Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:50:50 GMT

هفت متخلف صید و شکار در استان بوشهر دستگیر شدند

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۷۴۶۲

هفت متخلف صید و شکار در استان بوشهر دستگیر شدند

سید احسان موسوی روز دوشنبه افزود: در اجرای این طرح با انجام ۲۷۰ نفر روز ماموریت و عملیات بیش از ۶۰ کوخه کشف و تخریب شد.

وی بیان کرد: همچنین در این عملیات ها ۸۰ رشته تور و طناب صید و صیادی، ۱۹ بهله دلیجه و ۴۰ قطعه قمری نیز کشف شد که پس از تیمارداری دردامان طبیعت رهاسازی می‎شود.

 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: تلاش‌های گسترده محیط بانان و یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر در قالب دوره‌های جدید همچنان با قدرت و هماهنگی بیشتری برای روزهای آینده تداوم می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسوی تاکید کرد: در این زمینه از هم‌استانی‌ها و بویژه دوستداران محیط زیست انتظار است تا با محیط بانان همکاری و مشارکت داشته و از این طریق در حفاظت از تنوع زیستی استان بوشهر سهیم شوند.

کوخه‌نشینی و زنده‌گیری پرندگان شکاری
کوخه‌نشینان در استان بوشهر از ۱۵ شهریور همه ساله به مدت یک ماه همزمان با کوچ پرندگان مهاجر ادوات و ابزارآلات خود را درمکانی که ازقبل تعیین شده برای کمین و شکار این پرندگان می‌گسترانند.
دو روش برای صید پرندگان شکاری وجود دارد یکی کوخه‌نشینی که به صورت ثابت انجام می‌شود و روش دیگر سیار است که صیاد با تجهیزات لازم سوار بر موتورسیکلت با گشت زنی دردشت ها به شکار می‌پردازد.
کوخه‌نشینی که از دوران باستان تاکنون در برخی نقاط کشور ایران رواج داشته اکنون به تهدیدی جدی برای پرندگان درحال انقراض در کشور تبدیل شده است.
این روش صید پرندگان اگر چه دردهه‌های اخیر به دلیل کاهش پرندگان شکاری کمیاب و رو به انقراض رفتن نسل آنها، با وضع قوانین و محدودیت های زیست محیطی ممنوع شده اما در برخی نقاط ایران بویژه استان بوشهر همچنان به صورت غیر مجاز وجود دارد.
کوخه که در اصطلاح محلی در استان بوشهر به آن ˈکوختˈ گفته می‌شود، گودالی است به عمق بیش از یک متر که در زمین حفر و سقف آن به صورت قوسی شکل با سوراخ هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می‌شود.
درجلوی کوخه سه رشته تورپهن می‌شود و شخص کوخه نشین با قرار گرفتن دراین گودال و طعمه قراردادن پرندگانی نظیر کبوتر و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر بالابان و بحری کرده و درنهایت پرنده گرفتار در تور را صید می‌کنند.
هم اکنون محیط بانان درصورت یافتن کوخت آن را خراب و فرد کوخه نشین را بازداشت کرده و به مقام قضایی تحویل می‌دهند و جزای محکومیت این متخلفان در قانون از ۱ تا ۶ سال حبس بسته به نوع و طبقه‌بندی زیستی جانواران متغیر تعیین شده است.
با شروع مهاجرت پرندگان شکاری به مناطق شمالی استان بوشهر ، افرادسودجو وفرصت طلب برای صید، خرید، انتقال وفروش این پرندگان نظیر بالابان (چرخ)، شاهین و بحری با تطمیع، اغفال و استخدام افراد به اهداف خود دست می‌یابند.
در زمان حاضر، متخلفان روش های مختلفی را برای صید پرندگان شکاری در منطقه بکار می گیرند که از جمله آن احداث کوخت است.
گرایش قاچاقچیان به شکار این پرندگان به خاطر سود کلانی است که با فروختن آن به دلالان و سپس به شیوخ ثروتمند کشورهای همسایه خلیج فارس به جیب می‌زنند.
شیوخ عرب با آموزش این پرندگان از آنان برای شکار، بویژه شکار هوبره استفاده می‌کنند.
شکار این پرندگان که تهدیدی جدی برای انقراض و نابودی این گونه پرندگان کمیاب و باارزش بوده، زنگ خطر و هشداری برای مسوولان و دوستداران محیط زیست و طبیعت است.
روش دیگر زنده‌گیری پرندگان شکاری که به صورت سیار اجرا می‌شود صیاد تور مخصوصی (شبچه) را به عنوان تله پشت کبوتر بسته و با یک طناب که از یک طرف همراه با یک وزنه به پای کبوترمتصل است، بسته می‌شود و از طرف دیگر دردست صیاد قرار می‌گیرد و شکارچی سوار بر موتورسیکلت دردشت ها به گشت زنی می‌پردازد.
دراین روش صیاد به محض دیدن پرنده شکاری کبوتر را رها می‌کند و پرنده شکاری با دیدن طعمه به طرف آن حمله ور می‌شود که در این حین پای پرنده در تور پشت کبوتر گیر کرده و به دام صیاد می‌افتد.

۷۲۱۲/۶۰۴۳
 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر محیط زیست شکار پرندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۷۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان گفت: با حضور کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه ۸ رقم گندم در قالب پروژه PVS (مقایسه ارقام) گنــدم آبــی که در روسـتای چـــم تـنــگ، حوره مرکز جهاد کشاورزی هندیجان شرقی کشت شده بود انجام شد.

علی شکاری افزود: هدف از اجرای این طرح انتخاب بهترین رقم از لحاظ عملکرد و سازگاری با منطقه و تحمل به شوری و آفات و بیماری‌ها می‌باشد.

وی اظهار داشت: ارقام کشت شده شامل آزادگان، اوج، برات، خلیل، داریون، سارنگ، سحر و مهرگان است.

شکاری تصریح کرد: عملیات برداشت این طرح همراه با کیل گیری و نظارت کارشناسان صورت پذیرفت.

وی اضافه کرد: باتوجه به نتایج به دست آمده مشخص شد عملکرد ارقام اوج و خلیل نسبت به دیگر ارقام بالاتر بوده است.

شکاری اظهار داشت: همچنین ارقام خلیل و داریون نسبت به دیگر ارقام به ورس حساس‌تر بودند.

دیگر خبرها

  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • دستگیری متخلف شکار و صید در بندرلنگه
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • قتل سه نفر از اعضای یک خانواده با سلاح شکاری
  • اجرای طرح مبارزه با قاچاق در استان سمنان/ ۹ متخلف دستگیر شدند