Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@22:43:50 GMT

تصاویری دیدنی از تهران قدیم

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۶۸۹۰۰

تصاویری دیدنی از تهران قدیم

در این گزارش تصاویری دیدنی از تهران قدیم را به شما ارائه می دهیم. با ما همراه باشید:

دربند

دَربَند، یکی از محله‌های تهران از دهکده‌های قدیمی شمیران در شمال باغ سعدآباد است. محله دربند از مناطق خنک و گردشگری تهران است. بر پایه نظرسنجی‌های انجام شده دربند نخستین گزینهٔ شهروندان تهرانی برای پذیرایی از میهمان خارجی و شهرستانی است و پس از آن فشم، لواسان، درکه و فرحزاد قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دربند سال 1315

خیابان پهلوی یا ولیعصر

خیابان پهلوی نام طولانی‌ترین خیابان شهر تهران و خاورمیانه است که در سال‌های اول حکومت رضا شاه ساخته شد. طول آن ۱۸٫۶ کیلومتر است که از میدان راه‌آهن تهران شروع و به میدان تجریش در منطقهٔ شمیرانات ختم می‌شود.


خیابان ولیعصر در سال 1353

در ماه‌های اول انقلاب ۱۳۵۷ ایران مدتی «خیابان محمد مصدق» خوانده می‌شد، اما سرانجام این خیابان به صورت رسمی به «خیابان ولی‌عصر» تغییر نام یافت. خیابان ولیعصر از مراکز سنتی خرید تهران است و پارک‌های بزرگ ملت و ساعی در حاشیه این خیابان قرار دارند.
 
در سال ۱۳۱۸سرتاسر خیابان از دو سوی آن با ۶۰هزار درخت چنار پوشیده شده‌بود، اما اکنون تنها بیش از ۸هزار چنار در سرتاسر خیابان باقی‌ مانده‌ است.

میدان حسن آباد

میدان حسن آباد از ابنیه دوره پهلوی اول است. تا قبل از طرح توسعه تهران چهارراهی کوچک بود.

چهار راه حسن آباد در قدیم

منطقه حسن آباد که ناحیه شمال غرب آن روزهای طهران به شمار می آمد یکی از بزرگترین باغهای شهر بود. این باغ متعلق به میرزا یوسف آشتیانی بود که استخر بزرگ آن محل کنونی سفارت ایتالیاست.

مستوفی الممالک قبل از گسترش یافتن طهران و خراب شدن حصار شاه طهماسبی آن به سال 1286ق بیشتر زمینهای بیرون حصار تا بهجت آباد و از آنجا تا یوسف آباد ونک و اوین را خریداری کرد. پس از بزرگ شدن طهران باغ بزرگی ایجاد کرد و آن را به نام پسرش حسن، حسن آباد نامگذاری کرد. این وجه تسمیه حسن آباد است.
 
میدان حسن‌آباد که پس از انقلاب ایران به «میدان ۳۱ شهریور» تغییر نام یافته بود و دوباره به نام حسن‌آباد ثبت گردید میدان حسن‌آباد از میدان‌های تاریخی و بخشی از بافت تاریخی و سنتی تهران قاجاری است. این میدان و ساختمان‌های گنبدی پیرامونش در سال ۱۳۰۹ ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

میدان قزوین

پس از تخریب حصار ناصری در حوالی محل دروازه قزوین، بلدیه تهران عصر پهلوی اول میدانی بنا نهاد که نام «میدان قزوین» به خود گرفت. تهران در دو محل دو دروازه قزوین داشته است. یکی دروازه عتیق قزوین که در حصار صفوی و در میدان شاهپور (وحدت اسلامی) قرار داشت و دیگری همین دروازه که در حصار ناصری واقع بود.

میدان توپخانه یا میدان امام خمینی

میدان توپخانه، میدان سپه یا میدان امام خمینی نام میدانی تاریخی واقع در مرکز تهران است. این میدان در سال ۱۲۸۴ شمسی به دستور امیر کبیر احداث و ساختمان‌های اطراف آن بارها تخریب و نوسازی شده‌اند.

میدان توپخانه در سال 1332

میدان توپخانه از گذشته‌های دور مرکز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و همچنین محل تجمعات اعتراضی و اعدام برخی از محکومان معروف بوده‌است. این میدان در حال حاضر نوعی مرکزیت اداری و تجاری دارد.

منبع:سیمرغ

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سرگرمی تهران تهران قدیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۸۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ موتورسوار در کورس با پراید


به گزارش تابناک، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از مرگ ۲ تن درپی وقوع دو تصادف رانندگی در معابر پایتخت در شب گذشته خبر داد.

سرهنگ علی اصغر شریفی در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزئیات دو تصادف رخ داده در معابر تهران در شب گذشته گفت: متاسفانه در شب گذشته، دو تصادف در تهران رخ داد که در جریان آن دو تن جان خود را از دست دادند.

مرگ موتورسوار در کورس با پراید

وی با اشاره به جزئیات یکی از تصادفات افزود: در ساعت ۲۳:۴۰ شب گذشته در محدوده شمال به جنوب خیابان فدائیان اسلام، قبل از خیابان مالک اشتر، یک دستگاه سواری پراید در حال حرکت بوده که با یک موتورسیکلت کوروس ناگهانی گذاشت در این کوروس، ناگهان موتورسیکلت با قسمت عقب اتوبوس درحال حرکت برخورد کرد.

شریفی گفت: بر اساس گفته شاهدان، راننده پراید به جای اینکه به کمک هموطن خود یعنی راکب موتورسیکلت بشتابد؛ صحنه تصادف را ترک کرده و از محل متواری شد. متاسفانه این برخورد باعث شد راکب موتورسیکلت جان خود را از دست بدهد اما اگر راننده پراید به کمک این فرد می رفت ممکن بود این فرد نجات پیدا کند.

فوت عابر پیاده در پی فرار راننده مقصر

وی با اشاره به دومین تصادف که به فاصله ۱۰ دقیقه پس از حادثه قبلی رخ داد، گفت: در ساعت ۲۳:۵۰ شب گذشته، تصادف دیگری نیز در مسیر جنوب به شمال بزرگراه یادگار امام قبل از خیابان آزادی رخ داد. در این تصادف، یک دستگاه خودرو پراید با عابرپیاده که مردی ۳۵ ساله است؛ برخورد کرد که متاسفانه در جریان آن عابرپیاده بلافاصله در صحنه تصادف جان خود را از دست داد.

وی درباره مجازات راننده متواری از صحنه تصادف افزود: بر اساس ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی، هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند؛ حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست در صورت بروز هرگونه تصادف اعم از خسارتی و جرحی و فوتی در سطح معابر، قبل از هرگونه اقدامی، خونسردی خود را حفظ کرده و با پلیس و اورژانس تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • تیغ جراحی بر طرح ترافیک تهران/ پلیس و شهرداری به توافق می‌رسند؟
  • سفر به تهران قدیم؛ ۹۰ سال پیش تهرانی‌ها چه آبی می‌نوشیدند؟ (+عکس)
  • بازدید مدیرکل بازرسی لرستان از میدان شهدا خرم آباد
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)
  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • سفربه تهران قدیم؛ اولین مجری برنامه‌های مهران مدیری سکته کرد (+عکس)
  • ویدئو دیدنی از بازیگرانی که از کودکی مشهور شدند
  • مرگ موتورسوار در کورس با پراید
  • کتک‌کاری وحشتناک در مسابقات لیگ جوانان تهران (فیلم)
  • خبر جدید و لو رفته درباره طارمی