Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛هزاران تن از معترضان اوکراینی امروز یکشنبه در مخالفت با طرح اخیر رئیس جمهور این کشور برای برگزاری انتخابات محلی در مناطق جدایی‌طلب شرق بر مبنای توافق اخیری که با میانجی‌گری آلمان و فرانسه منعقد شد، تظاهرات کرده و این طرح را یک امتیاز بزرگ به روسیه دانستند.

به گزارش خرداد، به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز سه‌شنبه گذشته دولت اوکراین در مذاکراتی با مشارکت روسیه و میانجی‌گری آلمان و فرانسه توافق موقتی را با شورشیان جدایی‌طلب شرق این کشور بر سر شرایط برگزاری یک انتخابات محلی در این مناطق امضا کرد؛ مناطقی که در پنج سال گذشته شاهد جنگ میان این شورشیان جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه و نظامیان ارتش اوکراین با به جا گذاشتن بیش از 13 هزار کشته بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین این طرح را گامی فوری که برای سازماندهی یک نشست صلح با مشارکت رهبران روسیه، فرانسه و آلمان ضرورت داشته توصیف کرد.

اما شرکت‌کنندگان در تظاهرات امروز این طرح را یک کاپیتولاسیون در برابر روسیه‌ای که از این جدایی‌طلبان حمایت کرده خواندند.

آندری گناپکو، یکی از این معترضان گفت: سربازان ما جانشان را برای متحد باقی ماندن اوکراین از دست دادند. ما خواستار صلح به هر قیمتی آن هم بر مبنای شرایط روسیه نیستیم.

رسانه‌ها گزارش دادند که حدود 15 هزار نفر شامل یک سری کهنه‌کاران جنگ‌های شرق اوکراین در میدان اصلی شهر کی‌یف و با حمل پلاکاردهایی با شعار "شرم!" و "نه به کاپیتولاسیون" تجمع کردند.

زلنسکی کسی است که تا پیش از رسیدن به ریاست جمهوری در ماه آوریل گذشته در اوکراین تجربه کار سیاسی نداشته و به عنوان یک کمدین در این کشور شناخته شده بود.

او برای پیروزی در انتخابات وعده‌هایی نظیر مبارزه با فساد و پایان دادن به جنگ در شرق اوکراین را مطرح کرد. با این حال او از برنامه‌اش برای برگزاری انتخابات در شرق اوکراین دفاع کرده و متعهد شده به اینکه این انتخابات مطابق با قوانین اوکراین و با شرکت کاندیداهای احزاب سیاسی اوکراین برگزار شود.

او در عین حال تاکید کرد که یکی از پیش شرط‌های این انتخابات برقراری آتش بس پایدار و تبادل همه زندانی‌ها بین طرف‌های درگیر است. البته او ماه گذشته میلادی دست به یک تبادل زندانی با تعداد محدود با روسیه زد.

توافق مذکور با میانجی‌گری فرانسه و آلمان در شهر مینسک پایتخت بلاروس امضاء شد و در آن قید شده که اوکراین در صورت اعطای خودمختاری فراگیر به مناطق شورشی و انتخاب شدن رهبران و قانونگذاران مربوط به این مناطق خواهد توانست کنترل کامل مرزش با روسیه را به دست آورد. پیش از این در سال 2015 پترو پوروشنکو رئیس جمهور قبلی اوکراین توافق صلحی را با شورشیان جدایی‌طلب شرق امضا کرده بود که بر مبنای آن خودمختاری‌های گسترده به این مناطق جدایی طلب و حکم عفو به شورشیان اعطا می‌شد اما این توافق هرگز به دلیل مخالفت‌های گسترده با آن با اجرا در نیامد.

با این حال پوروشنکو و همپیمانانش به طرح اخیر زلنسکی برای برگزاری انتخابات در شرق اوکراین واکنش نشان داده و آن را تسلیم به روسیه خوانده‌اند.
منبع:ایسنا
برچسب ها: تظاهرات اوکراین ، انتخابات محلی

منبع: خرداد

کلیدواژه: تظاهرات اوکراین انتخابات محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۷۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا

دانشجویان چندین دانشگاه در شهر واشنگتن آمریکا به دیگر معترضان ملحق شده و ضمن درخواست قطع روابط با رژیم صهیونیستی، خواستار آتش‌بس دائم در غزه شدند.

به گزارش الجزیره، دانشجویی به نام «یاسمین» که تظاهرات را رهبری می‌کند، در خصوص مطالبات دانشجویان به این خبرگزاری گفت که آنان خواستار قطع رابطه با هر شرکتی هستند که به اسرائیل سلاح یا محصولات فناوری می‌فروشد.

به گفته او، معترضان همچنین خواستار لغو اتهامات علیه دانشجویان طرفدار فلسطین شده‌اند. وی تصریح کرد: «بسیاری از ما به دلیل اعتراض ساده با سرکوب، اتهامات و شنود از سوی دانشگاه‌هایمان مواجه هستیم».

امروز (پنجشنبه) یکی از مهم‌ترین مراکز تظاهرات، دانشگاه جورج واشنگتن در نزدیکی کاخ سفید است. گفته می‌شود صد‌ها معترض که برخی از آنان اساتید دانشگاه هستند، در پردیس مرکزی دانشگاه که حدود یک کیلومتری کاخ سفید واقع شده، تعداد زیادی چادر برپا کرده‌اند. 

در روز‌های اخیر صد‌ها دانشجوی آمریکایی در اعتراضات سراسری دستگیر شده‌اند، از جمله بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا، بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه امرسون، بیش از ۵۰ نفر در دانشگاه تگزاس در آستین، بیش از ۴۰ نفر در دانشگاه ییل و ده‌ها نفر دیگر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • دانشجویان فرانسه به دنبال گسترش تظاهرات ضد صهیونیست
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند
  • پهپادهای اوکراین صنعت فولاد روسیه را هدف گرفتند
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین
  • ۸ پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه منهدم شدند