Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-آمریکایی‌ها اگر درپی مذاکره با ایران هستند در ابتدا باید تحریم‌های نفتی را لغو کرده و چراغ سبزی به ایران نشان دهند. به نظر می‌رسد در کاخ سفید هماهنگی وجود ندارد به گونه‌ای که مقامات مختلف مواضع متناقضی مطرح می‌کنند.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: «عربستان سعودی و ایران پس از سال‌ها اختلاف و رقابت به تازگی گام‌هایی را برای آغاز گفت‌وگوی غیر مستقیم با یکدیگر در تلاش برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه برداشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات عراقی و پاکستانی در هفته‌های اخیر پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان گفته‌اند که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از سران عراق و پاکستان خواسته است تا با همتایان ایرانی خود درباره تنش‌زدایی گفت‌وگو کنند. ایران نیز از این تلاش‌ها استقبال کرده و هم در محافل خصوصی و هم به‌طور علنی تاکید کرده که آماده مذاکره با عربستان سعودی است. دولت عربستان همچنین روز جمعه طی بیانیه‌ای تایید کرده است که عراق و پاکستان هر دو پیشنهاد میانجیگری برای گفت‌وگو میان تهران و ریاض را مطرح کرده‌اند اما عربستان تکذیب کرده‌ است که بن سلمان این ابتکار عمل را به دست دارد. در این بیانیه آمده است: تلاش‌ها برای تنش‌زدایی در منطقه باید از سوی طرفی باشد که تنش را آغاز کرده و دست به حمله زده است، نه پادشاهی عربستان.» به منظور بررسی این موضوع «آرمان ملی» گفت‌وگوی کوتاهی با عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپولیتیک و سفیر اسبق ایران در مجارستان و نروژ انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

باتوجه به آنکه سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان صراحتا اعلام نمود که «گام‌های بعدی ایران در صورت عدم اقدام طرف‌های مقابل در راه است»، آیا مشخصا گام بعدی ایران می‌تواند به عنوان فاکتوری ترغیبی در جهت عمل به تعهدات کشورهای اروپایی قلمداد گردد؟

واقعیت آن است که برجام خراش برداشته است. ایران چاره‌ای نداشت چون بر اساس بند 36 برجام تا حدودی از تعهداتش را کاهش دهد. مقامات ارشد کشورمان بر این مساله تاکید دارند چون هم آمریکایی‌ها اصطلاحا پیچ و مهره‌های توافق هسته‌ای را سست کرده‌اند و هم آنکه اروپایی‌ها آن را دچار خراش کرده‌اند. اروپایی‌ها تاکنون هیچ گونه اقدام موثری در راستای حفظ برجام انجام نداده‌اند. هر چند از گوشه و کنار برخی مواضع شنیده می‌شود اما زیاد قابل اعتنا نیست. روش ایران روشی نیست که به دنبال خروج بدون محاسبه از برجام و یا لغو آن بوده باشد. ایران به دنبال ترغیب کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان است. ایران با گام‌های کاهش تعهدات برجامی‌اش به دنبال فرصت دادن به کشورهای اروپایی و آمریکایی است تا آنها یک بار دیگر به برجام بازگردند. بنابراین امیدواریم با توجه به آنکه رایزنی‌هایی میان پاریس-واشنگتن در جریان است آمریکایی‌ها سر عقل آمده و امتیازاتی را واگذار نمایند. بدین ترتیب که تحریم‌های نفتی لغو گردد تا ایران وارد گام چهارم کاهش تعهدات برجامی‌اش نشود.

نیویورک تایمز گزارش داده که محمد بن سلمان از پاکستان و عراق به منظور میانجی‌گری میان تهران-ریاض استمداد کمک کرده است، مشخصا این تحرکات عربستان در چارچوب سیاست‌های اعلامی و یا اعمالی قابل تحلیل و ارزیابی می‌باشد؟

آنچه که در مورد تمایل عربستان به منظور مذاکره با ایران بعضا در رسانه‌های داخلی و همچنین رسانه خارجی بزرگ‌نمایی می‌شود واقعیت آن است که ریاض بعد از دریافت ضربه از سوی نیروهای مردمی یمنی دچار هراس شده است. بنابراین به نظر می‌رسد این گونه اخبار را خیلی جدی نباید گرفت. در نتیجه بعید به نظر می‌رسد با توجه به روندی که سعودی‌ها در پیش گرفته‌اند روندی باشد که آنها به دنبال یک سلسله مذاکرات جدی با ایران بوده باشند. بلکه سعودی‌ها به دنبال پیشگیری از آن نگرانی‌هایی که در زمینه نیروهای مردمی یمنی دارند. بنابراین این نگرانی از سوی سردمداران سعودی جدی است و بعید به نظر می‌رسد که آنها به دنبال مذاکرات جدی با ایران باشند. چون آنها به هیچ عنوان قصد ندارند در رابطه با یمن با ایران مذاکره کنند. یمن همسایه عربستان است بنابراین به گونه‌ای به دنبال اصطلاحا بستن با نیروهای مردمی یمن بدون حضور ایران هستند. سعودی‌ها به دنبال آنند تا دولت صنعا به ایران نزدیک نباشد. عربستان و امارات به دنبال آنند تا یمن دو تکه شود. ممکن است عربستان و یمن اختلافاتی با یکدیگر داشته باشند اما در رابطه با تقسیم یمن یک نقطه اشتراک دارند. دوم اینکه نتیجه یک مذاکره جدی عربستان با ایران موجب خواهد شد تا در منطقه امنیت و آرامش برقرار گردد. به نظر می‌رسد عربستان بن سلمان، عربستان گذشته نیست. ریاض اختیار سیاست خارجی در رابطه با ایران را در دست ندارد. یعنی بن سلمان آنقدر از خود نقطه ضعف در مسائل مختلف نشان داده است که اگر عربستان بن سلمان بخواهد راه جدایی از آمریکا اتخاذ نماید بدون شک در شرایط فعلی فشار روی محمد بن‌سلمان بیشتر خواهد شد و حاکمیتش با خطر جدی مواجه می‌شود. بنابراین عربستان بن سلمان نمی‌تواند با ایران یک مذاکرات جدی و نتیجه بخش را بدون هماهنگی با آمریکایی‌ها دنبال کند. محمد بن سلمان نقطه ضعف‌های زیادی دارد از جمله آنکه هیچ گونه اختیاری از خود ندارد. هر چه دولت آمریکا ضعیف‌تر شود مسائل بن سلمان بیشتر می‌شود. همانند آن گزارش 28 صفحه‌ای کنگره در رابطه با مساله 11سپتامبر که اگر آن افشا گردد، فشارش بر بن سلمان بیشتر خواهد بود. بنابراین شرایط به گونه‌ای نیست تا بتوانند یک مذاکرات جدی و نتیجه بخش برای امنیت خلیج‌فارس را دنبال کنند.

با توجه به آنکه پمپئو مدعی شده که فشار بر ایران باید تداوم یابد، مشخصا آمریکایی‌ها چه اهدافی را از پس سناریوهای شکست خورده فشار حداکثری دنبال می‌کنند؟

به نظر می‌رسد با توجه به آنکه مایک پمپئو پیش از این رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بوده است اما با این حال نوع سخن گفتنش نشان می‌دهد فرد بسیار ناپخته‌ای در سیاست خارجی است. با بررسی مواضع پمپئو متوجه می‌شویم که این مواضع و سخنان عمق ندارد. به عنوان نمونه پیش شرط‌های 12گانه ایشان یکی از این نمونه‌هاست. آمریکایی‌ها هنوز اعتقاد دارند که با چنگ زدن به ریسمان پاره فشار حداکثری می‌توانند با ایران مذاکره کنند. از سوی دیگر آمریکایی‌ها نگران هر گونه کلید زدن سناریوهای سخت بر ضد ایران هستند چون از پایان آن اطمینان ندارند. بنابراین مساله مذاکره را مطرح می‌دارند. آمریکایی‌ها اگر درپی مذاکره با ایران هستند در ابتدا باید تحریم‌های نفتی را لغو کرده و چراغ سبزی به ایران نشان دهند. به نظر می‌رسد در کاخ سفید هماهنگی وجود ندارد به گونه‌ای که مقامات مختلف مواضع متناقضی مطرح می‌کنند. آنها تنها یک استراتژی مشخص دارند آنها به دنبال فشار بر ایران و به تبع آن مذاکره هستند. آمریکایی‌ها به دنبال یک معجزه در رابطه با ایران هستند.
منبع :مثلث آنلاین

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۲۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس جالب کاظم نوربخش سلمان سریال «نون خ»

آفتاب‌‌نیوز :

کاظم نوربخش عکسی از خود در کنار علی اخوان در پشت‌صحنه سریال «نون خ» منتشر کرد.

کاظم نوربخش (زاده ۱ مهر ۱۳۵۵ در بیجار)، است. وی با بازی در نفش سلمان سریال نون خ به شهرت رسیده است. او یکی از هنرمندان باسابقه دنیای هنر است که فعالیت‌های هنری را از دوران مدرسه آغاز کرد و از سال ۷۰ به طور جدی به بازیگری پرداخت.

منبع: سایت برترینها

دیگر خبرها

  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • پیام تبریک اینفانتینو و شیخ سلمان برای قهرمانی فوتسال ایران در آسیا + عکس
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • عکس جالب کاظم نوربخش سلمان سریال «نون خ»
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)