Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در جلسه قبلی آموزش عکاسی رایگان، به بررسی دقیق نحوه عملکرد پارامترهای دوربین عکاسی (سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو) پرداختیم و در این جلسه، به نحوه استفاده حرفه‌ای از وایت بالانس و فلاش می‌پردازیم؛ ابزارهایی که معمولا عکاسان توجه زیادی به آنها ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وایت بالانس White balanced

این ابزار که به معنای تنظیم سفیدی است، میزان دمای عکس را تعیین می‌کند و هرکدام از دماهای قابل انتخاب، کاربردهای زیادی دارند. با مثالی ساده، به توضیح نحوه عملکرد وایت بالانس می‌پردازیم.

معمولا در شیرهای منازل، از رنگ قرمز (رنگ گرم) برای آب گرم و از رنگ آبی (رنگ سرد) برای آب سرد استفاده می‌شود. حال تصور کنید می‌خواهید این دو را با هم ترکیب کنید. هرچه میزان آب گرم بیشتر باشد، آب ترکیب شده، گرم و گرم‌تر خواهد بود و هرچه میزان آب سرد بیشتر باشد، نهایتا آب سردتری به دست می‌آید. اکنون با توجه کامل به این مثال، مفهوم وایت بالانس را بررسی می‌کنیم.

هرچه عدد وایت بالانس بیشتر شود، دمای عکس افزایش می‌یابد و به تصویر، رنگ زرد تزریق می‌شود (مشابه شیر آب گرم و رنگ قرمز (رنگ گرم)) و هرچه این عدد کمتر شود، دمای عکس کاهش می‌یابد و به آن، رنگ آبی اضافه می‌شود (مشابه شیر آب سرد و رنگ آبی).

اکنون دمای محیط و دمای تنظیمی دوربین (وایت بالانس) را به دمای شیرهای آب سرد و آب گرم تشبیه می‌کنیم. به این صورت که برای خنثی کردن دمای محیط و ثبت تصویری با دمای متعادل (نه خیلی زرد و نه خیلی آبی)، باید به نسبت شدت دمای محیط، وایت بالانس را در جهت مخالف افزایش دهیم. به عنوان مثال، برای خنثی کردن دمای غروب خورشید، باید مقدار وایت بالانس را کاهش دهیم (به رنگ آبی کشیده شود) تا زردی و قرمزی خورشید در ترکیب با آبی، کاهش یابد.

چه زمانی از وایت بالانس برای تشدید دمای محیط استفاده می‌شود؟

نکته‌ای که باید به آن توجه جدی شود، این است که گاهی اوقات از وایت بالانس برای تشدید دمای محیط استفاده می‌شود! یعنی در بعضی شرایط با توجه به سبک یا تکنیک عکاسی و سلیقه عکاس، از دمایی (وایت بالانسی) هم‌جهت با دمای محیط استفاده می‌شود تا آن دمای بالا (زرد، مثل غروب) یا دمای پایین (آبی، مثل منظره برفی) تشدید شود. این کار معمولا برای القای بهترِ مفهومی خاص یا افزایش‌ زیبایی بصری انجام می‌شود. توجه به این نکته نیز الزامی است که با وجود امکان تغییرات حرفه‌ای رنگ در فتوشاپ، بهتر است میزان دمای دلخواه برای هر عکس، هنگام عکاسی انتخاب شود. به این دلیل که ممکن است با انتخاب اشتباه وایت بالاس، ذات برخی رنگ‌ها تغییر کند و دیگر در فتوشاپ، امکان بازیابی رنگ‌ها وجود نداشته باشد.

در ادامه، تصاویری را مشاهده می‌کنید که با وایت بالانس‌های مختلف ثبت شده‌اند.

 

چگونه می‌توان از فلاش دوربین عکاسی، حرفه‌ای استفاده کرد؟

شمار زیادی از عکاسان، فلاش دوربین را به عنوان یک ابزار حرفه‌ای قبول ندارند و در بسیاری از مواقع، آن را نادیده می‌گیرند؛ در صورتی که از این ابزار می‌توان حرفه‌ای استفاده کرد و به نتایج جذابی دست یافت. در ادامه به چند مورد از نحوه رفتار حرفه‌ای با فلاش دوربین عکاسی اشاره می‌کنیم.

 


در زمان حضور آفتاب شدید، فلاش بزنید!

بسیاری از عکاسان معتقدند که از فلاش دوربین عکاسی باید فقط در شب و تاریکی استفاده شود؛ در صورتی که استفاده از آن در روز و زمان حضور نور خورشید، می‌تواند تاثیر پررنگ تری در بهره مندی از یک عکس موفق داشته باشد. به این دلیل که (به عنوان مثال) در عکاسی از سوژه انسانی در اواسط روز، نور خورشید باعث می‌شود سایه‌ ابروها روی چشم‌ها قرار بگیرد و چشم‌ها علاوه بر تاریکی نامطلوب، عمقی غیر واقعی به خود بگیرند؛ که استفاده از فلاش در این شرایط، این مشکل را به خوبی رفع می‌کند.

با یک لیوان یکبار مصرف، فلاش را حرفه‌ای کنید!

دلیل اصلی استفاده نکردن عکاسان از فلاش دوربین عکاسی، نور شدید و تیز آن است؛ اما می‌توان به کمک راهکارهایی مانند قرار دادن یک لیوان یکبار مصرف، نور فلاش را پخش و نرم کرد. از وسایل دیگری هم می‌توان برای این کار استفاده کرد و فقط به کمی خلاقیت نیاز است.

همراهان عزیز، سومین قسمت از سری آموزش‌های عکاسی رایگان به پایان رسید. علاوه بر انتقادات و پیشنهادات، سوالات خود را در بخش نظرات به ما منتقل کنید؛ ما به سرعت به آنها پاسخ می‌دهیم.

 

بیشتر  بخوانید: آموزش عکاسی کاملا رایگان؛ در کوتاه‌ترین زمان ممکن، حرفه‎ای شوید! + تصاویر

بیشتر بخوانید: جلسه دوم آموزش عکاسی رایگان؛ آشنایی دقیق با پارامترهایی که همه چیز دنیای عکاسی هستند! + تصاویر 

گزارش از رضا سلطانیان

انتهای پیام/

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۰۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ فرماندار ویژه شهرستان مهاباد در این بازدید از کارگاههای فنی و حرفه‌ای مرکز آموزش فنی و حرفه ای این شهرستان گفت: بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات درکنار تعمیر و ساماندهی فضای آموزشی و اداری این مرکز در اعتبارات شهرستانی و ملی در نظرگرفته خواهد شد تا بتوان در چند سال آینده شاهد رونق و توسعه فضای آموزشی مناسب برای استفاده متقاضیان کسب فن و مهارت باشیم.

حسن عباسی افزود: آموزشهای فنی و حرفه‌ای به عنوان پل ارتباطی واحد‌های تولیدی و صنعتی با آموزش، علاوه بر حرفه‌آموزی و آماده‌سازی افراد برای احراز شغل، با ارتقای کارایی و توانمندی نیرو‌ها به توسعه کسب و کار و اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.

در این بازدید، هیمن هرمزیاری رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان مهاباد گزارشی از فعالیتها و عملکرد این مرکز را ارائه کرد.

 

 

دیگر خبرها

  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی ۱۴۰۳
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
  • جزییات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
  • شیطنت بچه تخس آرسنال در دربی! (عکس)‏
  • بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا