Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-03@01:31:36 GMT

گرتا تونبرگ؛ رسول حقیقی بوم‌شناسی!

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۳۰۳۷

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی اسپکتیتور، «اسلاوی ژیژک» فیلسوف و نظریه‌پرداز اسلوونیایی، در یادداشتی به «گرتا تونبرگ» فعال زیست‌محیطی سوئدی پرداخته است. 

گرتا تونبرگ در ماه‌های گذشته تغییر کرده است؛ دیگر آن دختر ساده‌دل و بی‌گناهی نیست که می‌‌گفت پادشاه عریان است [اشاره دارد به داستان «لباس جدید پادشاه» اثر هانس کریستین اندرسن]، بلکه اکنون بدل شده به شیطان با زبانی سرخ و لبخندی سلطه‌جویانه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پیام او همچنان ثابت، ساده و تکراری است. باید متن بی‌مانند و کوتاه کیرکگور را با عنوان «در باب تفاوت میان نابغه و رسول» به یاد آورد که در آن او نابغه را فردی می‌داند که می‌تواند آن چیزی را بیان/صورت‌بندی کند که «در او بیش از خود اوست»، یعنی ذات معنوی‌اش. در نقطه مقابل رسول قرار دارد که «در او» دیگر اهمیتی ندارد: رسول صرفا ساختار فُرمال کسی است که زندگی‌اش را وقف آن کرده تا شاهد حقیقتی غیرشخصی باشد که او را تعالی می‌بخشد. او پیام‌رسانی است که (مشیت الهی) انتخابش کرده است؛ او هیچ ویژگی درونی‌ای ندارد که او را شایسته این سمت کرده باشد. 

لکان زمانی به دیپلماتی اشاره کرد که نمایندگی کشورش را برعهده دارد: خصوصیات ویژه او ارتباطی [به حرفه‌اش ندارد]، هر کاری که بکند به‌عنوان پیامی از جانب کشورش در قبال کشوری که در آنجا حضور دارد تلقی می‌شود؛ اگر در نشست دیپلماتیک بزرگی، سفیر سرفه کند، این به‌عنوان تردید دولت متبوعش در قبال اقدام‌هایی تلقی می‌شود که در این نشست مطرح شده‌اند و غیره. گرتا نیز موجودی نابغه نیست، اما رسول یک حقیقت است: او دیدگاهی نوین و هوشمندانه را مطرح نمی‌کند بلکه صرفا پیامی را بارها و بارها تکرار می‌کند. او درباره سیاستمداران گفت: «ما به خیابان نیامده‌ایم تا آن‌ها با ما عکس سلفی بگیرند و بگویند که کار ما را حقیقتا ستایش می‌کنند. ما کودکان این کارها را می‌کنیم تا بزرگ‌ترها را بیدار کنیم». یک رسول حقیقی این‌گونه سخن می‌گوید، خود را بارها و بارها از تصویر محو می‌کند و خوب می‌داند که تمرکزی که دیگران روی او دارند، حتی اگر برآمده از شادی و غرور باشد، در جهت دور کردن حواس‌ها از پیامش کار می‌کند. 

اغلب می‌شنویم که برای مواجهه مناسب با تهدید یک فاجعه بومشناختی، باید «انسان‌محوری» را کنار گذاشته و خودمان (بشر) را به‌عنوان عنصری زیردست در زنجیره بزرگ هستی بدانیم: ما تنها یکی از گونه‌های بسیار روی کره زمین هستیم، اما با استثمار بی‌رحمانه منابع زمین، بدل شده‌ایم به تهدیدی برای مام زمین و زمین نیز دارد ما را با گرمایش زمین و دیگر تهدید‌های بوم‌شناختی تنبیه می‌کند. تنها کاری که در مواجهه با این دیدگاه می‌توان انجام داد، خندیدن است: این نه زمین، بلکه ما هستیم که در خطر قرار داریم. زمین بی‌تفاوت است و از فجایعی به‌مراتب بدتر از خودویران‌گری یکی از گونه‌هایش جان سالم به در برده است. آنچه در معرض تهدید قرار دارد محیط زیست ما است، بوم ما، یگانه جایی که می‌توانیم در آن زندگی کنیم. از نظرگاهی خیالی، برای زمین بسیار بهتر می‌بود اگر ما (بشر) از اکوسیستم جهانی ناپدید می‌شدیم. بنابراین آنچه در «بحران بوم‌شناختی»، مورد تهدید بوده بقای ما است، بقای جامعه‌مان. در اینجا انسان‌محوری نهفته در چنین دیدگاه‌های ضدانسان‌محوری را می‌توان یافت: به‌رغم تمام حرافی‌ها راجع به ارجح دانستن زمین در برابر منافع‌مان،‌ آنچه در پی‌اش هستیم بقا و رفاه‌مان است (به عبارت دیگر، محیط‌زیستی که شایسته آن‌ها باشد). 

به همین خاطر است که موضوعات مهم در بوم‌شناسی مسائل اجتماعی‌سیاسی هستند: بوم‌شناسی ربطی به مراقبت از طبیعت ندارد بلکه معادل است با بازسازماندهی سیاسی به‌نحوی که شرایط رفاه‌مان را به حداکثر برساند. گرتا تونبرگ به‌خوبی از این قضیه آگاه است: هنگامی درباره دانش و علم حرف می‌زند (سیاستمداران را نصیحت می‌کند که به ندای علم گوش دهند)، خطابش نه دانشمندان بلکه سیاستمداران است: هدف او این نیست که سیاستمداران را پنهان کند، هدف او نه سیاست‌زدایی بلکه مشاکرت در جهت سر برآوردن سیاستی جدید است، سیاستی که به‌شکلی مؤثر جهانی و عام باشد و تمام ما را خطاب قرار دهد (همین‌طور مناسب تمام انواع سیاست باشد) و در عین حال از یکدیگر جدایمان بکند (به عبارت دیگر، وادارمان می‌کند در برابر کسانی که تهدید فاجعه بوم‌شناختی را رد می‌کند بایستیم). مبارزه بوم‌شناختیْ سیاست در رادیکال‌ترین معنای آن است. نوع دیگری از سیاست جهانشمول گره خورده با نام آسانژ، اسنودن و منینگ است، از آنِ «جاسوسی برای مردم» و سر از مهر رازهای مسئله‌ساز دولت گشودن. در برابر دولتی مطلق، چنین فعالیت‌هایی «خیانتکارانه» است و خصلت جهانشمول بودنش هم از همین موضوع ناشی می‌شود، یعنی «خیانت» به وفاداری فرد به دولتش. 

هنگامی که گرتا ازمان می‌خواهد به علم گوش بسپاریم و آن را جدی بگیریم، این بدان معنا نیست که علم پاسخ‌هایی سیاسی برای وظایفمان فراهم می‌کند. علم قادرمان می‌سازد تا خطوط بن‌بستی را که در آن گرفتار آمده‌ایم تشخیص دهیم (دلالت بوم‌شناختی و فاجعه‌بار توسعه اقتصادی‌مان و غیره). با این حال چیزی به نام «سیاست علمی» وجود ندارد. هنگامی که این اصطلاح را می‌شنویم، حق داریم تا فکرمان برود به سوی بدترین شکل از دستکاری و سلطه. آن علمی که باید بدان گوش بسپاریم نه ابزاری خنثی برای رستگاری بلکه چیزی است که باید بر آن سلطه یابیم، یاد بگیریم که فراسوی افق آن تفکر کنیم. گرتا تمامیت‌خواهی نیست که ملعبه دیگری بزرگ علمی شده باشد، بلکه داده‌هایی علمی را پیش پایمان می‌گذارد، داده‌هایی که باید وادارمان کند پروژه رهایی‌بخش جدیدی را طراحی کرده و در راستای آن قدم برداریم.  

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اسلاوی ژیژک محیط زیست گرتا تونبرگ بوم شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۳۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام رفتارهای تبلیغاتی کاندیداها در فضای حقیقی و مجازی رصد می‌شود

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان کرمانشاه گفت : اساس قانون جدید انتخابات تمام رفتارهای تبلیغاتی کاندیداها در فضای حقیقی و مجازی رصد شده و در صورت جرم انگاری به شعبه خاص جرائم انتخاباتی که در مرکز استان فعال است، ارجاع می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت‌الاسلام محسن مفید امروز _ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز تبلیغات چهار کاندیدای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه کرمانشاه از ساعت صفر امروز (۱۳ اردیبهشت) گفت: مدت تبلیغات یک هفته بوده و تا ساعت هشت صبح روز پنجشنبه (۲۰ اردیبهشت) ادامه دارد.

وی با اشاره به رصد دقیق تبلیغات کاندیداها، گفت: انتظار ما این است کاندیداهایی که برای ورود به یک نهاد قانونگذار با یکدیگر رقابت می‌کنند، خودشان بیش از همه به قانون احترام گذشته و در رعایت قانون از یکدیگر پیشی بگیرند.

ز افزود: بر اساس قانون جدید انتخابات تمام رفتارهای تبلیغاتی کاندیداها در فضای حقیقی و مجازی رصد شده و در صورت جرم انگاری به شعبه خاص جرایم انتخاباتی که در مرکز استان فعال است، ارجاع می‌شوند.

وی در خصوص باید و نبایدهای تبلیغاتی کاندیداها گفت: راه اندازی هرگونه کاروان تبلیغاتی، ایجاد مزاحمت ترافیکی با برپایی تجمعات و تخریب سایر کاندیداها در سخنرانی‌ها تخلف بوده و با آن برخورد می‌شود.

مفید افزود: همچنین شعارنویسی بر روی در و دیوار مراکز عمومی و خصوصی و نصب و الصاق محتوای تبلیغاتی در مکان‌های عمومی و نیز مکان‌های خصوصی که رضایت نداشته باشند هم جرم بوده و با آن برخورد می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات ستاد پیشگیری و برخورد با جرایم انتخاباتی برای مرحله دوم انتخابات گفت: در یکی از جلسات کاندیدها یا نمایندگان آنها حضور داشته و تذکرات لازم در خصوص تبلیغات به آنها داده شده است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان کرمانشاه گفت: بر اساس قانون جدید انتخابات، شورای نگهبان در صورت مشاهده هرگونه جرم که ناقض صلاحیت کاندیدا باشد، می‌تواند تا قبل از صدور اعتبارنامه صلاحیت فرد را رصد کند.

کد خبر 750097

دیگر خبرها

  • چین دقیق‌ترین اطلس ماه را منتشر کرد
  • تمام رفتارهای تبلیغاتی کاندیداها در فضای حقیقی و مجازی رصد می‌شود
  • جشن تولد پسر پرسپولیس بعد از برد خانگی
  • از معلمان در سراسر استان کرمان قدردانی شد+ فیلم
  • اهمیت شهر مدینه و شخصیت رسول مکرم اسلام(ص)
  • تکریم زائران ایرانی در مدینه به خاطر حمله به اسرائیل
  • اتفاق جالب در معاملات روز گذشته کپشیر!
  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود