Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک اقتصاددان، بانک اطلاعات مالی فعلی دولت را برای شناسایی پردرآمدها کافی دانست و گفت: باتوجه‌ به اینکه اطلاعات مالی و ثروت افراد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد، به راحتی می‌توان اقشار پردرآمد را شناسایی و یارانه‌شان را حذف کرد و مالیات هم گرفت. بر این اساس، یارانه گرفتن اشخاصی که مالیات می­‌پردازند هم توجیهی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میثم پیله فروش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تکلیف قانونی دولت در حذف یارانه­‌ها، بانک اطلاعات مالی دولت را برای شناسایی اقشار پردرآمد کافی دانست و گفت: می‌توان دولت را ترغیب کرد که با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی از امکان‌های قانونی خود در جهت حذف یارانه و مالیات‌ستانی از ثروتمندان به نحو احسن استفاده کند.

وی حذف تدریجی یارانه اقشار پردرآمد را روشی مناسب‌تر ارزیابی و اظهار کرد: با حذف تعداد معدودتری از افراد، خطای عملکرد دولت در حذف یارانه­‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین با کاهش خطا در اجرا، مدیریت اعتراض­‌ها و نارضایتی­‌ها ساده‌تر شده و در نتیجه سیاست حذف یارانه اقشار پردرآمدد هم پایدارتر خواهد بود.

یارانه ثروتمندان را قطع کنید و از آنها مالیات بگیرید

عضو مرکز پژوهش­‌های مجلس با تاکید بر ضرورت حذف یارانه اقشار پردرآمد و مالیات­‌ستانی از آن­ها ادامه داد: روش اصلی شناسایی اقشار پردرآمد استفاده از داده‌های سازمان امور مالیاتی است و طبق قانون باید همه اطلاعات مالی و ثروت افراد در اختیار سازمان امور مالیاتی باشد؛ از این طریق دولت هم می‌تواند اقشار گوناگون را شناسایی کند و هم از اقشار پردرآمد مالیات بگیرد. بر این اساس یارانه گرفتن اشخاصی که مالیات می­ پردازند هم توجیهی نخواهد داشت.

او با اشاره به اینکه دولت با استفاده از روش‌هایی همچون برآورد میزان حساب‌های بانکی یا مجموع درآمد افراد، کار قطع یارانه‌ها را پیش می‌­برد، اظهار کرد: اگر بتوانیم نظام یکپارچه مالیاتی را عملیاتی کنیم، هم می‌توانیم حقوق مردم را احقاق کنیم و هم اینکه یارانه اقشار ثروتمند را قطع کنیم که لازمه چنین کاری هم تنها تمکین به اجرای قانون توسط دولت است.

یارانه پردرآمدها قطع شود مبالغ بیشتری به نیازمندان می‌رسد

این کارشناس اقتصادی همچنین با بیان اینکه هرچه میزان دریافت‌کنندگان یارانه‌ها کمتر شود، مبالغ بیشتری به افراد نیازمند خواهد رسید، ادامه داد: یکی از بهترین سیاست ها در این زمینه همان هدفمند کردن یارانه‌ها است. هدفمند کردن به این معنی است که سهم بیشتری به افرادی تعلق گیرد که نیازمندتر هستند. فارغ از اینکه رقم یارانه اقشار کم‌درآمد چقدر می‌تواند باشد، بحث بر سر توزیع هدفمند آن است.

عضو مرکز پژوهش­‌های مجلس روش حمایت کالایی از نیازمندان را روشی کم‌خطا معرفی کرد و گفت: پرداخت یارانه نقدی هدفمند یک شیوه شناخته‌شده در همه دنیا است که برای جلوگیری از به انحراف کشیده شدن آن می‌توان از روش حمایت کالایی استفاده کرد؛ به این معنی که صرفا اقشار نیازمند برای تأمین برخی کالاهای ضروری و اساسی مورد حمایت قرار گیرند که این حمایت هم به چند شکل می‌تواند انجام شود.

او با اشاره به راه‌های مختلف حمایت کالایی از اقشار ضعیف ادامه داد: یکی از راه‌ها این است که پس از شارژ کارت‌های اعتباری، افراد صرفاً مجاز به خرید و تهیه کالاهای خاصی باشند؛ برای مثال خانواده‌هایی که فرزند خردسال داشته یا زنانی که اکنون باردار هستند نیاز به استفاده از سبد غذایی دارند؛ بر این اساس می‌توان کارت‌های اعتباری را به‌نحوی طراحی کرد که محصولات مورد نیاز خاصی را بتوان از طریق آن خریداری و تهیه کرد؛ بنابراین متناسب با منابعی که آزاد می‌شود، می‌توان دست به‌نوعی اولویت‌بندی برای نحوه تخصیص این منابع زد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: چنار محمودی ایدز کامبوج عباس ایروانی مرز خسروی لردگان اعتراضات هنگ کنگ یارانه ثروتمندان مالیات حذف یارانه پردرآمدها چنار محمودی ایدز کامبوج عباس ایروانی مرز خسروی لردگان اعتراضات هنگ کنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۶۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد

به گزارش «نماینده» محمدباقر قالیباف در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، 11 اردیبهشت‌ماه1403) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال 1403 گفت: با توجه به ابهاماتی که در بحث دارو در جدول شماره 14 وجود دارد و مبلغ 74 همت در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه بحث تسعیر ارز در جدول شماره 21 مورد بررسی قرار گرفت بنابراین اگر در حوزه دارو مبنا نرخ 28500 تومان یا 4200 تومان باشد، مبلغ ریالی آن متفاوت است. از دولت می‌خواهیم که این ابهام را توضیح دهد.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور در پاسخ به پرسش رئیس مجلس اظهار داشت: در ارتباط با تأمین دارو ما مابه‌التفاوت نرخ دارو را به صورت یارانه‌ای در قالب جدول 14 تأمین کردیم، عددی که ما امسال پیش‌بینی کرده‌ایم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و مبنای ما در ارتباط با تأمین ارز برای دارو همان نرخ مصوب کالاهای اساسی است چرا که شما تصویب کرده‌اید دارو و کالاهای اساسی با ارز ترجیحی توسط کارگروهی که در قانون تعیین شده است، مشخص شود.

دکتر قالیباف در ادامه بیان داشت: توضیحات نماینده دولت در این خصوص روشن است، وقتی این موارد باشد باید به جای 74 همت در جدول 14، 180 همت ارز ترجیحی (28500 تومانی) پیش‌بینی شود مگر اینکه دولت بخواهد سطح خرید و پشتیبانی دارو را کاهش دهد این بدین معنا است که دارو گران خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در پاسخ به اظهارات رئیس مجلس گفت: در سال گذشته 69 همت پیش‌بینی شد که قسمتی از آن را باید به بانک مرکزی بابت مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی پرداخت می‌کردیم و قسمتی از آن را نیز باید به داروخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده و پخش‌کننده دارو پرداخت می‌کردیم که قسمت دوم مابه‌التفاوت نرخ ارز بود بنابراین آن ساز و کاری که در سال گذشته انجام شد عینا همان ساز و کار برای سال جاری انجام خواهد شد و همان منابعی که پیش بینی کرده‌ایم برای سال جاری با افزایش مواجه شده و می‌توانیم با آن بازار دارو را کنترل کنیم.

دکتر قالیباف در واکنش به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: توضیحات شما اینچنین است که مبنای بانک مرکزی 28500 تومان بوده و آن بخش از اقلامی که می‌خواستید با نرخ 4200 تومانی به صورت سیاست جبرانی انجام دهید، مابه‌التفاوت ریالی آن را با بانک مرکزی انجام دادید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهید این کار را برای سال جاری انجام دهید روشن می‌گویم اگر برای این موضوع 180 همت در نظر گرفته نشود، در میانه کار ارز تأمین نمی‌شود یا اینکه یارانه تبدیل تسعیر جبران ریالی نخواهد شد. بنابراین می‌گویم ما نمی‌خواهیم که بازار دچار مشکل شود یا اینکه کسری ایجاد شود چرا که دارو و موارد مصرفی بیمارستانی جز مواردی است که نباید حتی یک روز دچار مشکل شود بنابراین این موضوعات را یا باید با سیاست‌های ریالی یا نرخ تسعیر ارز جبران شود. بنابراین هر تصمیمی که دولت دارد باید انجام داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به اظهارات رئیس مجلس گفت: مدیریت بازار دارو از جمله مواردی است که در اولویت کاری دولت قرار دارد، در سال گذشته در بحث تأمین دارو و مدیریت قیمت آن عملکرد مثبتی داشته‌ایم و برای سال جاری نیز منابعی که در جدول هدفمندی پیش‌بینی شده است بر اساس آنچه تصویب کرده‌اید انجام خواهد شد.

حمیدرضا حاجی بابایی در پاسخ به اظهارات رئیس مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: ما نتوانستیم تغییری در جدول 14 ایجاد کنیم چرا که در این موضوع بحث دارو، نان، آرد، کمیته امداد، بهزیستی و بحث 63 همت مدیریت انرژی نیاز به دقت نظر داشت که اگر ما تغییرات ایجاد می‌کردیم مشکلات بسیاری ایجاد می‌شد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 ادامه داد: جدول شماره 14 از نظر ما دچار کسری مفرط است و اگر دولت نتواند این موارد را به خوبی انجام دهد، دچار مشکل اساسی خواهیم شد بنابراین دولت باید در این موضوع به صورت قوی وارد شود تا از بروز مشکلات جلوگیری کند.

وی یادآور شد: عددی که برای جدول شماره 14 در نظر گرفته شده بود هزار همت بود که ما آن را در کمیسیون به 758 همت رساندیم و اگر بخواهیم مواردی که بیان شد را اعمال کنیم باید به همان هزار همت برگردیم که نزدیک به 300 همت با آن فاصله داریم لذا از دولت می‌خواهم که با دقت نظر ویژه به این مسائل توجه کند.

دیگر خبرها

  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • هشدار قالیباف نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • موافقت مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک
  • تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • ۲۰ شهری که بیشترین میلیاردر‌های جهان را دارد
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