Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر گفت: تفاهم‌نامه همکاری میان پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد و پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر به امضای رؤسای این دو مرکز پژوهشی رسید.

دکتر مجید رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، به معرفی ارتباطات و تبادلات علمی با اساتید ملی و بین المللی و ارائه آمار تولید انگور در استان همدان به ویژه شهرستان ملایر به عنوان شهر جهانی انگور پرداخت و با اشاره به برخی مسائل و مشکلات تولید انگور در باغات منطقه، فهرستی از عناوین همکاری‌های مشترک دو پژوهشکده را ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: در متن تفاهم‌ نامه امضا شده، با توجه به لزوم برقراری ارتباط منظم و سازمان‌یافته و تعامل هرچه بیشتر میان دو نهاد دانشگاهی و پژوهشی، بر ضرورت تبدیل یافته‌های علمی و پژوهشی به راهبرد و ابزاری برای حل مشکلات در حوزه‌های مختلف تأکید شده است.

رستمی افزود: تبادل دانش و یافته‌های نوین علمی و تجربیات فی بین هدایت تولیدات علمی و تحقیقات مشترک در حوزه‌های مورد نیاز، مشاوره در تصمیم‌ سازی و تصمیم‌ گیری در حوزه‌های مشترک تحقیقاتی در قالب کارگروه‌های تخصصی و بسترسازی برای ایجاد و توسعه فناوری و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی از جمله اهداف این تفاهم ‌نامه است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد حدود 4 دهه سابقه فعالیت علمی و پژوهشی و تعاملات ملی و بین المللی دارد و گروه‌های پژوهشی و هرباریوم بین‌المللی آن، به عنوان مهمترین مرکز گیاه‌شناسی شرق کشور به شمار می رود و در زمینه هر گونه همکاری و عرضه انواع خدمات علمی و پژوهشی آمادگی دارد.

رستمی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر به عنوان یکی از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در حوزه علوم انگور و فرآورده های جانبی از سال 1391 فصل نوینی از فعالیت های خود را آغاز کرد.

رئیس پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر به سوابق گذشته و پتانسیل های منطقه ای از جمله وجود بیش از 12 هزار هکتار تاکستان و بیش از 60 کارخانه تهیه و بسته بندی کشمش و کارگاهای سنتی و صنعتی متعدد تهیه شیره انگور به عنوان پژوهشکده مستقل ملی و دارای مصوبه اصولی و در آبان سال 1397 موافقت قطعی از شورای گسترش آموزش عالی، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این پژوهشکده با مصوبه شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سه گروه پژوهشی شامل به زراعی و به نژادی انگور، تبدیل و نگهداری انگور و علوم محیطی انگور تشکیل شده است، گفت: شناخته شدن به عنوان معتبرترین مرکز پژوهش‌های بنیادی و کاربردی کشور در حوزه علوم و فناوری انگور و کشمش و برخوردار از تعاملات مؤثر فراملی با تأکید بر هویت اسلامی– ایرانی، چشم انداز ماست.

رستمی در رابطه با مأموریت کلی پژوهشکده انگور و کشمش، اظهار کرد: پژوهشکده انگور و کشمش با اتکا به اعضای هیئت علمی توانمند و خلاق و التزام به اخلاق حرفه‌ای و ارزش‌های جامعه، به انجام پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و فناورانه، کمک به تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی، تربیت پژوهشگر و ارائه مشاوره‌های تخصصی به باغداران، مراکز آماده سازی و بسته بندی کشمش، مراکز صنعتی تولید شیره و آب انگور، مراکز تحقیقات کشاورزی، مراکز پژوهشی و سایر سازمان‌های مرتبط با علوم انگور و کشمش می پردازد.

وی بیان کرد: این پژوهشکده با بهبود مستمر و بهره‌وری سازمانی داشته و با به کارگیری و توسعه دانش و فناوری روزآمد، ضمن ایجاد زمینه برای صنعتی شدن باغات انگور و روش های تبدیل و نگهداری انگور، به ارتقاء سلامت و امنیت غذایی در سطح ملی و حضور فعال در عرصه بین المللی اهتمام می ‌ورزد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشکده انگور و کشمش ملایر دانشگاه ملایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۵۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد

ایسنا/اصفهان معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مکمل یاری پروبیوتیک همراه با مصرف منظم دارو  می‌تواند شدت صرع در کودکان مقاوم به درمان را کاهش دهد.

غلامعلی حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از آنجا که یک سوم بیماران به درمان‌های دارویی پاسخ مناسب نمی‌دهند و یافتن روش‌های مکمل درمان صرع ضروری است پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کاشان یک مطالعه را با مشارکت ۹ کودک مبتلا به صرع مقاوم زیر ۱۶ سال شروع کردند.

وی افزود: در فاز اول مطالعه، کودکان از نظر فرکانس صرع مورد پایش قرار گرفته و در فاز دوم به مدت دو ماه مکمل پروبیوتیک خاص در کنار داروهای روتین آنها برای درمان صرع تجویز شد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد: در این پژوهش، فرکانس صرع و سطح آنزیم‌های  کبدی، کراتینین، سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و قند خون ناشتای آنان قبل و بعد از دریافت پروبیوتیک با هم مقایسه شد. شدت صرع آنان نیز قبل و بعد از دریافت پروبیوتیک، بر اساس مقیاس NHS۳ و HASS سنجش و توسط آزمون آماری ویلکاکسون مورد سنجش قرار گرفت.

حمیدی گفت: صرع یک بیماری مزمن مغزی است و علاوه ‌بر ویژگی‌های ژنتیکی بیمار، عوامل محیطی مانند اختلالات الکترولیتی در عود حملات تشنج، نقش دارند که بر اساس یافته‌های پژوهش، تجویز دو ماه مکمل پروبیوتیک به طرز معنی‌داری فرکانس و شدت صرع را کاهش داده و در برخی مقیاس‌ها نیز بهبود بخشید.

وی افزود: بر اساس آمار یک بررسی ملی که در سال ۲۰۲۱ در نشریه نیچر منتشر شد، شیوع صرع در ایران ۱۶.۶ در ۱۰۰۰ نفر است که میزان ابتلای بیماری در رده سنی ۱۵ تا ۱۹ سال نیز از همه رده‌های سنی بالاتر است و داروهای ضدّتشنج نیز در یک‌سوم این بیماران کارایی کافی ندارند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تأکید کرد: اهمیت انجام این پژوهش در حالی است که تشنج‌های کنترل نشده و مکرر در بیماران مبتلا به صرع علاوه بر تهدید سلامتی بیمار، منجر به کاهش کیفیت زندگی بیماران و خانواده آنان می‌شود.

حمیدی اظهار کرد: این پژوهش توسط فاطمه زارعی، احمد طالبیان، اژدر حیدری، سید محمد اسماعیلی طبا و محمود سلامی، اعضای گروه اطفال دانشکده پزشکی کاشان انجام شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز