پخش فیلم و تئاتر و اجرای برنامههای ویژه در روز جهانی کودک
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۸۵۳۵
شانزدهم مهر روز جهانی کودک و چهارمین روز از هفته ملی کودک با عنوان «کودک، صلح، بازی و نشاط» نامگذاری شده است.
به گزارش خبر گزاری شبستان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این روز علاوه بر برگزاری ویژهبرنامههای روز جهانی کودک در سراسر کشور برنامههایی نیز از سوی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و دیگر سازمانها و نهادها برای کودکان تدارک دیده شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر همین اساس در چهارمین روز از هفتهی ملی کودک نمایش دو پویانمایی «زری زری، کاکل زری» اثر مهین جواهریان و «ماه من، ماه ما» به کارگردانی محمد ناصری از تولیدات کانون و «فرفره» به کارگردانی شیوا ممتحن و «این سو و آن سو» به کارگردانی لیدا فضلی از تولیدات مرکز گسترش مستند تجربی، در کنار برگزاری جلسه نقد و بررسی این فیلمها با حضور انیماتورهای آثار و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون ساعت 15 در سالن غدیر مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون در خیابان حجاب تهران از جمله این برنامهها است.
همچنین بازدید از گنبد مینا در بوستان آب و آتش در سه سانس برای اعضای مرکز علوم و نجوم و دیگر مراکز کانون از جمله برنامههایی است که برای این روز تدارک دیده شده است.
آیین اهدای جوایز به برگزیدگان مسابقه نقاشی «شهری که من دوست دارم» با حضور شهردار و اعضای شورای شهر تهران و مدیرعامل کانون در نگارخانه صبا از دیگر برنامههای این روز است.
سالن زندهیاد عباس کیارستمی واقع در بنیاد سینمایی فارابی نیز در این روز با نمایش فیلم سینمایی «قطار آن شب» در ساعت 17 از علاقهمندان به سینمای کودک و نوجوان پذیرایی میکند. این فیلم پیشتر پروانه زرین ویژه داوران، پروانه زرین بهترین فیلم کودک و دیپلم افتخار جایزه ویژه دبیر جشنواره را از آن خود کرده بود.
نمایش فیلم خاطرهانگیز «سازدهنی» به کارگردانی امیر نادری در ساعت ۱۸ همین روز در موزه سینما برای علاقهمندان نمایش داده میشود.
علاقهمندان به تئاتر نیز در چهارمین روز هفته ملی کودک شاهد سه اجرا هستند. «زندگی در اعماق اقیانوس» در شیفت صبح ویژه کودکان در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب، تئاتر «گل باقالی به مدرسه میرود» روبروی مرکز تئاتر کانون در محوطه پارک لاله و «قیچی که دنبال کار میگشت» در گنبد مینا از فعالیتهای نمایشی این روز به شمار میآید.
برپایی کارگاههای هنری و فرهنگی شامل کتابخوانی، معرفی سرزمین، قصهگویی، بازی و سرگرمی، نمایش خلاق، نقاشی، سفالگری و کاردستی و اریگامی از دیگر برنامههای تدارک دیده شده این روز هستند.
ویژهبرنامههای هفته ملی کودک از 13 تا 19 مهر 1398 با شعار «آینده ساختنی است» در سراسر کشور در حال برگزاری است.
پایان پیام/31منبع: شبستان
کلیدواژه: اربعین حسینی مسجد پیاده روی اربعین اربعین زائران اربعین حسینی کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل کانون های مساجد بیرجند مجلس روز جهانی کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۸۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ ونوس بهنود: نمایش شاماران به کارگردانی ساسان شکوریان ترکیب هنرمندانهای از هنر پیشینهدار سیاهبازی و افسانهای کهن از داستانهای هزار و یک شب را بازگو میکند.
تماشاخانه سنگلج، یکی از قدیمیترین سالنهای نمایش تهران است که این روزها ضرورت تعمیر، نگهداری و توسعه آن سوژه اخبار شده، این بار نیز با نمایش شاماران، هنرمندان و هنردوستان را میزبانی کرد.
شاه ماران یا شاماران اسطورهای از موجودی نیمهزن و نیمهمار است که در بین مردم کردنشین سمبل برکت، دانش و شفا است. اما چه شد که هنرمندان سرشناس متعددی به دیدن نمایش این داستان اسطورهای نشستند.
میتوان اسرار هویدا کرد و نجات یافت
تئاتر هنر نخبگان است، اما دروازه یادگیری آن برای عموم گشوده است. شاماران در تلفیق زیبایی از سیاهبازی هنر کهن و اصیل ایرانی با افسانهای جامانده از هزارهها به دنبال انتقال همان پیامهایی است که هر روز در زندگی به آن نیازمندیم.
بازی روان بازیگران و تسلط بر نقش، چهرهپردازی متناسب با نقش و همچنین سیالیت زمانی از گذشته به دوره معاصر و برعکس اجرایی روان را در اختیار بیننده قرار میدهد. هر چند کارگردان میتواند کمی از ابهام ماجراها کاسته و کلیدهای بیشتری در اختیار تماشاگر قرار دهد، اما سطح اجرای مقبول غیر قابل انکار است.
سیاهباز در نقش جاماسب ظاهر میشود. جوانی که در افسانهها برای پیدا کردن عسل در غاری حبس میشود و دوستانش تنهایش میگذارند. دراین نمایش گنجی که میتواند زندگی سیاهباز را دگرگون و او را از فقر و فلاکت برهاند جایگزین عسل شده است. سیاهباز در قبرستانها به دنبال گنج است و کیست که نداند بر روی هر گنجی ماری خفته است.
در افسانه جاماسب او به باغ مارها که در کنار شاه مار خود زندگی میکنند میرسد و به شرط آن که جایی ازاین مکان نامی نبرد، زندگی خود را با شاه مار آغاز میکند. شاه مار با چهرهای موحش تنها یک تمنا از او دارد و آن هم وفای به عهد است. اما جاماسب برای نجات خود بارها و بارها عهدشکنی میکند.
آنجا که دروغ است وقاحت موج میزند
شاماران یکی از سمبلهای مورد احترام مناطق کردنشین است که به عنوان نشانه برکت و دانش تصاویر آن در جای جای خانهها کشیده و از تصویر آن مجسمه و گلدوزیهایی در بین لوازم زندگی دیده میشود. آن چهره کریه زنی که نیمی از تنش یک مار است، بر خلاف آدمهای روی زمین به وفاداری و صداقت ارج مینهد.
اما هرجا دروغ باشد، وقاحت موج میزند و سیاهباز به همراه گروهی از بازیگران به مصداق توده مردم با لودگی و مسخرهگی به عهده خود پشت پا میزند.
اما داستان در همین جا خاتمه نیافته است. به جای سکه و زر گنج واقعی همان شاماران است که پادشاه برای بهبود خود از بیماری در به در به دنبال اوست. جادوگری که در بارگاه پادشاه است میگوید برای شفایش باید جغدی که در وجود خود دارد را بیرون بکشد. تمثالی از شومی و کراهت و خباثت.
سیاهباز که اسرار دیدن شاماران را بر ملا کرده توسط وزیر پادشاه اسیر میشود و با کمک او شاماران به نزد پادشاه آورده میشود. سیاهباز میگوید برای معیشت روی خود را سیاه کرده، اما دراین داستان به دلیل خیانت به گنجینه دانش و معرفت، روسیاه است. پرداختن به افسانههای بومی و طرح آموزههای آن، در وضعیتی که به اعتقاد نادر ابراهیمی نویسنده سرشناس، به یک رستاخیز اخلاقی نیازمندیم، همان چشمه آب روانی است که هر انسانی در عطش آن است.
نویسنده و کارگردان در نهایت شاماران را، چون افسانهاش به دست پادشاه میدهد و او تکه تکه میشود. اما پایان خوش آنجاست که به خاطر حماقت و حرص و ولع، هر که بدی کرده به سزای اعمالش میرسد. بر خلاف جاماسب که به دانش دنیا آگاه شده و حکیم بزرگی میشود، سیاهباز در قعر کردههای خود روسیاه باقی میماند. اما همیشه فرصتی برای بازگشت به سوی خیر هست. قلب پرمهر و سلامت سیاهباز به کمکش میآید تا بتواند تیرهروزی و تیرهرویی خود را به کنار بزند.
نمایش سیاهبازی شاماران در بیست و یکمین جشنواره بین الملی نمایشهای آیینی و سنتی ایران شرکت کرده تا آیینهای اصیل ایرانی را باردیگر نقل کند. اثری که هنرمندان و اهالی قلم بسیاری را به تماشای خود مهمان کرد.
این اثر نمایشی تا ۷ اردیبهشت در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد.
انتهای پیام/