Web Analytics Made Easy - Statcounter

همه افراد برای داشتن احساس خوب در طول روز بعد، به هفت تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند؛ اما مبتلایان به ADHD معمولاً به سختی می‌خوابند و در طول شب نیز اغلب خواب کاملی ندارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی(بیش‌فعالی)، الزاماً دچار مشکلات خواب نمی‌شوند، اما این امر ممکن است در بعضی از آن‌ها اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج یک مطالعه نشان داده است که تقریباً نیمی از والدین از اختلالات خواب فرزند مبتلا به ADHD خود شکایت داشتند؛ به گفته والدین آنها  این کودکان هنگام بیدارشدن  از خواب احساس خستگی می‌کردند، در خواب کابوس می‌دیدند و یا از سایر مشکلات خواب مانند آپنه خواب یا سندرم پاهای بی‌قرار رنج می‌بردند. نتایج مطالعه دیگر نشان داد که خواب در این کودکان کمتر از کودکان سالم، خستگی را از تن‌شان بیرون می‌کند، آن‌ها به سختی از خواب بیدار می‌شوند و در طول روز احساس خواب‌آلودگی دارند.

آیا خروپف با اختلال کم‌توجهی مرتبط است؟

لوزه‌ها و آدنوئیدهای (بافت‌های غده‌ای و لنفاوی چسبیده به بالای لوزه‌ها) بزرگ ممکن است شبانه تا حدودی راه هوایی را مسدود کند؛ این موضوع می‌تواند باعث خروپف و خواب ناکافی شود. مسدود شدن راه هوایی و ایجاد خرو پف نیز ممکن است منجر به اختلال کم‌توجهی در روز بعد شود. بررسی کودکان ۵ تا ۷ ساله نشان داده است که خروپف در بین کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی خفیف، شایع‌تر از سایر کودکان است. یافته‌های مطالعه‌ دیگر حاکی از این بود که احتمال بیش‌فعالی در کودکانی که خروپف می‌کنند، تقریباً دو برابر افراد همسن و سال آن‌ها است، اما این امر دلیل بر این نیست که خروپف باعث ایجاد اختلال ‌کم‌توجهی شود. به گفته محققان کودکانی که خروپف می‌کنند در تست‌های تمرکز، توانایی زبانی و هوش کلی نمره کمتری کسب می‌کنند. نتایج بعضی مطالعات نشان داده‌ است که خارج کردن لوزه‌ و آدنوئید، بدون نیاز به مصرف دارو، می‌تواند باعث خواب بهتر و بهبود رفتار شود.

آپنه خواب

افراد مبتلا به آپنه خواب هنگام قطع تنفس دچار حملات مختصری می‌شوند، اما اغلب آن‌ها متوجه این حملات نمی‌شوند؛ بزرگ شدن لوزه‌ها و آدنوئیدها شایع‌ترین دلایل آپنه خواب در کودکان است، اما چاقی و آلرژی‌های مزمن نیز می‌تواند دلایل دیگری باشد. کودکان مبتلا به آپنه خواب نیز مانند بزرگسالان در طول روز خسته می‌شوند. این افراد ممکن است دچار اختلال تمرکز باشند و علائم دیگری نیز در رابطه با کمبود خواب از خود نشان دهند. به عنوان مثال، برخی از این کودکان زودرنج و کج‌خلق می‌شوند. خبر خوش اینکه آپنه خواب در کودکان قابل درمان است؛ متخصص اطفال یا متخصص گوش، حلق و بینی می‌تواند تشخیص دهد که احتمالاً بزرگ شدن لوزه‌ها باعث مسدود شدن راه هوایی و بروز آپنه خواب می‌شود.  نکته مهم اینکه که هر کودکی که دارای لوزه‌های بزرگ است یا زیاد خروپف می‌کند، الزاماً دچار آپنه خواب نمی‌شود. جراحی، یک شیوه درمانی برای کودکان مبتلا به لوزه و آدنوئید بزرگ است. روش‌های درمانی دیگری نیز برای افرادی که به دلیل آلرژی یا دلایل دیگر دارای تنگی نفس در شب هستند، وجود دارد.

آیا سندرم پاهای بیقرار با بیش‌فعالی  ارتباط دارد؟

نتایج بعضی تحقیقات، ارتباطی را بین اختلال خواب و بیش‌فعالی و همچنین بین سندرم پاهای بیقرار (RLS) و اختلال کم‌توجهی نشان می‌دهد. در سندرم پاهای بیقرار، احساس سوزن‌سوزن شدن در پاها و گاهی در بازوها دیده می‌شود. این احساس مانع حرکت افراد می‌شود. سندرم پاهای بیقرار باعث اختلال در خواب و ایجاد خواب‌آلودگی روزانه می‌شود. مبتلایان به سندرم پاهای بیقرار و اختلال خواب ممکن است دچار اختلال در توجه، مشکلات خلقی و یا بیش‌فعالی شوند که همگی می‌تواند نشانه‌های اختلال کم‌توجهی باشد. برخی محققان معتقد هستند که افراد مبتلا به سندرم پاهای بی‌قرار و برخی از  مبتلایان به اختلال کم‌توجهی، ممکن است یک مشکل شایع مربوط به دوپامین شیمیایی مغز داشته باشند. با این حال، همه افرادی که دچار  بیش‌فعالی هستند به سندرم پاهای بی‌قرار مبتلا نیستند.

کد خبر 392345

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بیش فعالی اختلال کم توجهی بی خوابی اختلال خواب سندرم پای بی قرار آپنه خواب شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۲۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی یک خواب پرطرفدار؛ در طول روز چرت بزنیم یا نه و چقدر؟

چرت زدن برای مدتی کوتاه در یک محیط آرام و استفاده از زنگ هشدار برای اطمینان از بیدارشدن به‌موقع می‌تواند بهره‌وری شما در طول روز را افزایش دهد.

در زندگی مدرن و پرشتاب امروز، یافتن راه‌هایی برای افزایش انرژی و بهره‌وری بسیار مهم است. «چرت زدن» به عنوان یک راه ساده و در عین حال موثر برای دستیابی به این هدف است. گنجاندن چرت‌های کوتاه در برنامه روزانه می‌تواند به میزان قابل توجهی سطح انرژی، عملکرد شناختی و سلامت کلی را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که چرت زدن‌های کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به بهبود حافظه، کاهش استرس، افزایش خلاقیت و ارتقای سلامت قلب و عروق شود. بهترین زمان برای چرت زدن، در اوایل بعد از ظهر است، یعنی درست زمانی که بدن با کاهش طبیعی سطح انرژی مواجه است. کوتاه نگه داشتن مدت چرت‌ها، ایجاد یک محیط آرام و استفاده از زنگ هشدار برای بیدار شدن به موقع، استراتژی‌های کلیدی برای به حداکثر رساندن مزایای چرت‌های روزانه است.

چرت زدن و افزایش بهره‌وری مغز

دانشمندان علوم خواب، اثرات چرت زدن بر مغز و بدن انسان را به طور گسترده مورد مطالعه قرار داده‌اند و تحقیقات پیرامون این موضوع نشان می‌دهد که چرت زدن، بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه، می‌تواند منجر به بهبود عملکرد شناختی، تقویت حافظه و تنظیم خلق و خو شود. این پدیده به نقش چرت زدن در تثبیت خاطرات و پاک کردن اطلاعات اضافی، تمرکز بیشتر و هوشیاری ذهن نسبت داده می‌شود. علاوه بر این، چرت زدن به مغز این امکان را می‌دهد که از فعالیت‌های شناختی مستمر مانند حل مسئله و تصمیم‌گیری رهایی یابد و برای دقایقی استراحت کند. درست مانند ماهیچه‌ها که برای ریکاوری و قوی‌تر شدن به استراحت نیاز دارند، مغز نیز از استراحت‌های کوتاه برای شارژ شدن و بهبود عملکرد بهره می‌برد.

