Web Analytics Made Easy - Statcounter

قالیبافان سبزواری این روزها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و خواهان این هستند که برای بقای این هنر دیرینه ایرانی، رسیدگی به آنها بیشتر شود. ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار، وقتی صحبت از فرهنگ و هویت ایرانی می‌شود بی ‌شک «فرش دستباف» یکی از نمادهای بارزی است که این فرهنگ و هویت را نمایان می‌‌کند؛ کالایی که نماد ملت ایران در بین کشورهاست و جهان نیز هنر ایرانی را با آن می‌شناسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان سبزوار به عنوان یکی از شهرهای کشور باسابقه دیرینه فرهنگی از قدیم به واسطه حضور هنرمندان و فعالان بسیاری در این عرصه از قطب‌های فرش دستباف خراسان رضوی به شمار می‌رفته و موفق به کسب دستاوردهای خوبی در این بخش شده است.

فرش دستباف اصیل سبزوار در غرب خراسان رضوی، یکی از مرغوب‌ترین‌ها در شرق کشور است که مدتی ‌است مشکلات عدیده‌ای برای فعالان این عرصه به وجود آمده؛ این صنعت در این شهرستان مدتی است به دلیل برخی مشکلات و موانع به ویژه در امر صادرات و گران شدن مواد اولیه حال و روز خوشی ندارد و همچنین هنرمندان فعال در این زمینه از سخت‌گیری‌های بیمه، پرداخت تسهیلات و دستمزد پایین گلایه‌مند هستند. این عوامل دست به دست هم داده تا میان هنر و هنرمندان این حوزه فاصله بیفتد.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف سبزوار با اشاره به اینکه 12 هزار و 500 نفر عضو این اتحادیه هستند؛ گفت: 98 درصد بافنده‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند و حدود 95 درصد بافندگان در روستاها هستند.

روزگار ناخوش قالیبافان خراسان جنوبی؛ گره‌هایی که برای گشایش مشکلات بر تار وپود قالی نقش می‌بنددوعده معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برای ‌پیگیری ‌بیمه قالیبافانگزارش تسنیم از وضعیت قالیبافان در قزوین؛ وقتی گره تار و پود اقتصاد کشور به دست زنان روستایی باز می‌شود

علی اصغر عسکری با بیان اینکه در حال حاضر قالی طرح نایین و تبریز بیشتر در سبزوار تولید می‌شود، افزود: فرش نایین بیشتر جنبه صادراتی دارد و طرح تبریز بیشتر مصرف داخلی دارد.

وی ادامه داد: بیشتر مشکلاتی که امروز بافنده‌ها درگیر آن هستند به تحریم‌ها و گران شدن مواد اولیه بازمی‌گردد که در این راستا از دولت توقع حمایت بیشتر داریم.گران شدن مواد اولیه و به دنبال آن افزایش قیمت فرش دستباف سبب شده استقبال مردم نیز کاهش یابد.

عسکری با بیان اینکه در 6 ماهه ابتدایی سال 1400 متر طرح تبریز و 4 هزار متر طرح نایین در شهرستان بافته شده اظهار کرد: در این مدت تنها 50 درصد تولیدات به فروش رسیده است.

وی با اشاره به سختگیری‌های بیمه گفت: سخت گیری‌ها در این زمینه سبب شده که تعداد افراد بیمه شده از 1200 نفر به 750  نفر کاهش پیدا کند.تا زمانی که مردم و دولت به بافنده‌ها به چشم یک هنرمند نگاه نکنند این صنعت اصیل و کهن ایرانی رونق پیدا نمی‌کند.

معاون مالی و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان سبزوار نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون سه طرح پشتیبان در حوزه قالیبافی و بافندگی برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

حسین فیض‌آبادی با بیان اینکه تسهیلات این طرح‌ها تا سقف 2میلیارد است، افزود: اشتغالزایی این 3طرح 30 نفر و مجموع تسهیلات آنها 3میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه بافندگی در روستاها شغل مناسبی برای بانوان است؛ ادامه داد: برای ایجاد شغل در این زمینه به چند شیوه شامل مستقل، پشتیبان محور و کارگاهی می‌توان اقدام کرد.تاکید ما بر شیوه پشتیبان محور و یا کارگاهی است و در بحث طرح‌های پشتیبان مشاغل خانگی در بحث تسهیلات اقداماتی قابل قبولی، قابل انجام است.

فیض‌آبادی با بیان اینکه سال گذشته 25 طرح فرش دستباف مستقل برای دریافت تسهیلان معرفی کردیم، خاطرنشان کرد: درحال حاضر یک شرکت تبریزی در این حوزه ورود پیدا کرده که حدود 600 دار قالی دارد و در روستاهای مختلف و حاشیه شهر سبزوار اشتغال‌زایی انجام داده است. این شرکت در ابتدا به افراد آموزش و سپس به متقاضیان دار قالی و نقشه می‌دهد و قراردادی را منعقد می‌کند و به محض تحویل قالی توسط بافنده، هزینه توسط شرکت پرداخت می‌شود.

معاون فرماندار سبزوار با اشاره به مشکلات بیمه بافندگان نیز می‌گوید: بیمه‌ها قبلا به صورت توافق میان سازمان تامین اجتماعی و دولت بوده که از محل هدفمندی یارانه‌ها کمک‌هایی به این افراد می‌شده است ولی در چند سال اخیر مشکلاتی ایجاد شده که در حال پیگیری است.

فیض‌آبادی با بیان اینکه قبلا بافنده باید 7درصد سهم بیمه را پرداخت می‌کرده، افزود: درحال حاضر باید 27درصد پرداخت کنند که به همین دلیل بحث بیمه با مشکلاتی مواجه شده است که البته مرتفع شدن مشکلات در دست پیگیری است و سازمان تامین اجتماعی به دنبال افزایش مساعدت مالی دولت است‌.

در فیلم زیر بخشی از مشکلات قالیبافان سبزواری را در گفت‌وگو با آنها و همچنین گفت‌وگو با رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف سبزوار شاهد هستید:

انتهای پیام/ت

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۴۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار احمدرضا رادان به دعوت مردم متدین و انقلابی مشهد به استان خراسان رضوی می رود.

این سفر به درخواست مردم شریف انقلابی و متدین استان خراسان رضوی برای حمایت از طرح نور فراجا صورت گرفته و حامیان عفاف و حجاب میزبان فرمانده کل انتظامی خواهند بود. وعده گاه این اجتماع عظیم ساعت ۱۶ روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در عرصه میدان شهدای مشهد می باشد.

کد خبر 6093202

دیگر خبرها

  • قول استاندار کرمان برای رفع مشکلات کارگران
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • گلایه رانندگان از روکش فرسوده آسفالت جاده سبزوار - بردسکن + تصاویر
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ تُن گل محمدی در خراسان رضوی
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
  • ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد