Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@12:33:14 GMT

غول بزرگ اجاره بر سر راه اجاره‌نشینان

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۸۵۶۳

غول بزرگ اجاره بر سر راه اجاره‌نشینان

گفته‌های مستأجران و مشاهدات نشان از این دارد که با وضعیت کنونی که افزایش اجاره بها به وجود آورده تعداد زیادی از مستأجران مجبور به تغییر محلات خود از مرکز به حاشیه و یا کوچ به شهرهای کوچک مجاور و یا شهرک‌های اقماری مشهد هستند.

به گزارشقدس آنلاین ، این روزها اگر مستأجر باشید و گذارتان به بنگاه‌های معاملات املاک افتاده باشید متوجه می‌شوید که کار بسیار سختی را انجام می‌دهید و وظیفه بسیار خطیری را بر دوش دارید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شهر مشهد برای اینکه بخواهی یک زندگی متوسط داشته باشی باید تلاش بسیار زیادی انجام دهی اما بخش زیادی از سبد هزینه افراد را در این شهر مسکن و اجاره بها تشکیل می‌دهد که بر دوش عده زیادی از افراد سنگینی می‌کند. کافی است گشت و گذاری ساده در چند بنگاه معاملات املاک داشته باشید تا به این نکته ساده پی ببرید که اجازه خانه غولی است که در آخر هر ماه مستأجران باید به جنگ با آن بروند.

خانه نداریم؛ ورد زبان همه بنگاه‌های معاملات املاک

در گشت و گذاری که در بنگاه معاملات املاک داشتم به قیمت‌های عجیب و غریبی برخورد کردم مثلا یک آپارتمان 85 متری در کوثر شمالی 15 میلیون تومان به عنوان ودیعه و یک میلیون و 700 هزار تومان به عنوان اجاره بها قیمت داشت و دفتر معاملات املاک این ادعا را داشت که این مبلغ بسیار منصفانه است.

البته این گفته مشاور املاک به نظر منطقی می‌رسید چراکه یک واحد مسکونی واقع در امامت 23 با 75 متر متراژ 25 میلیون تومان ودیعه و ماهیانه یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره ماهیانه درخواست کرده بود در حالیکه سال ساخت بالاتری داشته است.

هم اکنون یک واحد 120 متری در مجیدیه مشهد حدود 3 میلیون تومان ماهیانه اجاره دارد؛ همچنین یک واحد 70 متری طبقه چهارم بدون آسانسور در موسوی قوچانی حدود 2 میلیون تومان اجاره‌بها دارد در واقع افرادی که به دنبال واحدی برای اجاره می‌گردند و بودجه آنها متناسب با حقوق کارگری است  وقتی به دفاتر معاملات املاک سر می‌زنند جمله متأسفانه خانه‌ای با این شرایط نداریم را زیاد می‌شوند.

یک ماه دنبال خانه گشتیم

وحید یکی از شهروندان مشهدی است که سابق بر این در بلوار لادن شهر مشهد ساکن بوده و می‌گوید سال گذشته با 50 میلیون تومان خانه‌ای نسبتا مناسب  ساکن بوده و ادامه می‌دهد: امسال با قدری پس انداز خودم و همسرم 80 میلیون تومان برای رهن خانه تهیه کردیم به این خیال که در خانه‌ای قدری بزرگتر ساکن شویم اما خیال ما بر باد رفت.

وی تأکید می‌کند: نتوانستیم خانه‌ای بزرگ‌تر پیدا کنیم که هیچ خانه‌ای در همان سطح هم نتوانستیم پیدا کنیم و یک ماه تمام عذاب و اضطرابی وحشتناک را تجربه کردیم و بعد از آن تصمیم گرفتیم به جای شهر مشهد در طرقبه ساکن شویم و البته مجبور هستیم علاوه بر 80 میلیون تومان ودیعه 300 هزار تومان هم اجاره بها پرداخت کنیم.

  یک حقوق برای اجاره در نظر داریم

محبوبه ن. از دیگر شهروندان مشهدی است که می‌گوید: حالا دیگر زندگی کردن در شهر مشهد برای هر فردی که مستأجر باشد بسیار سخت است و ما یک حقوق را مجموعا برای اجاره خانه در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: قبل از اینکه اجاره منازل تا این حد در مشهد بالا برود ما مشکلات بسیار زیادی برای ادامه زندگی داشتیم و حالا که تا این حد بالا رفته که ما اصلا نمی‌توانیم برای ادامه زندگی خود برنامه‌ریزی کنیم و مجبور هستیم که به همین صورت بخور و نمیر کنونی فقط زنده باشم.

قاعده مدونی وجود ندارد

علی مرادزاده رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد مقدس در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در حوزه رهن و اجاره در کشور ما و به تبع آن در شهر مشهد وجود دارد این است که قاعده مدونی برای تعیین اجاره بها وجود نداشته و مالکان به خواست خود میزان اجاره بها را تعیین می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: حالا با مشکلات اقتصادی کنونی طبیعی است که مالکان واحدهای مسکونی نیز میل داشته باشند که خانه‌های خود را با قیمت‌های بالاتر اجاره بدهند و از این راه نوعی درآمد تثبیت شده را برای خود تأمین کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد مقدس بیان می‌کند: ما به دنبال این هستیم که نوعی استاندارد قانونی را تدوین کنیم که بر اساس آن هر واحد مسکونی یک قیمت مشخص برای اجاره داشته باشد تا اینگونه افزایش بهای یک‌باره رخ ندهد.

با وجود تمام تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده تا بتوان به نوعی اجاره بها را کنترل کرد اما ما همچنان شاهد این هستیم که این اتفاق رخ نداده و مستأجران با ادامه یافتن روند گرانی مجبور به رانده شدن از مرکز شهر به حاشیه‌ها هستند و هر روز کیفیت زندگی و سطح رفاه آنها کاسته می‌شود.

همانطور که در گزارش اشاره شد تعداد زیادی از ساکنان شهرهای بزرگ مجبور هستند که برای ادامه زندگی خود به شهرهای مجاور شهرهای بزرگ شهرک‌ها، شهرهای جدید و یا محلات حاشیه‌ای نقل مکان کنند و به همین علت مشکلات زیادی در زندگی آنها به وجود می‌آید و زمان زیادی طول نمی‌کشد که شهرهایی مانند مشهد نیز مانند تهران جمعیت متفاوتی در روز و شب داشته باشند. 

تسنیم

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مستاجران کوچ مستاجران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۸۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار اجاره بها مسکن با مصوبه مجلس/ امکان ثبت غیرحضوری دارایی‌های مردم فراهم می‌شود

به گزارش «نماینده»، اقبال شاکری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اصلاح طرح دو فوروریتی ساماندهی و کنترل اجاره بها املاک مسکونی و رفع ایرادات شورای نگهبان در صحن علنی مجلس گفـت: در ماده ۱۱ این طرح، امکان بسیار خوبی فراهم شده تا امور مربوط به معاملات خرید، فروش و اجاره در سامانه‌های الکترونیکی و بدون نیاز به حضور در دفاتر مشاوران املاک انجام شود. که اصلاح آن امروز( ۴ اردیبهشت ماه) با رای بالا از سوی نمایندگان به تصویب رسید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: این اقدام بعد از مذاکرات متعدد و بررسی نظرات متخصصان، کارشناسان این حوزه، دانشگاهیان و پژوهشکده‌ها در راستای سند تحول قضایی به ثمر نشسته و منجر به کاهش اسناد عادی و افزایش وحدت مردم جهت معامله می شود. در کشورهای مورد مطالعه هم این امکان برای همه مردم وجود داشته تا به صورت الکترونیکی و غیر حضوری امور ثبتی دارایی های خود را انجام دهند.

وی در رابطه با تقابل این سامانه‌ها با فعالیت دفاتر ثبت اسناد و مشاوران املاک تصریح کرد: این سامانه ها با دفاتر مذکور رقابتی نداشته و تنها به عنوان تسهیلات اختیاری و کاملا به روز در کنار دفاتر اسناد رسمی در اختیار مردم قرار داده شده و منجر به تعطیلی مراکز یاد شده نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هم اکنون این تجربه برای سامانه املاک و اسکان با عنوان "سامانه خودنویس"انجام شده و مردم خود مختار هست برای ثبت قراردادهای خود به دفتر مشاوران املاک مراجعه و یا از این سامانه استفاده کنند. تاکنون نیز بیش از ۱۸۰ هزار قرار داد در این سامانه ثبت شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی ایجاد سامانه‌ها اکترونیکی را در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار دادیم تا تمامی ملاحظات قانونی و نظارتی در آن دیده شده و قوانین حاکم اعمال کند و از توسعه قراردادهای دستی و قولنامه‌ای غیر استاندارد جلوگیری شود. این یک اتفاق رو به جلو و یک امکان مناسب برای مردم بوده در که در طرح مذکور دیده شده است.

شاکری در ادامه با اشاره به مزایای دیگر طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی اظهار کرد: این طرح دارای نکات و ویژگی‌های بسیار خوبی است که امیدواریم دولت بعد از تایید شورای نگهبان و ابلاغ، تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند. از جمله ویژگی های این طرح مداخله دولت برای تعیین سقف متعادل افزایش اجاره بها در مواردی که نرخ تورم مسکن افزایش پیدا می‌کند تا حقوق مستجر و موجر حفظ شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس اضافه کرد :همچنین برای مشاوران املاک تعرفه‌ای مجزا از قیمت معامله با مکانیزم جدید پیش بینی شده است. از سوی دیگر برای مالکانی که معاملات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند، تشویق و برای افرادی که ثبت نمی‌کند جرائمی دیده شده است ضمن اینکه برای مشاوران املاکی که قرار دادها را ثبت نکند متناسب با دفعات تکرار این امر جریمه و اعمال قانونی در نظرگفته شده است.

شاکری در خصوص با اشاره به یکی دیگر از ضمانت های اجرایی ثبت قراردادها در سامانه املاک و اسکان افزود: مقرر شده دستگاه خدمات‌رسان، آدرس مراجعه کنندگان را صرفا از روی سامانه املاک و اسکان استعلام کرده و اقدام به دریافت آدرس دستی نکند، بنابراین اگر فردی در این سامانه هویت مکانی خودش را ثبت نکرده باشد، امکان خدمات نیز وجود نخواهد داشت. این امر موجب می‌شود سامانه املاک و اسکان که یک سامانه قدرت برای اتخاذ تصمیمات درست است، دارای اطلاعلات کافی باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح این است که تعیین عوارض برای خانه‌های خالی، برای زمین‌های رها شده نیز عوارض تعیین شده و از کمک شهرداری ها در این موارد نیز استقبال شده است

دیگر خبرها

  • جزئیات برنامه وزارت راه برای حمایت از مستاجران
  • یک اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر این تغییر باشند
  • نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی
  • ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس
  • تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن
  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد
  • آغاز طرح نظارت بر واحد‌های مشاور املاک
  • مهار اجاره بها مسکن با مصوبه مجلس/ امکان ثبت غیرحضوری دارایی‌های مردم فراهم می‌شود