردار بود. به همین خاطر اگر قرار بود شعری با مضامین مذهبی خوانده شود، در قالب سرود اجرا می شد. در سال های پس از جنگ و تغییر فضای کشور، فعالیت هنرمندان در حوزه های مورد تایید نهادهای مسئول فرهنگی تکاپوی بیشتری به خود گرفت اما همچنان جای خالی نقطه نظر دینی درباره غنا احساس می شد تا مرز روشن تری میان موسیقی حلال و حرام مشخص کند.  

 

پیروزی دولت اصلاحات در میانه دهه هفتاد اما، نقطه عطفی در روند معمول حضور موسیقی در فضای کشور شد. در این دوره با ارائه مجوز به آثار موسیقی پاپ، فضای فرهنگی کشور به یکباره با خیل جوانان علاقمند به موسیقی پاپ روبرو شد که به انتشار آهنگ های پاپ واکنش نشان دادند. این دوره را باید آغاز فعالیت دوباره موسیقی پاپ در کشور از زمان پیروزی انقلاب دانست. شاید در این برهه بود که حضور فعالانه نهادهای دینی در فضای فرهنگی کشور و تلاش برای تنویر افکار عمومی در زمینه موسیقی می توانست به پرسش های فراوان جوانان پاسخ دهد اما باز هم شاهد حرکتی فراگیر و تاثیرگذار نبودیم.

 

پس از آن و در سال های دهه هشتاد نیز فضای موسیقی کشور همواره ملهم از جریان های متنوعی بود که در ابتدا مدتی به صورت زیرزمینی فعالیت می کردند و پس از آن با دریافت مجوز، به فضای رسمی موسیقی کشور راه می یافتند. سال های اخیر اما، با گسترش تلفن های هوشمند و اینترنت، نه تنها دسترسی به موسیقی نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته بلکه تولید و آماده سازی موسیقی نیز ساده تر شده است. امروز یک نوجوان با داشتن یک گوشی یا تبلت هوشمند در مدت کوتاهی توانایی ساخت آهنگ را به دست می آورد. در این شرایط، برای مواجهه منطقی و اقناعی با فضای ذهنی جامعه و آگاه سازی نسل جوان نسبت به رویکرد دین درباره موسیقی، باید تلاش های فعالانه تری صورت گیرد.

 

به تازگی و در ماه های اخیر کتاب «غنا»، مجموعه هفتاد و شش جلسه درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای منتشر شده است. این کتاب که از سوی نشر فقه روز وابسته به انتشارات انقلاب اسلامی به بازار آمده، مربوط به جلسات ایشان در سال تحصیلی 87-88 حوزه های علمیه است که مردادماه امسال در مرکز تخصصی فقهی ولیّ امر (عج) قم رونمایی و معرفی شد. این کتاب قرار است امشب یکشبنه 14 شهریورماه ساعت 23 در برنامه «شب موسیقی» شبکه چهار سیما برای مخاطبان تلویزیون معرفی شود. این برنامه که از زیرمجموعه های برنامه «شب هنر» محسوب می شود،‌ با حضور رضا مهدوی کارشناس مجری و حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی به گفتگو درباره این کتاب می پردازد. 

 

حال که محتوای درس خارج فقه رهبر انقلاب با موضوع غنا و موسیقی به عنوان نخستین بخش از دروس معظم له منتشر شده است، می توان امیدوار بود نهادهای حوزوی و فرهنگی به تاسی از این اقدام، اهتمام جدی تری نسبت به روشنگری در این باره به خرج دهند تا شاید بتوان به بخشی از شبهات موجود در این حوزه پاسخ گفت. گرچه انتظار می رفت نهادهای مسئول در مقاطع گذشته، به جای برخورد سلبی که در بلندمدت نتایجی اندک به همراه دارد، برخوردهای ایجابی و اقناعی را سرلوحه کار خود قرار می دادند.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی پیاده روی اربعین اربعین مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد زائران اربعین حسینی هفته نیروی انتظامی کانون های مساجد روزنامه سپاه پاسداران غنا رهبر معظم انقلاب موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۷۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینفوگرافیک/ همه دستگاه‌هایی که درباره حجاب وظیفه دارند؟

حجاب در کنار ابعاد مذهبی و فرهنگی، در کشور ما دارای قوانینی مصوب از سوی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ در این قوانین، دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی وظیفه پیگیری اجرای قانون حجاب را بر عهده دارند و این وظیفه تنها مشمول برخی نهادهای خاص مانند فراجا نیست.

گرافیک: نگین نصراللهی

دیگر خبرها

  • نمایش محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب
  • تمام محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب به نمایش در می‌آید
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • رد پای لابی صهیونیستی در هیاهوی دوباره خارج نشینان | توماج، اسم رمز فراموشی فاجعه غزه
  • اینفوگرافیک/ همه دستگاه‌هایی که درباره حجاب وظیفه دارند؟
  • کدام برخورد گشت ارشاد با زنان تذکر رهبری را در پی داشت؟
  • جزییات تذکر رهبری درباره گشت ارشاد
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود