Web Analytics Made Easy - Statcounter

فتح الله امی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در همه جای دنیا متصدی طرح‌های کلان هوافضا دولت است و هیچ بخش خصوصی توان سرمایه‌گذاری روی پروژه پرتاب انسان را ندارد.

وی ادامه داد: پروژه پرتاب انسان به فضا صدها تکنولوژی را در کنار خود رشد می‌دهد و از سرریز فناوری‌های نوین که در این طرح انجام می‌شود، بخش خصوصی بهره می‎برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در تمامی کشورهایی که انسان به فضا پرتاب کرده‌اند مانند شوروی سپس آمریکا، کشورهای اروپایی، هند، چین و ژاپن دولت سرمایه‌گذاری کرده است.

رئیس پژوهشگاه هوافضا تصریح کرد: در ابتدا باید پروژه‌های فضایی نوین با بودجه کلان دولت عملیاتی شود و سپس بخش خصوصی ریزش تکنولوژی را خریداری می‌کند و در سایر بخش‌های فناوری توسعه می‌دهد. به عنوان مثال سولار، کامپوزیت‌ها و کیسه هوا جزو طرح‌های نوین فضایی بوده و اکنون در خودرو استفاده می‌شود.

به گفته امی، وظیفه پژوهشگاه تجاری‌سازی تکنولوژی نیست بلکه توسعه مرزهای دانشی است و بخش خصوصی از این دانش استفاده می‌کند.

امی افزود: در حال حاضر پژوهشگاه ۳ پروژه دارد که تا سطح تکنولوژی ۳و ۴ (۴و۳TRL)  از ۹ سطح تکنولوژی پیش رفته است. اما اگر بخواهیم به TRL۹ برسیم که کاملا محصول تولید شود، نیاز به بودجه است.

رئیس پژوهشگاه هوافضا تصریح کرد: شورای عالی فضایی پروژه‌های فضایی، طرح‌های کلان و اعتبارات را تعیین می‌کند و سازمان برنامه و بودجه ملزم به تامین اعتبارات می‌شود.

برای رفع مشکلات باید شورای عالی فضایی تشکیل شود

رئیس پژوهشگاه هوافضا اظهار داشت: هم اکنون تمامی کارها به صورت نرم افزاری انجام می‌شود و اعضای هیات علمی طرح‌های خود را با کامپیوتر انجام می‌دهند و پرتاب‌ها به صورت نرم افزاری مدل انجام می‌شود در صورتی که پرتاب‌ها باید در محیط میدانی (میدان پرتاب سمنان) تست عملیاتی شود.

امی با اشاره به جلسه معاون اول ریاست جمهوری با روسای پژوهشگاه‌ها و وزیر علوم، گفت: دکتر جهانگیری حمایت مالی از پژوهشگاه‌ها نداشتند زیرا بودجه امسال تخصیص داده شده و در حیطه اختیارات سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی است اما در آن جلسه اطلاع‌رسانی خوبی نشد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد روسای پژوهشگاه‌ها در جلسه هیات دولت حضور پیدا کنند و فعالیت‌ها، استعدادها و توانمندی‌های خود را عرضه کنند تا وزارت خانه‌های مختلف با ما همکاری کنند.

رئیس پژوهشگاه هوافضا خاطرنشان کرد: پیش‌تر نیز پژوهشگاه با وزارت خانه‌های دفاع و ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری داشته اما هنوز پول انجام پروژه از طرف آن‌ها پرداخت نشده است. هم اکنون می‌توانیم با وزارت صنعت و معدن همکاری خوبی داشته باشیم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت یازدهم سازمان برنامه و بودجه کشور اسحاق جهانگیری پژوهشگاه هوا فضا هوا فضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۸۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

حمیدرضا ایزدی در دیدار با مجید میکائیلی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس با تأکید بر حمایت و پشتیبانی کامل و تقویت ارتباط اداره کل صمت با بسیج علمی گفت: بهره‌مندی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیج و کمک به تسریع امور واحد‌های تولیدی، صنعتی، معدنی، تجاری، بازار و اصناف، نخبگان و فناوران بسیج علمی و همکاری‌های دوجانبه در اولویت کار اداره‌کل صمت قرار دارد.

او با اشاره به اقدامات و برنامه‌ریزی لازم در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت افزود: با توسعه فعالیت‌ها و ارتباطات با مجموعه‌های علمی و پژوهشی، حمایت از شرکت‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان صنایع مادر و شرکت‌های تولیدی، صنعتی و تجاری با قوت و بیش از پیش انجام می‌گیرد.

مجید میکائیلی، رئیس بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس نیز در این نشست اصول و چارچوب سپاه برای نقش‌آفرینی در اقتصاد دانش‌بنیان را برشمرد و گفت این اصول از جمله تقدم نقش تسهیلگری و تنظیم‌گری نسبت به تصدی‌گری، مردمی‌سازی، کمک‌سازی به دولت، الگوسازی، درآمدسازی، تمرکز بر عرصه‌های اولویت‌دار و گلوگاهی بر اساس زنجیره ارزش، حضور و نقش‌آفرینی و بهره‌گیری از ظرفیت‌هاست.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • هم اندیشی مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • اختصاص ۱۵ همت برای ۲۶ پروژه‌ پیشران معاونت علمی
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • موزه‌ها باید پاسخگوی مشکلات امروز جامعه باشند
  • پورمختار: مراکز پژوهشی، راهکارهای عملی برای مشارکت مردم در جهش تولید ارائه کنند
  • تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی
  • ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟+ فیلم