Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:21:25 GMT

واکنش اروپا به گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۶۱۵۷

واکنش اروپا به گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان «برجسته های تارنماها» منعکس کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش اروپا به گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران چیست؟

تارنمای خبری فرارو در گفت و گو با حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل، عنوان کرد: گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران در راه است. از زمان آغاز گام‌های ایران جهت کاهش تعهدات هسته‌ای، اروپا تلاش کرده است ایران را از ادامه این راه منصرف کند. تلاش‌های اروپا برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا تاکنون نتیجه بخش نبوده است. باید دید اروپا که تلویحا ایران را به خروج از برجام تهدید کرده است بعد از گام چهارم ایران چه خواهد کرد؟

حسن بهشتی‌پور، علت انفعال اروپایی‌ها در برجام را فشار آمریکا می‌داند. به اعتقاد او حتی اگر بعد از گام چهارم کاهش تعهدات ایران، اروپا از برجام خارج شود با توجه به عدم همراهی چین و روسیه، در شورای امنیت قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌شود. به گفته بهشتی پور، اروپا تنها می‌تواند تحریم‌های اروپایی علیه ایران اعمال کند که با وجود مشکلاتی که برای کشورمان ایجاد می‌کند، ایران را از ادامه مسیر باز نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین الملل در مورد آخرین تحولات برجامی بین ایران، اروپا و آمریکا به فرارو گفت: فشارها از طرفین به اروپا وارد می‌شود. هم از طرف آمریکا، هم از طرف ایران. آمریکایی‌ها الان وارد جنگ تجاری و حتی سیاسی با اروپا شده اند. کشورهای اروپایی خودشان مشکلاتی دارند که البته بی ارتباط با آمریکا نیست. الان انگلستان تحت فشار برگزیت است. آلمان تحت فشار گروه‌های تندروی ملی گراست. در فرانسه هم جلیقه زردها فعالیت هایشان را ادامه می‌دهند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: ظن بر این است که جای پای آمریکا در همه این موارد هست؛ برای اینکه تا جاییکه می‌تواند اروپا را تضعیف کند؛ به خصوص اینکه آن‌ها در موضوع برجام حداقل به صورت کلامی در مقابل آمریکا ایستادند. مانند بیانیه‌ای که رهبران اروپایی در جلسه سال گذشته شورای امنیت به ریاست ترامپ صادر کردند.

بهشتی پور افزود: نیکی هیلی، سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل این جلسه را ترتیب داده بود و امیدش این بود که بتواند محکومیت ایران را بگیرد و با خوش خدمتی بتواند وزیر خارجه بعدی آمریکا باشد. اما در آنجا شاهد بودیم حتی ترزا می‌که به عنوان نخست وزیر انگلستان در جلسه شورای امنیت شرکت کرده بود باز در طرفداری از برجام و ایران صحبت کرد و عصبانیت ترامپ را برانگیخت. بعد از آن جلسه شاهد جریاناتی هستیم که علیه دولت‌های اروپایی شکل گرفته است.

او افزود: به این لحاظ، این ظن تقویت شد که آمریکا از نفوذهایی که در جریانات مختلف در اروپا دارد بهره برده است تا اروپا را تحریک کند. این یک بخش قضیه است که آمریکا در مورد چین اعمال می‌کرده و حالا با اروپا هم برقرار شده است. مثلا با وجود اینکه این چند کشور در هواپیمایی ایرباس مشارکت دارند و قطعاتی را مثل موتور از آمریکا وارد می‌کنند آمریکا اعلام کرده بر ورود این هواپیماها و حتی قطعاتش تعرفه می‌بندد. اروپایی‌ها هم گفته‌اند بر بوئینگ تعرفه می‌بندند. موضوعات فراوانی مانند این وجود دارد و اروپا و آمریکا به سمتی رفته‌اند که بین ۱۰ درصد تا ۲۵ درصد تعرفه‌ها را افزایش دهند. این در حقیقت جنگ تجاری است که بین آمریکا و اروپا شکل گرفته است.

بهشتی پور گفت: از آن طرف اروپایی‌ها به خیال خودشان فکر می‌کنند ضعیف‌ترین حلقه‌ای که می‌توانند در مورد آن به آمریکا امیتاز بدهند و دل آن‌ها را به دست آوردند ایران و موضوع برجام است. اگرچه در اینجا هم خواسته‌های آمریکایی‌ها را ۱۰۰ درصد اجرا نمی‌کنند، ولی تا حدودی دل آمریکا را به دست آوردند؛ لذا دیدیم در روندی که از سال گذشته شروع شد به نوعی در اجرای تعهدات خودشان تعلل داشتند.

چشم‌انداز گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران

او افزود: ایران بعد از یک سال تحمل به آن‌ها هشدار داد و گام اول و گام دوم و گام سوم که الان در حال اجرا است را طراحی و مطرح کرد و حالا اعلام کرده در حال طراحی گام چهارم است. این که می‌گویم طراحی گام چهارم یعنی اینکه از بین همه موضوعاتی که می‌تواند تعلیق کند یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: کاهش تعهدات برجامی ایران از یک طرف بر اروپا فشار جدی وارد می‌کند و از طرف دیگر اروپا فهمیده است که ایران را نباید خیلی دست کم گرفت. اروپا فکر می‌کرد با تعلل آنها، ایران واکنشی نشان نمی‌دهد، اما واکنش ایران را به شکل‌های مختلفی مشاهده کرد. حوادثی مثل مثل سرنگونی پهپاد آمریکایی، توقیف کشتی انگلیسی و ...تصورات اروپایی‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر کرده است و آن‌ها می‌دانند خروج شان از برجام کمکی به این روند نخواهد کرد.

بهشتی پور گفت: حداکثر اینکه آن‌ها بتوانند تحریم‌های خود اتحادیه اروپا را علیه ایران شکل دهند. خب این تحریم‌های اروپا در کنار تحریم‌های آمریکا حتما بر ایران فشار وارد می‌کند. تنگناهایی برای ما ایجاد می‌کند، ولی خودشان می‌دانند که این‌ها باعث شکسته شدن مقاومت ایران نخواهد شد و ایران مسیرش را عوض نخواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: در نتیجه من تصورم براین است که اروپا به سمتی خواهد رفت که راه حلی را برای مشکل پیدا کند. از طرفی دولت‌های اروپایی به عناوین مختلف تحت فشار آمریکا هستند و از این طرف، اروپایی‌ها فشار از سمت ایران را هم حس می‌کنند و قاعدتا باید به سمت و سویی حرکت کنند که بتوانند تنش‌ها را کاهش دهند. خودشان هم می‌دانند خروج آن‌ها از برجام میزان تنش را افزایش می‌دهد و باید به عنوان میانجی عمل کنند.

روحانی چه حقی را از ترامپ مطالبه کرد؟

وبگاه خبری خبرآنلاین در گفت و گو با دیاکو حسینی، کارشناس مسائل استراتژیکی، آورده است: بیش از یک هفته از سخنرانی رئیس جمهور در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گذشت، سخنرانی که تشویق مخالف و موافق دولت روحانی را برانگیخت. این سخنرانی و درخواست های مطرح شده از سوی ایران در رسانه های خبری جهان همچنان بحث داغ تحلیلگران است.

حسن روحانی در بخشی از سخنرانی خود خطاب به آمریکا گفت: «آمریکا برای دست‌یابی به توافق با ایران باید بهای بیشتری بپردازد» در اینباره دیاکو حسینی کارشناس مسائل استراتژیک به خبرآنلاین می گوید: آمریکا مدتی در این صدد بود تا این گونه القا کند که ایران مخالف هر گونه توافقی است. پیش تر نیز بحث هایی در زمینه ناقص بودن این توافق مطرح می شد و ترامپ نیز همواره اعلام می کرد که با برجام کلاهی بزرگی به سر آمریکا رفته است. برای از بین بردن شبهات این بحث رئیس جمهور کشورمان به نکاتی اشاره داشت و در سازمان ملل اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای گفت و گو در هر سطح و موضوعی آماده است و شکل نگرفتن توافق نیز به دلیل کارشکنی های آمریکا بوده است. به قول آقای روحانی برجام شامل حداقل امتیازات داده شده و گرفته شده بود. منظور رئیس جمهور این بود که اگر آمریکای دوره ترامپ ادعای بیشتری در خصوص دیپلماسی دارد باید این آمادگی را اعلام کند و حاضر است که امتیازهای بیشتری به ایران بدهد. البته باید تاکید کنم که این اظهارات آقای روحانی صرفا به موضوع هسته ای مربوط بود اما تلویحا می توانست حاوی این پیام باشد که ایران در سایر موضوعات نیز حاضر است با آمریکا وارد گفت و گو شود.»

پس از اظهارات رئیس جمهور برخی از روزنامه نگاران و تحلیلگران مطبوعات در گزارشات خود به بند غروب برجام اشاره کردند؛ در اینباره از حسینی پرسیدیم که آیا اشاره رئیس جمهور به بند غروب بوده است؟ گفت: این موضوع را آمریکایی ها ساخته و آن را برجسته کردند. اگر منظور از بند غروب پایان نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های هسته ای ایران باشد، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، به این دلیل که طبق برجام ایران تا سال ۲۰۲۳ پروتکل الحاقی را که هم اکنون داوطلبانه اجرا می کند به قانون تبدیل می کند و از آن طرف نیز لغو تحریم ها هم در کنگره آمریکا تصویب می شود. اما این امر بدان معنا نیست که نظارت های بین المللی بر فعالیت های هسته ای ایران پایان می یابد. آن چه که ترامپ و حامیان او فرافکنی می کنند این است که بند غروب مربوط به نظارت آژانس بوده و هنگامی که مهلت آن تمام شود دیگر آژانس نیز نمی تواند نظارتی داشته باشد و ایران نیز متعاقبا به دنبال بمب اتم خواهد رفت؛ در حالی که چنین موردی وجود خارجی ندارد. صحبت آقای روحانی این است که به جای سال ۲۰۲۳ ایران از همین امروز می تواند پروتکل الحاقی را تصویب کند و نظارت های دائمی نیز فعال شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه پاسخ به این سوال افزود: «یکی از تعبیرات دیگری که می توان از جمله بیشتر در برابر بیشتر استنباط کرد این است که ایران پروتکل را زودتر تصویب کند و آمریکا نیز در آن طرف لغو تحریم ها را در کنگره تصویب کند. هدف از طرح این موضوع حفظ توازن بین داده ها و ستانده ها است. در همین راستا هر چقدر که آمریکا حاضر باشد امتیازهای بیشتری به ایران بدهد در آن صورت می تواند ادعا کند که خواستار دریافت امتیازهای بیشتری از سوی ایران است. معتقدم که طرح این موضوع کاملا ترامپ را خلع سلاح کرد.

درنهایت از دیاکو حسینی پرسیدیم که آیا ما واقعا از آمریکا بیشتر نصیبمان می شود و طرح روحانی به نفع ایران است گفت؟ «یکی از دلایلی که باراک اوباما در دولت قبلی آمریکا حاضر نبود امتیازهای بیشتری به ایران بدهد و در واقع ایده "بیشتر در برابر بیشتر" را عملی کند به خاطر همین موضوع بود. آنها می دانستند که در پایان این بازی موقعیت بهتری پیدا خواهد کرد و همین موضوع مانع شد تا اوباما امتیازهای بیشتری را به ایران بدهد؛ چه امتیازهایی که قرار بود بگیرد و چه امتیازهایی که قرار بود به ایران بدهد.

بنابراین آمریکا طرح «بیشتر در برابر بیشتر» را به زیان خود می داند و آن را نخواهد پذیرفت. اگر فرض کنیم که آمریکا بخواهد در زمینه برنامه موشک بالستیک ایران و متوازن سازی آن درخواستی از ایران داشته باشد، از آن سو نیز به صادرات سلاح این کشور به منطقه نیز منوط می شود که قطعا به آنها آسیب های زیادی را وارد خواهد کرد. بنابراین بسیار بعید است واشنگتن وارد چنین مسائلی شود و اگر هم بشوند این اطمینان وجود دارد که وضعیت دشوار برای آنها رقم خواهد خورد. به همین دلیل بود که آقای روحانی تصمیم گرفت این طرح را به صورت ملایم و منطقی در سازمان ملل مطرح کند که طرف آمریکایی در وضعیت سخت و دشواری قرار بگیرد.

چهره‌های برجسته نباشند، اصلاح‌طلبان شکست می‌خورند؛ تفاوتی بین «شورای عالی» و «پارلمان اصلاحات» نمی‌بینم

تارنمای خبری تابناک در گفت و گو با مصطفی هاشمی‌طباء، فعال سیاسی اصلاح طلب، آورده است: «پارلمان اصلاحات» یا «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان» یکی از بحث های داغ این جریان برای تعیین ساز و کار انتخاباتی آنهاست. برخی اصلاح طلبان بر این عقیده اند که «در» باید بر پاشنه سابق بگردد و به نوعی به ترکیب برنده دست نزد، با این تعریف آنها معتقدند از آنجا که در چند انتخابات اخیر جریان اصلاحات با توسل به ساز و کار انتخاباتی شورای عالی، توانسته پیروزی را از آن خود کند، برای انتخابات آتی هم همین ساز و کار انتخاباتی را باید انتخاب و دنبال کند.

برخی اصلاح طلبان که اثر کمرنگ تری در شورای عالی دارند هم خواستار بازنگری در این ساز و کار انتخاباتی هستند و بر این عقیده اند که باید با تشکیل «پارلمان اصلاحات» از تمامی ظرفیت های موجود جریان اصلاح طلبی برای رسیدن به یک تصمیم انتخاباتی درست و تعیین چهره های شایسته برای مجلس یازدهم بهره گرفت و این موضوع را جایگزین شورای عالی سیاستگذاری کرد.

«شورای عالی» یا «پارلمان اصلاحات»؟؛ مساله این است!

این دو دیدگاه هر کدام طرفداران خاص خود را دارد. آنهایی که طرفدار شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان هستند می گویند که این ساز و کار انتخاباتی با توجه به موفقیت هایی که کسب کرده، همچنان کاراست و می تواند در انتخابات پیش رو هم مثمر ثمر باشد، ضمن اینکه آن را مورد تائید رئیس دولت اصلاحات می دانند، اما عده ای از اصلاح طلبان در مقابل این دیدگاه معتقدند که باید راه را عوض کرد و به سمت پارلمان اصلاحات رفت، ضمن اینکه بکار گیری این روش را دارای منافات با نظرات «سید محمد خاتمی» نمی دانند.

حالا یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به عنوان یک اصلاح طلب مستقل به عنوان کاندیدا حاضر شده بود، پیرامون این دو دیدگاه اظهار نظر کرده و در گفت و گو با خبرنگار «تابناک»، اظهار کرده است: این جریان (اصلاح طلبان) برای پیروزی در انتخابات مجلس بازهم به چهره‌های برجسته خود نیازمند هستند.

از شورای عالی فقط حرف دیده‌ایم، نه عمل

«مصطفی هاشمی‌طبا» درباره رویکردهای اتخاذ شده از سوی شورای عالی اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و عدم وجود یک راهبرد مشخص در بدنه اصلاحات اظهار کرد: آنچه در مقطع فعلی در باب عملکرد شورای عالی اصلاح‌طلبان باید صراحتا گفت این است که این شورا تا به امروز رویکرد مشخص و قابل قبولی نداشته است و تنها در قالب بیان برخی از موارد نه عملی کردن آنها وارد عمل شده است. وی افزود: این شورا در طی چند سال اخیر عملکرد خاصی نداشته و یا اگر هم درصدد اتخاذ رویکرد خاصی است موانعی بر سر کار آنها وجود دارد که اجازه نمی‌دهد آنها به اهدافشان دست پیدا کنند.

چهره‌های برجسته جریان اصلاحات دست‌بکار نشوند، شورای عالی شکست می‌خورد

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: خیلی نمی‌توان انتظار داشت که این شورا اقدام خاصی را برای انتخابات مجلس آینده با توجه به دامنه برخی از اختلاف‌نظرها به پیش ببرد، مگر اینکه چهره‌های برجسته جریان اصلاحات دست به کار شوند و اقدامی انجام دهند.

هاشمی‌طبا با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس بازهم به چهره‌های برجسته خود متوسل می‌شوند اظهار کرد: اینکه برخی اصلاح‌طلبان ایده تشکیل پارلمان را مطرح می‌کنند قابل قبول نیست؛ چرا که پارلمان هم همان عملکرد شورا را دارد از این رو بهتر این جریان به فکر تشکیل یک حزب با مانیفست قوی باشد تا پارلمان اصلاحات. امیدوارم اصلاح‌طلبان با اتخاذ یک برنامه و رویکرد مشخص در جهت ورود به انتخابات مجلس وارد عمل شوند.

بهره‌برداری سیاسی - انتخاباتی از تریبون‌ مجلس تا اسفند ۹۸

وبگاه خبری خبرآنلاین در این گزارش آورده است: مجلس شورای اسلامی در حالی ماه‌های پایانی دور دهم را سپری می‌کند که همچنان عده ای در تلاشند تا از تریبون های آن برای منافع جناحی بهره ببرند تا منافع ملی؛ منافعی که انتخابات آینده مجلس قرار است تامین کننده آن باشد. کلید واژه «دیکتاتور»  را دستاویزی برای رسیدن به اهدافشان کرده‌اند و هر بار که سدی در برابر خواسته‌های سیاسی شان می‌بینند فریاد "دیکتاتور دیکتاتور" در صحن علنی مجلس سر می دهند تا شاید از قبل آن حرف خود را به کرسی بنشانند.

تریبون‌هایی که سیاسی شده‌اند

گفته می شود این روزها و در آستانه انتخابات مجلس یازدهم برخی نمایندگان مجلس درتلاشند تا از تریبون های صحن علنی بهره انتخاباتی ببرند بی توجه به آن که تریبون مجلس فضایی ملی بوده که نباید برای اهداف جناحی مورد بهره برداری سیاسی قرار  گیرد.  با این حال برخی نمایندگان از جمله اعضای جبهه پایداری در مجلس که گفته می شود به شدت نگران عدم کسب رای در انتخابات آینده مجلس هستند از هم اکنون تلاش هایی را برای حذف رقیب از بهارستان آغاز کرده اند. تلاش هایی که در نخستین گام علی لاریجانی را هدف گرفته است؛ شخصی که به دفعات دل به تندروها نداده و نه تنها در زمین آنها بازی نکرده بلکه بر هم زننده سیاسی بازی آنها هم بوده است. این گروه در حالی رئیس مجلس را دیکتاتور می خوانند که از قضا علی لاریجانی طی ۱۲ دوره متوالی و با رای اکثریت مطلق نمایندگان و با دموکراتیک ترین روش کرسی ریاست را در اختیار گرفته است.

عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا با انتقاد از خطاب قرار دادن رئیس مجلس با ادبیات توهین آمیز و تاکید بر اینکه مجلس باید الگوی تعاملات سیاسی باشد می گوید: ما باید قدرشناس علی لاریجانی باشیم که مجلس را طی سال‌ها به گونه‌ای اداره کرده است تا فضای حاکم بر آن توام با احترام باشد و امیدوارم تا آخر این مجلس نیز برخی افراد بردباری لازم را داشته باشند تا شان مجلس تا آخر این دوره حفظ شود.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر خطیب نماز جمعه اصفهان هم تندوری را ژست انقلابی گری عده ای می داند و می‌افزاید: عده‌ای ژست می‌گیرند که هر کسی که تندروی کند، انقلابی است، اما این تندروی حتی از جانب چهره‌های انقلابی ما هم خوب نیست، تندروی هرکجایی که باشد بد است.

فریادهایی برای فرار

گفته می شود تمسک جریان های خاص سیاسی به روش های تخریبی و جوسازی علیه طرف مقابل به جای نقد منطقی و کارشناسی راهی است که آن ها برای فرار از پاسخگویی در پیش گرفته اند. موضوعی که حجت الاسلام سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز هم برآن تاکید کرده و می گوید: امروز کشور با مشکلات حل نشده ای از جمله مسائل اقتصادی، بیکاری، نقدینگی و اختلاس روبرو است، واقع امر این است که در چنین شرایطی که نمی توانیم مشکلات را رفع و رجوع و حل کنیم متاسفانه دست به فرافکنی زده و فریاد می‌کشیم تا تقصیر را به گردن دیگری بیندازیم در حالیکه به جای این رفتارها باید جلسات غیرعلنی بیشتری در مجلس تشکیل شده و مسائل کشور بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا بتوانیم از ظرفیت های کشور برای حل مشکلات استفاده کنیم.

عباس سلیمی نمین هم چنین رفتارهایی را ناشی از مولد نبودن افراد در مجلس می داند و می افزاید: این افراد به دلیل اینکه تولید ندارند یعنی خود را از طریق تولید تفکر و اندیشه به جامعه عرضه نمی‌کنند عمدتا تلاش می‌کنند تا از طریق تخریب یکدیگر موقعیت خود را ارتقا دهند. مجلس باید این مهم را درک کند که این روش معیوب را اصلاح کند نه اینکه خود بدان دامن بزند.

مجلس عصاره فضایل ملت یا ...

در حالی از مجلس همواره به عنوان عصاره فضائیل ملت و مجموعه ای در راس امور و الگویی برای تعاملات سیاسی یاد شده اما نگرانی های جدی از رویه شدن رفتارهای جنجالی و پرحاشیه به جای طرح دیدگاه ها و نظرات از مسیر منطقی و کارشناسی به شدت احساس می شود، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی نماینده ادوار مجلس با انتقاد از رویه شدن چنین رفتارهایی و با بیان اینکه ادبیات مجلسی‌ها از شئونی است که باید از سوی نمایندگان رعایت شود، می گوید: نمایندگان مجلس باید در گفت وگوها و طرح نظرات و دیدگاه‌های خود، شان یکدیگر و به ویژه حرمت مجلس را حفظ کنند. ممکن است در شرایط خاصی نماینده‌ای عصبانی شود اما عصبانیت دلیل بر این نیست کلماتی بر زبان افراد جاری شود که با ادبیات محترمانه فاصله دارد.  کسی که منطق دارد، استدلال می‌کند نه اینکه داد و هوار  کرده و به دیگری کم حرمتی و بی حرمتی کند.

منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم نیز با یادآوری باز بودن تریبون های مجلس در زمان جلسات علنی، هر گونه اتهام و فریاد زدن از تریبون ها را کج سلیقگی می داند و می افزاید: به نظر می رسد بسیاری از افرادی که اقدام به درشت و بلند صحبت کردن و بی احترامی در مجلس می‌کنند باید قبل از ورود به مجلس یک دوره کلاس اخلاق اسلامی بروند. یادمان نرود در این مجلس شخصیت‌های برجسته و اصیلی همچون شهید بهشتی ها، آیت‌الله مشکینی‌ها و مدرس‌ها آمدند و رفتند. واقع امر آن است که آنچه در معرض قضاوت مردم قرار می‌گیرد رفتار حکیمانه و منطق بلند قانون است والا اتهام زدن، داد زدن، تهمت زدن آن هم از تریبون باز مجلس کج‌سلیقگی است.

برای نجات بیماران شمال غرب کشور «لاپاراسکوپی» بخریم

وب سایت خبری عصر ایران در گزارشی آورده است: انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی (امید) دو سال است که در کنار درمانگاه تخصصی سرطان که از درمانگاه های پیشرفته در منطقه غرب و شمال غرب کشور بوده، موفق به بهره برداری از بیمارستان خیریه عمومی امید نیز شده است. این بیمارستان با تکمیل چرخه درمان بیماران مبتلا به سرطان از تشخیص تا جراحی در کنار درمانگاه مذکور بزرگترین مجموعه درمان مبتلایان به سرطان را در منطقه شکل داده است.  علاوه بر این خدمات عمومی، تخصصی و فوق تخصصی این بیمارستان به دیگر بیماران غیر از بیماران مبتلا به سرطان نیز این امکان را می دهد تا با تعرفه های خیریه از امکانات درجه یک بیمارستانی در حد بیمارستان های خصوصی بهره مند شوند.

این امر به یک فرصت بی نظیر برای بخش بزرگی از هموطنانمان در ۴ استان کشور بدل شده است تا در این روزهای سخت اقتصادی نگران صفهای طولانی مراکز درمانی دولتی و هزینه های گزاف بیمارستان های خصوصی نباشند. طبیعتا چنین امکانی هزینه های زیادی را به این انجمن تحمیل کرده که نیاز به کمکهای مردمی بیشتر توسط تمام هموطنان ایرانی در ایران و خارج از ایران را برای حفظ این دستاورد ضروری می سازد.

مشکل دیگر این بیمارستان تهیه تجهیزات لازم برای توسعه خدمات است. اکنون این مجموعه نیاز به یک دستگاه لاپاراسکوپی دارد تا پزشکان این بیمارستان امکان انجام عمل های جراحی با تکنیک های کم تهاجم را بیابند. این چنین تکنیکهایی موجب می شود زخم زودتر بهبود یافته و خطر ابتلا به بیماری های عفونی کاهش یابد.

از طرفی لاپاراسکوپی یک جراحی دو کاربردی است چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری به کار رود. عمل لاپاراسکوپی کمک می کند تا پزشک بدون باز کردن کامل شکم و انجام جراحی باز وضعیت بیماررا بررسی و یا برای برطرف کردن بیماری اقدام کند. ابزار لاپاراسکوپی لوله هایی باریک و با جنس خاص است که دارای دوربینی با وضوح بالا و نور شدید می باشد تا بتواند از طریق ورود به حفره ی شکمی همانطور که حرکت می کند تصاویر داخل شکم و لگن را بر روی مانیتور برای پزشک بفرستد.

داستان من و روستایی که نمی شناختم

پایگاه خبری عصر ایران گزارش داد: خیلی پیش آمده که به خودم بگویم، خوش خیالی است که فکر کنی آنچه در روستاها به چشم تو آمده، به چشم بقیه نیامده است.  خیلی وقت ها به خودم گفته ام که راه و بی راه و درست و نادرست در آمیخته تر از آنند که کسی مثل تو بتواند ‌طرحی نو دراندازد. اما نگاه دوستان جوان و نوجوان و همولایتی های تازه ام و انبوه کارهای زمین مانده، مرا نهیب زده است که از دوری راه و تاریکی شب نهراسم و آنچه میتوانم را انجام دهم.

نمیدانم چرا و با چه منظوری روزهای مختلف سال را بنام آدم ها یا مکان ها و زمانهای مختلف نامگذاری کرده اند. خبر ندارم اول بار چه کسی فکر کرد اگر یک روز در سال روز زن باشد یا یک روز، روز مرد، یا یک روز، روز روستا، احتمال اثر و نتیجه ای خواهد بود. ولی به نظر می رسد این روزها برای آغاز یک اتفاق نامگذاری شده اند، ‌ و شاید حداقل انتظار از نامگذاری این روزها همین باشد که بگوییم ۲۸ سال پیش که ۱۵ مهر را بنام ”روستا“ نامگذاری کردند، نگاه تازه ای به روستا و روستانشینان در کشور پایه ریزی شد و تلاش برای شناخت علمی و دقیق تر از روستا آغاز گردید.

نه این یک مقاله دانشگاهی درخصوص شیوه ها و مکاتب توسعه روستایی است، نه من فردی آکادمیک و علاقمند به این شیوه از روبرو شدن با دنیا هستم و نه روستاها تا کنون از گذر این همه مقاله و پروژه علمی و کارمطالعاتی تغییری کرده اند که در خور رضایت همه ما باشد.  به گمانم خیلی از ما بر سر این موضوع توافق داریم که ناراضی هستیم، که از آنچه در اطرافمان میگذرد خوشحال نیستیم، ‌از وضع و حال خودمان گرفته تا محله و شهر و روستا و آموزش و بهداشت و اقتصاد و غیره.  اما این دلخوری تا مادامی که ما را به برخاستن و حرکت کردن وادار نکند نه تنها ارزشی ندارد بلکه دیر یا زود خیلی از ما آدمهای مدعی را از پای در میآورد.  اجازه بدهید بیش از این مقدمه چینی نکنم و خیلی صریح و ساده به شما داستان خودم و روستا را بازگو کنم.

همه چیز از آنجایی شروع شد که پس از چند سال که ایران زندگی نمی کردم، از راه دریا و با کشتی، به همراه همسر و فرزندانم با خودرو سواری به ایران آمدیم و از بندرعباس تا تهران و مشهد سفر کردیم و در راه بازگشت به تهران، برای اولین بار به روستای آبا و اجدادی خانواده همسرم رفتیم، مثل هر مکان جدید و تازه ای، همه چیز و همه کس برایم هیجان انگیز بود و حسی تازه را به من میداد، از همه مهم تر آدم ها … این یک نکته کلیدی در میان نکاتی هست که مایلم با شما در میان بگذارم. اگر وارد روستا شدید و همه چیز و همه جا را دیدید و لمس کردید و تجربه کردید ولی به خاطرتان نماند که نام آن پسر بچه موطلایی و بازیگوشی که به شما خیره شده بود چه بود؟ یک جای کار می لنگد.  

اگر به روستا رفتید قبل از اینکه به جغرافیا بیاندیشید به آدمها فکر کنید، ‌آدم ها را ببینید، بچه ها، ‌نوجوانان و جوانان و زنها و مردها، ‌پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها … همه آدم های روستا … لطفا اول آنها را ببینید و آنها را بفهمید و تلاش کنید در کنار لذت بردن از آب و هوا و سر شیر طبیعی و گوشت مرغ محلی و میوه های تازه و … آدم های روستا را بشناسید، این اصلی ترین کاری است که باید بکنید.

با آدم ها آشنا شدم، ‌فردای آن روز که برای بار اول در آن روستا خوابیدم و صبح زود با صدای سهمگین رودخانه خشمگین روستا برخاستم، از خانه بیرون آمدم و آدم هایی را دیدم که آنسوی رودخانه گیر افتاده بودند. به سرعت برگشتم و ماشین را روشن کردم که به رودخانه بزنم و آنها را به این سوی بیاورم و فریاد آنها که گفتند: نیا حاجی خطرناکه … گفتم چرا؟ گفتند خیلی از ماشین شما بزرگترها را آب برده. نرفتم. اما به آدم ها نشان دادم که برای من مهم هستند. همان روز و همان سال آغاز آشنایی من با روستا شد. از خرید یک خانه روستایی آغاز شد و تا امروز که آن خانه به یکی از مراکز بومگردی با کیفیت استان خراسان رضوی تبدیل شده است این آشنایی و این ارتباط وجود دارد.

چند سالی پس از آشنایی نخست، در کشور نبودم و از سه سال پیش که بازگشتم تمرکز بر ایجاد تحول در ساختار اقتصادی، ‌ فرهنگی، آموزشی و بهداشتی آن روستا را دنبال کرده ام و مایلم تا خلاصه و در چند خط آنچه آموخته و تجربه کرده ام را با دیگران به اشتراک بگذارم. هر کسی را دیده و می بینم تشویق میکنم که روستایی را از میان این همه روستا برگزیند و کمر همت به آبادانی و بازآفرینی آن روستا ببندد و این حداقل وظیفه ای است که هر شهروند مسئولی میتواند در قبال موهبت هایی که دریافت کرده است، ‌ بپذیرد و به انجام رساند.

غرضی: مردم در صحنه انتخابات حاضر می‌شوند؛ بی‌انصافی است اگر فکر کنیم، در بزنگاه‌های مهم پشت نظام را خالی می‌کنند

وب سایت خبری تحلیلی پارسینه در گفت‌وگو با محمد غرضی، ‌ فعال سیاسی و سیاستمدار سابق، آورده است: محمدغرضی با اشاره به اهمیت انتخابات در شرایط حساس فعلی ادامه داد:‌ آمریکا کمر همت را بسته است تا جمهوری‌اسلامی را از پا بیندازد و برای این هدفش هر کاری را انجام می‌دهد و ترامپ هم معلوم است، به هیچ قید و بندی مقید نیست. از طرفی اروپایی‌ها هم به دلیل وابستگی اقتصادی_تجاری به ایالات متحده با اینکه می‌خواهند، نمی‌توانند با ایران همراهی‌ای لازم را داشته باشند. همچنین ایران در منطقه هم درگیری‌هایی را از سوی برخی از همسایه‌ها دارد. خب!

شرح این شرایط نشانگر این است، در چنین حالتی ما چاره‌ای جز این نداریم که اتحاد و انسجام در داخل را بیش از هر برهه دیگری جدی بگیریم تا از این طریق بتوانیم برای برداشتن مانع‌ها از همه دارایی‌های‌مان بهره ببریم. به همین دلیل لازم است، اختلافات و جدل‌های سیاسی را کنار بگذاریم تا مردم هم بتوانند روی سیاسیون و مسئولان حساب بیشتری کنند. در اینصورت ایران به حدی توانا است که بتواند مشکلات‌اش را یکی به یکی حل کند و مردم آرامشی که حق‌شان است را به دست بیاورند.

محمدغرضی در پایان صحبت‌هایش گفت‌: مردم ایران در طول تاریخ به قول معروف پای کار بودند و نشان داده‌اند برای وطن حتی حاضر به تحمل سختی هم هستند. پس تصمیم‌گیران و چهره هایی که در ارگان‌ها و نهادهای مختلف به نوعی مسئولیت دارند، باید همه تلاش‌شان را خرج این کنند تا هم از دعوا و جنجال دوری کنند و هم با تصمیم‌های صحیح شرایط مطلوبی در کشور رقم بزنند. در واقع اگر بتوانیم اینطور عمل کنیم، ‌ آمریکا هم به این نتیجه می‌رسد که هر چقدر هم تحریم کند، نمی‌تواند به ایران ضربه‌ای غیرقابل جبران بزند.

اطمینان خاطر دادن سفیر ایران در عراق به زائران حسینی

وبسایت خبری تحلیل الف در گفت‌گو با ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، آورده است: برخی از شهرهای مرکزی و جنوبی عراق از سه‌شنبه هفته گذشته شاهد تظاهرات در اعتراض به عدم اشتغال، فساد و نبود خدمات عمومی مناسب بود، در این میان عده‌ای نیز از فرصت اعتراضات برای ایجاد اغتشاش استفاده کردند. آماری رسمی از کشته‌های این آشوب‌ها وجود ندارد، برخی منابع تعداد کشته‌ها را حدود ۷۰ نفر و برخی دیگر حدود ۱۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.  این در حالی بود که روز گذشته با وجود آرام‌تر شدن اوضاع در شهرهای عراق و بالاخص بغداد، رسانه‌های وابسته عربستان سعودی سعی کردند تا اوضاع را در عراق متشنج نشان دهند.

اوضاع عراق ممکن است پرسش هایی را برای برخی زائران ایرانی مطرح کند از جمله امنیت راه ها و اوضاع شهرهایی چون سامرا و کاظمین جدا از شهر کربلا.   ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق اما در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاست خارجی الف،  خیال زائران را راحت می‌کند و می‌گوید اوضاع عراق در حال حاضر خوب و امنیت نسبی برقرار است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر زائران اربعین حسینی در حال ورود به عراق هستند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. به زائرین توصیه می‌شود که حتما مقداری پول نقد همراه خود داشته باشند.

سفیر ایران در عراق تاکید کرد: زائرین ایرانی حتما با نیروهای مرزی و پلیس همکاری کرده و آرامش و خونسردی خود را حفظ نمایند و مشخصات سجلی خود را همراه با یک شماره تلفن روی ساک  و موبایل و در جیب خود نیز به همراه داشته باشند تا در صورت لزوم از آن استفاده کنند.

مسجدی همچنین مورد زیارت سامرا و کاظمین تاکید کرد: به طور کلی مشکلی برای زیارت در اماکن مقدسه وجود ندارد و حتی زائرین میتوانند سامرا و کاظمین را نیز زیارت کنند.

ابراهیم فیاض: قالیباف راه احمدی‌نژاد را می‌رود؛ در انتخابات مجلس به توفیق نمی‌رسد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت و گو با ابراهیم فیاض، تحلیلگر مسائل سیاسی، آورده است: اخبار حکایت از آن می کند که شورای وحدت نیروهای انقلاب تصمیم دارد پرچم خود را در انتخابات مجلس به دست قالیباف دهد اما قالیباف به دلایل مختلف در پذیرفتن این مسئله تردید دارد.  فارغ از آنکه جواب قالیباف در نهایت مثبت می شود یا منفی باید دید پذیرش عمومی و نگاه مردم نسبت این مسئله چگونه است؟ ابراهیم فیاض تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است «قالیباف فرمانده است و در شهرداری هم به جای شهردار بودن، فرماندهی کرد؛ او با این نوع نگاه توفیقی به دست نمی آورد».

*سرلیست هر جریان سیاسی در حوزه انتخابیه تهران یک نماد برای کل کشور محسوب می شود و شورای وحدت نیروهای انقلاب می خواهد این جایگاه را در اختیار قالیباف قرار دهد، به نظر شما اصولگرایان با این راهبرد می توانند لیست خود را در نگاه جامعه کارآمد نشان دهند؟

آقایان نمی خواهند انقلاب نسلی را به رسمیت بشناسند. نسل انقلاب و نسل جنگ جای خود را به نسل تمدن ساز داده اند؛ به عبارت دیگر یک نسلی انقلاب کرد و کشور را به استقلال رساند، یک نسل جنگ کرد و کشور به قدرت جهانی تبدیل شد. حالا رسیدیم به جایی که یک نسل می خواهد تمدن سازی کند و چون رویکردش با نسل جنگ و نسل انقلاب قبل از فرق دارد آن دو نمی خواهند نسل تمدن ساز را به رسمیت بشناسند بنابراین در این بین گسل ایجاد شده است. حالا آیا آقای قالیباف می تواند پاسخگوی خواسته های نسل تمدن ساز باشد؟ خیر او نمی تواند. چون او همیشه فرمانده بوده است. زمان شهرداری هم در واقع فرمانده تهران بود نه شهردار تهران. سال ۹۲ هم دیدیم که او انتخابات ریاست جمهوری را در تهران باخت. در واقع او دارد راه احمدی نژاد می رود البته به شدت بدتر.

احمدی نژاد یک شخصیت فنی بود و اصلا علوم انسانی متوجه نمی شد، نتیجه اش را هم دیدیم که انفجاری عمل می کرد اما اسمش را انقلابی می گذاشت. حالا قالیباف بدتر از احمدی نژاد شده است اسم اقدامات خود را هم گذاشته جهادی. قالیباف هرگز نخواسته نیروهای متفکر و نخبه را به رسمیت بشناسد. او همیشه سخت افزاری کار کرد، پل، تونل و اتوبان در تهران ساخت اما هیچ وقت کار فرهنگی انجام نداد. به همین دلیل هم مردم او را در حد ریاست جمهوری ندیدند و رأی به او ندادند.

*در واقع می فرمایید اگر سرلیست اصولگرایان هم قرار بگیرد توفیقی به دست نخواهد آورد؟

خیر، چون نگاه نرم افزاری ندارد و فقط حرکت سخت افزاری در نظرش است. در همه سخنرانی هایش هم فقط موضوعات سخت افزاری را مطرح می کند. نگاهش این است که از تهران امور ساخت و ساز در کل کشور را فرماندهی کند.

*با این اوصاف که شما می فرمایید، جنس شخصیتی آقای قالیباف با حوزه تقنین و قانونگذاری نمی خواند؟

بله، چون فقط فرماندهی، فرماندهی و فرماندهی می داند.

*یعنی به جای ریاست جمهوری و مجلس به فکر بازگشت به پادگان باشد؟

دقیقا، چون می خواهد ستاد فرماندهی ایجاد کند و دنبال یک نوسازی آمرانه شدید است. حال آنکه نسل تمدنی چنین نگاهی را نمی پسندد چون صرفا با بازسازی، تمدن ایجاد نمی شود. مثال روشنش شوروی است. شوروی با آن همه تکنولوژی و پیشرفت، تمدن شد؟ خیر تازه در مقابل تمدن غرب فروپاشی کرد.

*لیستی که آقای قالیباف در صدر ان قرار دارد آیا شکست می خورد؟

اگر نتواند نگاه نرم افزاری ارائه دهد شکست می خورد. من هم نشانه ای ندادم که بخواهند چنین نگاهی را تعریف کنند یا اراده ای برای این کار داشته باشند. یعنی دنبال تعریفش هم نیستم. معتقدم باید دنبال تکنوکراسی بومی باشیم تا تکنوکراتهای بومی با کمترین هزینه و کمترین ضربه به ارزش ها بتوانند ایران را در کمترین زمان رشد دهند و بحران بیکاری و خانواده را حل کنند. به نظرم اصولگرایان باید لیست خود را از تکنوکرات های بومی ببندند، کسانی که سابقه شهرداری، فرمانداری و استانداری در کارنامه داشتند. آنها وقتی به مجلس بیایند نگاه تکنوکراسی بومی را تقویت می کنند و یک دفعه شهرهای ایران جهش های عظیم خواهند کرد. دیگر شعارهای تند طرفداری از غرب جواب نمی دهد چون مذاکره کردیم، نتیجه اش برجام بود که به جایی نرسید. شعار ضدغرب دادن هم بی معنی است چون نسل تمدن ساز می خواهد نگاه خود را در سطح جهانی تعریف کند، اگر چنین اتفاقی بیفتد لشکری از پولدارها و تکنوکراتهای ایرانی که خارج کشور زندگی می کنند به ایران بر می گردند.

عضو شورای نگهبان: ساختارهای صحیحی برای مبارزه با فساد ایجاد شود

پایگاه اطلاع رسانی شفقنا در گفت و گو سیامک ره پیک، ‌آورده است: این عضو حقوقدان شورای نگهبان عدم نظارت را یکی از دلایل ایجاد فساد دانست و گفت: باید ساختارهای صحیحی برای مبارزه با فساد ایجاد شود در مرحله بعدی ضرورت دارد نظارت دقیقی بر این ساختارها انجام شود.

سیامک ره پیک با اشاره به لزوم مبارزه با فساد، اظهار کرد: بخشی از محورهایی که در همایش ۴۰ سال قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرارگرفته، بحث نظارت است و بخشی از نظارت هم به مساله مبارزه با فساد و این سوال که ظرفیت قانون اساسی برای این نظارت چقدر است باز می‌گردد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه مساله نظارت برای جلوگیری از فساد باید مورد توجه قرار بگیرد گفت: متاسفانه بخشی از فسادها در حوزه انتخابات شکل می‌گیرد درحالی که در قانون اساسی همه این موارد پیش بینی شده است. به عنوان نمونه سوگند نماینده‌ها مشخص می‌کند که چه کسانی و با چه روحیه و شرایطی باید وارد عرصه سیاسی شوند.

ره پیک با اشاره به تخلفات انتخاباتی گفت: یکی از مشکلات فعلی این است که نظارتی بر کاندیداهای انتخاباتی صورت نمی‌گیرد و مشخص نیست که چقدر و با چه شیوه‌ای برای تبلیغات هزینه می‌کنند؛ بنابراین نبود این نظارت‌ها منجر به ایجاد فساد می‌شود. لذا در این قانون پیش بینی شده است هر کسی کاندیدا می شود باید شماره حسابی معرفی کند و کلیه کارهای انتخاباتی او با آن شماره انجام می شود و همچنین با توجه به شرایط استان‌ها سقفی برای هزینه‌ها تعیین شده است.

رییس پژوهشکده شورای نگهبان تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای برای جمع کردن رأی در شهرستان‌ها خواروبار و مواد غذایی توزیع می‌کنند اما در قانون جدید به صراحت گفته شده است که کمک کردن برای کسب رأی جرم است و مجازات دارد.

ره پیک در پایان خاطرنشان کرد: باید ساختارهای صحیحی برای مبارزه با فساد و نظارت ایجاد شود و در مرحله بعدی ضرورت دارد نظارت دقیقی بر این ساختارها انجام شود. همچنین کسانی واقعا علاقمند به خدمت به جامعه هستند وارد عرصه سیاسی شوند و اینگونه نباشد که بعد از ورود به کار، سهام فلان نهاد و پورسانت و ... را طلب کنند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام اتحادیه اروپا دونالد ترامپ اصولگرایی گام سوم کاهش تعهدات جبهه پایداری حسن روحانی اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۶۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:

اصرار محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس یازدهم که از راهیابی به مجلس دوازدهم هم باز مانده است بر ارایه بازه زمانی در ارتباط با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای واکنش‌های داخلی و خارجی زیادی را در پی داشته است. این البته نه نخستین‌بار است که نام کریمی قدوسی با خبرهای هسته‌ای گره می‌خورد و نه احتمالا آخرین بار.

او در چهار دوره حضور خود در مجلس- از دوره هشتم تا یازدهم- بارها درباره موضوعات هسته‌ای اظهارات عجیبی را مطرح کرده است. درست مثل همین چند روز پیش که در توییتی نوشت که «در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.»بلافاصله پس از انتشار این توییت، فعالان سیاسی و رسانه‌ای از این نماینده مجلس انتقاد کردند اما، او بازهم در توییت با هشتگ اقتدار ایران نوشت: «در صورت اذن تا انجام اولین آزمایش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر یک هفته فاصله می‌باشد.»

این اظهارات به صورت غیرمستقیم باعث واکنش رافائل گروسی شده و هشدار داد که «ایران چند هفته با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه « غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند»، تاکید کرده است که ایران «چند هفته، نه چند ماه» با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد. او همچنین گفته است که «این اتفاق به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد. اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد».

علی قلهکی فعال رسانه‌ای اصولگرا در پاسخ به این نماینده مجلس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «موشک قاره‌پیما با برد ۱۲‌هزار کیلومتر، فقط برای حمل کلاهک هسته‌ای است، اینکه دانش ساخت آن را داریم یا نه به کنار، ولی تمامی مواضع اخیر شما پیوست گزارش آژانس انرژی اتمی علیه کشور می‌شود! چه اذنی بیاید چه اذنی نیاید».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس، در رابطه با اظهارات اخیر کریمی قدوسی نیز گفت که اساسا رویکرد جمهوری اسلامی ایران هسته‌ای و اتمی نیست با اینکه در این رابطه کشور توانمند است.او در گفت‌وگو با منیبان، افزود: اگر ایران و اسراییل وارد فضای جنگ تمام‌عیار شوند ایران مجبور است به سمت بمب اتم حرکت کند تا توازن ایجاد شود اما مجموعه تحولات نشان داد بعد از تقابل اخیر ایران و اسراییل، این رژیم به تنهایی نمی‌تواند علیه ایران اعلام جنگ کند.

اظهارات کریمی قدوسی حتی صدای ارگان رسمی مطبوعاتی دولت رییسی را نیز درآورد. روزنامه ایران در این باره با بیان اینکه «کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی دوپهلو مدعی شده است که در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد» نوشت: «این درحالی است که رژیم صهیونیستی، امریکا و کشورهای غربی به دنبال متهم کردن ایران هستند و با توجه به رویارویی اخیر ایران و رژیم صهیونیستی، این تلاش‌ها بیشتر هم شده است.چه عاملی باعث می‌شود تا نماینده‌ای که از قضا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است و باید به دنبال تأمین منافع ملی باشد، با اظهارات نسنجیده و خارج از مسوولیت برای کشور هزینه تراشی می‌کند؟».

هیچ یک از این واکنش‌ها اما باعث عقب‌نشینی کریمی قدوسی نشد و او در ویدئویی دوباره بر مواضع قبلی خود تاکید کرد و گفت: «بعد از انجام عملیات وعده صادق و صحبت‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی و حامیانش می‌شد این بود که رژیم صهیونیستی به مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی حمله کند و سایت‌های فردو و نطنز را منهدم کند. اینجا فرمانده حفاظت از مراکز هسته‌ای موضعی گرفت که حمله به مراکز هسته‌ای یعنی عبور از خط قرمزهای جمهوری اسلامی در تولید سلاح هسته‌ای و احتمال داد که اگر دشمن دست به چنین اقدامی بخواهد بزند، فتوا تغییر کند.»

کریمی قدوسی ادامه داد: «اما از نظر فنی آیا ایران قدرت تولید سلاح هسته‌ای را دارد؟ بنابر نقد کارشناسان حتی اطلاع فنی که آژانس دارد و قانون مجلس به نام لغو راهبردی تحریم‌ها که غنای اورانیوم تولیدی را به ۶۰ درصد رساند، کارشناسان به ما گفتند که ما نصف روز زمان لازم داریم که چند آبشار غنی‌سازی را سری کنیم و غنای اورانیوم تولیدی را از ۶۰ به ۹۰ درصد برسانیم. این چیز خاص و سری نیست و آژانس هم مطلع است. از نظر فنی هم یک امر شدنی و خیلی راحت است؛ بنابراین به لحاظ تولید اورانیوم ۹۰‌درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، جمهوری اسلامی یک نصف روز زمان لازم دارد، حالا بگوییم یک هفته.

او در بخشی دیگر از اظهارات می‌گوید؛ «همچنان در فتواهای مقام معظم رهبری، تولید و به‌کارگیری سلاح‌های هسته‌ای امری غیرقابل قبول است، اما اگر زمانی ایشان تشخیص بدهند، فرمودند که در هر سطحی ما را تهدید کنند، در همان سطح تهدیدشان می‌کنیم. یعنی اگر دست به تهدید هسته‌ای بزنند، با تهدید هسته‌ای جواب‌شان را می‌دهیم. اینجا که دیگر با موشک کاتیوشا نمی‌توان جواب‌شان را داد.»

