Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@16:30:05 GMT

۱۰ هکتار از اراضی ملایر زیر کشت پسته می‌رود

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۱۵۴۴

۱۰ هکتار از اراضی ملایر زیر کشت پسته می‌رود

مصطفی باقرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به استقبال خوب کشاورزان، پیش بینی می‌شود میزان سطح زیر کشت پسته در این شهرستان توسعه پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر افزون بر ۵۰ هکتار باغ پسته در ملایر وجود دارد که در برخی باغ‌ها از گذشته درختان پسته حدود ۳۰ تا ۴۰ ساله به صورت پراکنده وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه این شهرستان در کشت پسته در استان همدان پیشتاز است ادامه داد: شرایط آب و هوایی، بافت خاک و بکر بودن این شهرستان شرایط مستعدی را برای کشت پسته دارد.

باقرزاده بیان کرد: محدودیتی در کشت پسته نداریم و به دلیل نیاز کم‌ِ آبی این محصول، صرفه اقتصادی بالا و شرایط مساعد کشت، استقبال کشاورزان برای کشت پسته در این شهرستان خوب است.

وی با بیان اینکه هنوز باغ‌های پسته ملایر به مرحله باردهی نرسیده‌اند گفت: باغ‌های پسته ملایر ۲ تا چهار ساله هستند و در سال هشتم و طی چهار سال آینده به مرحله باردهی می‌رسند.

مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی ملایر افزود: باغ‌های قدیمی پسته ملایر حدود یک هکتار است که وضعیت برداشت آنها خوب است و از این میزان ممکن است حدود یک تا یک و نیم تن پسته برداشت ‌شود.

باقرزاده اظهار داشت: عمده کشت پسته ملایر در اراضی روستاهای چشمه پهن، حسین‌آباد ناظم، افسریه جوکار و منطقه پشت روستای رضوانکده است که بیشترین آنها با ۴۰ هکتار در روستای حسین آباد ناظم واقع شده است.

وی گفت: در سایر مناطق شهرستان نیز به صورت پراکنده کشت پسته داریم که به دلیل کم‌آبی و صرفه اقتصادی بالا توسعه باغ‌های پسته را در دستور کار قرار داده‌ایم.

افزون بر ۱۸۰ هکتار باغ پسته در استان همدان وجود دارد که این میزان سطح زیر کشت طبق پیش‌بینی‌های جهاد کشاورزی استان امسال به بیش از ۲۴۰ هکتار می‌رسد.

۷۵۲۸/۲۰۹۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی پسته همدان ملایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۱۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان

وحید حسیبی مدیر منابع آب رفسنجان در جلسه حفاظت از منابع آب این شهرستان که به ریاست فرماندار و با حضور معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری، معاون دادستان و جمعی از مسئولین مربوطه برگزار شد، گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سامانه بارشی که قرار است نیمه هفته جاری وارد شهرستان شود و البته برای مدیریت توأمان آب و برق؛ چاه موتور‌های کشاورزی رفسنجان تا ۶ صبح روز ۱۶ اردیبهشت ماه تعطیل خواهند شد.

 وی افزود: بایستی از منابع آب زیرزمینی حفاظت کنیم و اجازه ندهیم نسل آینده با بحران کم آبی و بی آبی مواجه شود.

حسین رضایی فرماندار شهرستان رفسنجان نیز در این خصوص گفت: با توجه به بارش‌های خوب روز‌های گذشته و نیز نظرات علمی کارشناسان پژوهشکده پسته ایران که آبیاری درختان پسته با توجه به مرحله رشدی درختان و احتمال بارندگی در روز‌های آینده و افزایش رطوبت هوا باعث ریزش گل، خوشه و تشدید عارضه لکه پوستی استخوانی (عارضه کشمشو) می‌شود؛ لذا در جلسه کارگروه شهرستانی سازگاری با کم آبی با پیشنهاد خاموشی یک هفته‌ای برای اجرای مدیریت توامان منابع آب و مصرف برق چاه‌های کشاورزی موافقت شد.

 وی افزود: طبق نظر کارشناسان پژهشکده پسته ایران و مدیریت جهاد کشاورزی توصیه می‌شود در صورت بالا بودن میزان بارش‌ها تا چند روز پس از بارندگی، برای کاهش خسارت به محصول علاوه بر آبیاری نکردن از هرگونه محلول پاشی و سمپاشی تا کاهش رطوبت خوداری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری
  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان
  • ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان