Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@19:25:44 GMT

درمان بیماری‌های مفصلی با طب سنتی

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۹۱۲۵

درمان بیماری‌های مفصلی با طب سنتی

ژاله علی‌اصل ممقانی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید) اظهار کرد: روماتیسم مفصلی بیماری مزمن است که مفاصل بدن را درگیر می‌کند. میزان شیوع این بیماری در زنان به‌ویژه اگر مبتلا به چاقی باشند بیشتر از مردان است، اشخاصی که دخانیات مانند سیگار را استعمال می‌کنند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین علائم روماتیسم مفصلی

او بیان کرد: از علائم شایع این بیماری می‌توان به درد مفاصل همراه با تورم و گاهی قرمزی، سفتی صبحگاهی مفاصل، احساس ضعف و خستگی اشاره کرد. روش‌های درمان درد‌های مفصلی با توجه به علل آن متفاوت است.

این متخصص طب سنتی افزود: بیشتر بیماری‌های مفصلی به ویژه در خانم‌ها بر اثر غلبه سردی ایجاد می‌شوند البته اگر بیماری‌های مفصلی همراه با تورم و قرمزی باشند، در این صورت گرمی غلبه پیدا می‌کند، بنابراین یک نسخه واحد برای بیماری‌های مفصلی قابل پیشنهاد نیست. افراد برای تشخیص و درمان بیماری خود باید با متخصص مشورت کنند، اما برای پیشگیری از  ابتلا به این بیماری و در صورت ابتلا به آن جهت بهبود علائم درمان‌هایی کلی پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم روماتیسم مفصلی در دست چیست؟ +اصلی‌ترین دلایل بروز روماتیسم

علی‌اصل ممقانی تاکید کرد: بسیاری از بیماری‌ها ریشه در عادات غذایی نادرست دارند، بنابراین اصلاح روش غذا خوردن در پیشگیری و درمان  همه بیماری‌ها از جمله درد‌های مفصلی موثر است. افراد باید غذا را خوب بجوند، وسط غذا، ۳۰ دقیقه قبل و  پس آن از نوشیدن مایعات پرهیز کنند، فقط موقع گرسنگی غذا بخورند و قبل از اینکه کامل سیر شوند، از سفره کنار بروند، اشخاص باید از پُرخوری به ویژه در شب پرهیز کنند، افراد نباید درهم خوری کنند به این معنی که نباید چند نوع غذا را همزمان میل کنند، پرهیز از خواب بلافاصله بعد از مصرف غذا و خودداری از نوشیدن آب در حمام، صبح ناشتا یا در بین خواب ضروری است.

او تصریح کرد: یکی از علل بروز بیماری‌های مفصلی خلط زیاد گلو ناشی از مشکلات سینوس‌ها است، بنابراین اگر به مدت طولانی صبح‌ها به ترشحات پشت حلق دچار هستید، این موضوع را جدی بگیرید و آن را درمان کنید، برای درمان ترشحات پشت حلق پرهیز از مصرف سیر و پیاز خام، پیازچه، تربچه، شاهی، تره، خرما، گردو، باقالی، لوبیا، عدس مفید است، اشخاص باید هنگام تعریق یا بلافاصله  پس از استحمام در معرض هوای سرد قرار نگیرند و در هوای سرد  سر، پیشانی و شقیقه‌های خود را با کلاه، روسری و شال بپوشانند.

این متخصص طب سنتی  گفت: مصرف روزانه ۷ تا ۱۰ عدد مغز بادام شیرین خام به همراه ۷ تا ۱۰ عدد مویز حداقل به مدت سه ماه از دیگر روش‌های درمان خلط زیاد گلو است. ماساژ موضعی پیشانی با روغن بنفشه بادام و چکاندن این روغن داخل بینی روزانه سه بار  هم به درمان خلط زیاد گلو کمکم می‌کند، ماساژ روزانه ۱۰ دقیقه کف پاها هم نقشی موثر در از بین بردن ترشحات پشت حلق دارد.

نسخه‌های طب سنتی برای درمان درد مفاصل

علی‌اصل ممقانی تاکید کرد: برای بهبود علائم سفتی و خشکی صبحگاهی، ضعف ، خستگی و درد‌های مفاصل که با سرما تشدید می‌شوند و با گرم کردن بهبود پیدا می‌کنند، افراد باید از  مصرف غذا‌هایی مانند سوسیس، کالباس، پیتزا، سالاد الویه، سس مایونز، آش رشته، برنج کته، سیب‌زمینی، حلیم، کله پاچه، گوشت گاو، قارچ، عدسی، انواع ترشی‌، میوه‌های نارس پرهیز و خوردن دوغ، ماست و کشک را به ویژه در فصول سرد (پاییز و زمستان) محدود کنند.

بیشتر بخوانید: روماتیسم مفصلی چیست؟

او تصریح کرد: نوشیدن یک لیوان آب گرم همراه  با عسل قبل از خواب و صبح ناشتا به تسکین درد مفاصل کمک می‌کند، مصرف نخودآب به مدت  ۹ تا ۱۰ روز در وعده ناهار یا شام در تسکین درد مفاصل موثر است پس از این مدت افراد باید حداقل به مدت ۲ تا ۳ ماه خوردن این غذا را به‌ویژه در فصول پاییز و زمستان ادامه دهند.

علی‌اصل ممقانی یاد آوری کرد: افراد برای تسکین درد مفاصل باید از گوشت پرندگان کوچک مانند بلدرچین، کبک و جوجه استفاده کنند، شربت سکنجبین را برای رفع تشنگی بنوشند، مصرف روزانه یک تا ۲ دمنوش بابونه برای کاهش درد و تورم مفید است. یبوست هم در ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند  درد مفاصل موثر است، بنابراین اشخاص برای تسکین درد مفاصل باید اجابت مزاج روزانه داشته باشند، مصرف انجیر، روغن زیتون و آش‌های ساده بدون رشته هم به مبتلایان به درد مفاصل پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام/

چگونه بیماری‌های مفصلی را در خانه درمان کنیم؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت طب سنتی درمان خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۹۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این آنتی بادی مونوکلونال آزمایشی مانند یک سپر از آسیب به سلول های تولید کننده انسولین محافظت می کند و حتی در برخی موارد طول عمر این سلول ها را افزایش می دهد.

دیابت نوع یک زمانی روی می دهد که سیستم ایمنی بدن بیمار به سلول های بتا در پانکراس حمله می کند. این سلول های مهم انسولین تولید می کنند و بدون این ماده فرد نمی تواند سطح گلوکز خون را مدیریت کند که این روند یه تزریق مادام العمر انسولین منجر می شود و پیامدهایی برای سلامت فرد دارد.

اما محققان دانشگاه جان هاپکینز در پژوهشی جدید راهی نوین برای جلوگیری از آغاز دیابت یا حتی معکوس کردن آن در مراحل اولیه ابتلا یافته اند. یک داروی جدید به نام mAb43 که در حقیقت یک درمان آزمایشی است، برای مقابله با طیفی از بیماری ها نوید بخش بوده است.

آنتی بادی ها در حقیقت پروتئین هایی هستند که سلول هایی خاص و معمول پاتوژن های خارجی رابه یکدیگر پیوند می دهند تا آنها را از بدن پاکسازی کنند. واکسن ها به پروتئین سیستم ایمنی بدن آموزش می دهد تا در مقابل هدف های خاصی آنتی بادی تولید کند. آنتی بادی های مونوکلونال طوری مهندسی شده اند تا با یک هدف خاص بجنگند و به طور یک جا به عنوان واکنشی سریع به یک بیماری خاص مانند عفونت، به بدن منتقل می شوند. این نوع درمان هادر مطالعات اخیر برای مقابله با بیماری هایی مانندمالاریا، کووید۱۹ و غیره کارآمد بوده است.

در این موارد آنتی بادی ها طوری طراحی شدندتا سلول ها را از سیستم ایمنی بدن مخفی کنند. اما mAb43آنها را به پروتئینی کوچک که روی سطح سلول های بتا قرار دارد، پیوند می زندو سپس به عنوان یک سپر یا پوشش عمل می کند تا آنها را در برابر حملات سلول های ایمنی مخفی کند. هنگامیکه این دارو به طور مرتب مصرف شود، سلول های بتا را محافظت می کند و در نتیجه توانایی بیمار برای تولید انسولین نیز حفظ می شود. حتی اگر آسیب هایی به سلول ها وارد شده باشد، این سپر به سلول ها بتا فرصت می دهد تا بازتولید شوند.

محققان این درمان را روی ۶۴ موش مبتلا به دیابت نوع یک آزمایش کردند. موش ها پس از رسیدن به سن ۱۰ هفتگی ،هر هفته دوزهایی از این آنتی بادی را دریافت کردند و پس از ۳۵ هفته بدن تمام آنها عاری از دیابت بود. نکته جالب آنکه یکی از موش ها به طور موقت و پس از نمایان شدن علایم اولیه و قبل از دریافت آنتی بادی به این بیماری مبتلا شد. اما این موش هم پس از دریافت دوزهایی از دارو به مدت ۳۵ هفته درمان شد. همین امر نشان می دهد داروی مذکور می تواند روند ابتلا به دیابت را در مراحل اولیه ابتلا معکوس کند.

تمام موش هایی که این درمان را دریافت کردند تا پایان آزمایش (۷۵ هفته) زنده ماندند که در حقیقت طول عمر بیشتر موش ها نیز همین اندازه است. تحقیق مذکور هم اکنون با استفاده از آنتی بادی موش ها روی همین حیوانات آزمایش شده است. اما پژوهشگران تصمیم دارند در مرحله بعد نسخه انسانی این آنتی بادی را قبل از آزمایش بالینی توسعه دهند. اما یک مانع اصلی هنوز وجود دارد. آنتی بادی های مونوکلونال ممکن است برای مصرف گسترده گرانقیمت باشند.محققان امیدوارند با تحقیقات بیشتر هزینه آنها را کاهش دهند.

این تحقیق در ژورنال دیابت منتشر شده است.

کد خبر 6095397 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • درمان بیماری‌های کلیوی با سم این حشره خطرناک
  • درمان سریع سرماخوردگی با بادکش | آیا بادکش با حجامت تفاوت دارد؟
  • درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • درمان دردهای عضلانی و مفصلی با حرکات اصلاحی ورزشی +تصاویر
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