Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@01:22:09 GMT

هدف از تصحیح مثنوی، راحت‌تر شدن فهم آن است

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۴۴۳۸

هدف از تصحیح مثنوی، راحت‌تر شدن فهم آن است

یک مصحح مثنوی معنوی گفت: هدف من از تصحیح مثنوی این بود که هر فرد بتواند به راحتی و به سادگی این متن را مطالعه کرده و متوجه مفهوم آن شود.

علی برادران‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: از آغاز تا پایان تصحیح کتاب مثنوی معنوی حدود هفت سال طول کشید که به این منظور ابتدا کتاب بر اساس نسخه قونیه یعنی نسخه‌ای که از سال 672 تا 677 نوشته شده بود، اصلاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سالی که کار تصحیح مثنوی را شروع کرده بودم، هنوز در جریان نبودم دکتر محمدعلی موحد نیز هم‌زمان شروع به تصحیح مثنوی معنوی کرده‌اند، در اواخر سال 95 دکتر موحد تصحیحی بسیار کامل از مثنوی را ارائه کردند، به همین علت شروع به تطبیق کار خود با تصحیح دکتر موحد کردم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این نسخه استفاده از تصحیح دکتر موحد و نسخه قدیمی بوده، یکی دیگر از ویژگی‌های آن استفاده از شرح‌ها، اصطلاحات عرفانی، آیات و همچنین ماخذ داستان‌هاست. تفاوت این نسخه با نسخه دکتر موحد در این است که در تمام صفحات ماخذ داستان‌ها باتوجه به مسائلی که توسط دکتر فروزان‌فر و دکتر عبدالحسین زرین کوب بیان شده، ذکر شده است.

برادران‌راد اظهار کرد: همچنین تمام دیباچه‌های عربی و ادبیات عربی به‌صورت ترجمه شده آمده و به تمام اصطلاحات عرفانی و ماخذ آیات اشاره شده و به‌صورت توضیح کوتاه در پاورقی ذکر شده است.

وی بیان کرد: این تصحیح شامل سه جلد است که در هر جلد دو دفتر وجود دارد. یکی از دلایل انتخاب مثنوی به دوره کودکی‌ام برمی‌گردد زیرا در آن زمان پدرم ما را با مثنوی آشنا کرد و هر روز بیشتر از پیش به مثنوی و مثنوی‌خوانی علاقه‌مند شده و با این کتاب بسیار انس گرفته‌ام.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: زمانی که نسخه قدیمی مثنوی را مطالعه کردم متوجه شدم گویش آن خراسانی است و این موضوع من را جذب کرد، همچنین در تصحیح خود به بعضی کلمات که هنوز در گویش خراسانی متداول هستند، اشاره کرده‌ام.

برادران‌راد گفت: یکی از مشکلاتی که در طی این مسیر به آن برخوردم به دست آوردن منابع بود، برای به‌دست آوردن برخی از این منابع نیاز به کتاب‌خانه‌ها بود که آن‌ها منابع را به راحتی در اختیارم قرار نمی‌دادند زیرا رشته بنده ادبیات نبود و خیلی از اساتید حتی اصرار داشتند این کار را کنار بگذارم اما کار را ادامه داده و به اتمام رسانده‌ام.

وی بیان کرد: کتاب‌های دیگری در دست چاپ دارم که امیدوارم به‌زودی چاپ شوند، قبل از تصحیح مثنوی معنوی کتابی در این زمینه نداشته و دو کتاب تخصصی در زمینه رشته خودم یعنی کشاورزی به چاپ رسانده‌ام.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مثنوی معنوی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۴۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بعد از حمله ایران حماس راحت‌تر نه می‌گوید!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 5 کانال دوازده اسرائیل گزارشی از مذاکرات برای تبادل اسرا میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها منتشر کرد. آن گونه که در این گزارش گفته می‌شود، بعد از حمله ایران به اسرائیل، حماس اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و راحت‌تر در مذاکرات نه می‌گوید. این گزارش جالب را با زیرنویس فارسی می‌بینید.

دیگر خبرها

  • مردم باید ثمره کلنگ زنی ها را ببینند/ لزوم تحقق پروژه ها
  • بعد از حمله ایران حماس راحت‌تر نه می‌گوید!
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • عملیات چهار ساعته نجات برای فرد گرفتار در ارتفاعات ریگ
  • امدادرسانی به ۶ مصدوم در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید