Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@12:59:16 GMT

‌پشت‌های کمیاب به خانه بازگشتند

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۰۹۴۱

‌پشت‌های کمیاب به خانه بازگشتند

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، این دو لاک پشت ۱۸ماه پیش، درحالیکه بر روی آب شناور بودند و قادر به حرکت نبودند توسط کارکنان اداره محیط زیست کیش به دامپزشکی پارک دلفین ها تحویل داده شدند و پس از بررسی مشخص شد هر دو این لاک پشت های کمیاب از بیماری عفونت باکتریایی در کیسه های هوایی و مجرای تنفسی رنج می بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو لاک پشت پس از ۱۸ ماه تیمارداری و سپری شدن مراحل درمان با آنتی بیوتیک و کلسیم تراپی ۱۴ مهر سال ۹۸ در آبهای نیلگون خلیج فارس در کیش رها شدند.

یکی از اقدامات قابل تقدیر اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش رصد لاک پشت های در حال انقراض پوزه عقابی است.

به گفته مسئولان محیط زیست کیش، درشش ماه اول امسای ۲۱ لاک پشت پوزه عقابی پس از درمان به محل طبیعی زندگی خود بازگشته اند.

لاک پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه نسبت به سایر گونه های لاک پشت های دریایی جثه کوچک تری دارد، طول متوسط این گونه لاک پشت حدود ۷۰ سانتی متر، پهنای آن بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر و وزن متوسط آن ۴۰ کیلوگرم است.

زیستگاه این لاک پشت درکنار جزایر مرجانی و بیشتر غذای این حیوان اسفنج ها، مرجان های نرم و حلزون های دریایی است به همین دلیل آرواره های آنها متناسب با نوع تغذیه به شکل منقار عقاب درآمده است.
این نوع لاک پشت در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) قرار دارد و در خطر انقراض است،

محمدی رئیس اداره محیط زیست معاونت عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش از کیشوندان و گردشگران خواست در صورت مشاهده و یا یافتن گونه های جانوری به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

وی افزود: پنج گونه از هشت گونه لاک پشت دریایی ­که در جهان وجود دارد در ­آب‌های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند و لاک پشت پوزه عقابی یکی از ۲ گونه لاک‌پشت دریایی است که در سواحل کیش تخمگذاری می کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: لاک پشت کیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۰۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ فرمانده حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: قاچاقچیان که از کنگاور استان کرمانشاه در حال حمل پرنده‌ها بودند، شناسایی و بامداد هفتم اردیبهشت در گلوگاه انتظامی شهید زارعی همدان دستگیر شدند.

رضا دانش پژوه با اشاره به اینکه در این زمینه ۷ نفر بازداشت و به مراجع قضایی تحویل داده شدند، افزود: جوجه چکاوک‌ها ۴۶۳ قطعه بودند که هم اکنون در اداره کل محیط زیست نگهداری و تغذیه می‌شوند.

او همچنین گفت: چکاوک‌ها نقش موثری در چرخه محیط زیست دارند و از آفت کش‌های طبیعی به شمار می‌روند.

 مدیر نظارت بر امور حیات وحش استان همدان هم گفت: حذف یکباره این شمار پرنده ممکن است به انقراض منطقه‌ای چکاوک‌ها منجر شود.

عیرضا محمدی افزود: این جوجه چکاوک‌ها یک تا دو هفته باید توسط محیط بانان تغذیه شوند و سپس به طبیعت باز گردند.

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است