این اظهارات کریمی قدوسی با واکنش جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد که با کنایه به او نوشته است؛ « ول کن تو را به علی. ‏الان اومدی ابروش رادرست کنی زدی چشمشم کور کردی که! ‏از یک هفته رسیدی به نصف روز؟ ‏بازم برای توجیه رفتار غلطت از رهبری هزینه کردی!! ‏شنیدم جایی گفته بودی رشیدی نفوذی اسراییله! ‏آورنده خبر آدم موثق و خداترسی بود، اما همینجا میگم، من حلالت کردم، ‏ولی ‏خدا جای حق نشسته.»

متولد مشهد، وفادار به مشی پایداری

همان اندازه که از دوران نمایندگی کریمی قدوسی اطلاعات مختلفی وجود دارد چرا که او هر روز با یک ادعای جدید در صدر اخبار قرار می‌گرفت، از دوران زندگی او پیش از نمایندگی، اطلاعات کمی در دست است. بر اساس بیوگرافی کوتاهی که از کریمی قدوسی در سایت جماران منتشر شده او در دی‌ماه سال ۱۳۳۴ در مشهد و در خانواده‌ای مذهبی متولد شده است، او ۶ خواهر و برادر دارد، و دوران جوانی و نوجوانی‌اش را همراه با پدر در حرفه خیاطی سپری کرده است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بوده و به زبان عربی مسلط است. در ۲۳ سالگی از اعضای فعال سپاه پاسداران خراسان بوده و در طول سال‌های دفاع مقدس فرماندهی سپاه استان سمنان را با تشکیل تیپ ۱۲ قائم برعهده داشت، همچنین مسوول اعزام نیرو بود.

بعد از پایان جنگ، از مدیران عالی بسیج در استان‌های خراسان بزرگ، اصفهان، فارس، خراسان رضوی بود و در تشکیل نیروهای مقاومت بسیج در این استان‌ها نقش موثری ایفا کرد. وی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نماینده مردم مشهد و کلات راهی مجلس هشتم شد، حضوری که تا پایان دوره یازدهم هم تمدید شد. از کریمی قدوسی عموما به عنوان عضو جبهه پایداری نیز یاد می‌شود.

‌ام.پی.تی یا ان.پی.تی؛ مساله این است!

آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ وقتی یک طرح دو فوریتی توسط جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس وقت تهیه و به هیات رییسه مجلس ارایه شد، دو بار به معاهده «ان پی تی» که مهم‌ترین مبحث حقوق بین‌الملل در بحث انرژی اتمی است، اشاره و عجیب آنکه هر دوبار هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فارسی نام این معاهده «ام پی تی، mpt» درج شد. یک بار در عنوان طرح ۵ صفحه‌ای و یک بار در متن آن به زبان انگلیسی.

این طرح ۵ صفحه‌ای که با خط خود کریمی قدوسی توسط اداره قوانین مجلس تکثیر و در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و بعد هم در فضای مجازی منتشر شد در کادر مربوط به عنوان طرح این عبارت را با خود دارد: «الزام دولت به حفظ حقوق مسلم هسته‌ای و مصادیق آن در چهارچوب معاهده «ام پی تی» « در مذاکرات هسته ای».

در بند نهم این طرح نیز چنین نوشته شده بود: «هرگونه موافقت با خواسته‌های طرف مقابل نباید خارج از معاهده «mpt» باشد».

«ان.پی.تی» مخفف نام انگلیسی «معاهده منع گسترش هسته‌ای» (Nuclear Non- Proliferation Treaty) است.

عجیب‌تر از اشتباه کریمی قدوسی امضای ۱۱۰ نماینده مجلس وقت پای این طرح بود که به این معنی بود که یا این ۱۱۰ نفر هم نام درست مهم‌ترین معاهده هسته‌ای جهان را نمی‌دانستند یا اینکه این طرح را چشم بسته امضا کردند.

نام جاویدان در قائله دوتابعیتی‌ها؛ از اتهام زننده تا متهم

جواد کریمی قدوسی در شهریور سال ۱۳۹۷ در مجلس دهم در جلسه سوال از محمدجواد ظریف، وزیر وقت امور خارجه، در مجلس مستندی را پخش کرد که عنوان می‌کرد برخی از اعضای هیات ایرانی در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی دوتابعیتی بوده و «جاسوس» بودند. طرح چنین ادعایی باعث شد علیرضا رحیمی، عضو وقت هیات رییسه مجلس در سوالی از وزیر دفاع این مساله را مطرح کند که چنین اطلاعاتی بر فرض صحت چگونه به دست کریمی قدوسی رسیده است.امیر حاتمی، وزیر دفاع دولت روحانی، روز دوشنبه، ۳۱ تیر همان سال، در جلسه علنی مجلس دهم در پاسخ به این سوال گفت: «طبق اعلام سپاه پاسداران فیلم دوتابعیتی‌ها که در کمیسیون امنیت ملی و صحن مجلس پخش شده به لحاظ موضوعی مشابهت دارد، اما به لحاظ اصالت فیلمی که در صحن مجلس پخش شده فاقد سندیت و اعتبار رسمی است.»

رحیمی در جلسه سوال خود از وزیر دفاع همچنین گفت: «به رییس‌جمهور اتهام زدند که دوتابعیتی است و این اتهام در سراسر کشور پخش شد، اما تکذیب آن پخش نشد. اگر چنین اتهامی به رییس قوه قضاییه می‌زدند دادستان سکوت می‌کرد؟»

بعد از طرح این سوال ۲۹ نماینده مجلس دهم که اکثرا عضو جبهه پایداری و از دوستان و حامیان کریمی قدوسی بودند اما طرح این سوال توسط علیرضا رحیمی را حمله به سپاه پاسداران خوانده و خواستار برکناری او از هیات رییسه مجلس شدند.کریمی قدوسی در جلسه علنی بعد گفت که موضوع «دوتابعیتی» بودن حسن روحانی را او مطرح نکرده اما تهدید کرد که فهرست مدیران «دوتابعیتی» جمهوری اسلامی را منتشر خواهد کرد.

ابوالفضل ترابی، عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس از مدیران دوتابعیتی، یکماه بعد در مرداد ۹۷ دوباره بر آتشی که کریمی قدوسی به راه انداخته بود دمید و گفت که یکی از مقامات «بسیار مهم و تراز بالا» در دوران تحصیل در اسکاتلند تابعیت بریتانیا را کسب کرده و هنوز این تابعیت را دارد. اظهاراتی که به نظر می‌رسید با توجه به تحصیل حسن روحانی در اسکاتلند خطاب به او بیان شده بود.محمود واعظی، رییس دفتر وقت رییس دولت دوازدهم اما این ادعا را تکذیب کرد.داستان دوتابعیتی‌هایی که کریمی قدوسی و نزدیکانش علیه حسن روحانی به راه انداخته بودند اما به یک‌باره وارد فصل جدیدی شد و چنین اتهامی علیه خود او نیز مطرح شد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مجلس دهم در جلسه علنی مدعی شد که کریمی قدوسی به مردم حوزه انتخابیه‌اش گفته برای ردصلاحیتش امضا جمع کنند، ادامه داد: طالبان یک قیف داشت که بر ریش مردان می‌گرفت ببیند اندازه ریش آنها استاندارد است یا نه! مردم را کتک می‌زد اگر ریش با آن قیف طالبان استاندارد نبود. شما چکاره مملکت هستید که به وزیر، به رییس‌جمهور و حالا به نماینده مردم در مجلس می‌تازید و ما را غیرانقلابی می‌نامید و خطاب می‌کنید؟! چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است، چه کسی به شما اجازه داده است به ارکان نظام بتازید، چند روز سابقه جبهه دارید، چندتا عملیات شرکت کرده‌اید که به درجه سرداری رسیدید؟ از کی شما ایرانی شدید که ما ایرانی نبودیم. زمانی که اجداد شما از افغانستان به ایران حمله می‌کردند، ما از ایران دفاع می‌کردیم. چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است؟»

این اظهارات با واکنش کریمی قدوسی در جلسه علنی بعدی مجلس همراه شد اما رحیمی جهان‌آبادی فراتر رفت و حتی گفت که کریمی قدوسی به سوال او درباره اصلیت خانواده‌اش و دوتابعیتی بودن پاسخی نداده است.

جواد کریمی قدوسی در جلسه روز سه‌شنبه مجلس همچنین سخنان نماینده تربت جام درباره «تابعیت افغان» خود را رد کرد و گفت: «یک سند مبنی بر اینکه یکی از اجداد من ولو هفت نسل قبل از افغانستان آمده است هم دارند، ایشان باید در صداوسیما این سند را پخش کند، و الا صداوسیما باید همین مذاکرات من را پخش کند؛ در غیر این صورت اگر این کار را نکردند من از دولت افغانستان می‌خواهم که آنها بررسی کنند که اگر ما رگ و ریشه‌ای در طول تاریخ در اقوام آنجا داشتیم به ما بگویند که به خدمت آنها برویم.»

دلواپس همیشگی علیه روحانی

کریمی قدوسی پس از تأیید صلاحیت کاندیداها و آغاز رقابت انتخاباتی در خرداد ۹۲، چند روز پیش از روز انتخابات خواستار رد صلاحیت حسن روحانی شد. این درخواست همزمان با بالا رفتن آراء روحانی در نظرسنجی‌ها صورت گرفت.با آغاز به کار دولت یازدهم، جواد کریمی قدوسی، همواره در صف اول مخالفان عملکرد این دولت محسوب می‌شد.

در نخستین سالگرد آغاز به کار دولت یازدهم، کریمی قدوسی در اظهارنظری روحانی را متهم به «دادن اطلاعات مهم فقهی به انگلستان» کرد. همچنین او بودجه رسانه‌های حامی روحانی را بالغ بر «صدها هزار میلیارد تومان» عنوان کرد. او یکی از چهره‌های شاخص همایش «دلواپسیم» بود که در نقد سیاست‌های هسته‌ای دولت یازدهم برگزار شد.

کریمی قدوسی در سال‌های اولیه دولت نخست روحانی در مهدیه مشهد، دولت را به براندازی متهم کرد و گفت «رمزگشایی از شعار اعتدال امر مهمی است چرا که اعتدال پوششی برای براندازی نظام است.» و «اسرار پشت صحنه جریان اعتدال چیزی است که هم‌اکنون ما به چشم می‌بینیم و اگر جریان اسفناک فتنه اتفاق افتاده است، هم‌اکنون شعار اعتدال با هدف براندازی نظام، عناصر فتنه‌گر را به مناصب حکومتی گمارده‌اند.»

یکی از عجیب‌ترین مناقشه‌های کریمی قدوسی با حسن روحانی ادعای او درباره جاسوسی و بعد عقب‌نشینی از این ادعا بود. در یک فایل ویدئویی مدعی شده بود حسن روحانی، رییس‎ جمهور ایران، از سرویس امنیتی و اطلاعاتی انگلستان دستور می‌گیرد! سخنگوی سپاه ادعای این نماینده مجلس مبنی بر اقدام سازمان اطلاعات سپاه در نشان‌دادن شنود تلفنی یکی از مقامات کشور با مامور MI۶ به وی را تکذیب کرد.کریمی‌قدوسی چندی بعد از این ادعا در توییتر خود نوشت: «هیچ نماینده‌ای مدعی ارتباط مستقیم MI۶ (سرویس امنیتی انگلستان) با رییس‌جمهور آقای روحانی نبوده است. ما نیز با پاسخ‌ سپاه در این باره هم‌نظر بوده و ارتباط مستقیم سرویس‌های جاسوسی با رییس‌جمهوری را قویا تکذیب می‌کنیم. تحریف حق و جعل باطل همیشه در اولویت رسانه‌های زرد و نارنجی‌ بوده است».

کریمی قدوسی هنوز هم روحانی را رها نکرده است. در جریان رد صلاحیت روحانی برای انتخابات خبرگان سال گذشته کریمی قدوسی نوشت: «کسی که استعداد و اراده سقیفه سازی را داشت توسط شورای محترم نگهبان رد صلاحیت شد.»

میدان‌دار اخبار عجیب در اعتراضات سال ۱۴۰۱

در بحبوحه اعتراضات سال ۱۴۰۱ کریمی قدوسی با چند اظهارنظر عجیب واکنش‌های زیادی را بر انگیخت. مدعی شده بود: «در طی شصت روز آمار حضور اغتشاشگران در خیابان، ۵۰۰ هزار نفر بوده است. البته اگر یک نفر ۱۰‌بار هم آمده ۱۰‌بار در آمار وارد شده. اوج این حضور در یک روز ۴۵هزار نفر بود. (طبق آمار غیر رسمی ۳۱۰ هزارنفر کل جمعیت اغتشاشگران بودند که می‌شود) گفتند نمادهای حاکمیتی باید سقوط کند. یکی از نمادها مشهد است. قرار بود برای یکی از سران قوا در مشهد حادثه هفت‌تیر ۶۰ تکرار شود. آخرین مرحله هم ورود پنتاگون بود. در سال ۸۸ هم نقشه همین بود. مرحوم فیروزآبادی در سال ۸۸ در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت خاتمی در فتنه ۸۸ با فرمانده ناتو دیدار داشت و از آنها خواستند کار ما در داخل که جلو رفت شما وارد شوید. اکثر دستگیرشدگان یک یا دو شب نگهداری شدند بعد با تعهد والدین آزاد شدند. اما از میان بازداشتی‌های هدفمند که ادامه هم دارد ۱۸٪ آنها آموزش دیده‌اند. تمام این ارتباطات به دست آمده که به عنوان مستندات بیانیه دو دستگاه اطلاعاتی در آینده منتشر می‌شود. ۷۰درصد دستگیرشدگان دیپلم و زیر دیپلم بوده‌اند. ۶۷ درصد اهل شرب خمر بوده‌اند. از این شاربان خمر ۴۷ درصد دایم‌الخمر بودند. اکثر اینها معتاد به موارد مخدر گل بودند. درصدی از زنان بازداشت شده اهل فحشا بودند. همان‌کس که خودکشی کرد یکی از همین افراد بود. ۸۰ درصد اینها خارج از کشور را بهشت می‌دانند».

عجیب‌ترین ادعای کریمی قدوسی اما در بخش دیگری از این گفت‌وگو مطرح شد: « خانم مولاوردی معاون روحانی طرحی داشت و می‌خواست فاحشه‌ها را بیمه کند.»

کریمی قدوسی البته هیچ رخدادی را از قلم نمی‌انداخت و پس از آتش گرفتن بخشی از زندان اوین در سال ۱۴۰۱ مدعی شد: «فردی با چاقو خود را به بند مهدی هاشمی رفسنجانی می‌رساند و درصددکشتن او برمی‌آید، اما مهدی هاشمی از دو روز قبل به درخواست خودم از آن بند جابه‌جا شده بود!»

پایان دوره نمایندگی

در انتخابات مجلس دوازدهم نصرالله پژمان‌فر، میثم ظهوریان، علی‌اصغر نخعی‌راد و احسان عظیمی‌راد در مرحله اول در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد مستقیم وارد مجلس شورای اسلامی شدند. برای کرسی پنجم شهر مشهد نیز، کاظم معتمدی‌فرد و حسنعلی اخلاقی که حائز بیشترین آرا پس از ۴ نفر اصلی راه‌یافته به مجلس شده بودند، راهی مرحله دوم می‌شوند.جواد کریمی قدوسی در رتبه بعدی بیشترین آراء ماخوذه قرار گرفت و از راهیابی به مرحله دوم بازماند. با توجه به بافت سیاسی رای‌دهندگان در شهر مشهد و اینکه بعد از ۴دوره نمایندگی، کریمی قدوسی نتوانست حتی از این بدنه اجتماعی و سیاسی رای لازم برای حضور در پارلمان را کسب کند، به نظر می‌رسد پیام رای‌دهندگان مدافع سیاست‌های اصولگرایی نیز به کریمی قدوسی روشن است. پیامی که با توجه به رفتارهای اخیر کریمی قدوسی از موضوع اعلام زمان حمله نظامی ایران به اسراییل تا داستان سلاح هسته‌ای گویی به گوش او نرسیده است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900055

دیگر خبرها

  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • واکنش مفتی عمان به تظاهرات دانشجویی در آمریکا و اروپا
  • واکنش رییس دانشگاه تهران به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!