بهترین زمان برای چرت زدن

زمان چرت زدن شما می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سطح انرژی و بهره‌وری کلی شما داشته باشد. ریتم شبانه‌روزی یا ساعت درونی بدن ما، نقش مهمی در تعیین زمان ایده‌آل برای چرت زدن دارد. کاهش طبیعی سطح انرژی که در اوایل بعدازظهر اتفاق می‌افتد، معمولاً بین ساعت ۱۳ تا ۳ بعد از ظهر، فرصتی مناسب برای چرت زدن است.

توجه داشته باشید چرت زدن دیرهنگام، به خصوص در عصر و ساعات منتهی به شب، می‌تواند با خواب شبانه تداخل داشته باشد، روتین خواب شما را مختل کند و باعث شود به سختی به خواب شبانه فرو بروید یا حتی صبح خواب بمانید و به سختی بتوانید بیدار شوید.

سایر مزایای چرت زدن

چرت زدن، فوایدی فراتر از احساس راحتی و استراحت را ارائه می‌دهد. مهم‌ترین مزایای چرت زدن عبارتند از:

۱) افزایش انرژی و هوشیاری: یکی از مزایای اولیه چرت زدن، افزایش سریع انرژی و هوشیاری است. وقتی یک چرت کوتاه می‌زنیم، به مغزمان اجازه می‌دهیم استراحت کند و دوباره شارژ شود. چرت روزانه، خستگی را کاهش و توانایی ما را برای متمرکز ماندن و بهره‌وری در طول روز افزایش می‌دهد.

۲) تقویت حافظه و یادگیری: چرت زدن با تقویت حافظه و یادگیری مرتبط است. در طول یک چرت، مغز اطلاعات تازه به‌دست‌آمده را پردازش و سازماندهی می‌کند که منجر به حفظ و یادآوری بهتر می‌شود.

۳) کاهش استرس: چرت زدن باعث آزاد شدن انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و نوراپی نفرین می‌شود که در کاهش استرس و ایجاد حس آرامش نقش دارند.

۴) بهبود خلاقیت: چرت زدن می‌تواند تفکر خلاق را تحریک کند. هنگامی که ذهن استراحت خوب و کافی داشته باشد، می‌تواند از زوایای مختلف با مسائل و مشکلات روبه‌رو شود و راه‌حل‌های ابتکاری پیدا کند.

برای برخورداری از فواید چرت زدن به این نکات توجه کنید:

الف) کوتاه چرت بزنید: بهتر است مدت زمان چرت‌های روزانه بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه باشد تا از گیجی و اختلال در خواب شبانه جلوگیری شود.

ب) در محیطی آرام چرت بزنید: چرت زدن در فضای آرام و کم‌نور به افزایش کیفیت خواب و مزایای آن کمک می‌کند.

ج) آلارم تنظیم کنید: برای اطمینان از اینکه غرق خواب نشوید و برنامه خواب شبانه‌تان را مختل نکنید، یک زنگ هشدار تنظیم کنید که شما را از چرت زدن بیدار کند.

د) در زمان مناسب چرت بزنید: سعی کنید در اوایل بعدازظهر، بین ساعت ۱ تا ۳ بعد از ظهر چرت بزنید تا با ریتم طبیعی شبانه‌روزی بدن هماهنگ شوید و به طور کامل از مزایای چرت زدن برخوردار شوید.

دیگر خبرها

  • کمبود پارکینگ از مشکلات اصلی ترافیک سنندج است
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • بررسی یک خواب پرطرفدار؛ در طول روز چرت بزنیم یا نه و چقدر؟
  • یک فایده جالب داروی کاهش وزن
  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • علایم هشداردهنده‌ «آرتریت پسوریاتیک»
  • علایم هشداردهنده «آرتریت پسوریاتیک»